هفتۀ سی و هشتم بارداری


هفتۀ سی و هشتم بارداری

از این هفته به بعد بدن شما برای زایمان آماده می‌شود، اما باید به خاطر داشته باشید که تاریخ زایمان فقط تخمینی از زمان احتمالی زایمان شماست و تعداد کمی از نوزادان دقیقاً در تاریخ تعیین‌شده متولد می‌شوند. در این مطلب با تغییرات بدن و زندگی، عوارض شایع، مراقبت پزشکی، خودمراقبتی‌ها و علائم نیازمند مراجعه به پزشک در هفتۀ ۳۸ آشنا خواهید شد.

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

  • تغییرات بدن و زندگی شما
  • عوارض شایع بارداری در هفتۀ سی و هشتم
  • مراقبت پزشکی هفتۀ سی و هشتم
  • خودمراقبتی طی هفتۀ سی و هشتم
  • علائم نیازمند مراجعه به پزشک در هفتۀ سی و هشتم

تغییرات بدن و زندگی شما

درد زایمان شما ممکن است همین حالا تا هر زمانی از چند هفتۀ آینده شروع شود. در این هفته‌های آخر ممکن است احساس چاقی و ناراحتی کنید. به خودتان سخت نگیرید. می‌توانید فیلم تماشا کنید، کتابی بدون ارتباط با بارداری و نوزادان بخوانید و با دوستان خود وقت بگذرانید، زیرا تا مدت‌ها پس از تولد فرزندتان، به سختی می‌توانید برای این قبیل کارها وقت پیدا کنید. با فکر کردن به درد زایمان، ممکن است نشانه‌های ترس و اضطراب در شما پدیدار شود که مسئله‌ای کاملاً طبیعی است. بهتر است بدانید که بدن زنان برای تحمل درد زایمان توانایی‌های خاص خود را دارد. هنگام شروع درد زایمان، سطح اِندورفین بدن افزایش می‌یابد تا به مقابله با درد زایمان کمک کند، بنابراین با افزایش شدت انقباضات، توانایی شما برای مقابله با آنها نیز افزایش می‌یابد. بنابراین به جای ترسیدن، فقط منتظر دیدن نوزاد خود باشید و برای مسائلی که احتمال وقوع آنها بسیار کم است، بیهوده غصه نخورید.

عوارض شایع بارداری در هفتۀ سی و هشتم

با در نظر گرفتن تفاوت عوارض بارداری بین زنان، عوارض شایع و رایج هفتۀ ۳۸ برای بیشتر مادران باردار شامل موارد زیر است:

  • کمردرد
  • نفخ شکم
  • تکرر ادرار
  • خستگی
  • تورم پا
  • گرفتگی عضلات پا
  • اختلالات خواب
  • تغییرات خلق‌وخو
  • ترشحات پستان
  • انقباضات رحم

مراقبت پزشکی هفتۀ سی و هشتم

از این هفته تا زمان زایمان لازم است هر هفته حداقل یک بار وقت ملاقات با پزشک داشته باشید. در این جلسات، پزشک علاوه بر وضعیت سلامت شما، وضعیت جنین را نیز بررسی می‌کند و میزان آمادگی شما برای زایمان می‌سنجد. طی معاینات این هفته موارد زیر بررسی می‌شود:

معاینات پیش از زایمان: در هفتۀ ۳۸ بارداری باید برای اندازه‌گیری رحم و فشار خون به پزشک مراجعه کنید. پزشک ممکن است دربارۀ گزینه‌های پیش رو در صورت زایمان نکردن تا هفتۀ ۴۱ با شما صحبت کند. اگر هر گونه نگرانی در مورد زایمان دارید، حتماً از پزشک خود مشورت بگیرید. اگر پزشک تصور کند که فرزند شما در وضعیت بریچ؛ وضعیت سر رو به بالا، قرار دارد برای تأیید آن، درخواست انجام سونوگرافی خواهد داد. در هفته‌های آخر بارداری، تست بدون استرس نیز برای برخی زنان انجام می‌شود که هدفش بررسی سلامت جنین است.

خودمراقبتی طی هفتۀ سی و هشتم

در هفتۀ ۳۸ بارداری باید بدانید چگونه توسط نشانه‌ها، کاذب بودن درد زایمان را تشخیص بدهید. انقباضات کاذب الگوی مشخصی ندارد و به مرور زمان، مدت یا شدت آنها بیشتر نمی‌شود و فاصلۀ بین آنها کمتر نخواهد شد. در درد زایمان کاذب، انقباضات را در بخش جلوی بدن حس می‌کنید، درحالی‌که در درد زایمان واقعی، انقباضات در بخش پشتی بدن شروع و با ادامه در جلوی بدن احساس می‌شود. اگر کیف وسایل مورد نیاز بیمارستان را آماده نکرده‌اید، بهتر است این کار را هرچه زودتر انجام دهید، زیرا درد زایمان شما هر لحظه ممکن است شروع شود. همچنین هفته‌های پیش رو، زمان مناسبی برای مطالعه در رابطه با نوزادان است. پس از تولد کودک، زمان آزاد زیادی نخواهید داشت. پس بهتر است همین حالا دربارۀ چند هفتۀ اول زندگی فرزندتان چیزهایی یاد بگیرید.

علائم نیازمند مراجعه به پزشک در هفتۀ سی و هشتم

در این مرحله از بارداری، برای اطمینان از سلامت خود و جنین بهتر است به برخی از علائم هشداردهنده در بدن خود توجه کنید. ترشحات واژینال در این دوره شایع است و نشانۀ نزدیک شدن شما به زمان زایمان است، اما در صورت مشاهدۀ هر نوع خونریزی واژینال، باید فوراً شما و جنینتان توسط پزشک معاینه شوید. خونریزی مرتبط با جفت می‌تواند برای جنین خطرناک باشد. ورم کم در پاها و قوزک پاها طبیعی است، اما در صورت داشتن رنگ‌پریدگی، ورم یک‌‌طرفه و تنگی نفس ممکن است به ترومبوآمبولی مبتلا شده باشید که نیازمند بررسی بیشتر توسط پزشک است. تورم ناگهانی دست و صورت به همراه سردرد مداوم و حالت تهوع یا تاری دید می‌تواند نشان‌دهندۀ مسمومیت بارداری یا پره‌اکلامپسی باشد که عارضه‌ای خطرناک است و باید فوراً درمان شود.

محشر دات کام سایتی قدیمی و پربازدید!. تبلیغات در محشر دات کام به صورت کلیکی، گزینه خیلی خوب و مقرون به صرفه ای برای تبلبغات است.
هر کلیک فقط 100 تومان!
اگر مطلب "هفتۀ سی و هشتم بارداری" برای شما مفید بوده است با کلیک بر روی آگهی های زیر از ما حمایت کنید
و در صورت تمایل برای درج آگهی در صفحه مربوط به: هفتۀ سی و هشتم بارداری در وب سایت محشر، با شماره 09123833830 تماس بگیرید و یا واتس آپ پیام بدید

مطلب هفتۀ سی و هشتم بارداری را برای دوستان خود ارسال کنید

ارسال هفتۀ سی و هشتم بارداری در فیسبوک
ارسال هفتۀ سی و هشتم بارداری در تویتر
ارسال هفتۀ سی و هشتم بارداری در واتس آپ
ارسال هفتۀ سی و هشتم بارداری در تلگرام
خبرخوان هفتۀ سی و هشتم بارداری

Mahshar

دانستنی فال طالع بینی بهداشت سلامت سبک زندگی سفر گردشگری آشپزی تغذیه ازدواج همسرداری ترفند بورس


فال حافظ

0