زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان


زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان

زگیل تناسلی زائده گوشتی کوچکی است که ممکن است در هر قسمتی از ناحیه تناسلی زن یا مرد ظاهر شود. عامل این بیماری ویروس پاپیلومای انسـانی HPV است که ازطریق تماس مستقیم با زگیل تناسلی و یا پوست آلوده به ویروس و اغلب از طریق ارتباط جنسی، منتقل می شود.

گردآوری – نبض ما

زگیل تناسلی به صورت بر جستگی کوچک تا متوسط گوشتی به رنگ پوست یا کم رنگ تر ویا پر رنگ تر روی سطح خارجی فرج ( ولو ) ویا دیواره های داخلی واژن و نیز ناحیه بین مقعد و واژن و روی سطح دهانه رحم (سرویکس) رشد می کند. در آقایان، آنها ممکن است که در نوک آلت تناسلی و یا در طول بدنه آن و یا روی سطح اسکروتوم و نیز مقعد رشد کنند سطح آنها ممکن است صاف و یا کمی زبر باشد. گاهی ممکن است به هم پیوند بخورند و ضایعات بزرگ گل کلمی تشکیل دهند.

علایم ابتلا به زگیل تناسلی

در زنان زگیل تناسلی می تواند در فرج، دیواره های واژن، ناحیه بین آلت جنسی و مقعد و گردنه رحم ظاهر شود. در مردان این زگیل ها بر بالا یا دور آلت جنسی، روی کیسه بیضه و یا مقعد ظاهر می شوند. همچنین این زگیل ها می توانند در دهان و یا روی زبان افرادیکه رابطه جنسی دهانی با فرد آلوده داشته اند، ظاهر شوند.

نشانه ها و علایم زگیل تناسلی شامل:

  • تورم های کوچک، توسی و یا رنگ پوست در ناحیه تناسلی
  • چندین زگیل نزدیک به هم که تشکیل شکلی شبیه گل کلم می دهند
  • خارش و یا ناراحتی در نواحی جنسی
  • خونریزی هنگام رابطه جنسی

اغلب زگیل تناسلی آنقدر کوچک است که نمی شود آن را با چشم غیر مسلح دید، اما بعضی اوقات این زگیل ها تکثیر شده و در دسته های کوچک خود را نشان می دهند.

دلایل ابتلا به زگیل تناسلی

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) باعث بوجود آمدن زگیل تناسلی می شود. ویروس پاپیلومای انسانی حدود ۴۰ شاخه دارد که بیشتر زگیل ها در نتیجه ابتلا به شاخه های ۶ و ۱۱ این بیماری بوجود می آینند. زگیل تناسلی در تماس جنسی منتقل می شود. در بیشتر مواقع سیستم ایمنی بدن شروع به کشتن زگیل ها کرده و از رشد آنها جلوگیری می نماید.

افرادی که بیشتر از بقیه در خطر این بیماری هستند، شامل:

  • رابطه جنسی محافظت نشده با چندین شریک جنسی
  • ابتلا به سایر عفونت های جنسی
  • رابطه جنسی با فردیکه در مورد سابقه جنسی وی چیزی نمی دانید
  • زندگی جنسی فعال در دوران جوانی

زگیل تناسلی در دختر باکره

زگیل تناسلی در دختر باکره ، یک بیماری ویروسی است که ممکن است به دنبال رابطه جنسی ناکامل و حتی باز های جنسی در دختران ایجاد شود. البته امکان دارد از طریق استخر، توالت فرنگی، اشتراک لباس های زیر، اشتراک بازیجه های جنسی نیز ایجاد شود. این بیماری ضایعات پوستی به شکل برآمدگیهای توپر یا شبیه خال های گوشتی کوچک در پوست یا مخاط ناحیه تناسلی ایجاد میکند که فاقد درد یا خارش هستند.

این ضایعات ممکن است اشکال متعدد، رنگ های متفاوت داشته باشد. گاهی افراد از گوشت اضافه در ناحیه تناسلی به دنبال تیغ زدن موهای این ناحیه شکایت دارند. در بسیاری از موارد این بیماری فاقد علامت ظاهری است. این درحالی است که حتی در موارد بدون علامت نیز شانس انتقال و آلوده کردن شرکای جنسی وجود دارد.

این زائده های پوستی که شبیه گوشت اضافه در ناحیه تناسلی هستند می توانند از لحاظ اندازه و شکل با هم متفاوت باشند. برخی از آنها شبیه به لکه های صاف سفید رنگ هستند و برخی دیگر به شکل برآمدگی هایی شبیه به خوشه های کوچک گل کلم ظاهر می شوند. در برخی موارد خال گوشتی روی آلت اصلا با چشم دیده نمی شود.
اکثر افراد آلوده به HPV هیچ علائمی ندارند. اما اگر علائمی نیز داشته باشند، ممکن است بسیار خفیف باشد و حتی خود فرد مبتلا نیز متوجه وجود این ویروس و علائم آن نشود.

آیا زگیل تناسلی خطرناک است؟

این بیماری خوش خیم است ولی از حدود ۱۵۰ نوع ویروس عامل ایجاد کننده آن حدود ۱۵ نوع با سرطان های دهانه رحم و آلت مردان در ارتباط است. تیپ ۱۶ و ۱۸ از HPV به عنوان عامل عمده ای در ایجاد سرطان، تیپ ۳۰، ۳۱، ۳۳، ۳۵، ۳۹، ۴۵، ۵۱، ۵۲، ۵۳، ۵۶، ۵۸، ۵۹، ۶۶، ۶۸، ۷۳، ۸۲ به عنوان عامل خطر متوسط و تیپ های ۶، ۱۱، ۴۰، ۴۲، ۴۳، ۴۴، ۵۴، ۶۱، ۷۰، ۷۲، ۸۱ با خطر کمتری در ایجاد سرطان های مخاطی مورد توجه قرار گرفته اند. همچنین این بیماری به علت اینکه ممکن است زخمی شود احتمال سرایت سایر بیماریهای آمیزشی را بالا می برد ضمن اینکه به علت ظاهر نا زیبا اثرات روحی روانی بدی دارد بنابراین حتما باید درمان شود.

تشخیص زگیل تناسلی

به دلیل اینکه اغلب پیدا کردن زگیل تناسلی مشکل است، پزشک ابتدا یک محلول استیل اسید ملایم را روی ناحیه تناسلی فرد مبتلا می ریزد تا هر نوع زگیل سفید شود. سپس از طریق میکروسکوپ آن ها را می بیند.

۱- تست پاپ اسمیر

زنان بایستی به طور منظم معاینه لگن توسط پزشک و آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهند تا تغییرات واژن و دهانه رحم در اثر زگیل تناسلی یا علائم زودرس سرطان گردن رحم مشخص شود.

۲- تست HPV

نمونه ای از سلول های گردن رحم برای تشخیص انواع سرطان زای HPV آزمایش می شود. این آزمایش برای زنان ۳۰ سال به بالا توصیه می شود. این آزمایش در زنان کمتر از ۳۰ سال نیاز نیست، زیرا سیستم ایمنی بدن آن ها معمولا انواع سرطان زای HPV تناسلی را از بین می برد.

واکسن زگیل تناسلی

هنوز واکسن قطعی برای جلوگیری از ابتلا به زگیل تناسلی کشف نشده است. امروزه در بازار واکسن گارداسیل برای جلوگیری از ابتلا به زگیل تناسلی وجود دارد که حالت جلوگیری کننده نسبی دارد و فقط برای کسانی مفید است که هنوز به این ویروس آلوده نشده اند و لذا تجویز آن در سنین بلوغ برای پسرها و دخترهای در سن ازدواج کمک کننده می باشد ولی برای کسانی که مبتلا به ویروس زگیل تناسلی هستند استفاده از این واکسن هیچ اثری ندارد و توصیه نمی شود.

درمان زگیل تناسلی

راه های مختلفی برای از بین بردن زگیل تناسلی امروزه وجود دارد که عبارتند از:

۱- پودوفیلین که یک ترکیب شیمیایی می باشد که روی محل آلوده مالیده می شود ولی تحریکات شیمیایی محل و استفاده طولانی مدت آن برای درمان زگیل که باید به مدت یک ماه تا سه ماه مالیده شود، استفاده از آن را محدود کرده است.

۲- استفاده از لیزر: که باعث تبخیر و پخش زگیل در جاهای سالم می شود و همچنین به علت هزینه بالا، به عنوان خط اول درمانی توصیه نمی شود.

۳- استفاده از کوتر و جراحی: که به علت ماهیت عود کننده زگیل و همچنین تخریب پوست و بد شکل شدن محل سوزانده شده مورد استقبال بیماران نمی باشد.

۴- استفاده از پماد ایمی گومید که به علت اثر ضعیف آن که از طریق تحریک سیستم ایمنی عمل می کند و خیلی مؤثر در درمان نمی باشد.

۵- کرایوتراپی: امروزه به دلایل زیر بهترین و آسانترین و کوتاه ترین و کم عارضه ترین روش حذف زگیل تناسلی می باشد:

– در یک جلسه و در برخی ۵-۱۰ دقیقه انواع زگیل تناسلی را می توان درمان کرد.

– باعث پخش زگیل تناسلی نمی شود.

– نیاز به تکرار درمانی نیست.

– از نظر زیبایی محل پوست آلوده نسبت به روش های دیگر حداقل آسیب بافتی را دارد.

– سرپایی و با حداقل درد و تحریک محل نسبت به روش های دیگر می باشد.

و لذا نکات فوق باعث شده است که امروزه کرایو به عنوان خط اول درمانی زگیل تناسلی در بسیاری از مراکز درمانی مورد استفاده قرار گیرد.

محشر دات کام سایتی قدیمی و پربازدید!. تبلیغات در محشر دات کام به صورت کلیکی، گزینه خیلی خوب و مقرون به صرفه ای برای تبلبغات است.
هر کلیک فقط 100 تومان!
اگر مطلب "زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان" برای شما مفید بوده است با کلیک بر روی آگهی های زیر از ما حمایت کنید
و در صورت تمایل برای درج آگهی در صفحه مربوط به: زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان در وب سایت محشر، با شماره 09123833830 تماس بگیرید و یا واتس آپ پیام بدید

مطلب زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان را برای دوستان خود ارسال کنید

ارسال زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان در فیسبوک
ارسال زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان در تویتر
ارسال زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان در واتس آپ
ارسال زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان در تلگرام
خبرخوان زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان

Mahshar

دانستنی فال طالع بینی بهداشت سلامت سبک زندگی سفر گردشگری آشپزی تغذیه ازدواج همسرداری ترفند بورس


فال حافظ

0