خواص بابونه در طب ایرانی


خواص بابونه در طب ایرانی

بابونه برای تسکین سردرد، رفع آب‌ریزش بینی تحلیل‌ بادهای گوش، تحلیل‌ درد و ورم سینه، مقعد، کاهش ورم بیضه‌ها و نیز خردکردن سنگ مثانه مفید برشمرده شده است.

بابونه
خواص گل بابونه برای چاقی/ خواص چای بابونه برای لاغری

خواص گل بابونه برای چاقی/ خواص چای بابونه برای لاغری

بابونه گیاه دارویی فوق العاده پر طرفدار و مفید برای سلامتی است که از زمان خیلی قدیم مورد استعمال قرار می گرفت و امروزه نیز کاربرد های زیادی دارد و برای درمان بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد.

* مشخصات گل بابونه

بابونه از جمله گیاهانی است  که به صورت خودرو در مزارع و کنار جاده ها می روید و طبع گرم و خشک داشته که از تقویت کننده های تلخ به حساب می آید و خواص درمانی بی نظیری دارد.

بابونه گیاهی است دائمی و کوچک، به ارتفاع تقریباً 30 سانتیمتر، دارای بویی معطر که در چمن زارها و زمین های شنی می روید. ساقه آن به رنگ سبز مایل به سفید، برگ های آن کوچک متناوب و دارای بریدگی های باریک، نامنظم و پوشیده از کرک است. گل های آن مجتمع در یک طبق که به طور منفرد در انتهای ساقه گل دهنده در تابستان ظاهر می شود. در هر طبق، گل های سفید در اطراف و گل های زرد در قسمت وسط قرار دارند.

بوی این گیاه به سیب پخته شباهت دارد و دم کرده و گل ها و برگ های خشک یا تازه آن موارد استفاده گوناگونی دارد.

* انواع بابونه

وﺟﻪ تمایز انواع بابونه در گل‌ هایشان اﺳﺖ و دو ﻧﻮع اصلی آن ﺑﺎﺑﻮﻧﻪ رومی و شیرازی است که درمیان انواع گوناگون آن نوع بابونه رومی شهرت بیشتری دارد. دیوسکوریدوس، ابن سینا و ابن بیطار مصارف بابونه شیرازی و رومی را مشابه می‌ دانند.

* خواص بابونه

خواص بابونه زیاد است و از راه‌ های گوناگونی می‌ توان از این فواید بهره برد.

  • مقوی مغز
  • افزایش ترشح شیر در مادران شیر‌ده
  • درمان کننده سردرد و میگرن
  • دفع سنگ مثانه
  • تاثیر چای بابونه برای تسکین دردهای عضلانی
  • برطرف کننده اختلالات یائسگی
  • ضد آلرژی
  • درمان کننده کم خونی
  • رفع کرم معده و روده
  • رفع زردی
  • تب‌ بر و تسکین دهنده درد
  • تقویت کننده معده
  • تسکین درد در هنگام دندان درآوردن بچه‌ها
  • اگر کسی قطره قطره ادرار می‌ کند به او چای بابونه دهید تا درمان شود.
  • برای درمان چشم درد ، بابونه را در سرکه ریخته و بخور دهید.
  • جویدن بابونه برای التیام زخمهای درمان مفید است.
  • محرک نیروی جنسی (خوردن 5 گرم ریشه بابونه با سرکه رقیق محرک نیروی جنسی است.)
  • برای رفع بی‌خوابی و داشتن یک خواب آرام و راحت ، کافی است ده دقیقه قبل از اینکه به رختخواب بروید یک فنجان چای بابونه بنوشید.
  • برای تسکین درد ، چند قطره اسانس بابونه را با یک قاشق روغن بادام مخلوط کرده و روی محلهای دردناک بمالید درد را تخفیف می‌دهد.
  • برای رفع گوش درد و سنگینی گوش ، یک قطره روغن بابونه را در گوش بچکانید.
  • روغن بابونه را برای از بین بردن کمردرد ، درد مفاصل و نقرس روی محل درد بمالید.

نحوه مصرف بابونه برای زخم معده

یکی از مهمترین خواص بابونه درمان زخم و ورم معده است و افراد مبتلا به این مشکلات می‌ توانند با استفاده از بابونه سلامتی خود را بازیابند.

یک لیوان چای غلیظ بابونه، حاوی چهار قاشق چایخوری بابونه در یک لیوان آب جوش، را صبح ناشتا بنوشید و سپس در رختخواب به پشت دراز بکشید و بعد از چهار دقیقه بخوابید و بعد از 15 دقیقه می‌توانید صبحانه خود را میل کنید؛ این عمل را به مدت دو هفته ادامه دهید تا زخم و ورم معده به کلی شفا یابد.

تاثیر بابونه بر بهبود عملکرد هضمی دستگاه گوارش 

مطالعات علمی نشان داده‌اند که بابونه می‌تواند باعث کاهش تهوع، کاهش التهاب و به دنبال آن مهار اسهال شود. بر اساس مقاله مجله Journal of Nurse Practitioners  ، یک لیوان چای بابونه قبل از هر وعده غذایی سبب افزایش ترشح شیره معده و هضم بهتر غذا و جلوگیری از نفخ شکمی می شود.

پیشگیری از سرطان با بابونه

محتوای آنتی اکسیدانی بابونه بویژه آپژنین (apigenin) می‌تواند در برابر برخی از سرطان‌ها از جمله سرطان سینه، سرطان پوست ، سرطان پروستات ، سرطان رحم ( اندومتر و سرویکس ) و سرطان های دستگاه گوارش نقش پیشگیری کننده داشته باشد و با سلول‌های سرطانی مبارزه کند. همچنین دانشمندان به این نکته دست یافته‌اند که چای بابونه می‌تواند در برابر سرطان غده تیروئید نیز نقش حفاظتی داشته باشد

تاثیر بابونه بر تنظیم قند خون

آنتی اکسیدان‌ های بابونه از تخریب و صدمه سلول های پانکراس که مسئول ترشح انسولین و کنترل قند خون هستند جلوگیری می‌کنند مطالعه بر روی دیابتی ها نشان داده که چای بابونه می‌تواند قند خون ناشتا و متوسط میزان قند خون دیابتی ها را در دراز مدت کاهش دهد (12). همچنین بابونه می‌تواند سرعت افزایش قند خون بعد از غذا را کاهش دهد

خواص دمنوش بابونه برای قاعدگی

از جمله خواص چای بابونه درمان گرفتگی‌ های قاعدگی است. این گیاه می‌ تواند التهاب، گرفتگی، اضطراب، تعرق، بدخوابی، نوسانات خلقی و سایر علایم شایع در عادت ماهیانه را تسکین ببخشد. دمنوش بابونه بطور موثری می‌تواند این علائم را کاهش دهد، ذهن و جسم را آرام کند و با کاهش التهاب، مشکلات و ناراحتی های جسمی این دوره را برطرف کند.

یک فنجان چای بابونه با داشتن مقدار گلیسین و فلاونوئید (زردینه) لازم، اسپاسم عضلانی را کاهش می‌دهد و در عین حال فعالیت ضد باکتری سالم را برای درمان قاعدگی برمی‌ انگیزاند. این چای همچنین جریان خون را در مناطق لگن و رحم افزایش می‌دهد و در نتیجه به درمان پریودهای نامنظم و افزایش سلامت جنسی در زنان کمک می‌کند.

خواص گل بابونه برای کودکان

چای بابونه معمولا به منظور آرام کردن نوزادان قلنج کرده که به صورت افراطی برای مدت طولانی گریه می‌کنند یا کودکان پیش دبستانی که با وجود خستگی زیاد بی قراری می‌ کنند و نمی‌دانید چرا به خواب نمی‌ روند داده می‌ شود. در این مواقع بابونه به مقدار بسیار کم می‌تواند نقش یک آرام بخش طبیعی و بی خطر را برایشان ایفا کند.

خواص بابونه برای سرماخوردگی

بابونه با سرما خوردگی و آنفلوآنزا مبارزه می‌کند و عفونت های سینوسی را از بین می‌برد. مطالعات نشان داده اند که بوییدن بخار عصاره بابونه به درمان سرماخوردگی و تسکین عفونت های سینوسی و گلودرد کمک می‌کند.

روزانه دو تا سه مرتبه با دهانشویه های بابونه غرغره کنید تا گلودردتان از بین برود. می توانید از جوشانده بابونه نیز برای غرغره کردن استفاده کنید.

تاثیر مثبت بابونه بر کاهش وزن

چای بابونه به‌ طور مؤثری در رفع لاغری و افزایش اشتها مؤثر است.

دمنوش بابونه و چای بابونه به تنهایی باعث کاهش قابل توجه وزن نخواهد شد ، اما اگر با یک رژیم منطقی و ورزش منظم همراه شود ، به طور موثر چربی سوز می شود و تناسب اندام شما را افزایش می دهد.

نسخه‌ گیاهی اشتها آور بابونه

این نسخه برای بی اشتهایی های با منشأ عصبی مناسب است و برای کودکان.

مواد لازم:

  • بابونه
  • به لیمو
  • زنجفیل

خواص بابونه برای عفونت زنان

یکی از بیماری های شایعی که زنان بسیاری در سنین مختلف ممکن است به آن مبتلا شوند، انواع عفونت های دستگاه تناسلی است. بابونه از جمله گیاهان دارویی است که خاصیت ضدمیکروبی داشته و در درمان عفونت و زخم‌ها بسیار موثر واقع شده است.

گل سرخ، بابونه، پنیرک و ختمی را به صورت مساوی با هم ترکیب کرده و یک مشت از آن را با چهار لیوان آب جوشانده و صاف کنید. این داروی آماده شده تنها در یک لگن بزرگ پر از آب گرم ریخته و روزی 20 دقیقه داخل لگن بنشینید.

تاثیر بابونه بر فشار خون

فلاوون های موجود در بابونه اثر مفید بر روی فشار خون و همچنین سطوح کلسترول خون هم با مصرف بابونه کاهش می یابد ، که این دو سبب کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی می شوند

خواص بابونه برای پوست

بابونه تاثیر فوق‌ العاده خوبی در مراقبت و حفظ زیبایی و جوانی پوست دارد. یکی از روش‌ های سالم برای پاکسازی پوست، استفاده از بخور بابونه برای پوست است. استفاده از این بخور به صورت ساده یا همراه با عصاره‌های گیاهی است که طی آن منافذ پوست باز و به صورت سطحی و عمقی پاک شده و باعث خون‌رسانی بهتر به پوست می‌شود. طی این فرآیند آلودگی‌ها، چربی‌ها و سلول‌های شاخی از سطح پوست تمیز می‌شود و پوست مرطوب شده که این رطوبت خود مانع ایجاد چین و چروک‌ها می‌ شود.

بخور بابونه علاوه بر تسکین التهاب و از بین بردن میکروب‌ها سبب تحریک گردش خون صورت شما شده و پوستتان را جوان و شاداب می‌کند. بد نیست پس از پایان بخور، پوستتان را با آب سرد شست‌وشو دهید و یا از ماسک خیار استفاده کنید تا منافذ پوستتان بسته شود.

علاوه بر روش بخور از روش کمپرس بابونه برای پوست به ویژه برای پوست‌های خشک و حساس می‌توان استفاده کرد. برای کمپرس همانند بخور آب را بجوشانید و پودر گیاه بابونه را به آن اضافه کنید. بعد از پنج دقیقه محلول مذکور را صاف کرده و حوله تمیزی را به این محلول آغشته کنید و این حوله را پنج تا ده دقیقه روی پوست صورت خود قرار دهید.

روغن بابونه درمان طبیعی و مؤثری برای مشکلات پوستی مربوط به اگزما و آکنه نیز محسوب می‌شود. با استفاده از روغن بابونه می‌توانید آکنه‌های دردناک خود را ریشه کن کنید. با روغن بابونه التهاب و قرمزی پوست شما کاهش خواهد یافت و لک‌های پوست و آکنه را هم برطرف می‌کند. برای رفع التهاب پوست بهتر است روغن بابونه را با روغن گل مغربی ترکیب کنید. روغن بابونه همچنین ترمیم کننده ، جوان کننده و تقویت کننده پوست است و پوست شما را شاداب و جوان نگه می‌دارد.

روغن بابونه برای درمان آفتاب سوختگی هم مفید است و ترمیم کننده آن می‌باشد. چند قطره از روغن بابونه را به آب حمام اضافه کنید و یا آن را به آب سرد اضافه کنید و پارچه‌ای را به آن آغشته سازید و روی محل مورد نظر بگذارید.

ماسک گل بابونه برای شادابی پوست

دو قاشق چایخوری گل بابونه خشک را دم کرده و بگذارید خنک شود سپس آن را صاف کرده و مایع را در بطری بریزید، ۱۲۰ میلی‌لیتر گلاب و ۲ قطره اسانس روغن صندل به آن اضافه کرده و در یخچال نگهداری کنید و حداکثر در طول یک هفته استفاده کنید. کافی است به صورت مداوم از این ماسک استفاده کنید تا خودتان به واضح تغییراتی که در پوستتان به وجود می‌آید را شاهد باشید.

تاثیر چای بابونه بر کاهش پوف زیر چشم

قرار دادن کیسه های چای بابونه خنک زیر چشم به کاهش پوف چشم کمک می کند. همچنین خستگی چشم را تسکین می دهد.

چای بابونه را می توان به بسته های پلاستیکی کوچک یا به کمپرسورها یا حتی به داخل کابین یخ تزریق کرد و روی چشم های خسته برای درمان سیاهی چشم و یا فرو رفتگی زیر چشم استفاده کرد. ظرف پنج دقیقه ظرف چای بابونه را روی چشم خود نگه دارید و سپس با آب سرد شستشو دهید.

خواص بابونه برای مو

مشهورترین خاصیت بابونه روشن کردن رنگ موهای شماست. خصوصاً بابونه زمانی پیشنهاد می‌ شود که موهای شما بلوند است و می‌ خواهید آن را یک تا دو درجه روشن‌ تر کرده و شرایط آن را بهتر کنید. بابونه یک روشن‌ کننده‌ی فوق‌ العاده‌ی مو است و شرایط کلی موهای شما را بهبود می‌ بخشد. آبکشی نهایی مو با چای بابونه سبب می‌ شود یک زمینه‌ی درخشان و طلایی به موهای قهوه‌ای خود بدهید.

بابونه همچنین در پیشگیری و حذف شوره‌ی سر بسیار مؤثر است. بعلاوه  پوست سر شما که تحریک‌شده است را نرم می‌کند.

اگر با موخوره یا ریزش مو مشکل‌دارید می‌توانید چای بابونه را امتحان کنید. استفاده‌ی منظم از چای بابونه شرایط موهای شما را بهتر کرده و مشکلات موهای شما را رفع می‌کند.

بابونه موهای شما را براق‌ تر و سالم‌ تر می‌ کند و موهای شما را انعطاف‌پذیرتر می‌کند.  همچنین التهاب یا آسیب واردشده به پوست سر را رفع می‌کند.

می‌توان در آبکشی آخر از چای بابونه روی موهای خود استفاده کنید یا می‌توان آن را به ماسک‌های مو اضافه کنید. بابونه نه‌تنها با شوره‌ی سر مبارزه می‌کند بلکه به مو غذارسانی کرده و پوست سر را نرم می‌نماید. بعلاوه درخشندگی زیبایی به موهای شما می‌بخشد.

اگر نگران از دست دادن موهای خود هستید یا خیلی از موهای شما ریخته است شاید بابونه تنها چیزی باشد که به آن نیاز دارید.

ترکیب درمانی بابونه برای مو

در ابتدا 2 تا 3 پیمانه آب در یک قابلمه بجوشانید. هنگامی‌که آب جوش آمد یک یا دو چای کیسه‌ای بابونه یا یک پیمانه چای خشک بابونه و یا یک پیمانه گل‌های بابونه‌ی خشک‌شده به آن اضافه کنید. شعله را کم کرده و بگذارید قابلمه برای 30 دقیقه روی گاز بماند و به‌آرامی بجوشد. هنگامی‌که سی دقیقه تمام شد شعله را خاموش کرده و اجازه دهید ترکیب تا زمانی که به یک دمای معتدل برسد خنک شود.  با توجه به چیزی که ابتدا استفاده کرده‌اید حالا چای‌های کیسه‌ای را بیرون آورده و دور بیندازید و یا آن را در آبکش بریزید تا گل‌ها جدا شوند.

زمانی که محلول شما آماده شد وقتش است که آن را به موهای خود بزنید. شما می‌توانید پس از شستن موها مطابق همیشه، موهای خود را با این محلول آب بکشید. کاسه‌ی دیگری زیر موهای خود قرار دهید. ترکیب شما در این کاسه جمع می‌شود و می‌توانید با آن چند بار موهای خود را بشویید. پس‌ازآن موها را با آب نشویید و تنها مانند همیشه موهای خود را خشک‌کنید.

اگر می‌خواهید ترکیب بابونه موهای شما را روشن کندمی توانید یک پارچه‌ی تمیز را در محلول خیس کرده و آن را روی موهای خود فشار دهید. زمانی که همه‌ی موهای شما خیس شدند روی آن‌ها را با یک پارچه یا کلاه حمام بپوشانید. بگذارید برای 60 تا 90 دقیقه روی موهای شما بماند. پس‌ازآن مانند مواقع دیگر موهای خود را شسته و خشک‌کنید.

اگر موهای شما خشک است بهتر است در کنار آن از یک نرم‌کننده‌ مناسب استفاده کنید تا از خشکی زیاد موهای شما جلوگیری کند.

* مضرات بابونه

یکی از عوارض جانبی چای بابونه عبارت است از خواب‌آلودگی، در نتیجه اگر می‌خواهید رانندگی کنید یا اپراتور یک دستگاه خاص هستید، از این چای استفاده نکنید.

مصرف این گیاه همزمان با داروهای رقیق‌کننده خون، بنزودیازپین، وارفارین، سیکلوسپورین و به طور کلی داروهای رقیق‌کننده خون و… و همچنین الکل ممنوع است.

میزان زیاد این گیاه می‌تواند باعث ایجاد تحریک پوستی در برخی افراد شود.

استفاده از بابونه در دوران بارداری پیشنهاد نمی‌شود؛ زیرا این گیاه باعث سقط جنین می‌شود.

در صورت مصرف بیش از اندازه، علایمی چون سردرد، زخم دهانی، ورم چشم، تهوع و استفراغ و تعریق زیاد ایجاد کند.

اگر به گل ها حساسیت دارید، در مصرف چای بابونه، مراقب باشید.

*موارد منع مصرف بابونه

از مصرف بابونه و فرآورده های آن در اطراف چشم پرهیز باید کرد.

به علت موارد نادر حساسیت در استفاده به صورت موضعی با مقدار کم درمان شروع گردد.

* طرز تهیه چای بابونه

چای بابونه یک چای نسبتا سالم برای مصرف عموم مردم است ک هبرای تهیه آن باید  بابونه خشک شده را در یک فنجان  آب جوش ریخته و اجازه دهید 5 دقیقه بماند تا دم بکشد. می توانید روی آنرا بپوشانید تا زودتر و بهتر دم شود یا اگر از لیوان های مخصوص دمنوش استفاده می کنید درب آن را بگذارید. سپس به کمک چای صاف کن آنرا در فنجان بریزید.

مصرف دمنوش ها و داروهای گیاهی نیز مانند هرچیز دیگر مقدار و اندازه معین دارد. مصرف بیش از حد دمنوش بابونه ممکن است موجب ناراحتی معده و اسهال شود.

گفتنی است، در حال حاضر فرآورده‌های مختلفی از بابونه به اشکال دمنوش بابونه، روغن بابونه، کرم بابونه، لوسیون بابونه و قطره خوراکی آن در بازار وجود دارد.

محشر دات کام سایتی قدیمی و پربازدید!. تبلیغات در محشر دات کام به صورت کلیکی، گزینه خیلی خوب و مقرون به صرفه ای برای تبلبغات است.
هر کلیک فقط 100 تومان!
اگر مطلب "خواص بابونه در طب ایرانی" برای شما مفید بوده است با کلیک بر روی آگهی های زیر از ما حمایت کنید
و در صورت تمایل برای درج آگهی در صفحه مربوط به: خواص بابونه در طب ایرانی در وب سایت محشر، با شماره 09123833830 تماس بگیرید و یا واتس آپ پیام بدید

مطلب خواص بابونه در طب ایرانی را برای دوستان خود ارسال کنید

ارسال خواص بابونه در طب ایرانی در فیسبوک
ارسال خواص بابونه در طب ایرانی در تویتر
ارسال خواص بابونه در طب ایرانی در واتس آپ
ارسال خواص بابونه در طب ایرانی در تلگرام
خبرخوان خواص بابونه در طب ایرانی

Mahshar

دانستنی فال طالع بینی بهداشت سلامت سبک زندگی سفر گردشگری آشپزی تغذیه ازدواج همسرداری ترفند بورس


فال حافظ

0