سفری به همدان/شهری به وسعت تاریخ ایران زمین


سفری به همدان/شهری به وسعت تاریخ ایران زمین

شهر همدان یکی از شهرهای غربی و کوهستانی ایران و مرکز شهرستان و استان همدان است . این شهر در دامنهٔ کوه الوند و در بلندای ١٩٠٠ متری از سطح دریا واقع شده‌است و از شهرهای سردسیر ایران به شمار می‌آید . همدان قدیمی‌ترین شهر ایران و از کهن‌ترین شهرهای جهان است. در سال ١٣٨۵مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای همدان را «پایتخت تاریخ و تمدن ایران» اعلام کرد . همدان اولین پایتخت نخستین شاهنشاهی ایران، مادها بوده‌است . آثار یافت‌شده از محوطهٔ باستانی هگمتانه و نیز کتیبه‌های گنج‌نامه از آن دوران هستند . همچنین شهر همدان در روزگار هخامنشیان ، اشکانیان ، ساسانیان ، آل بویه و سلجوقیان نیز یکی از پایتخت‌های کشور بوده‌است . هم‌اکنون استان همدان به دلیل داشتن مراکز تاریخی و دیدنی به عنوان پنجمین شهر فرهنگی و توریستی کشور شناخته می‌شود و از نظر علمی نیز با وجود مراکز دانشگاه بوعلی سینا ، دانشگاه صنعتی همدان ، دانشگاه آزاد اسلامی همدان ، دانشگاه پیام نور همدان و مراکز دیگر به عنوان یکی از قطب‌های دانشگاهی کشور شناخته شده‌است . هتلهای شهر همدان پذیرای میهمانان گرامی می باشد.

 

آرامگاه بوعلی سینا

همدان تاریخ ایران 5 scaled 2 سفری به همدان/شهری به وسعت تاریخ ایران زمین

آرامگاه بوعلی سینا نماد شهر همدان و همچنین یکی از نمادهای پیشینهٔ ایران در فرهنگ جهان و دانش و علم به شمار می‌رود .

شهر همدان از لحاظ جمعیت چهاردهمین شهر پرجمعیت ایران به شمار می‌آید و در مرداد سال ١٣٨٨ به عنوان یکی از کلانشهرهای ایران معرفی شد . در سال‌های ١٣٠٠تا ١٣٠۴ خورشیدی مهندس آلمانی کارل فریش طرحی مدرن را برای همدان طراحی کرد که از نوع نقشه‌های شعاعی محسوب می‌شود.

زبان مردم همدان

راهنمای سفر به همدان، پایتخت تاریخ و تمدن ایران

زبان اکثریت مردم استان همدان فارسی است اما بعلت همجواری با استان های لرستان، کردستان و زنجان دارای گویشورانی از زبان های لری، کردی و  ترکی نیز می باشد . در استان همدان زبان‌ها و گویش‌های گوناگونی رایج است که فارسی، ترکی، لری و لکی و کردی از مهم‌ترین آن‌ها به‌شمار می‌روند.

فارس‌زبانها بیشتر ساکنان مرکز استان (شهر همدان) را تشکیل می‌دهند و از قدیمی‌ترین مردم این منطقه محسوب می‌شوند که از دوران مادها در این سرزمین اسکان یافته‌اند . همچنین مردم شهرهای نهاوند و ملایر به گویش پارسی میانه یا پهلوی سخن میگویند . در شمال ، غرب و شرق استان (۵۶٢ روستا) به زبان ترکی ، در مرکز استان (شهر همدان) بیشتر به زبان فارسی ، در جنوب استان (٢۵۵روستا) به زبان‌های لری و لکی و در غرب و شمال غرب  استان (١۵٩ روستا) به زبان کردی تکلم می‌شود.

همدان تاریخ ایران 1 5 سفری به همدان/شهری به وسعت تاریخ ایران زمین

استان همدان یکی از نقاطی است که مردم آن به خوردن غذا های آبکی مانند آش و آبگوشت علاقه‌ی بسیاری زیادی دارند. به گونه‌ای که اکثر غذا های سنتی و بومی تهیه شده توسط بانوان و مادران کدبانوی اینبخش از کشور را تنوع جالبی از این نوع غذاها دربرگرفته است. آش برنج همدان، غذایی است بومی، مقوی، سالم و بسیار پرطرفدار که بدلیل حضور برنج، عدس و آب قلم، تامین‌کننده‌ی عده ای از مواد مغذی و مورد نیاز بدن انسان به شمار میرود.

همدان تاریخ ایران 7 7 سفری به همدان/شهری به وسعت تاریخ ایران زمین

آش برنج

همدان تاریخ ایران 11 9 سفری به همدان/شهری به وسعت تاریخ ایران زمین
آبگوشت قرمه
تنوع غذایی بی‌شماری که در برنامه‌ی غذایی آن‌ها مشاهده می‌شود، بسیار جالب و در نوع خود مثال‌زدنی است. غذاهایی همچون: آش بروش، کباب سرداشی، آبگوشت قرمه‌سبزی، تله کنجی، تاماشی، سرکوله، آش خشکبار، آش هویج و جو، خورشت غوره بادمجان، آبگوشت کلم، آش آماج، آش برنج همدان، آش سیب و غوره، کوفته مخصوص همدان، آبگوشت فلفل همدان، آش بادمجان ملایر، انگشت پیچ و آش مخصوص همدانی تنها بخشی از غذاهای سنتی و محلی این استان را تشکیل ممی‌دهند.

همدان تاریخ ایران 6 11 سفری به همدان/شهری به وسعت تاریخ ایران زمین

آش خشکبار

اولین‌ها همیشه هیجان انگیزترین هستند. همدان، اولین پایتخت ایران و خانه‌ای بود که مادها برای زندگی در فلات ایران آن را انتخاب کردند. البته نام اولیه‌ی این شهر هگمتانه بود و بعدها توسط سلسله‌های دیگری هم به عنوان پایتخت انتخاب شد. در این مطلب سفرزون بهترین جاهای دیدنی همدان ، این شهر باستانی و زیبا را به شما معرفی می‌کنیم.

غار آبی علیصدر

غار علیصدر ، سرآمد جاهای دیدنی همدان

همدان تاریخ ایران 12 13 سفری به همدان/شهری به وسعت تاریخ ایران زمین
درست است که عبور از دل کوه وهم انگیز است و ترسی در دل ما ایجاد می‌کند، اما اگر پا به غار علیصدر بگذارید بعد از مدتی متوجه می‌شوید که وهم و ترس جای خود را به لذت و هیجان داده است. این غار را شگفت‌انگیزترین غار آبی کشور می‌دانند که نام همدان به آن گره خورده است.

طولانی‌ترین غار آبی ایران

بعد از تحقیقات زمین شناسی مشخص شد که غار علیصدر حدود ۲۰۰ میلیون سال سن دارد. پس جلیقه‌ی نجات را به تن کنید، سوار قایق‌ها شوید و جستجو در این غار آبی را آغاز کنید. طول غار بسیار زیاد است و ارتفاع آب در بعضی از قسمت‌های آن به ۵۰ متر هم می‌رسد. دیدن غار علیصدر در هر فصلی ممکن است. فقط باید به این نکته توجه کنید که اختلاف دمای داخل غار با بیرون آن کاملا قابل لمس است. پس حتما لباس گرم همراه خود داشته باشید.

همدان تاریخ ایران 13 scaled 15 سفری به همدان/شهری به وسعت تاریخ ایران زمین

دهکده گنج‌نامه همدان ، قطب گردشگری بر دامن الوند

کتیبه های گنجنامه

راهنمای سفر به همدان، پایتخت تاریخ و تمدن ایران
دهکده تفریحی گنج‌نامه
اگر به دیدن کتیبه‌های کهن و آبشار گنجنامه بروید، با دهکده‌ی توریستی زیبایی مواجه می‌شوید که علاوه بر طبیعت منحصر به فرد، امکانات رفاهی و تفریحی بسیاری هم دارد. این منطقه در سال ۱۳۷۹ در دامنه‌ی شمالی کوه الوند ساخته شد و حالا یکی از مهم‌ترین مقصدهای گردشگری در شهر همدان است.

سفر بر فراز عروس کوه‌های ایران
رشته کوه‌های الوند دارای طبیعت بکر و زیبا هستند. حالا که زمان بازدید از همه‌ی این طبیعت را ندارید، فرصت دیدن آن‌ها را از ارتفاع زیاد از دست ندهید. تله کابین گنج نامه با امنیت بسیار بالا شما را به دیدن عروس کوه‌های ایران دعوت می‌کند. اما اگر به دنبال کمی هیجان هستید، سورتمه و بانجی جامپینگ دهکده گنجنامه می‌تواند تصویر هیجان انگیزتری را از جاهای دیدنی همدان به شما ارائه کند.

غار آکواریوم گنجنامه همدان ، تلفیق علم و سرگرمی

همدان تاریخ ایران 13 scaled 15 سفری به همدان/شهری به وسعت تاریخ ایران زمین
شاید دیدن نمونه‌های نادر اقیانوسی و ماهی‌های کمتر دیده شده مانند سفره ماهی در همدان، کمی عجیب و دور از ذهن باشد. اما برای اینکه این تصور را به چشم ببینید قبل از خروج از دهکده گنجنامه سری به غار آکواریوم آن بزنید. این مجموعه در هر قسمت دارای شبیه سازهای آب و هوایی است؛ با دیدن این جاذبه اقلیم‌های مختلف دنیا را کشف می‌کنید و سفری به قسمت‌های مختلف دنیا خواهید داشت!

آرامگاه بابا طاهر

راهنمای سفر به همدان، پایتخت تاریخ و تمدن ایران
آرامگاه باباطاهر همدان ، شاعر آرمیده زیر گنبد فیروزه‌ای

باباطاهر را به دوبیتی‌های لری شیرینش می‌شناسند. شاعری که به دلیل زندگی ساده و عارفانه‌اش به او لقب عریان داده‌اند. از زندگی او مطلب زیادی در دسترس نیست. اما بعضی سندهای تاریخی نشان می‌دهند که در لرستان به دنیا آمده و در همدان به خاک سپرده شده است.

آرامگاه هشت ضلعی با نمای سبز دامنه
آرامگاه باباطاهر در شمال غرب همدان و بر بالای تپه‌ای قرار گرفته است. ستون‌های بلند و گنبد زیبای فیروزه‌ای بنا معماری کلی آن را می سازد. اما عاملی که این مقبره را به یکی از پرطرفدارترین جاهای دیدنی همدان تبدیل کرده، کاشی‌کاری‌های قسمت داخلی گنبد است. اطراف محوطه را دشتی سرسبز پوشانده که می‌تواند محل مناسبی برای تفریح گردشگران باشد.

آرامگاه ابوعلی سینا

راهنمای سفر به همدان، پایتخت تاریخ و تمدن ایران
آرامگاه ابوعلی سینا همدان ، دیدار با شیخ الرئیس
در میان جاهای دیدنی همدان ، آرامگاه ابوعلی سینا جایگاه ویژه‌ای دارد. این مقبره با علم و فرهنگ شهر پیوند خورده و نماد شهر همدان به حساب می‌آید. بنای ابتدایی مقبره را قاجاریان ساختند و بنای جدید در دولت پهلوی بازسازی و رونمایی شد. بهانه‌ی این بازسازی هزارمین سالگرد تولد حکیم محبوب ایرانی بود.

بازار همدان
جاهای دیدنی همدان + کامل ترین لیست همراه با عکس و آدرس

بازار همدان ، نمایش سنت و فرهنگ شهر
خرید، بخش جدایی ناپذیر هر سفر است. اما باید این را بدانید که بازار همدان تنها برای خرید سوغاتی و وقت گذارانی در میان فروشگاه‌ها نیست. بازار همدان یک جاذبه‌ی دوست داشتنی در میان جاهای دیدنی همدان است. بنای قدیمی و آجری با سقف‌های گنبدی شکل حال و هوای شما را عوض می‌کند

در ادامه نقاط دیدنی این استان را در قالب تصاویر تقدیمتان میکنیم

همدان تاریخ ایران 2 scaled 23 سفری به همدان/شهری به وسعت تاریخ ایران زمین

سد اکباتان

شهر زیر زمینی ارزانفود

همدان تاریخ ایران 4 scaled 25 سفری به همدان/شهری به وسعت تاریخ ایران زمین

روستای سنگی ورکانه

همدان تاریخ ایران 3 scaled 27 سفری به همدان/شهری به وسعت تاریخ ایران زمین
روستای سنگی ورکانه

محشر دات کام سایتی قدیمی و پربازدید!. تبلیغات در محشر دات کام به صورت کلیکی، گزینه خیلی خوب و مقرون به صرفه ای برای تبلبغات است.
هر کلیک فقط 100 تومان!
اگر مطلب "سفری به همدان/شهری به وسعت تاریخ ایران زمین" برای شما مفید بوده است با کلیک بر روی آگهی های زیر از ما حمایت کنید
و در صورت تمایل برای درج آگهی در صفحه مربوط به: سفری به همدان/شهری به وسعت تاریخ ایران زمین در وب سایت محشر، با شماره 09123833830 تماس بگیرید و یا واتس آپ پیام بدید

مطلب سفری به همدان/شهری به وسعت تاریخ ایران زمین را برای دوستان خود ارسال کنید

ارسال سفری به همدان/شهری به وسعت تاریخ ایران زمین در فیسبوک
ارسال سفری به همدان/شهری به وسعت تاریخ ایران زمین در تویتر
ارسال سفری به همدان/شهری به وسعت تاریخ ایران زمین در واتس آپ
ارسال سفری به همدان/شهری به وسعت تاریخ ایران زمین در تلگرام
خبرخوان سفری به همدان/شهری به وسعت تاریخ ایران زمین

Mahshar

دانستنی فال طالع بینی بهداشت سلامت سبک زندگی سفر گردشگری آشپزی تغذیه ازدواج همسرداری ترفند بورس


فال حافظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


0