شهر وان ترکیه


شهر وان ترکیه

در وب سایت محشر دات کام سعی کرده ایم که شهرهای توریستی دنیا را معرفی کنیم.
در اینجا می خواهیم در رابطه با شهر وان به شما اطلاعات ارایه کنیم!
شهر وان در شرق کشور ترکیه از شهرهای توریستی دنیا به حساب نمیاد بلکه به دید برخی در حد یک روستا بزرگ است ولی نزدیکی این شهر به مرزهای زمینی کشور ایران موجب شده مقصد و هدفی برای سفر و گردشگری ایرانیان شود.

تاریخچه شهر وان

گرچه امروزه شهر وان چندان مورد توجه نیست؛ اما باید بدانید تاریخچه بسیار پرباری دارد و از گذشته تا کنون، فراز و نشیب بسیاری را پشت سر گذاشته است. از آن جا که اشاره به تمام بخش های تاریخچه این شهر ممکن نیست، تنها به بخش های مهم تر نگاهی گذرا داشتیم.

همان طور که از اول اشاره کردیم تاریخچه شهر وان به 3400 سال پیش بر می گردد. در آن زمان شهر وان را با نام توشپا می شناختند و در واقع این شهر، پایتخت پادشاهی باستانی اورارتو محسوب می شد. نخستین استحکامات شهر را بر روی تپه ای شیب دار و در نزدیکی دریاچه ساختند که اکنون آن را با نام قلعه وان می شناسند. توشپا نزدیک دویست سال در دست پادشاهی اورارتو بود تا آن که حکومت دیگری به نام پادشاهی ارمنستان بر منطقه حاکم شد و شهر وان نیز تحت تملک این قدرت درآمد؛ اما این روال دیری نپایید و به زودی امپراتوری قدرتمند هخامنشی توانست شهر وان و دیگر سرزمین های اطرافش را از آن خود کند. در همین دوران بود که کتیبه سه زبانه خشایارشا در صخره ای در نزدیکی قلعه وان افزوده شد. فرمانروایی هخامنشیان بر شهر وان تا دوره سقوط این امپراتوری و حمله معروف اسکندر در سال 331 پیش از میلاد ادامه داشت. پس از آن بود که ابتدا اسکندر و سپس سلوکیان بر منطقه حاکم شدند. داستان دست به دست شدن وان اما در همین جا خلاصه نشد و پس از چندی، باری دیگر به دست پادشاهی ارمنستان افتاد و سپس این اشکانیان بودند که وان را در قلمروی خود جای دادند.

سال های پس از این وان نیز پر حادثه گذشت و این شهر تاریخی دایم از مالکیت پادشاهی به مالکیت دیگری درمی آمد. به طور مثال پس از اشکانیان، ساسانیان و پس از آن نیز امپراتوری بیزانسی این شهر را از آن خود کردند. در این دوره وان به محل منازعه ای میان قدرت های ایرانی و امپراتوری بیزانسی بود و سران حکومت سلجوقی توانستند در طی یکی از جنگ های خود، شهر وان را از آن خود کنند؛ اما این انتهای ماجرای شهر وان نبود و در سال های بعد قدرت های دیگری چون مغول ها، تیموریان و حکومت های محلی آق قویونلو و قراقویونلو حکومت وان را در دست گرفتند.

درگیری ها بر سر مالکیت شهر وان همچنان ادامه پیدا کرد به طوری که در نیمه اول قرن پانزدهم میلادی، این شهر به محل جنگ و جدالی میان امپراتوری قدرتمند صفوی و عثمانی تبدیل و بارها میان این دو قدرت همسایه جا به جا شد. این پیکارها تا سال 1639 ادامه پیدا کرد تا آن که در نهایت در این سال پیمانی به نام عهدنامه زُهاب یا قصر شیرین میان صفویان و عثمانی ها بسته شد و این قرارداد، دعوای 150 ساله دو کشور را پایان بخشید و شهر وان برای همیشه بخشی از خاک ترکیه باقی ماند. از آن پس تاکنون شهر وان در دوره های مختلف بسیار مورد توجه بود، چرا که در نزدیکی مرز کشورهایی چون ایران، ارمنستان، روسیه و عراق قرار داشت. البته خوب است بدانید در طی جنگ جهانی اول منازعاتی میان روسیه و ارمنستان و ترکیه بر سر این شهر وجود داشت اما در نهایت وان به خاک ترکیه بازگشت.

تور وان

برای شرکت در تورهای وان ترکیه، داشتن اطلاعاتی از این شهر زیبای ترکیه حتما مفید خواهد بود. شهر وان در ‏شرق ترکیه در ساحل شرقی دریاچه وان و نیز در ضلع شرقی قلعه تاریخی وان و مرکز استان وان قرار گرفته است. شهر وان ترکیه ‏با جمعیتی نزدیک به 400 هزار نفر یکی از شهرهای تاریخی و زیبای ترکیه است، مردم این شهر به زبان کردی کرمانجی ‏سخن می گویند.

طبق گزارش های اداره کل گردشگری استان وان ترکیه، اکثریت قریب به اتفاق گردشگران این استان و ‏شهر را گردشگران فرهنگی و تجار تشکیل می دهند. عمده گردشگران خارجی شهر وان ترکیه را به ترتیب ‏کشور های آلمان، کره جنوبی و ایران تشکیل می دهند.

تور وان
تور وان

سفر به شهر وان ترکیه می تواند یک مسافرت ایده آل ۳ الی ۴ روزه باشد. به علت قرارگیری این شهر در کنار دریاچه ‏وان، آب و هوای آن بسیار معتدل و مناسب است.‏ برای مسافرت به وان از تهران می‌بایست از شهرهای قزوین، زنجان، تبریز عبور کرده و سپس با توجه به انتخاب یکی از ‏سه مرز خروجی زمینی بازرگان، رازی و سرو به سمت شهرهای ماکو، خوی و ارومیه ادامه مسیر بدهیم. ‏فاصله شهر ارومیه تا وان حدود 290 کیلومتر و 4 ساعت است.‏

راه دیگر مسافرت به شهر وان ترکیه، استفاده از قطار تهران – وان است که هر هفته یک بار بین این دو شهر رفت و آمد ‏می کند. قطار از طریق مرز رازی-کاپیکوی وارد ترکیه می شود. مسافرت با قطار علی‌رغم امکان استراحت در طول راه، ‏به علت زمان‌بر بودن بازرسی های متعدد توسط گمرک ترکیه، وقت گیرتر از مسافرت جاده ای است، ‏ولی در طول مسیر، به علت عبور قطار از مسیر های کوهپایه ای شما شاهد مناظر طبیعی بدیعی از دیدنی های ترکیه ‏خواهید بود، از طرفی چون معمولا قطار حوالی ظهر به ایستگاه قطار وان وارد می شود، شما عملاً یک روز از مسافرتتان را از ‏دست می دهید.

مردم شهر وان ترکیه بسیار خونگرم هستند ولی مانند همه جای دنیا مردمان خوب و بد همه جا پیدا میشود ولی برخی به دلیل منفعت مالی با گردشگرها و مخصوصاً ایرانیان خیلی سریع ارتباط برقرار می کنند و همین ‏که متوجه ایرانی بودن شما می شوند، سعی می کنند به فارسی صحبت کنند و اکثراً قیمت اجناس را علاوه بر لیر ترکیه به ‏ریال هم به مشتری اعلام می کنند! به علت رفت و آمد زیاد گردشگرها، خرید و فروش؛ مخصوصاً در زمینه پوشاک از ‏رونق خاصی برخوردار است و فروشگاههای بسیار بزرگِ چندین طبقه، انواع و اقسام برندهای مختلف ترک ‏و اروپایی را عرضه می کنند. جهت اقامت در شهر وان ترکیه می توانید بسته به میل خود انواع هتل ها را با قیمت مناسب ‏رزرو کنید .

حجاب زنان و دختران وان ترکیه

زنان و دختران وان یا حجاب را به طور کامل رعایت می کنند و یا آنهایی هم که حجاب ندارند، پوشش ‏بسیار مناسبی دارند. ‏به خانم های ایرانی پیشنهاد میشود در سفر به وان کمی نسبت به سایر سفرهای خارجی با پوشش مناسبتر و حجاب بیشتر سفر کنند. زیرا که نوع دید مردان ترکیه به این اشخاص بد و ممکن است مشکلاتی را بریا ایشان رقم زند.

مطابق با اتفاق هایی که رخ داده است ، سفر به شهر وان و سایر شهرهای مرزی کشور ترکیه برای خانم های مجرد و تنها توصیه نمیشود.

معرفی شهر وان | دانستنی های پیش از سفر

وان 4 شهر وان ترکیه

سفر کردن از آن دست اتفاقات جذاب و پردردسری است که گرچه انجام دادنش مسوولیت های زیادی می طلبد؛ اما نمی توان به راحتی از خیرش گذشت. وقتی سفر کردن را در برنامه خود می گنجانیم، طبیعتا زمان و هزینه ای را برایش کنار گذاشته و این دو عامل مهم، خود دلیلی می شوند که بخواهیم از سفرمان نهایت لذت را ببریم. در نتیجه لازم است پیش از سفر، تحقیقی کافی درباره مقصد، جاذبه ها و اطلاعات لازمش انجام دهیم، چرا که این کارها کمک می کنند تا سفر بهتری را تجربه کنیم.

شهر وان از آن جمله شهرها و مقاصد خارجی است که به سبب نزدیکی به مرز مشترک ایران و ترکیه، طرفدران ایرانی بسیاری دارد. به طوری که گردشگران بسیاری سالی چند بار به این شهر کوچک و مرزی می روند تا خریدهای خود را در آن جا انجام دهند. شما هم وصف این شهر را زیاد شنیده اید و می خواهید به زودی به وان بروید؟ پس همراه ما باشید تا بتوانید با آمادگی کامل سفری کوتاه و جذاب را تجربه کنید. کافیست تنها چند دقیقه را به خواندن این مقاله اختصاص بدهید تا بدانید برای دسترسی به شهر وان چه کنید و در کنار آن، اطلاعات بسیار مفیدی درباره حمل و نقل درون شهری، آب و هوای شهر وان، شماره های ضروری منطقه و حتا عبارات پرکاربرد شهر به دست آورید.

دانستنی های مهم شهر وان

خواندن و دانستن اطلاعات زیر، می تواند در حین سفر شما به وان مفید باشد:

اختلاف ساعت با تهران: 1 ساعت و نیم عقب تر

سطح قیمت: بسیار کم تر از تهران

پول رایج: لیر (₺)، هر 1 لیر ترکیه (2,000 تومان) است.

زبان اصلی: همان طور که گفته شد اغلب جمعیت وان را مردم کُرد زبان تشکیل می دهند. ولی از آن جا که زبان رسمی و ملی کشور ترکیه، ترکی است، افراد بسیاری را خواهید دید که به ترکی نیز سخن می گویند.

دین رسمی: دین رسمی کشور ترکیه اسلام است و اغلب مردم وان مسلمان اند.

سوغات شهر: از جمله سوغات شهر وان می توان به انواع قالی و گلیم اشاره کرد. البته سوغات معروف ترکیه چون شیرینی ها و خوشمزه های ترکی را نیز می توانید در شهر وان پیدا کنید.

وضعیت بهداشتی: متاسفانه اطلاعات چندانی در رابطه با وضعیت بهداشتی و بیمارستان های این شهر در دسترس نیست. با این حال به طور کلی بیمه مسافرتی جامع برای تحت پوشش قرار دادن سرقت، خسارات مالی و مشکلات پزشکی برای سفرهای خارجی بسیار توصیه می شود.

در سفر به وان بدانید

از دیگر اطلاعات و نکات ضروری پیش از سفر می توان به عبارات کوتاه و پرکاربرد مقصد و شماره های ضروری آن شهر اشاره کرد. دانستن این اطلاعات، هم سفر را برای شما راحت تر خواهد کرد و هم آمادگی شما را برای عکس العمل بجا در اتفاقات غیر منتظره بالا می برد.

شماره های ضروری ترکیه و شهر وان:

کد شماره گیری ترکیه

90+

پیش شماره وان

432

پلیس

155

آمبولانس

122

آتش نشانی

110

عبارات کاربردی:

دانستن عبارات کاربردی از جمله چیزهایی است که شما را در برقراری ارتباط با مردمان شهر مقصد یاری می دهد. در ادامه با برخی از عبارات پرکاربرد به زبان ترکی آشنا می شویم.

فارسی

تلفظ

ترکی

سلام

SELAM

Selam

خداحافظ

HOSH-CHA-KAL

Hoşçakal

متشکرم

TE-SHE-KOR ED-ER-IM

Teşekkür ederim

لطفا

LUT-FEN

Lütfen

می توانید انگلیسی صحبت کنید؟

INN-GLIZ-JE CON-NUSH-OR MUS-UN-UZ

İngilizce konuşur musunuz

متوجه نمی شوم

SI-ZI ANN-LA-MA-YOR-UM

Sizi anlamıyorum

قیمتش چقدره؟

NAY KAD-AR

Ne kadar?

ببخشید

AFF-ED-DAR-SAN-IZ

Afedersiniz

می توانی کمکم کنی؟

YARR-DIM ED-EBB-ILL-EAR MISS-IN-IZ

Yardım edebilir misiniz?

بله

EV-ET

Evet

خیر

HAI-YER

Hayır

نمی دانم

BILL-ME-YOR-UM

Bilmiyorum

اکی

TAMAM

Tamam

در صورتی که درباره برقراری ارتباط در طول سفرهای خارجی خود دغدغه و نگرانی بسیاری دارید، توصیه می کنیم خواندن آموزش های کاربردی زیر را از دست ندهید.

آموزش راه های برقراری ارتباط در کشورهای خارجی

 هزینه سرویس موبایل در شهر وان ترکیه

در کل در کشور ترکیه سه اپراتور تلفن همراه وجود دارد که با نام های ترکسل (turkcell)، وودافون (vodafon) و آوِا (avea) خدمات ارایه می دهند. باید بدانید که در این میان، سیم کارت ترکسل شهرت و کیفیت بیشتری دارد.

مکالمه: هزینه یک دقیقه مکالمه داخلی ۰٫۷۵ لیر است.

اینترنت: ۶۰ مگابایت اینترنت نامحدود ۸۲ لیر است.

تعطیلات رسمی ترکیه | سال 2020

از دیگر نکات جالب توجه پیش از سفر می توان به تعطیلات رسمی هر شهر اشاره کرد. با در اختیار داشتن این اطلاعات می توانید برنامه ریزی دقیق تر و بهتری داشته باشید، چرا که تعطیلات عمومی و جشنواره ها ممکن است بر روی وضعیت بازدید از جاذبه ها و اماکن دیدنی تاثیر داشته باشند و البته در این اوقات، شلوغی بیشتری در مراکز خرید دیده می شود.

زمستان: 

1 ژانویه (11 دی 1398): سال نوی میلادی

بهار:

23 آپریل (4 فروردین 1399): روز حاکمیت ملی و روز کودک

1 می (12 اردیبهشت): روز کارگر

19 می (30 اردیبهشت): روز بزرگداشت آتاتورک، روز جوانان و ورزش

24 تا 27 می (4 تا 7 خرداد): تعطیلات عید فطر

تابستان:

15 جولای (25 تیر): روز دموکراسی و روز ملی همبستگی

31 جولای تا 3 آگوست (10 تا 13 مرداد): تعطیلات عید قربان

30 آگوست (9 شهریور): روز پیروزی

پاییز:

29 اکتبر (8 آبان): روز جمهوری

آب و هوای شهر وان

آب و هوای شهر وان برای ما ایرانی ها دور از انتظار نیست و مشابهش را بسیار تجربه کرده ایم. این شهر که در اقلیمی قاره ای و مرطوب قرار گرفته، تابستان هایی گرم و زمستان هایی سرد دارد. گرم ترین ماه های وان را در خرداد، تیر و مرداد و سردترین زمان سال را هم در ماه بهمن می بینید. بارانی ترین اوقات وان نیز مربوط بهار و پاییز است که در بهار در طی فروردین و اردیبهشت رخ می دهد.

در نهایت اگر به دنبال آب و هوایی دلپذیر می گردید، بهترین زمان سفر به وان را می توان میان ماه های خرداد تا آبان دانست.

هزینه های سفر به شهر وان ترکیه چقدر است؟

وان شهر بسیار کوچک در ترکیه است، که در نزدیکی مرز مشترک ایران و ترکیه قرار دارد. این شهر دارای قدمت تاریخی طولانی بوده و برای کسانی که عاشق گربه هستند می تواند بهترین شهر باشد، زیرا شهر وان در ترکیه محل زندگی گربه هایی سفید با یک چشم آبی و یک چشم زرد است. با توجه به نزدیکی این شهر به مرز ایران و ترکیه ایرانیان زیادی سالانه تصمیم به سفر به شهر وان را در ذهن دارند، همچنین هزینه های زندگی هم در این شهر به نسبت پایین است، اما قبل از سفر نیاز است تا اطلاعاتی درباره هزینه های غذا، هتل و حمل و نقل که باید در شهر وان بپردازید، بدانید تا بتوانید بودجه مورد نیاز برای سفرتان را برنامه ریزی کنید، از همین رو در این بخش از سایت محشر دات کام اقدام به جمع آوری هزینه های سفر به وان نموده است؛ با ما در سفر به این شهر ترکیه ای همراه باشید.

ترکیه 6 شهر وان ترکیه

مدارک و هزینه های قبل از سفر به شهر وان ترکیه

ا توجه به توافق هایی که بین دولت‌های ایران و ترکیه صورت گرفته است، شهروندان ایرانی از قانون دریافت ویزا معاف بوده و می‌توانند تا ۹۰ روز تمام (سه ماه) بدون ویزا در خاک این کشور حضور داشته باشند. پس تنها نیاز است که با خرید بلیط هواپیما ترکیه، خود را به شهر وان ترکیه برسانید و از زیبایی های این شهر لذت ببرید.

البته باید خاطر نشان کرد که در هنگام ورود به این کشور گذرنامه فرد باید حداقل دارای شش ماه اعتبار بوده و مهر ورود در یکی از پایانه‌های مرزی (زمینی یا هوایی) در آن ثبت شود.

نکته: البته باید این موضوع را بدانید که در طول این ۹۰ روز شما نمی توانید به فعالیت های اجتماعی نظیر کار، تجارت و تحصیل بپردازید.

جهت صدور ویزای ترکیه می توانید به صورت الکترونیکی از طریق وب سایت www.evisa.gov.tr برای تمام متقاضیان فراهم آورده شده است.

آدرس سفارت ترکیه در ایران

آدرس: تهران، خیابان فردوسی، پلاک ۳۳۷ / صندوق پستی: ۱۱۳۶۵-۸۷۵۸

تلفن: ۳۵۹۵۱۱۰۰ (۰۲۱)، نمابر: ۳۳۱۱۷۹۲۸

وب سایت: tehran.emb.mfa.gov.tr

هزینه دریافت ویزای ترکیه

رایگان

واحد پول ترکیه

واحد پول کشور ترکیه، لیر است، و با نماد اختصاری  (₺) نشان داده می شود. قیمت هر لیر در تاریخ ۸ اسفند ۹۶، ۱۲۰۰ تومان است. اسکناس های رایح در این ۵ لیر (قهوه ای و بنفش)، ۱۰ لیر (قرمز)، ۲۰ لیر (سبز)، ۵۰ لیر (نارنجی)، ۱۰۰ لیر (آبی) و ۲۰۰ لیر (بنفش) و سکه هایی چون ۱، ۵، ۱۰، ۲۵، ۵۰ و ۱۰۰ کروش هستند.

برای خرید لیر از دو طریق می توانید اقدام کنید:

در ایران دلار بخرید و به ترکیه بروید و در صرافی های این کشور پول هایتان را به لیر تبدیل کنید.

از صرافی های ایران لیر تهیه کنید و همراه خود ببرید.

هزینه سفر به وان ترکیه

قطعا بهترین راه برای سفرهای خارجی هواپیما است، اما در مورد سفر به شهر وان موضوع کمی فرق دارد. به این دلیل که این شهر نزدیک به مرز ایران است دسترسی به آن راه های زمینی هم امکان پذیر است. همان طور که اشاره کردیم، وان شهری مرزی محسوب می شود که از پایانه مرزی مشترک ایران و ترکیه، تنها فاصله ای یک ساعته دارد؛ بنابراین با آن که مسیر هوایی برای رسیدن به وان نداریم، اما باید بدانید دسترسی بسیار ساده ای به این شهر وجود دارد.

اگر قصد دارید در کمترین زمان ممکن، خود را به وان ترکیه برسانید، میتوانید با صفحه خرید تور وان ترکیه مراجعه کنید.

تور زمینی وان

اگر می خواهید به طور شخصی به شهر وان در ترکیه بروید، سعی کنید در هر شهری که هستید خود را به شهرهای مرزی خوی یا تبریز برسانید سپس از این شهرها با استفاده از ون ها و تاکسی هایی که در این منطقه هستند خودتان را به شهر وان برسانید.

  • مسیر تهران – خوی – وان
  •  مسیر تبریز – وان

حتما توجه داشته باشید که برای سفر به این شهر اگر خواستید با ماشین شخصی خودتان بروید، هزینه های مربوط به بیمه ماشین، گواهینامه بین المللی یک ساله، هزینه پلاک بین المللی و عوارض خروج از کشور را نزد شعب بانک ملی در سراسر کشور بپردازید.

راه های دسترسی به شهر وان

گرچه شهر وان دارای فرودگاه است؛ اما از آن جا که این پایانه هوایی بین المللی نیست، طبیعتا پروازی نیز از ایران به مقصد این شهر وجود ندارد و کاربرد این فرودگاه برای جا به جایی درون کشور ترکیه و به شهرهایی چون آنکارا، استانبول و ازمیر و … خلاصه می شود. بنابراین برای دسترسی به شهر وان از کشور ایران، راحت ترین راه ممکن استفاده از مسیر زمینی است.

در ادامه برای روشن شدن موضوع و بررسی راه های ممکن، تمامی این روش ها، دسته بندی و بررسی شده اند:

  • 1- تورهای وان
  • 2- مسافرت شخصی به وان:
  1. وسایل حمل و نقل عمومی از شهرهای مختلف ایران به وان مخصوصا از شهر خوی
  2. ماشین شخصی از مرز رازی

1- تورهای وان

برای سفر به شهر وان نیز مانند دیگر شهرهای خارجی، می توانید از تورهای گردشگری استفاده کنید و برنامه ریزی را به دست تورگردانان بسپارید. اغلب تورهای وان سه روزه هستند و بسته به آن که چه اقامتگاهی را انتخاب کنید، هزینه ای در حدود 500,000 تومان تا 800,000 تومان خواهند داشت.

2- راه شخصی

یکی از معمول ترین راه هایی که اغلب ایرانی ها برای سفر به وان انتخاب می کنند، همین راه شخصی و البته زمینی است. در دسترس ترین راهی که برای رسیدن به وان در برابر شما قرار دارد، استفاده از مرز رازی است. مرز رازی که در کشور ترکیه با نام کاپیکوی (Kapıköy) شناخته می شود، در نزدیکی شهرستان خوی در استان آذربایجان غربی قرار گرفته و با شهر وان فاصله ای 100 کیلومتری دارد.

ساعت کاری مرز رازی: 9:00 تا 17:00 (به وقت ایران) در نیمه اول سال و 9:30 تا 16:30 در نیمه دوم سال

++ البته پایانه های مرزی دیگری نیز در برابر شما قرار دارد که با استفاده از آن ها می توانید وارد کشور ترکیه شوید؛ اما استفاده از آن ها دلیلی منطقی ندارد، مگر آن که بخواهید پیش از وان، به شهرهای دیگری چون ترابزون سفر کنید.

دیگر مرزهای مشترک ایران و ترکیه عبارت اند از: 1- مرز بازرگان  2- مرز سرو

1- مرز بازرگان بزرگ ترین و مهم ترین مرز، برای سفر به ترکیه بوده و انتخاب بسیاری برای خروج از کشور است. این پایانه امکانات مناسبی دارد و در شمال آذربایجان غربی و نزدیکی شهر ماکو قرار گرفته است.

ساعت کاری: 24 ساعته

فاصله تا ترابزون: 580 کیلومتر

2- مرز سرو نیز در استان آذربایجان غربی قرار گرفته و در نزدیکی شهر سرو، یکی از شهرستان های ارومیه است.

ساعت کاری: 24 ساعته

فاصله تا ترابزون: 784 کیلومتر

++ خوب است بدانید که مرزهای زمینی همیشه و در تمام روزها باز بوده و هیچ گاه تعطیلی ندارند.

1) وسایل حمل و نقل عمومی

برای سفر به وان چندین راه پیش روی شماست:

در مجموع هزینه هر یک از این مسیرها عبارت اند از:

1- مسیر تهران – خوی – وان

همان طور که اشاره شد، نزدیک ترین شهر به مرز رازی شهرستان خوی است. اگر ساکن تهران هستید، به راحتی و با اتوبوس می توانید خود را به شهر خوی برسانید. پس از آن می توانید با ون های موجود یکراست به سوی وان بروید. راه دیگر آن است که ابتدا به مرز رفته و از مرز با سواری جداگانه ای، خود را به وان برسانید.

بلیت اتوبوس یک طرفه تهران – خوی: 32,000 تومان تا 54,000 تومان

کرایه ون های خوی – وان: حدود 40,000 تومان

2- مسیر تهران – خوی – مرز رازی – وان

بلیت اتوبوس یک طرفه تهران – خوی: 32,000 تومان تا 54,000 تومان

هزینه تاکسی خوی – مرز رازی: حدود 25,000 تومان

هزینه ون های مرز رازی تا شهر وان: 20 لیر ترکیه (45,000 تومان)

3- مسیر تبریز – وان

خوب است بدانید که از تبریز می توانید به شهر وان دسترسی پیدا کنید. خود را از هر شهری که هستید به تبریز برسانید و سپس با استفاده از ون های موجود در این شهر، مستقیم به وان بروید.

هزینه ون های تبریز – وان: حدود 70,000 تومان

4- مسیر تبریز – خوی – وان

اگر همچنان تبریز شهری است که می خواهید از آن به سوی وان حرکت کنید؛ اما ترجیح می دهید هزینه ها را کاهش دهید، ابتدا خود را با اتوبوس یا قطار به شهر خوی برسانید و سپس باقی راه را با استفاده از ون، یا ترکیب تاکسی و ون طی کنید.

بلیت یک طرفه قطار تبریز – خوی: حدود 10,000 تومان

بلیت یک طرفه اتوبوس تبریز – خوی: حدود  10,000 تومان تا 12,000 تومان

هزینه تاکسی خوی – مرز رازی: حدود 25,000 تومان

هزینه ون های مرز تا شهر وان: 20 لیر ترکیه (45,000 تومان)

* هوایی + زمینی

اگر در یکی از استان های مرکزی، جنوبی و یا شرقی کشور زندگی می کنید، بهترین راه این است که ابتدا خود را به یکی از دو شهر تبریز و یا ارومیه برسانید. اگر تبریز انتخاب شماست، باقی راه را می توانید با استفاده از مسیرهای گفته شده در بالا طی کنید. اگر هم ارومیه انتخاب شماست، امکان آن را دارید تا برای رسیدن به شهر خوی، از اتوبوس ها استفاده کنید.

هزینه بلیت یک طرفه اتوبوس های ارومیهخوی: حدود 7,000 تومان

2) سفر به وان با ماشین های شخصی

برای آن که بخواهید با ماشین شخصیِ خود به وان سفر کنید، پیش از خروج از کشور نیاز است برای چندین مورد هزینه کنید:

1- هزینه گواهینامه بین المللی یک ساله: 109,000 تومان

2- هزینه پلاک بین المللی: 328,000 تومان

3- دفترچه مالکیت یا کارت مالکیت خودرو: 100,000 تومان

4- برچسب CD و IR: برابر با 4,400 تومان

5- هزینه عوارض خروج از کشور به صورت زمینی: 25,000 تومان

6- هزینه کاپوتاژ یا مجوز خروج از کشور: 18,000 تومان

7- بیمه 10 روزه ماشین: 75,000 تومان تا 100,000 تومان

+ می توانید عوارض خروج از کشور را در شعب بانک ملی سراسر کشور بپردازید تا به هنگام خروج از کشور و لب مرز معطل نشوید.

+ برای کاپوتاژ ماشین باید به گمرک شهر خود یا مرکز استان مراجعه کنید.

کاپوتاژ ماشین اعتباری یک ساله دارد و اگر قبلا کاپوتاژ داشته اید و می خواهید برای تمدیدش اقدام کنید نیازی به گرفتن برچسب IR و پلاک ندارید.

+ اگر قبلا هم به ترکیه سفر کرده اید و از سفر پیشین شما با ماشین، هنوز سه ماه نگذشته است؛ عبور از مرز با باک پر به معنای قاچاق سوخت برداشت می شود و در این زمان شما باید پول بنزین موجود در باک تان را با نرخ ترکیه بپردازید.

نکاتی درباره بیمه ماشین، پیش از خروج از کشور

گرفتن بیمه ماشین یکی از ارکان مهم برای خروج خودرو از کشور است. برای تهیه آن چند راه پیش رو دارید.

۱- اگر می خواهید کار بیمه را به لحظات آخر موکول نکرده و از وقت خود به خوبی استفاده کنید، می توانید با شعب بیمه در مرز بازرگان تماس گرفته و پس از هماهنگی های لازم، هزینه را برای آن ها واریز کنید. کارکنان بیمه، بیمه نامه را با پست پیشتاز برای شما ارسال می کنند.

۲- اگر از مرز بازرگان خارج می شوید، می توانید بیمه را در شعبات بیمه آن جا و حداکثر ظرف یک ساعت تهیه کنید.

۳- اگر می خواهید از مرز رازی از کشور خارج شوید، معطلی بسیار و هزینه بیشتری در انتظار شماست. حداقل نصف روز منتظر می شوید و گاه باید شب دوباره به خوی برگشته و فردا صبحش دوباره برای دریافت بیمه نامه مراجعه کنید.

۴- می توانید از بیمه آکسای ایران استفاده کنید که برای دریافت آن باید به شعب مرکزی بروید و هزینه ای در حدود ۷۵ هزار تومان برای ۱۵ روز بپردازید.

۵- اگر در مرز هستید و تازه به فکر بیمه نامه افتاده و همچنین همراهی دارید، همراه شما می تواند از مرز خارج شده و بیمه را از ترکیه دریافت کرده و برای شما بیاورد.

۶- می توانید از رانندگان ترانزیت و یا افرادی که به ترکیه رفت و آمد دارند، بخواهید که بیمه نامه را برای شما در ترکیه بگیرند.

هزینه اقامت در شهر وان

به این دلیل که شهر وان به مرز ایران نزدیک است، سعی کنید در زمان هایی که فصل به اصلاح های سیزن است از یک ماه قبل و یا این که از طریق آژانس های مسافرتی اقدام به رزرو هتل در این شهر بنمایید، زیرا ممکن است که هتل خالی برایتان وجود نداشته باشد. هزینه اقامت در هتل های شهر وان مقرون به صرفه بوده و از لحاظ کیفی بسیار مطلوب هستند. برای رزرو هتل وان به وب سایت آژانس مسافرتی سفر با ما مراجعه بفرمایید.

هزینه اجاره آپارتمان در شهر وان ترکیه

اگر می خواهید بیشتر از یک هفته در شهر وان بمانید پیشنهاد می کنیم که یک واحد آپارتمان اجاره نمایید، از همین رو حدودی از هزینه هایی که باید برای اجاره آپارتمان در شهر وان، ترکیه بپردازید را در ادامه ذکر می کنیم:

آپارتمان (۱ خوابه) در مرکز شهر ۶۲۵ لیر

آپارتمان (۱ خوابه) خارج از مرکز شهر ۴۲۵ لیر

آپارتمان (۳ اتاق خواب) در مرکز شهر  ۹۲۵ لیر

آپارتمان (۳ اتاق خواب) خارج از مرکز  ۷۵۰ لیر

خرید ترکیه وان 8 شهر وان ترکیه

حمل و نقل درون شهری وان

همان طور که احتمالا می دانید، وان شهر کوچکی است، بنابراین انتظار سیستم حمل و نقل پیچیده ای را درون این شهر نداشته باشید. عملا تنها وسیله ای که با آن می توانید در شهر جا به جا شوید، ون هایی به نام دلموش است.

دلموش | Dolmush

یکی از معمول ترین وسایلی که در این شهر مورد استفاده است دلموش ها هستند. دلموش ها، وسایلی شبیه ون بوده و نه تنها در مسیرهای شهری، بلکه در مسیرهای بین شهری نیز مورد استفاده قرار می گیرند. چرا که درست با همین ون ها می توانید از مرز رازی خود را به وان برسانید. نرخ کرایه این ون های شهری از 1 لیر ترکیه (2,000 تومان) شروع می شود و بسته به مسیر و مقصد، متفاوت می شوند. البته باید بدانید که نهایت کرایه ای که از این ون ها برای بازدید از دورترین جاذبه های وان می توان انتظار داشت، 10 لیر ترکیه (22,000 تومان) است.

در صورتی که با ماشین شخصی به وان سفر می کنید، باید بدانید که هزینه بنزین در ترکیه (لیتری) 4.5 لیر ترکیه (10,000 تومان) تا 5 لیر ترکیه (11,000 تومان) است.

هزینه حمل و نقل در شهر وان

شهر وان، نسبتا کوچک است و وسیله های نقلیه در این شهر شامل اتوبوس، مینی بوس و تاکسی می شود.

هزینه مینی بوس در وان ۱/۵ لیر

هزینه اتوبوس در وان ۱/۵ لیر

هزینه تاکسی در وان ترکیه زمانی درون آن می نشینید ۸ لیر و به ازای هر یک کیلومتر ۲ لیر به مبلغ اضافه می گردد. اگر بخواهید تاکسی منتظر شما بماند ۲۰ لیر باید پرداخت نمایید.

هزینه یک لیتر بنزین در این شهر ۵ لیر

آشنایی با فرهنگ غذایی ترکیه

ویژگی های فرهنگی امپراتوری عثمانی تاثیر شگرفی را در غذاهای ترکیه گذاشته است و این مساله در کنار قدرت صنعت گردشگری این کشور، باعث شده تا نام غذاهای ترکیه به عنوان یکی از برجسته ترین و اشتها آورترین غذاهای جهان مطرح شوند. میراث غذایی عثمانی در نتیجه ترکیب انواع شیوه های پخت و پز و مواد اولیه غذاها در آسیای میانه، قفقاز، خاورمیانه، مدیترانه و بالکان به وجود آمده و ساختاری چند فرهنگی دارد.
به دلیل استفاده فراوان از سبزیجات و ماهی تازه و روغن زیتون غذاهای این کشور از غذاهای غنی جهان نیز به حساب می آیند. مواد پرکاربرد در غذاهای ترکی مواردی چون گوشت، سبزیجات و حبوبات را شامل می شوند و به دلیل استفاده از غذاهای آبکی و خورش، مصرف نان نیز در این کشور بالاست.

صبحانه، بخش مهمی از وعده های غذایی برای ساکنان ترکیه، خصوصا شهر وان است و موادی سالم، مغذی و خوشمزه را شامل می شود که در نقاط مختلف به شکل های متفاوتی سرو می شود. سبزیجات، گوجه فرنگی، خیار و فلفل از جمله موادی هستند که در صبحانه به همراه پنیر، تخم مرغ، زیتون، عسل، خامه و شیر مورد استفاده قرار می گیرند. نان های محلی هر منطقه مانند نان ذرت و نان حلقه ای یکی از اجزای اصلی این وعده غذایی به شمار می روند. در روز های یکشنبه صبحانه مفصل تر تهیه شده و بهانه ای برای دورهمی های اجتماعی را ایجاد می کند.
همچنین خوب است بدانید کباب ها جایگاه خاصی در فرهنگ غذایی ترکیه دارند و با روش های متفاوتی طبخ می شوند در کنار این کباب ها بسته به مواد تشکیل دهنده و شیوه پخت، برنج، برنج بلغور و سبزی نیز سرو خواهند شد.

هزینه خورد و خوراک در شهر وان ترکیه

در راهنمای هزینه های سفر به وان ما هزینه های مربوط به غذا در این شهر را بر اساس سایت رسمی Numbeo ذکر می کنیم، از همین رو به منظور تهیه غذا در یک رستوران خوب در این شهر باید  ۱۳٫۵۰ لیر پرداخت نمایید. همچنین اگر بخواهید در یک رستوران متوسط با سرویس میز یک غذای دو نفره را میل کنید، باید مبلغ ۳۷٫۵۰ لیر را هزینه نمایید. اگر هم بخواهید یک ساندویچ همبرگر میل کنید باید ۱۳ لیر بپردازید. قیمت یک بطری آب معدنی ۱ لیر می باشد. همچنین اگر اهل خوردن قهوه هستید به ازای هر لیوان قهوه مبلغی معادل ۵ لیر پرداخت بنمایید.

لیست قیمت اقلام غذایی ضروری در وان ترکیه

اما اگر بخواهید، هزینه رستوران را در سفرتان حذف کنید می توانید لوازم مورد نیاز برای تهیه غذا یک هفته یتان را تهیه کنید و خودتان اقدام به پخت غذا بنمایید. برای همین ما لیستی از قیمت های اقلام ضروری را در راهنمای هزینه های سفر به وان آورده ایم.

شیر (یک لیتر)  ۸٫۵۲ لیر

یک عدد نان (۵۰۰ گرم) ۰٫۹۱ لیر

تخم مرغ (۱۲ عدد) ۶ لیر

برنج (یک کیلو) ۲ لیر

مرغ ۵٫۴۴ لیر

گوشت قرمز ۱۵  لیر

پنیر (یک کیلو) ۷٫۷۱ لیر

گوجه فرنگی (یک کیلوگرم) ۱٫۱۳ لیر

سیب زمینی (یک کیلوگرم) ۰٫۶۸  لیر

پیاز (یک کیلوگرم) ۰٫۵۹ لیر

سخن آخر در رابطه با شهر وان ترکیه

هزینه خرید و سوغاتی وان ترکیه

اغلب افرادی که به شهر وان سفر می کنند به قصد سفر می روند، از آن جا که قیمت پوشاک و دیگر اجناس وان بسیار پایین است، هر زمانی از سال، وقت مناسبی برای سفر به این شهر کوچک خواهد بود.

سعی کنید زمان هایی که حراجی های این شهر آغاز می شود حتما به وان بروید چون می توانید خریدهای بسیاری مناسبی را انجام دهید.

هزینه یک شلوار جین در شهر وان حدود ۷۰ لیر

یک پیراهن زنانه با برندهای محبوب حدود ۱۴۰ لیر

یک جفت کفش کتانی حدود ۱۶۰ لیر

یک جفت کفش مردانه حدود ۱۱۰ لیر

سوالات متداول

برای سفر به وان نیاز به ویزا داریم؟

طبق توافق صورت گرفته میان دولت های ایران و ترکیه، برای مسافرت به تمام شهرهای ترکیه از جمله وان نیاز به ویزا نداشته و میتوان تا 90 روز بدون ویزا در آنجا اقامت داشت.

بهترین مسیرهای سفر به وان ترکیه کدام است؟

با توجه به نزدیکی این شهر به مرز ایران روش های متعدد برای سفر میتوان انتخاب نمود. در حال حاضر مسافران ایرانی با خودروی شخصی، قطار، اتوبوس و هواپیما به وان ترکیه سفر میکنند.

هزینه خورد و خوراک در وان چقدر است؟

به منظور تهیه غذا در یک رستوران خوب در این شهر باید  ۱۳٫۵۰ لیر پرداخت نمایید. همچنین اگر بخواهید در یک رستوران متوسط با سرویس میز یک غذای دو نفره را میل کنید، باید مبلغ ۳۷٫۵۰ لیر را هزینه نمایید. اگر هم بخواهید یک ساندویچ همبرگر میل کنید باید ۱۳ لیر بپردازید. قیمت یک بطری آب معدنی ۱ لیر می باشد.

آیا میتوان در سفر به وان از موبایل استفاده کرد؟

در کل در کشور ترکیه سه اپراتور تلفن همراه وجود دارد که با نام های ترکسل (turkcell)، وودافون (vodafon) و آوِا (avea) خدمات ارایه می دهند. باید بدانید که در این میان، سیم کارت ترکسل شهرت و کیفیت بیشتری دارد.

با هم سری به شهر وان زدیم و دانستنی ها و نکات این شهر محبوب را از جهات مختلف بررسی کردیم. باید بدانید این مقاله مختص به دانستنی های شهر وان بود و در مطالبی جداگانه می توانید درباره جاذبه های وان و دیگر دانستنی هایش مانند هزینه های سفر بیشتر بدانید. نظر شما درباره این اطلاعات چگونه بود؟

آن طور که مایل بودید با شهر وان آشنا شدید؟

به نظر شما جای چه بخشی در این معرفی شهر خالی بود؟

نظرها، خاطره ها و تجربه های خود از سفر به وان را با ما به اشتراک بگذارید و بگویید این بار سایت محشر به سراغ معرفی کدام شهر برود.

محشر دات کام سایتی قدیمی و پربازدید!. تبلیغات در محشر دات کام به صورت کلیکی، گزینه خیلی خوب و مقرون به صرفه ای برای تبلبغات است.
هر کلیک فقط 100 تومان!
اگر مطلب "شهر وان ترکیه" برای شما مفید بوده است با کلیک بر روی آگهی های زیر از ما حمایت کنید
و در صورت تمایل برای درج آگهی در صفحه مربوط به: شهر وان ترکیه در وب سایت محشر، با شماره 09123833830 تماس بگیرید و یا واتس آپ پیام بدید

مطلب شهر وان ترکیه را برای دوستان خود ارسال کنید

ارسال شهر وان ترکیه در فیسبوک
ارسال شهر وان ترکیه در تویتر
ارسال شهر وان ترکیه در واتس آپ
ارسال شهر وان ترکیه در تلگرام
خبرخوان شهر وان ترکیه

Mahshar

دانستنی فال طالع بینی بهداشت سلامت سبک زندگی سفر گردشگری آشپزی تغذیه ازدواج همسرداری ترفند بورس


فال حافظ

0