۲۴پاراگراف برتر کتاب ۲۴ استراتژی وارن بافت ثروتمندترین فرد جهان در رابطه با استراتژی‌ها و روش‌های سرمایه گذاری


۲۴پاراگراف برتر کتاب ۲۴ استراتژی وارن بافت ثروتمندترین فرد جهان در رابطه با استراتژی‌ها و روش‌های سرمایه گذاری

وارن بافت، (به انگلیسی: Warren Buffett ) (زادهٔ ۳۰ اوت ۱۹۳۰) سرمایه‌گذار، اقتصاددان، مدیر اجرایی و نیکوکار آمریکایی است،

در این مطلب می خوانید ... پنهان

هم‌اکنون با دارایی بیش از ۸۲ میلیارد دلار، به‌عنوان سومین فرد ثروتمند جهان شناخته می‌شود.

او مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت برکشایر هاتاوی است و مالکیت شرکت‌های گایکو، دیری کوئین، هاینز و مارس اینکورپوریتد را در اختیار دارد، همچنین دارای سهام در شرکت‌های اپل، گلدمن ساکس، ولز فارگو، شرکت‌های کوکاکولا و پپسی، آمریکن اکسپرس، بنک آو امریکا و آی‌بی‌ام می‌باشد.

زندگی‌نامه

220px P071811PS 0254 %285951720542%29 2 ۲۴پاراگراف برتر کتاب ۲۴ استراتژی وارن بافت ثروتمندترین فرد جهان در رابطه با استراتژی‌ها و روش‌های سرمایه گذاری
بافت همراه با باراک اوباما، در سال ۲۰۱۱

در زندگی‌نامه وارن بافت آمده‌است که پدرش هاوارد بافت، تاجر و سیاستمدار بود. وارن بافت دومین فرزند از ۳ فرزند و تنها پسر خانواده بافت بود. او در دوران کودکی نیز استعداد زیادی در تجارت داشت. وارن تحصیلات خود را در دبستان رز هیل در شهر اوماها آغاز کرد.

در سال ۱۹۴۲ پدرش در انتخابات کنگره آمریکا پیروز شد و در پی آن وارن بافت به همراه خانواده به واشینگتن دی سی نقل مکان کرد. وی در آن‌جا در مدرسه راهنمایی آلیس دیل تحصیلات‌اش را ادامه داد و در سال ۱۹۴۷ در ۱۶ سالگی از دبیرستان وودرو ویلسون فارغ‌التحصیل شد.

وارن بافت در آن دوران کارش را با فروش خانه به خانه آدامس، نوشابه کوکاکولا و مجلات هفتگی شروع کرد و مدتی نیز در مغازه پدربزرگش مشغول به کار شد. در ۱۱ سالگی سه سهم شرکت سایتزسرویس را به قیمت هر سهم ۳۷ دلار خرید. پس از مدتی، قیمت هر سهم به ۲۷ دلار کاهش یافت. وی دست نگه داشت و پس از مدتی هر سهم را ۴۰ دلار فروخت؛ ولی سیر صعودی قیمت سهام مذکور ادامه یافت و به ۵۰۰ دلار رسید. این تجربه بعدها به یکی از بزرگ‌ترین درس‌های سرمایه‌گذاری وارن بافت تبدیل شد.

تحصیلات

بافت در سن ۱۶ سالگی تحصیلات‌اش را در رشته مدیریت در دانشگاه پنسیلوانیا آغاز کرد. پس از سپری کردن ۲ سال در پنسیلواینا، به دانشگاه نبراسکا رفت، تا تحصیلاتش را در آن‌جا به پایان برساند و در سن ۲۰ سالگی با درآمد ده هزار دلاری دوران کودکی‌اش از دانشگاه فارغ‌التحصیل شد.

۲۴پاراگراف برتر کتاب ۲۴ استراتژی وارن بافت ثروتمندترین فرد جهان در رابطه با استراتژی‌ها و روش‌های سرمایه گذاری
۲۴پاراگراف برتر کتاب ۲۴ استراتژی وارن بافت ثروتمندترین فرد جهان در رابطه با استراتژی‌ها و روش‌های سرمایه گذاری

مطمئناً برای موفقیت در حوزه‌ای که فعالیت می‌کنیم استفاده کردن از تجربه‌های بزرگان آن حوزه به موفقیت ما کمک می‌کند. یکی از روش‌های  بهره بردن از تجارب بزرگان ، مطالعه کتاب‌هایی است که توسط آن‌ها  نوشته‌شده. خواندن کتاب کمک می‌کند مسیر چندین ساله‌ای که یک شخص گذرانده و تجربه کرده را خیلی زودتر به دست آوریم، در حوزه سرمایه گذاری بهره بردن از تجارب وارن بافت به‌عنوان یک شخص موفق به ما کمک خواهد کرد. یکی از کتاب‌های وارن بافت – Warren Buffett، کتاب ۲۴استراتژی وارن بافت است که با بیانی ساده روش‌های سرمایه گذاری خود را توضیح می‌دهد.

او در سال ۱۹۵۱ مدرک کارشناسی ارشد اقتصاد را از دانشگاه کلمبیا، جایی که در کلاس‌های اقتصاددان بزرگ، بنجامین گراهام حضور یافته بود، دریافت کرد. بافت پس از آن، تحصیلاتش را در مؤسسه مالی نیویورک ادامه داد. وی با الهام از کتاب «سرمایه‌گذار هوشمند» گراهام، به مدت ۳ سال به فروش اوراق بهادار بافت-فالک پرداخت، همچنین به مدت ۲ سال به عنوان تحلیل‌گر در شرکت گراهام-نیومن فعالیت نمود.

کتاب ۲۴ استراتژی وارن بافت نوشته جیمز پاردو در مورد استراتژی‌ها و روش‌های سرمایه گذاری فردی به نام وارن بافت – Warren Buffett است. وارن بافت در سال ۲۰۰۱ به‌عنوان ثروتمندترین مرد جهان توسط مجله فوربس انتخاب شد.

وارن بافت یک سرمایه گذار خارق‌العاده یا دمدمی‌مزاج نیست. خبر خوب درباره‌ی استراتژی وارن بافت این است که این نوع سرمایه گذاری ؛ البته اگر خیلی شتاب نداشته باشید می‌تواند شمارا ثروتمند کند و حتی بهتر از آن هیچ‌وقت شمارا فقیر نخواهد کرد.

اگر به ثروتمند شدن و همچنین بازار بورس علاقه‌مند هستید، خواندن این کتاب و آشنایی با استراتژی‌های وارن بافت به شما کمک می‌کند.

ما در بخش بورس و سرمایه گذاری سایت محش  دات کام، که در حوزه تحلیل و آموزش بورس فعالیت می‌کند و علومی مانند تحلیل بنیادی، تحلیل تکنیکال، مدیریت سرمایه و روانشناسی بازار سرمایه را آموزش می‌دهد. در این مقاله  ۲۴ پاراگراف برتر از کتاب ۲۴ استراتژی وارن بافت را برگزیده‌ایم، که به‌طور خلاصه باهم بررسی می‌کنیم.

توصیه می‌کنیم اگر فرصت و حوصله مطالعه تمام کتاب را ندارید این بخش از سایت محشر دات کام را بخوانید و به دوستان خود نیز معرفی کنید.

۱- انتخاب سادگی به‌جای پیچیدگی

اکثر مردم براین باورند که سرمایه گذاری در بازار سهام پیچیده، اسرارآمیز و بسیار پرمخاطره است پس بنابراین بهتر است این کار را به متخصص آن بسپارند. این تفکر عامیانه بر این پایه استوار است که آدم‌های معمولی نمی‌توانند سرمایه گذاران موفقی باشند به این دلیل که موفقیت در بازار سهام نیازمند مدرک تخصصی کسب‌وکار، آگاهی از فرمول های پیچیده‌ی ریاضی، دسترسی به برنامه‌های پیچیده‌ی کامپیوتری و داشتن زمان زیاد برای بررسی بازار، نمودارهای آن و جهت بازار است.

وارن بافت – Warren Buffett نشان داده که این تفکر، یک تفکر نادرست است.

وارن بافت راهی را برای موفقیت در سرمایه گذاری در بازار سهام کشف کرده که پیچیده نیست. درک اصول سرمایه گذاری به روشی ارزشی بسیار راحت است و با این روش هر شخص حتی با هوش متوسط، توانایی موفقیت در بازار سهام را بدون کمک متخصصان دارد.

بافت تنها شرکت هایی که سهل الفهم، استوار و دارای کسب‌وکار پایداری هستند سرمایه گذاری می‌کند، شرکت‌هایی که برای موفقیت شان توضیح ساده‌ای وجود داشته باشد. او هرگز روی شرکت‌های پیچیده که قابل‌درک نیستند سرمایه گذاری نمی‌کند.

۲- شخصاً برای سرمایه گذاری هایتان تصمیم بگیرید.

وارن بافت – Warren Buffett معتقد است افراد معمولی بدون نیاز به تکیه‌گاه بر کارگزارها، کار بلدهای بورس و یا هر نوع متخصص دیگر قابلیت تبدیل‌شدن به یک معامله‌گر موفق رادارند. حتی وارن بافت پا را از این هم فراتر می‌گذارد. روی‌هم‌رفته او معتقد است که آدم‌های به‌اصطلاح متخصص ، باوجوداینکه مدعی آن هستند، ولی چیزی را برای به اشتراک گذاشتن با شما ندارند. شما خودتان بهتر می‌توانید سرمایه گذاری کنید.

با به‌کارگیری روش ساده و اثبات‌شده وارن بافت، از هرگونه پیشنهاد، نصیحت و پیش‌بینی بی‌نیاز می‌شوید. خودتان می‌توانید برای سرمایه گذاری‌هایتان تصمیم بگیرید. وارن بافت تصدیق می‌کند که دستاوردهای متخصصان بازارهای مالی فقط اندکی بیشتر از چیزی است که افراد معمولی می‌توانند به دست آورند.

۳- خلق‌وخوی مناسب را حفظ کنید.

اجازه بدهید دیگران در برابر بازار از کوره در بروند، شما خونسرد باشید، مطمئن باشید سود خواهید کرد. خلق‌وخوی مناسب یعنی توانایی خونسرد بودن در مواقعی که با مشکلات روبرو می‌شوید. بدین معنی که حالت صحیح ذهنی‌تان را در مواقعی که باخبرهای بد و گریزناپذیر مواجه می‌شوید حفظ کنید.

وقتی اوضاع به نفع شما پیش نمی‌رود، داشتن وقار و توازن بسیار اهمیت دارد. البته داشتن خلق‌وخوی مناسب به معنی خونسرد بودن در تمام لحظات است. دقت کنید، وقتی بازار بورس در حال صعود است، مردم سرخوش و طماع می‌شوند، که این برخلاف خلق‌وخوی مناسب است.

خلق‌وخوی شما زمانی به سراغتان می‌آید که همه‌چیز در مسیری که پیش‌بینی کرده‌اید پیش نرود. وقتی با افت شدید قیمت سهامی که مالک آن هستید روبرو می‌شوید چه می‌کنید؟ آیا وحشت‌زده می‌شوید و سهامتان را می‌فروشید؟ نوع پاسخ و عکس‌العمل شما به پرسش‌های فوق، نقش شگرفی در موفقیت شما در سرمایه گذاری ایفا می‌کند.

۴- صبور باشید.

وارن بافت ۱۱ ساله بود، که اولین سهامش، سه سهم از سهام ممتاز خدمات شهری، به قیمت هر سهم ۳۸ دلار را خرید. در مدت کوتاهی سهامش را  به قیمت  ۴۰ دلار فروخت که برایش سود خالص ۵ دلاری را به ارمغان آورد. چند سال بعد، همان سهام را به قیمت ۲۰۰ دلار در بازار بورس معامله می‌شد. این اولین تجربه بافت بود که به او آموخت صبر و حوصله در سرمایه گذاری بسیار اهمیت دارد.

فلسفه سرمایه گذاری بافت، بر مبنای صبر و چشم‌انداز بلندمدت است. این‌یک نقشه اثبات‌شده به‌کندی ثروتمند شدن است. صبر و بردباری وارن بافت را یاد بگیرید. بردباری به شما کمک خواهد کرد که سود انباشته قابل‌توجهی در بلندمدت کسب کنید.

۵- به جای خرید سهم ها، کسب‌وکارها را بخرید

با توجه به فلسفه بافت، یکی از عوامل مؤثر در موفقیت سرمایه گذاری این است که به یاد داشته باشید بخشی از یک کسب‌وکار واقعی را می‌خرید. سهام به‌خودی‌خود چیزی برای گفتن ندارند، بلکه کسب‌وکارها هستند که به سهام معنی و مفهوم می‌بخشند. وقتی سهامی را می‌خرید، مهم نیست شبکه‌های تلویزیونی و مطبوعات چه نظری درباره آن سهام‌دارند. چیزی که مهم و لازم است درباره آن فکر کنید، کسب‌وکار شرکتی است که سهام آن را خریده‌اید.

مهم‌ترین کاری که می‌توانید قبل از خرید سهام یک شرکت، به‌عنوان یک تحلیلگر نه صرفاً به‌عنوان یک سرمایه گذار، انجام دهید بررسی تجارت‌های آن شرکت و آینده آن تجارت‌هاست.

۶- دنبال شرکتهایی که دارای فرانشیز هستند، باشد.

بعضی کسب‌وکارها دارای فرانشیز هستند. این‌گونه شرکت‌ها یک حفاظ بلند در اطرافشان است که آن‌ها را نفوذناپذیر می‌کند. این نوع کسب‌وکارها ، همان‌هایی هستند که باید در جستجوی‌شان باشید.

وارن بافت – Warren Buffett معتقد است، شرکت‌هایی که دارای حق فرانشیز هستند، همانند قلعه‌های نفوذناپذیرند. منظور او صرفاً فرانشیزهایی مانند پیراشکی دانکین یا برگر کینگ نیست، بلکه نهادی که دارای حق ویژه برای فروش امتیاز است، که این حق ویژه تقریباً موفقیت آن را تضمین می‌کند.

۷- به جای خرید سهام شرکت‌هایی با تکنولوژی‌های پیشرفته، سهام شرکت‌ها با فناوری‌های پایین را بخرید

وارن بافت این شرکت‌ها را خریده است: یک شرکت آجر سازی، یک شرکت تولید رنگ ،تولیدی فرش، تعدادی از شرکت‌های مبلمان و یک تولیدی لباس‌زیر. این‌ها شرکت‌هایی هستند که معمولاً بافت علاقه‌مند به سرمایه گذاری روی آن‌هاست. او این شرکت‌ها را به دلیل اینکه به‌راحتی قابل‌درک و فهم هستند، دارای کسب‌وکار استوار و پایدارند و جریان نقدینگی قابل‌شناسایی دارند، انتخاب می‌کند.

بافت شرکت‌های مرموز و عجیب‌وغریبی که اساسشان بر پایه تکنولوژی استوار است را نمی‌خرد. شرکت‌های فیبر نوری، نرم‌افزارهای کامپیوتری و شرکت‌های بیوتکنولوژیک.

بافت معتقد است درآمد این‌گونه شرکت‌ها به سرمایه گذارانی که این شرکت‌ها را پدید آورده‌اند، نمی‌رسد. همچنین معتقد است، صنعت هایی مانند صنعت رادیو و تلویزیون که زندگی ما را به‌کلی تغییر داده‌اند، برای سرمایه گذاری گزینه‌های مناسبی نیستند.

۸- متمرکز کردن سرمایه گذاری ها.

از مدل سرمایه گذاری ای که بافت آن را مدل سرمایه گذاری کشتی نوح می‌نامد، اجتناب کنید. چند سهم از این شرکت! چند سهم از آن شرکت!

بهتر است مقدار کمی از سهام متنوع در سبد سهامتان باشد. پولتان را در چند سهم عمده سرمایه گذاری کنید.

خیلی از متخصصان پیشنهاد می‌کنند که به سبد سهامتان تنوع بدهید. یعنی تعداد زیادی از سهام مختلف را درآن‌واحد در سبدتان نگهدارید. این کار باعث می‌شود درصورتی‌که یکی از شرکت‌ها نزول کرد، باعث افت ارزش سبدتان نشود ولی وارن بافت مخالف این طرز فکر است.

ازنظر وارن بافت، تنوع‌بخشی الزاماً بهترین راه برای سرمایه گذاری نیست. سیاست بافت متمرکز کردن دارایی‌هایش است. او به سرمایه گذاری با حجم زیادی از پول در تعداد اندکی از شرکت ها علاقه دارد. اگر سهام مناسبی را پیدا کردید چرا مقدار کمی از آن‌ها بخرید؟ او معتقد است که داشتن مقدار زیادی از چیزهای خوب، شگفت‌انگیز است.

۹- بی‌کار بودن را تمرین کنید، بیش‌ازحد فعال نباشید!

زمان‌هایی که بی‌کارید، نشانه آن است که به‌زودی یک سرمایه گذاری عالی خواهید داشت.

یکی از اشتباهات رایج در بازار سهام این است که اگر می‌خواهی در بازار بورس موفق شوی باید به‌صورت مستمر خرید و فروش کنی. ولی حداقل یک سرمایه گذار افسانه‌ای وجود دارد که برخلاف تمام این اشتباهات رایج عمل کرده است.

وارن بافت که بدون شک بزرگ‌ترین سرمایه گذار تمام دوران‌ها بوده، عدم فعالیت بیش‌ازحد را یکی از خصیصه‌های سرمایه گذاران هوشمند می‌داند. او معتقد است که سرمایه گذاران هوشمند دارای این قابلیت هستند که در حال چرت زدن، پول بسازند. او عدم فعالیت بیش‌ازحد و رخوت را برای سرمایه گذاران تحسین می‌کند و آن‌ها اساس فلسفه سرمایه گذاری خود می‌داند.

۱۰- نمودارهای قیمت را نگاه نکنید.

در نمودار قیمت‌ها، فقط قیمت‌ها منعکس‌شده‌اند. سرمایه گذاری شامل عوامل زیادی است که قیمت یکی از آن‌هاست.

وارن بافت، بزرگ‌ترین سرمایه گذار ارزشی، قیمت‌ها را به‌سادگی دنبال نمی‌کند و اختلاف قیمت‌ها در کوتاه‌مدت برایش اهمیتی ندارد و سهام در بلندمدت بازده خود را نشان خواهد داد.

بافت فقط مراقب کسب‌وکار آن شرکت است که آیا به‌خوبی در حال پیشروی است؟ تمرکز او بر روی ارزش کسب‌وکار شرکت و چشم‌انداز آینده آن است نه روی قیمت لحظه‌ای سهام.

۱۱- دقت به بازارهای نزولی به‌عنوان موقعیتی برای خرید

وقتی بازار بورس نزولی است، موقعیت خوبی برای خرید سهام است. وقتی مردم به‌صورت گروهی از یک سهم خوب فرار می‌کنند، برای خرید آن آماده‌باشید.

وقتی بازار به‌شدت نزول می‌کند. حداقل یک سرمایه گذار وجود دارد که اقدام به فروش سهام و فرار از دست آن نمی‌کند. وارن بافت یک‌بار دیگر تضاد کامل خود را با آنچه خرد فراگیر وال‌استریت نامیده می‌شود، به نمایش می‌گذارد.

اکثر مردم دقیقاً در بدترین شرایط وقتی قیمت‌ها در حال نزول است اقدام به فروش می‌کنند. بافت عاشق نزول ناگهانی قیمت‌هاست، زیرا آن را به‌عنوان موقعیت خرید می‌بیند. وارن بافت معتقد است که سرمایه گذاران عاقل باید با نوسانات بازار راحت باشند.

۱۲- با هر موقعیتی تقلا نکنید.

با توجه به اعتقاد بیشتر متخصصان مدعی بازار سهام، موفقیت در بازار سهام و بورس یعنی بتوانید در طول عمرتان، تعداد بیشتری تصمیم در رابطه با سرمایه گذاری های مختلف بسازید. ولی بافت موافق این ایده نیست. در حقیقت او معتقد است که یک تصمیم خوب در سال، بالاتر از استانداردهای مرسوم است. اگرچه این کار مشکل است ولی به‌اندازه کافی موفقیت را تضمین می‌کند.

اگر موقعیت مورد انتظار بافت فراهم نشود، ممکن است حتی برای یک سرمایه گذاری خوب، سال‌ها صبر کند. او بی‌هیچ تقلایی اجازه می‌دهد که زمان سپری شود. فقط زمانی که تمام این عناصر مهیا شوند بافت به تقلا خواهد افتاد و مبلغ زیادی سرمایه گذاری می‌کند. نتیجه؟ نتیجه هم کاملاً معلوم است، معمولاً یک موفقیت بزرگ برایش رقم می‌خورد.

 ۱۳- روی اقتصاد  خرد تمرکز کنید و عوامل کلان اقتصادی را نادیده بگیرید.

با توجه به فلسفه وارن بافت، جریانات عمده اقتصادی که بیرون از شرکت‌ها هستند، اهمیتی ندارند. اتفاقات جزئی که مختص کسب‌وکارها هستند، به‌حساب می‌آیند.

آیا می‌دانستید که وارن بافت، بزرگ‌ترین سرمایه گذار قرن، اجازه نمی‌دهد که عوامل کلان اقتصادی روی تصمیم‌گیری‌هایش تأثیر بگذارند؟ او یک مرد اقتصاد کلان نیست، اگر رئیس بانک مرکزی آمریکا در گوش چپ او  و دبیر خزانه‌داری در گوش راست او نجوا می‌کردند و چشم‌انداز آینده را برایش فاش می‌کردند، او توجهی نمی‌کرد. او ترجیح می‌داد روی کسب‌وکار خودش تمرکز کند.

۱۴- نگاه دقیقی به مدیران بیندازید.

وارن بافت در بورس به دنبال شرکت‌های عالی است که دارای مدیریت عالی باشند.

در زمان ارزیابی شرکت، چند عامل کلیدی برای بررسی و موشکافی وجود دارند:

  • آیا تیم مدیریت شرکت، در جهت منافع سهامداران فعالیت می‌کنند یا صرفاً برای غنی کردن خودشان با هزینه‌ای که سهامداران پرداخت می‌کنند، کار می‌کنند؟
  • آیا مدیران شرکت صرفه‌جو هستند یا ولخرج؟
  • آیا مدیر شرکت خود را وقف تولید ارزش برای سهامداران و تخصیص عقلایی سرمایه نموده است؟
  • آیا مدیر شرکت  سهم‌ها را در جهت منافع سهامداران مجدد خریداری می‌کند؟
  • آیا با سهامداران مانند شرکای شرکت برخورد می‌شود یا مثل کسانی که فریبشان داده‌اند؟
  • آیا گزارش سالانه شرکت منصفانه و درست است؟

وقتی بافت در شرکتی سرمایه گذاری می‌کند، با رهبران آن شرکت همراه خواهد شد. وقتی این‌گونه به ماجرا نگاه می‌کنید، انتخاب‌های اندکی در اختیاردارید.

۱۵- به یاد داشته باشید، امپراتورها در وال‌استریت، بدون لباس هستند.

وارن بافت – Warren Buffett می‌گوید: وال‌استریت تنها جایی است که مردم با رولزرویس وارد آن می‌شوند تا از آدم‌هایی که با مترو آمده‌اند نصیحت بشنوند.

اگر قرار بود در خیابان وال‌استریت یک پیاده‌روی مفهومی داشته باشید، به‌بیان‌دیگر اگر قرار بود یک لیست از ایده‌هایی که در مسیر خیابان وال‌استریت از جلوی آن رد می‌شوید تهیه کنید، احتمالاً به این نتیجه می‌رسیدید که هیچ کمبودی از بابت روش انتخاب سهام مناسب نداشتیم. احتمالاً تنها تفاوتی که به ذهنتان می‌رسید، تأثیر کمتر یا بیشتر این‌گونه روش‌هاست.

۱۶- تمرین تفکر مستقل

تفکر مستقل یکی از بزرگ‌ترین نقاط قوت وارن بافت است و او این تفکر مستقل را به همه پیشنهاد می‌کند. پرواضح است که باید به‌صورت مستقل فکر کنیم، نه؟

ولی در حقیقت بیشتر ما، با چیزی که به‌اصطلاح تفکر وابسته است درگیر هستیم؛ تفکر وابسته‌ای که معمولاً با نوع تفکر دیگران شکل‌گرفته است. این نوع تفکر، تفکر مستقل نیست در حقیقت چیزی شبیه تقلید کورکورانه است.

به دلیل اینکه وارن بافت مشهور شده است، خیلی بررسی و تحقیق بر روی او انجام می‌شود و به‌صورت کل درباره سرمایه گذاری های او بسیاری از نقدها و ستایش‌ها صورت گرفته است. ولی بافت برای تصدیق سرمایه گذاری هایش به تائید دیگران نیازی ندارد. او به‌راحتی خود را از تشویق‌ها مصون کرده و به‌راحتی کسانی که او را محکوم می‌کنند را نادیده می‌گیرد.

۱۷- وارن بافت درس بزرگی از بنجامین گراهام آموخت.

«نه، حق با شماست و نه حق با شما نیست؛ چون در هر دو حالت مردم تائیدتان می‌کنند.»

تائید و تکذیب شما توسط مردم، حتی اگر توسط آدم‌های مهم باشد، دلیلی بر درست بودن یا نادرست بودن شما نیست. تفکر درست که با حقایق صحیح شکل‌گرفته‌اند، موجبات درستی شمارا فراهم می‌کنند. این لب کلام تفکر مستقل است.

از حقایق برای رسیدن به نتایج درست استفاده کنید و بعدازآن به حقایق بچسبید، حتی اگر دیگران موافق با آن حقایق نباشند. تجزیه‌وتحلیل تکنیکی، زمان‌بندی بازار ، معامله روزانه، نظریه امواج و غیره. تمام این‌ها ، روش‌های مشتری جمع کنی هستند که به مشتریان قول کشف رمز بازار سهام و موفقیت در آن را می‌دهند.

۱۸- در داخل محدوده صلاحیت خود بمانید.

منطقه‌ای را به‌عنوان منطقه تخصصی خود انتخاب کنید. داخل آن منطقه اقدام به بررسی شرکت ها کنید و به خاطر فرصت‌هایی که خارج از آن منطقه شکل می‌گیرند و شما از دستشان می‌دهید، خود را ناراحت نکنید.

وقتی زمان آن فرارسید که شرکت ها را برای سرمایه گذاری انتخاب کنید، راهنمای وارن بافت چیزی است که خود آن را “دایره صلاحیت” می‌نامد. دایره صلاحیت او شامل شرکت‌ها و صنعت‌هایی می‌شود که او بهتر و راحت‌تر می‌تواند با آن‌ها سروکار داشته باشد.

۱۹- آقای بازار و حاشیه‌ امن را درک کنید.

چه چیزی یک سرمایه گذار خوب را می‌سازد؟

به اعتقاد وارن بافت، سرمایه گذار خوب سرمایه گذاری است که دارای این دو ویژگی باشد:

  • ‌اول آنکه بتواند در مورد کسب‌وکارها به‌درستی قضاوت کند.
  • ‌دوم آنکه بتواند نوسانات وحشیانه بازار را نادیده بگیرد.

وارن بافت تحت نظارت بنجامین گراهام – Benjamin Graham در دانشگاه کلمبیا تحصیل‌کرده است. بافت تنها دانشجوی بنجامین گراهام در طول ۲۲ سال تدریسش بود که توانست از او نمره عالی A+ بگیرد. گراهام دو نکته بسیار مهم را به بافت یاد داد که او تا به امروز هنوز از آن دو پیروی می‌کند.

اولین تمثیل (آقای بازار) و دومین داشتن حاشیه امن نسبت به قیمت خرید بوده؛ این دو ایده به همراه نگاه کردن به سهام به‌عنوان مالکیت بخشی از کسب‌وکار رمز موفقیت بنجامین گراهام بود. بافت فکر می‌کند که اگر یک سرمایه گذار بتواند این سه ایده اصلی را به چنگ بیاورد موفقیت خود را تضمین کرده است.

۲۰- وقتی دیگران حریص‌اند بترسید؛ و حریص باشید وقتی دیگران می‌ترسند.

وارن بافت معتقد است که می‌توانیم به‌راحتی پیش‌بینی کنیم که انسان‌های حریص، ترسان و نادان خواهند بود؛ ولی نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم کی و به چه دلیل.

بازار سهام معمولاً به‌صورت دوره‌ای تحت تأثیر احساسات قدرتمند و فراگیر ترس و طمع خواهد بود. اسحاق نیوتون – Isaac Newton یک‌بار گفت من می‌توانم حرکت اجرام آسمانی را اندازه‌گیری کنم ولی دیوانگی انسان‌ها را نه. وارن بافت از این احساسات فراگیر در جهت معکوس آن و به‌منظور غلبه بر آن بهره‌برداری می‌کند. اگر اکثر سرمایه گذاران حریص هستند بافت هراسان می‌شود و وقتی اکثر سرمایه گذاران هراسان هستند، بافت طماع می‌شود. با استفاده از این روش در زمانی که دیگران چندان موفق نبودن بافت میزان قابل‌توجهی پول به دست آورد.

۲۱- مطالعه کنید، بیشتر مطالعه کنید و بعد فکر کنید.

وارن بافت بزرگ‌ترین سرمایه گذار جهان، وقت خود را چگونه می‌گذراند که با یک محاسبه دقیق او وقت را این‌گونه صرف می‌کند. ۶ ساعت برای مطالعه، یک یا دو ساعت برای مذاکرات تلفنی و باقی زمان‌ها مشغول تفکر کردن است.

وارن بافت مثل متفکران دیگر تشنه مطالعه است. او روزنامه‌های فایننشیال تایمز، وال‌استریت ژورنال، نیویورک‌تایمز، مجله‌های مالی مانند فورچیون را می‌خواند. پیشنهاد بافت به تمام سرمایه گذاران، خواندن کتاب موردعلاقه‌اش یعنی کتاب “سرمایه گذار هوشمند” نوشته بنجامین گراهام است. به دلیل چارچوب ذهنی که این کتاب برای افراد ایجاد می‌کند.

پیشنهاد دیگر او مطالعه کتاب ارزشمند “سهام عادی، سود غیرعادی” نوشته فیل فیشر است و معتقد است که هیچ کتابخانه‌ای بدون این دو کتاب کامل نخواهد شد.

پیشنهاد می‌کنم جهت بالابردن علم خود در حوزه‌ی سرمایه گذاری در بورس حتما به سراغ آموزش بروید، تحلیل بنیادی، تحلیل تکنیکال، مدیریت سرمایه و روانشناسی بازار سرمایه مهم‌ترین علوم در حوزه آموزش بورس است.

۲۲- انرژی‌تان چقدر است و چقدر آن را مؤثر به کار می‌برید؟ از تمام نیروی خود استفاده کنید. 

وارن بافت معتقد است که انرژی همه انسان‌ها معادل یک موتور باقدرت ۴۰۰ هزار اسب بخار است. که فقط از ۴۰۰ اسب بخار آن استفاده می‌کنند. او معتقد است که انسانی با موتور ۲۰۰ اسب بخار که از تمام قدرت خود استفاده می‌کند خیلی بهتر است.

وارن بافت یکی از کسانی است که به اهمیت عادت‌های خوب به‌شدت اعتقاد دارد. عادت‌ها به‌صورت مؤثر رفتار را شکل می‌دهند؛ بنابراین عادت‌های خوب به رفتارهای خوب ختم می‌شوند.

بافت معتقد است که ما باید به تمریناتی بپردازیم که عادت‌ها و رفتارهایمان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و پیشنهاد می‌دهد که فهرستی از منش‌هایی که اگر در دیگران ببینید مورد تحسینتان قرار می‌گیرند تهیه کنید همچنین فهرستی از رفتارهایی که موردپسندتان نیست. هر دو لیست را بررسی کنید. حالا تلاش کنید که خود را با فهرستی که بیشتر تحسین می‌کنید تطبیق دهید.

۲۳- از اشتباهات دیگران که برایشان هزینه‌ساز بوده است تجربه کسب و اجتناب کنید.

چارلی مانگر دوست و همکار بافت همیشه روی مطالعه اشتباهات دیگران تأکید می‌کند و معتقد است که مطالعه اشتباهات دیگران منجر به اجتناب کردن از آن اشتباهات می‌شود. مطالعه اشتباهات دیگران و اطمینان از عدم تکرار آن بسیار اهمیت دارد. همه ما شاید پارها توسط فروشندگان و کارگزاری‌ها که از ثروت‌های رؤیایی صحبت می‌کنند اغوا شویم. به این نمونه‌ها توجه کنید:

سرمایه گذاری روی این سهام می‌تواند سود بادآورده‌ای را برایتان به ارمغان آورد. تصور کنید روی شرکت اگزون موبیل در همان روزهای آغازین شرکت سرمایه گذاری کنید. به این کلمات محرک توجه کنید: می‌تواند، تصور کنید

شما باید به‌اندازه کافی آموزش‌دیده باشید و به‌قدر نیاز منضبط باشید تا بتوانید ازاین‌گونه اغواگری‌هایی که با احساساتتان بازی می‌کنند اجتناب کنید.

۲۴- به یک سرمایه‌گذار دقیق و بی‌خطر تبدیل شوید.

وارن بافت می‌گوید بنجامین گراهام یک سرمایه‌گذار دقیق و بی‌خطر بود. او یک سرمایه‌گذار خارق‌العاده یا دم‌دمی‌مزاج نبود، خبر خوب درباره سرمایه‌گذاری بی‌خطر این است که این نوع سرمایه‌گذاری البته اگر خیلی شتاب نداشته باشید می‌تواند شمارا ثروتمند کند و حتی بهتر از آن هیچ‌وقت شمارا فقیر نخواهد کرد.

اجازه دهید یک‌بار دیگر اصول اساسی بافت را دوره کنیم. او علاقه دارد که همه‌چیز را ساده و آسان برگزار کنید و او از پیچیدگی‌ها و دشواری‌ها اجتناب می‌کند.
قانون سفت‌وسخت او این است ک او روی شرکت‌هایی ک درکشان می‌کند. سرمایه‌گذاری می‌کند و شرکت‌های دیگر را نادیده می‌گیرد . او کارها رو فقط در محدوده دایره صلاحیتش انجام خواهد داد. بافت در زمان سرمایه‌گذاری بسیار منضبط عمل می‌کند و فقط زمانی اقدام به معامله می‌کند که به نقطه شیرینی رسیده باشد.

نتیجه‌گیری:

مطمئناً برای موفقیت در حوزه‌ای که فعالیت می‌کنیم استفاده کردن از تجربه‌های بزرگان آن حوزه به موفقیت ما کمک می‌کند. یکی از روش‌های  بهره بردن از تجارب بزرگان ، مطالعه کتاب‌هایی است که توسط آن‌ها  نوشته‌شده. خواندن کتاب کمک می‌کند مسیر چندین ساله‌ای که یک شخص گذرانده و تجربه کرده را خیلی زودتر به دست آوریم، در حوزه سرمایه گذاری بهره بردن از تجارب وارن بافت به‌عنوان یک شخص موفق به ما کمک خواهد کرد.

یکی از کتاب‌های وارن بافت – Warren Buffett، کتاب ۲۴استراتژی وارن بافت است که با بیانی ساده روش‌های سرمایه گذاری خود را توضیح می‌دهد.

توصیه می‌کنیم اگر فرصت و حوصله مطالعه تمام کتاب را ندارید این بخش از سایت محشر دات کام را بخوانید و به دوستان خود نیز معرفی کنید.

منابع

  1. Warren Buffett.
  2. Bailey, Jeff; Dash, Eric (September 1, 2006). “How Does Warren Buffett Get Married? Frugally, It Turns Out”.
محشر دات کام سایتی قدیمی و پربازدید!. تبلیغات در محشر دات کام به صورت کلیکی، گزینه خیلی خوب و مقرون به صرفه ای برای تبلبغات است.
هر کلیک فقط 100 تومان!
اگر مطلب "۲۴پاراگراف برتر کتاب ۲۴ استراتژی وارن بافت ثروتمندترین فرد جهان در رابطه با استراتژی‌ها و روش‌های سرمایه گذاری" برای شما مفید بوده است با کلیک بر روی آگهی های زیر از ما حمایت کنید
و در صورت تمایل برای درج آگهی در صفحه مربوط به: ۲۴پاراگراف برتر کتاب ۲۴ استراتژی وارن بافت ثروتمندترین فرد جهان در رابطه با استراتژی‌ها و روش‌های سرمایه گذاری در وب سایت محشر، با شماره 09123833830 تماس بگیرید و یا واتس آپ پیام بدید

مطلب ۲۴پاراگراف برتر کتاب ۲۴ استراتژی وارن بافت ثروتمندترین فرد جهان در رابطه با استراتژی‌ها و روش‌های سرمایه گذاری را برای دوستان خود ارسال کنید

ارسال ۲۴پاراگراف برتر کتاب ۲۴ استراتژی وارن بافت ثروتمندترین فرد جهان در رابطه با استراتژی‌ها و روش‌های سرمایه گذاری در فیسبوک
ارسال ۲۴پاراگراف برتر کتاب ۲۴ استراتژی وارن بافت ثروتمندترین فرد جهان در رابطه با استراتژی‌ها و روش‌های سرمایه گذاری در تویتر
ارسال ۲۴پاراگراف برتر کتاب ۲۴ استراتژی وارن بافت ثروتمندترین فرد جهان در رابطه با استراتژی‌ها و روش‌های سرمایه گذاری در واتس آپ
ارسال ۲۴پاراگراف برتر کتاب ۲۴ استراتژی وارن بافت ثروتمندترین فرد جهان در رابطه با استراتژی‌ها و روش‌های سرمایه گذاری در تلگرام
خبرخوان ۲۴پاراگراف برتر کتاب ۲۴ استراتژی وارن بافت ثروتمندترین فرد جهان در رابطه با استراتژی‌ها و روش‌های سرمایه گذاری

Mahshar

دانستنی فال طالع بینی بهداشت سلامت سبک زندگی سفر گردشگری آشپزی تغذیه ازدواج همسرداری ترفند بورس


فال حافظ

0