مجموعه نقش رستم


مجموعه نقش رستم

یکی دیگر از یادگارهای به جا مانده از دوران ایران باستان که در شش کیلومتری مجموعه تخت جمشید و در شمال شهرستان مرودشت استان فارس قرار دارد، مجموعه نقش رستم است. این سایت تاریخی که قدمت برخی از بناهای آن به 515 سال قبل از میلاد و حتی عقب‌تر می رسد، شامل آثاری تاریخی از دوران عیلامی، هخامنشی و ساسانی است و به شما امکان می دهد با مطالعه اطلاعات مرتبط با هر بنا در یک مجموعه سیری چندهزار ساله در تاریخ این مرز و بوم داشته باشید. در کنار سنگ‌نگاره شاه و ملکه امپراتوری عیلام باستان، مقبره چهارتن از پادشاهان هخامنشی از جمله داریوش بزرگ و خشایارشاه را نیز می توانید در دل کوه مشاهده کنید.

مجموعه نقش رستم

آثار دوران ساسانی از جمله چندین سنگ‌نگاره از دوران‌های مختلف این امپراتوری مانند نقش اهورامزدا و اردشیر بابکان، صحنه نبرد هرمز دوم، صحنه پیروزی شاپور دوم بر امپراتور رم باستان و تعظیم وی دربرابر وی و نیز چندین سنگ‌نگاره دیگر با موضوع نبردها و نمادهای ساسانی نیز در قسمت پایین مقبره‌ها خودنمایی می کنند. در نهایت باید به بنای رازآلود کعبه زرتشت اشاره‌کنیم که هنوز هم کاربرد اصلی آن شناخته نشده‌است، اما زیبایی و استحکام آن هر بیننده‌ای را مسحور خود می سازد.

نقش رستم و نقش رجب

نقش رستم و نقش رجب
نقش رستم و نقش رجب

در برنامه‌ی بازدید از تخت جمشید، تماشای نقش رستم و نقش رجب را فراموش نکنید. نقش رستم شامل ۴ مقبره‌ی بزرگ روی صخره است که آرامگاه ابدی ۴ شاه هخامنشی است. کمی پایین‌تر چند نقش‌‌برجسته می‌بینید که نمایشگر فتوحات شاهان ساسانی است؛ برای مثال زانو زدن والرین شاه رومی دربرابر شاپور اول. می‌توانید نقش‌برجسته‌های بیشتری از دوره‌ی ساسانیان را در نقش رجب به‌ فاصله‌ی پنج دقیقه‌ای ببینید که البته خیلی خوب محافظت نشده‌اند.

محشر دات کام سایتی قدیمی و پربازدید!. تبلیغات در محشر دات کام به صورت کلیکی، گزینه خیلی خوب و مقرون به صرفه ای برای تبلبغات است.
هر کلیک فقط 100 تومان!
اگر مطلب "مجموعه نقش رستم" برای شما مفید بوده است با کلیک بر روی آگهی های زیر از ما حمایت کنید
و در صورت تمایل برای درج آگهی در صفحه مربوط به: مجموعه نقش رستم در وب سایت محشر، با شماره 09123833830 تماس بگیرید و یا واتس آپ پیام بدید

مطلب مجموعه نقش رستم را برای دوستان خود ارسال کنید

ارسال مجموعه نقش رستم در فیسبوک
ارسال مجموعه نقش رستم در تویتر
ارسال مجموعه نقش رستم در واتس آپ
ارسال مجموعه نقش رستم در تلگرام
خبرخوان مجموعه نقش رستم

Mahshar

دانستنی فال طالع بینی بهداشت سلامت سبک زندگی سفر گردشگری آشپزی تغذیه ازدواج همسرداری ترفند بورس


فال حافظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


0