کمبود خواب برای بدن ضرر دارد


کمبود خواب برای بدن ضرر دارد

کمبود خواب می‌تواند برای سلامتی بسیار خطرناک باشد. در کشورهای صنعتی روز به روز بر شمار کسانی که دچار کمبود خواب هستند افزوده می‌شود، به طوری که سخن از اپیدمی‌ای خطرناک و دامن‌‌گستر در میان مردم این کشورها می‌رود.

در اسطوره‌های یونانی آمده است که “خواب برادر مرگ است”. امروزه سبک زندگی کسانی که بیش از هر چیز به سودآوری و بازدهی هر چه بیشتر می‌اندیشند، تداعی‌کننده این جمله است؛ خواب در سیستم سرمایه‌داری جهانی‌شده به هیچ وجه محبوب نیست.

اشخاصی هستند که مجبورند مدام از یک کشور به کشوری دیگر و از یک قاره به قاره‌ای دیگر سفر کنند و زندگی‌اشان در ۱۲ زمان‌پهنه سپری می‌شود. تنظیم خوابشان به دلیل پروازهای طولانی و اختلاف ساعت مبدأ با مقصد پروازشان به هم می‌ریزد و از “پرواززدگی” (Jetlag) رنج می‌برند. اما از نظر آنان هر کس زودتر خوابش ببرد، بازی را باخته است.

از این رو وبلاگ puredoxyk که در کانون آن موضوع “خواب” نشسته است، خواب چندمرحله‌ای را به این افراد توصیه می‌کند. این وبلاگ می‌نویسد که شش چرت ۲۰ دقیقه‌ای در طول روز کافی است تا افراد سر حال بمانند. اما چه شکنجه‌ای!

در حقیقت می توان از عوارض وحشتناک کمبود خواب به موارد زیر اشاره کرد

۱. کمبود خواب باعث چاقی زیاد می‌شود.

۲. خواب کم باعث از دست رفتن هوشیاری و ذکاوت می ‌شود.

۳.تحقیقات علمی نشان می‌دهند که نداشتن خواب کافی توانایی یادگیری در افراد را پایین می‌آورد

۴. کمبود خواب می‌تواند دلیلی هم برای یبوست.

۵. کم خوابی عامل مهمی در بروز ناراحتی‌های قلبی و اختلال در گردش خون است.

با این حال تعجب‌آور است که اگرچه بسیاری از افراد درباره لزوم استراحت و آرامش حرف می‌زنند، باز دیر برای خواب به رختخواب می‌روند. طبق پژوهشی جدید که توسط انستیتوی تحقیقات اقتصادی آلمان انجام گرفته است، میانگین خواب هر فرد شاغل در آلمان تنها ۶ ساعت و ۴۹ دقیقه و ۴۸ ثانیه است. حتی نوزادان در این کشور نسبت به گذشته مدت زمان بیشتری بیدار می‌مانند.

نیمی از همه نوزادان بریتانیایی در سنین بین شش ماهگی و یازده ماهگی با تبلت و گوشی هوشمند بازی می‌کنند. این در حالی است که به ازای هر یک ساعتی که یک کودک با چنین دستگاه‌هایی مشغول بازی شود – و در نتیجه تنش در بدنش افزایش پیدا کند – شب ۱۵ دقیقه کمتر می‌خوابد.

تغییرات آب و هوایی نیز بر خواب انسان‌ها تاثیر گذاشته است. وقتی هوا گرم باشد نیاز به زمان بیشتری برای به خواب رفتن وجود دارد. اگر گرم شدن هوا همین‌طور ادامه پیدا کند، بر شمار شب‌های داغ غیرقابل تحمل هم رفته رفته افزوده خواهد شد.

اگرچه در حکایات آمده است که لئوناردو داوینچی، هنرمند مشهور ایتالیایی، تنها یک ساعت و نیم در شبانه‌روز می‌خوابید یا در باره برخی سیاستمداران گفته می‌شود که چهار پنج ساعت خواب برایشان کافی است، اما انسان معمولی نه نیاز به ساعت دارد تا به زور از خواب بیدارش کند و نه اینترنت و ای‌میلی که صدای دینگ دینگش مدام او را از خواب بپراند. هر انسان معمولی نیازمند آرامش است.

محشر دات کام سایتی قدیمی و پربازدید!. تبلیغات در محشر دات کام به صورت کلیکی، گزینه خیلی خوب و مقرون به صرفه ای برای تبلبغات است.
هر کلیک فقط 100 تومان!
اگر مطلب "کمبود خواب برای بدن ضرر دارد" برای شما مفید بوده است با کلیک بر روی آگهی های زیر از ما حمایت کنید
و در صورت تمایل برای درج آگهی در صفحه مربوط به: کمبود خواب برای بدن ضرر دارد در وب سایت محشر، با شماره 09123833830 تماس بگیرید و یا واتس آپ پیام بدید

مطلب کمبود خواب برای بدن ضرر دارد را برای دوستان خود ارسال کنید

ارسال کمبود خواب برای بدن ضرر دارد در فیسبوک
ارسال کمبود خواب برای بدن ضرر دارد در تویتر
ارسال کمبود خواب برای بدن ضرر دارد در واتس آپ
ارسال کمبود خواب برای بدن ضرر دارد در تلگرام
خبرخوان کمبود خواب برای بدن ضرر دارد

فال حافظ

0