آموزش شطرنج
این بخش از آموزش گام به گام شطرنج، به آموزش حمله برخاست ، اختصاص داده می شود.
اگر با حرکتی مسیر عمل [خطِ اثر] یک مهره دیگر خودی ( وزیر، رخ یا فیل ) باز شود و این مهره هدفی را در اردوی حریف مورد حمله قرار دهد، در این حالت حمله برخاست روی داده است.
مثال 1.
نوبت سفید
تاکتیک پر استفاده حمله برخاست با مثال های بیشتری برای شما توضیح داده می شود.
بعد از 1.e4+ وزیر سیاه زیرضرب می رود و این حرکت به برد می انجامد.
حمله برخاست موقعی کارساز تر است که مهره برخاست کننده،کیش دهد یا تهدید مات به وجود آورد.
مثال 2.
نوبت سفید
سفید 1.Bxa7 بازی می کند. به دلیل تهدید Rb8# سیاه باید 1...Qxe1+بازی کند.
حرکت 1.Bxg5 ضعیف تر بود. زیرا 1...Qf7جواب می داد.
مثال 3.
در صورت 1...Qxd4سفید با 2.Bb5+جواب می دهد. اگر سیاه در پاسخ 6 2...Nc کند، دفاع او ظاهری است زیرا سفید 3.Qxd4 وزیر را می گیرد.
در ضمن بعد از 2.Re1 1...O-Oباز هم 2...Qxd4 غلط است، زیرا سفید با 3.Bxh7+ حمله برخاست دارد.
مثال4.
نوبت سفید
1.Nd5! Qxd2
سیاه امکان 1...Qd8 را ندارد. اگر خانه ی d8 خالی بود، می توانست وزیر را به این خانه پس بکشد.
2.Nxe7+ Kf8 3.Nxg6+ hxg6 4.Rxd2
تکلیف
سفید شروع می کند و می برد.
1. Qh2+Kg5 (1...Kg4 2.f3+) 2.f4+
در دیاگرام بالا فعلا سفید امکان حمله ی برخاست ندارد. پس ابتدا باید موقعیت موردنظر را بوجود آورد و با 1. Qh2+
شاه سیاه را به خانه مورد نظر هدایت می کند و در ادامه 2.f4+ حمله برخاست می کند.
نوبت
سفید
در ادامه آموزش شطرنج با موضوع حمله برخاست، سفید می تواند با 1.Bg8!
تهدید مات بوجود آورد و در صورتی که فیل را بزند با 2.Rxd6، تفاوت جلو می افتد.
علائم اختصاری: علائمی هستندکه به منظور ثبت حرکات مهره ها در شطرنج کاربرد دارند
فرانسوی انگلیسی
وزیر Q D
شاه K R
رخ R T
اسب N C
فیل B F
آموزش شطرنج:
مفاهيم اساسى استراتژى شطرنج
راه استادى در شطرنج
مفاهيم اساسى استراتژى
آموزش حرکات مهره
آموزش مات ناپلئونی و دفاع از آن
آموزش قربانی فیل در h7 (هدیه یونانی)
آموزش کامل و روان شطرنج برای مبتدیان
این بخش از آموزش گام به گام شطرنج، به آموزش حمله برخاست ، اختصاص داده می شود.