قارچ پوستی در کودکان: ۱۰ درمان خانگی قارچ پوستی نوزادان و کودکان


قارچ پوستی در کودکان: ۱۰ درمان خانگی قارچ پوستی نوزادان و کودکان

قارچ پوستی در کودکان یا درماتوفیتوز نوعی عفونت قارچی است که به شکل لکه‌های دایره‌ای قرمز رنگی روی پوست کودکان ایجاد می‌شود. با این‌که این مشکل در بزرگسالان شایع است، ولی کودکان نیز در معرض خطر ابتلا به این نوع عفونت قارچ پوستی قرار دارند. در این نوشتار با ما همراه باشید تا با چند درمان خانگی قارچ پوستی در کودکان آشنا شوید.

قارچ پوستی در کودکان به شدت واگیردار است؛ از این رو، لازم است از کودک مبتلا به این عفونت در خانه نگهداری کنید و وی را به پارک و مدرسه نفرستید. این عفونت قارچی معمولا روی پوست سر، پاها، ران و ساق پا، دست‌ها و ناخن‌ها بروز می‌کند، زیرا میزان تعریق در این نواحی بیش‌تر است.

علائم قارچ پوستی در کودکان

از جمله علائم برجسته‌ی قارچ پوستی در کودکان می‌توان به ریزش مو در ناحیه‌ی مبتلا به این عارضه، خارش و پوسته پوسته شدن، و حتی ایجاد زخم‌های چرکین اشاره کرد. این علائم ظرف ۴ الی ۱۰ روز بعد از قرار گرفتن پوست در معرض قارچ ایجاد می‌شوند.

کودکان ممکن است از طرق گوناگون به عفونت قارچ پوستی مبتلا شوند؛ از جمله‌ استفاده از استخرها و حمام‌های عمومی، بازی کردن با حیوانات آلوده به قارچ پوستی، بازی کردن در خاک آلوده، و تماس مستقیم پوست با پوست فرد آلوده به قارچ.

با این‌که قارچ پوستی در کودکان بیماری خطرناکی به شمار نمی‌رود، علائم این بیماری می‌تواند به اندازه‌ی کافی برای کودک آزاردهنده باشد و باعث بی‌قراری و ناراحتی وی شود.

جهت پیشگیری از گسترش قارچ پوستی در کودکان رعایت مسائل بهداشتی از اهمیت بسیار بالایی برخودار است. سازمان بهداشت جهانی (WHO) بهداشت مناسب را به عنوان مهم‌ترین اقدام پیشگیرانه برای چنین مشکلاتی توصیه می‌کند. از این رو، لازم است پوست کودک‌تان را تمیز و خشک نگه دارید، مرتبا موهای‌اش را با شامپو بشویید، و از استفاده‌ی مشترک از وسایل بهداشتی شخصی توسط کودک‌تان جلوگیری کنید.

پمادها، پودرها، و لوسیون‌های ضد قارچ مختلفی وجود دارند که می‌توانید بدون نسخه از داروخانه‌ها تهیه کنید؛ با وجود این، برای تسکین خارش و التهاب ناشی از قارچ پوستی می‌توانید از برخی درمان‌های خانگی ساده نیز استفاده کنید.

در ادامه، به ۱۰ درمان خانگی قارچ پوستی در کودکان اشاره می‌کنیم؛ تا انتهای این مقاله، با سایت محشر همراه باشید!

۱. سرکه سیب

سرکه سیب حاوی ترکیبات طبیعی ضد قارچی است که می‌توانند به درمان عفونت‌های پوستی نظیر قارچ پوستی کمک کنند.

هم‌چنین، خاصیت اسیدی این ماده‌ی غذایی به سرعت به نابودی قارچ‌ها و توقف گسترش عفونت کمک می‌کند. قارچ عامل بروز بیماری قارچ پوستی در محیط‌های اسیدی رشد نمی‌کند. به علاوه، سرکه سیب می‌تواند با تقویت دستگاه ایمنی بدن کودک، فرایند درمان را تسریع کند.

استفاده‌ی موضعی

مقدار اندکی از سرکه سیب خام رقیق نشده و تصفیه نشده را با استفاده از یک تکه پنبه روی نواحی آلوده به قارچ بمالید. بعد از ۳۰ دقیقه، این نواحی را با آب سرد بشویید، و پوست‌ کودک‌تان را به طور کامل خشک کنید. این کار را روزی ۲ الی ۳ مرتبه انجام دهید تا فرزند دلبندتان از شر این مشکل خلاص شود. اگر سطح پوست کودک‌تان ترک خورده و باز شده است، قبل از مصرف، سرکه سیب را با مقدار مساوی آب رقیق کنید.

استفاده‌ی خوراکی

یک الی دو قاشق چای خوری سرکه سیب خام و تصفیه نشده را به همراه مقداری عسل در یک لیوان آب گرم حل کنید. این محلول را روزی دو بار به کودک‌تان بدهید تا از داخل بدن نیز با این عفونت مبارزه کنید.

۲. روغن درخت چای

هم‌چنین، جهت درمان قارچ پوستی در کودکان می‌توانید از روغن درخت چای نیز استفاده کنید.

این روغن معطر دارای فعالیت ضد قارچی است و با قارچ‌های عامل عفونت قارچی مبارزه می‌کند. به علاوه، با مالیدن روغن درخت چای روی نواحی مبتلا به قارچ، خارش و التهاب این نواحی تسکین می‌یابد.

طبق مطالعه‌ای در ۲۰۰۳ که نتایج آن در نشریه‌ی میکروبیولوژی کاربردی به چاپ رسیدند، بیش‌تر ترکیبات موجود در روغن درخت چای دارای فعالیت ضد قارچی علیه طیفی از قارچ‌ها هستند.

هم‌چنین، طبق نتایج مطالعه‌ی دیگری در ۲۰۰۶ که در نشریه‌ی بررسی‌های میکروبیولوژی بالینی منتشر شدند، روغن درخت چای دارای فعالیت ضد قارچی موثری است.

از روغن درخت چای فقط باید به صورت موضعی استفاده کنید.

الف. چند قطره از روغن درخت چای را روی تکه‌ای پنبه بچکانید و آن را به آهستگی روی نواحی مبتلا به قارچ فشار دهید. این کار را روزی ۲ الی ۳ مرتبه، به مدت یک هفته یا بیش‌تر انجام دهید.
ب. هم‌چنین، می‌توانید روغن درخت چای را با مقدار مساوی روغن نارگیل رقیق کنید. این ترکیب را روی نواحی مبتلا به قارچ پوستی بمالید. از این روش درمانی می‌توانید روزی یک بار استفاده کنید.

هشدار: حتما به این نکته توجه کنید، مبادا کودک‌تان با بردن دهان‌اش به سمت نواحی آلوده به قارچ آغشته به روغن درخت چای، این روغن را وارد دهان‌اش کند. هم‌چنین توصیه می‌شود، پیش از مصرف، یک قطره از این روغن معطر را روی پوست کودک امتحان کنید تا از عدم حساسیت پوست فرزندتان به روغن درخت چای و عدم بروز واکنش‌های حساسیتی اطمینان حاصل کنید.

۳. روغن نارگیل

استفاده از روغن نارگیل نیز یکی دیگر از درمان‌های خانگی موثر برای مبارزه با قارچ پوستی در کودکان به شمار می‌رود.اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل با صدمه زدن به غشای سلولی قارچ‌ها، به نابودی آن‌ها کمک می‌کنند.

خواص مرطوب کنندگی روغن نارگیل به کاهش خارش روی نواحی مبتلا به قارچ کمک خواهند کرد. هم‌چنین، این روغن به التیام پوست مبتلا به قارچ نیز کمک می‌کند.

طبق نتایج مطالعه‌ای که در ۲۰۰۷ در نشریه‌ی غذاهای دارویی به چاپ رسیدند، پژوهشگران دریافتند در صورت مقاوم شدن گونه‌های کاندیدا در برابر دارو، برای درمان عفونت‌های قارچی باید از روغن نارگیل استفاده شود.

نتایج مطالعه‌ای نیز که در ۲۰۱۴ در نشریه‌ی طب طبیعی به چاپ رسیدند، بر این نکته تاکید می‌کنند که خواص ضد عفونی کنندگی موضعی روغن نارگیل به دلیل وجود اسیدهای چرب با زنجیره‌ی متوسط در این روغن پر خاصیت است.

استفاده‌ی موضعی

روغن نارگیل فرا بکر را مستقیما روی نواحی آسیب دیده بمالید. به مدت چند دقیقه آن را ماساژ دهید و اجازه بدهید روغن نارگیل به مدت یک شب روی پوست کودک‌تان بماند؛ سپس، صبح فردا آن را بشویید. این کار را هر روز قبل از خواب انجام دهید.

استفاده‌ی خوراکی

مصرف روغن نارگیل فرا بکر را در رژیم غذایی کودک‌تان بگنجانید. روزانه با یک قاشق چای خوری شروع کنید و به تدریج مصرف آن را به روزی بیش از یک قاشق غذاخوری افزایش دهید.

۴. سیر

سیر به عنوان یک عامل ضد قارچ طبیعی عمل می‌کند و می‌تواند به درمان انواع مختلفی از عفونت‌های قارچی، از جمله قارچ پوستی در کودکان کمک کند. خواص ضد قارچی سیر به توقف رشد قارچ‌ها و تسکین خارش ناشی از عفونت قارچی نیز کمک می‌کند.

نتایج مطالعه‌ای که در ۲۰۱۴ در مجله‌ی ایرانی علوم پزشکی پایه‌ به چاپ رسیدند، نشان دادند، به رغم آن‌که اثربخشی آلیسین خالص در مقایسه با عصاره‌ی سیر در مهار رشد سلول‌های نخینه بسیار بیش‌تر است، از هر دو می‌توان برای درمان قارچ پوستی استفاده کرد.

مطالعه‌ی دیگری که نتایج آن در مجله‌ی طب گیاهی ابن سینا به چاپ رسیدند، فعالیت ضد قارچی سیر را تایید می‌کند.

استفاده‌ی موضعی

الف. با ترکیب ۲ یا ۳ حبه سیر کوبیده شده با مقداری روغن نارگیل یا زیتون خمیر تهیه کنید. لایه‌ی نازکی از این خمیر را روی ناحیه‌ی آسیب دیده‌ی پوست بمالید و با استفاده از گاز استریل یا باند روی آن را بپوشانید. اجازه دهید این خمیر به مدت ۲ ساعت یا بیش‌تر روی پوست کودک بماند و سپس آن را بشویید. این کار را روزی دو بار انجام دهید تا علائم قارچ پوستی ناپدید شوند.
ب. یا این‌که می‌توانید روغن سیر را روی قارچ‌های پوستی کودک‌تان بمالید. حدود ۲۰ دقیقه صبر کنید و سپس آن را بشویید. این کار را روزی یک بار، به مدت چند هفته تکرار کنید.

استفاده‌ی خوراکی

مصرف سیر را در رژیم غذایی کودک‌تان بگنجانید.

۵. شیرین بیان

شیرین بیان، داروی گیاهی محبوب در طب سنتی چینی، حاوی ترکیبات ضد قارچی قدرتمندی است و می‌تواند برای درمانی عفونت‌های قارچی نظیر قارچ پوستی به کار رود.

نتایج مطالعه‌ای که در ۲۰۱۵ در مجله‌ی اکتا فارماسوتیکا سینیکا بی متعلق به موسسه‌ی مواد دارویی کشور چین منتشر شدند نشان می‌دهند، شیرین بیان عامل ضد ویروس قوی، و هم‌چنین دارای فعالیت‌های ضد میکروبی، ضد التهابی، ضد توموری، و سایر فعالیت‌های مفید برای بدن است.

استفاده‌ی موضعی

الف. یک و نیم فنجان آب را داخل ماهیتابه بریزید، و سپس ۵ یا ۶ قاشق چای خوری پودر ریشه‌ی شیرین بیان را به آن اضافه کنید.
ب. آب و شیرین بیان را بجوشانید و اجازه دهید به مدت ۲۰ دقیقه روی شعله‌ی کم حرارت ببیند.
پ. این جوشانده را از صافی عبور دهید و اجازه دهید کمی خنک شود.
ت. تکه پنبه‌ای را به این محلول آغشته کنید و با فشار ملایمی روی نواحی آسیب دیده بمالید.
ث. اجازه دهید این محلول دست‌کم ۱۰ دقیقه روی پوست کودک بماند، و سپس آن را با آب ولرم بشویید.
ج. این کار را روزی ۲ الی ۳ مرتبه تکرار کنید.

۶. چریش

گیاه چریش که به آن “‌نیم‌”‌ نیز گفته می‌شود، غنی از خواص ضد قارچی است که می‌توانند به درمان قارچ پوستی در کودکان کمک کنند. این گیاه دارویی از گسترش قارچ پیشگیری می‌کند و هم‌چنین علائم قارچ پوستی را به سرعت تسکین می‌کند.

مطالعه‌ای در ۲۰۱۱ که نتایج آن در مجله‌ی برزیلی میکروبیولوژی منتشر شدند نشان می‌دهند، عصاره‌ی اتیل استات ۲۰ درصد حاصل از برگ‌های چریش در مقایسه با سایر عصاره‌های حاصل از برگ‌های این گیاه دارویی با غلظت مشابه، دارای فعالیت مهار کنندگی قدرتمندتری است.

مطالعه‌ی دیگری در ۲۰۱۴ که نتایج آن در نشریه‌ی برزیلی علوم دهانی به چاپ رسیدند، بر اثرات ضد قارچی عصاره‌های گیاه چریش تاکید می‌کند.

استفاده‌ی موضعی

الف. روغن چریش را روزی ۲ الی ۳ مرتبه روی نواحی آسیب دیده بمالید تا عفونت به طور کلی از بین برود. بعد از گذشت ۳۰ دقیقه می‌توانید روغن را از سطح پوست کودک پاک کنید.
ب. روش دیگر این‌که، خمیر برگ‌های گیاه چریش، پودر زردچوبه، و روغن کنجد را با مقادیر مساوی با یکدیگر ترکیب کنید. این خمیر را روی نواحی آسیب دیده بمالید و یک ساعت صبر کنید. سپس پوست کودک را با آب ولرم بشویید و محل مورد نظر را به طول کامل خشک کنید. این کار را روزی دو بار تکرار کنید تا عفونت کاملا از بین برود.

۷. آلوئه‌ورا

استفاده از آلوئه‌ورا یکی دیگر از درمان‌های طبیعی برای هرگونه عفونت قارچی، از جمله قارچ پوستی است. آلوئه‌ورا به مبارزه علیه این عفونت و تسکین علائمی نظیر خارش، التهاب، و ناراحتی کمک می‌کند.

طبق نتایج مطالعه‌ای در ۲۰۰۸ که در نشریه‌ی هندی درماتالوژی به چاپ رسیدند، آلوئه‌ورا حاوی شش عامل ضد عفونی کننده است؛ لوپئول، اسید سالیسیلیک، نیتروژن اوره، اسید سینامیک، فنول، و سولفور (گوگرد). همه‌ی این مواد دارای اثر مهار کنندگی قارچ، باکتری، و ویروس هستند.

استفاده‌ی موضعی

الف. برگ گیاه آلوئه‌ورا را از وسط برش بزنید و باز کنید.
ب. ژل داخل آن را خارج کنید و مستقیما روی نواحی آسیب دیده بمالید.
پ. ۳۰ دقیقه صبر کنید، و سپس محل را با آب گرم بشویید.
ت. این کار را روزی دو بار تکرار کنید.

۸. روغن اورگانو (پونه‌ی کوهی)

روغن اورگانو یا پونه کوهی نیز داروی طبیعی مناسبی برای درمان عفونت‌های قارچی پوست است. ترکیبات قدرتمند موجود در روغن پونه کوهی نظیر کارواکرول، دارای خاصیت ضد قارچی بسیار قدرتمندی هستند.

مطالعه‌ای در ۲۰۰۱ که نتایج آن در نشریه‌ی بیوشیمی سلولی و مولکولی به چاپ رسیدند، اثربخشی روغن پونه کوهی را برای درمان عفونت‌های قارچی تایید می‌کند.

استفاده‌ی موضعی از روغن پونه کوهی واقعا می‌تواند به سرعت عفونت قارچ پوستی را به طور کامل محو کند.

الف. ۲ یا ۳ قطره روغن پونه کوهی را با یک قاشق غذاخوری روغن زیتون ترکیب کنید.
ب. این ترکیب را روی نواحی آسیب دیده بمالید.
پ. حدود ۲۰ الی ۳۰ دقیقه صبر کنید. در پایان، نیازی به شستشو وجود ندارد.
ت. این کار را روزی ۲ تا ۳ نوبت انجام دهید.

۹. زردچوبه

از زردچوبه نیز می‌توانید به عنوان دارویی گیاهی جهت درمان قارچ پوستی در کودکان استفاده کنید. زردچوبه دارای خواص ضد التهابی و ضد قارچی قدرتمندی است که می‌توانند به تسکین علائم و هم‌چنین نابودی قارچ‌های عامل بروز این عفونت کمک کند.

زردچوبه برای تقویت دستگاه ایمنی بدن کودکان نیز مفید است.

استفاده‌ی موضعی

الف. ریشه‌ی خام زردچوبه را رنده کنید و آب آن را خارج کنید. آب زردچوبه را روزی ۲ الی ۳ نوبت روی قارچ پوستی بمالید تا این عفونت از بین برود. آب زردچوبه را دست‌کم به مدت ۳۰ دقیقه روی پوست کودک نگه دارید و سپس آن را بشویید.
ب. روش دیگر این‌که، نصف قاشق چای خوری پودر زردچوبه را با مقدار مناسبی روغن زیتون ترکیب کنید تا خمیر به دست بیاید. این خمیر را روی نواحی آسیب دیده بمالید، و روی آن را با باند یا گاز استریل بپوشانید. بعد از گذشت یک الی دو ساعت، محل را بشویید و دوباره خمیر زردچوبه را روی آن بمالید. این کار را چند بار در طول روز تکرار کنید تا عفونت از بین برود.

استفاده‌ی خوراکی

یک قاشق چای خوری پودر زردچوبه را در یک لیوان شیر گرم حل کنید. روزی دو بار ترکیب شیر و زردچوبه را به کودک‌تان بدهید.

۱۰. نقره‌ی کلوئیدی

نقره‌ی کلوئیدی آنتی‌بیوتیک فوق‌العاده‌ای است و کاملا برای درمان قارچ پوستی در کودکان بی‌خطر است.

این ماده دارای قابلیت‌های ضد قارچی قدرتمندی است و می‌تواند به نابودی میکروارگانیسم‌های خطرناکی که عامل بروز عفونت پوستی هستند، کمک کند. ذرات ریز موجود در نقره‌ی کلوئیدی باعث تسریع در التیام پوست و سایر بافت‌های نرم بدن می‌شوند.

جهت نابودی قارچ پوستی لازم است از نقره‌ی کلوئیدی به صورت موضعی استفاده کنید.

الف. پیش از خواب، با استفاده از تکه‌ای پنبه مقدار اندکی از نقره‌ی کلوئیدی را روی نواحی آسیب دیده بمالید.
ب. در صورت تمایل، می‌توانید این نواحی را با باند بپوشانید.
پ. صبح فردا، پوست کودک‌تان را با آب بشویید.
ت. این کار را هر روز انجام دهید.

ظرف چند روز بعد از استفاده از نقره‌ی کلوئیدی می‌توانید بهبودی را در وضعیت کودک‌تان مشاهده کنید.

نکته‌های تکمیلی

الف. روزی ۲ الی ۳ مرتبه، به مدت چند هفته، می‌توانید از کرم‌ها یا پودرهای ضد قارچی استفاده کنید که بدون نسخه می‌توانید از داروخانه خریداری کنید.
ب. گاهی اوقات، متخصصین اطفال داروهای ضد قارچ خوراکی نیز تجویز می‌کنند.
پ. در صورت بروز قارچ پوستی روی کف سر، جهت درمان و پیشگیری از گسترش قارچ به سایر نقاط بدن، می‌توانید از شامپوهای مخصوص استفاده کنید.
ت. از آن‌جا که قارچ پوستی به شدت واگیردار است، پس از آغاز دوره‌ی درمان، کودک‌تان را از برقراری تماس نزدیک با سایر کودکان بر حذر کنید.
ث. توصیه می‌شود، جهت پیشگیری از گسترش عفونت به سایر بخش‌های بدن، نواحی آلوده به قارچ پوستی را با باند بپوشانید.

ج. هم‌چنین، می‌توانید تکه پنبه‌ یا گوش پاک‌کن را به محلول ید ۲ درصد آغشته کنید، و آن را با فشار ملایم روی نواحی آسیب دیده بمالید؛ این کار را روزی ۲ الی ۳ دفعه، به مدت چند هفته تکرار کنید.
چ. با دادن مواد غذایی سرشار ویتامین C، ویتامین D، و روی (زینک) به کودک‌تان، دستگاه ایمنی بدن‌اش را تقویت و به مبارزه‌ی وی علیه عفونت قارچی کمک کنید.
ح. از مصرف مواد غذایی نظیر شکر، پنیر و نان حاوی مخمر و شکلات توسط کودک‌تان جلوگیری کنید.

خ. جهت خلاصی سریع‌تر از شر عفونت قارچی، ملحفه‌های کودک‌تان را هر روز بشویید.
د. آب هویج و آب اسفناج را با نسبت ۳ به ۲ با یکدیگر ترکیب کنید و هر روز یک لیوان از این نوشیدنی را به کودک‌تان بدهید.
ذ. لباس‌های زیر و جوراب‌های خیس کودک‌تان را به سرعت عوض کنید.
ر. پوست و ناخن‌های کودک را تمیز نگه دارید؛ هم‌چنین جهت پیشگیری از بروز قارچ پوستی، دست‌های‌ کودک‌تان را با آب و صابون بشویید.
ز. از راه رفتن کودک‌تان در استخرها و حمام‌ها عمومی، و هم‌چنین رختکن‌ها به صورت پا برهنه جلوگیری کنید.

ژ. گاهی اوقات، دمپایی یا کفش‌های باز و آزاد به پای کودک‌تان کنید تا هوا اطراف پاهای‌ کودک‌تان جریان داشته باشد.
س. از استفاده‌ی مشترک لباس، حوله، یا ملحفه‌ی کودک‌تان با فرد آلوده به عفونت قارچ پوستی جلوگیری کنید.
ش. بعد از حضور کودک‌تان در بازی‌ها یا ورزش‌های مشترک یا انفرادی، از وی بخواهید فورا به حمام برود.
ص. لباس‌های ورزشی کودک‌تان را مرتبا بشویید.
ض. حیوانات خانگی‌ آلوده به قارچ پوستی را برای درمان سریع، فورا نزد دامپزشک ببرید.

محشر دات کام سایتی قدیمی و پربازدید!. تبلیغات در محشر دات کام به صورت کلیکی، گزینه خیلی خوب و مقرون به صرفه ای برای تبلبغات است.
هر کلیک فقط 100 تومان!
اگر مطلب "قارچ پوستی در کودکان: ۱۰ درمان خانگی قارچ پوستی نوزادان و کودکان" برای شما مفید بوده است با کلیک بر روی آگهی های زیر از ما حمایت کنید
و در صورت تمایل برای درج آگهی در صفحه مربوط به: قارچ پوستی در کودکان: ۱۰ درمان خانگی قارچ پوستی نوزادان و کودکان در وب سایت محشر، با شماره 09123833830 تماس بگیرید و یا واتس آپ پیام بدید

مطلب قارچ پوستی در کودکان: ۱۰ درمان خانگی قارچ پوستی نوزادان و کودکان را برای دوستان خود ارسال کنید

ارسال قارچ پوستی در کودکان: ۱۰ درمان خانگی قارچ پوستی نوزادان و کودکان در فیسبوک
ارسال قارچ پوستی در کودکان: ۱۰ درمان خانگی قارچ پوستی نوزادان و کودکان در تویتر
ارسال قارچ پوستی در کودکان: ۱۰ درمان خانگی قارچ پوستی نوزادان و کودکان در واتس آپ
ارسال قارچ پوستی در کودکان: ۱۰ درمان خانگی قارچ پوستی نوزادان و کودکان در تلگرام
خبرخوان قارچ پوستی در کودکان: ۱۰ درمان خانگی قارچ پوستی نوزادان و کودکان

Mahshar

دانستنی فال طالع بینی بهداشت سلامت سبک زندگی سفر گردشگری آشپزی تغذیه ازدواج همسرداری ترفند بورس


فال حافظ

0