درمان و درد گوش در پروازهای هوایی


درمان و درد گوش در پروازهای هوایی

شیپور استاش (گذرگاه باریک بین گوش میانی به درون حلق در پشت بینی) به طور طبیعی در زمان بلع یا قورت دادن آب دهان باز و بسته شده و با عبور دادن هوا، باعث تعادل فشار هوا در دو طرف پرده صماخ (گوش میانی و فضای اطراف) می شود.

در کودکان به واسطه باریکی شیپور استاش اگر در اثر التهاب و ترشح ناشی از عفونت گوش، سرماخوردگی یا انسداد ناشی از لوزه سوم (آدنویید) مسدود شود، خوب عمل نخواهد کرد. حین پرواز، بالارفتن از کوه یا حتی بالارفتن با آسانسور، فشار هوا کاهش و برعکس زمان پایین آمدن فشار هوا افزایش می یابد.

اگر فشار داخل و خارج گوش میانی به وسیله شیپور استاش متعادل نشود، فشار زیاد هوای بیرون، پرده صماخ را به طرف داخل فشار داده و سبب درد می شود. به این دلیل خیلی از شیرخواران هنگام فرود هواپیما به دلیل تغییرات سریع و افزایش فشار هوای داخل کابین و عدم توانایی شیپور استاش در برقراری تعادل فشار در دو سوی پرده به واسطه درد ایجاد شده، گریه خواهند کرد.

در هواپیماهای کوچک که صعود و فرود سریع تر رخ می دهد، تغییرات فشار هوا نیز سریع بوده و چون شیپور استاش ممکن است نتواند به خوبی تعادل فشار در دو سوی پرده صماخ برقرار کند، درد بیشتر ایجاد می شود. در هواپیماهای غول پیکر به واسطه صعود و فرود کندتر این حالت کمتر رخ می دهد.

با این حال درد موقتی است و هیچ گونه عارضه یی برای کودک در بر ندارد و در چند دقیقه هنگامی که شیپور استاش تعادل هوا در دو طرف را برقرار کند، برطرف می شود. اگر کودک عفونت گوش داشته باشد، طبق نظر پزشک ممکن است توصیه شود تا بهبود عفونت، پرواز به تاخیر افتد. اگر کودک دارای لوله پلاستیکی در پرده صماخ (موسوم به VT یا لوله تهویه) باشد، این لوله به حفظ تعادل فشار در هر دو طرف کمک خواهد کرد.

راه های برطرف کردن درد گوش هنگام پرواز

بهترين روش برای باز شدن مجاري گوش اين است كه ابتدا با دست بيني رو گرفته و سپس آب دهان خود رو قورت دهيم.

بلافاصله مشاهده مي كنيم كه گوش ها به حالت طبيعي برگشته و صداها رو به وضوح مي شنویم. لذا براي اين كه مسافران دم به دقيقه بيني خود رو نگيرند و هي آب دهانشون رو قورت ندهند، به توصيه متخصصان امر، در همون ابتدا (قبل از ايجاد ناهنجاري) به همه آب نبات ترش يا شكلات تعارف مي كنند تا به خاطر قورت دادن آب دهان، از گرفتگي گوش ها جلوگيري شود. اما مسافران حرفه اي معمولا براي مسافرت با هواپيما، هميشه يه بسته آدامس به همراه خود مي برند.

اجرای برخی راهکارهای ساده در پرواز به حفظ تعادل فشار هوا در دو طرف پرده صماخ و برطرف کردن یا کاهش درد کمک خواهد کرد.

– نوشیدن مقادیر فراوان مایعات فاقد قهوه در پرواز. آب بهترین مایع است. نوشیدن مداوم مقادیری مایعات علاوه بر باز نگه داشتن شیپور استاش (به دلیل بلع مواد)، از غلیظ شدن ترشحات بینی به واسطه خشکی هوای داخل هواپیما و انسداد شیپور استاش جلوگیری می کند.
– اگر فرزندتان حین پرواز دچار گوش درد می شود، نیم ساعت قبل از پرواز به وی استامینوفن بدهید.
– برای کودکان بزرگ تر از ۳ سال می توان جویدن آدامس یا خوردن شکلات را توصیه کرد.
– در شیرخواران، دادن شیر (مادر یا شیشه) یا پستانک را می توان امتحان کرد. اگر شیرخوار شیر خشک (شیشه) مصرف می کند بهتر است در حالت نشسته بنوشد.
– در صورت توانایی، کودک مکرر خمیازه بکشد.
– به دلیل آنکه حین خواب عمل بلع کمتر انجام می شود، لذا حین صعود و فرود هواپیما، کودک را بیدار نگه دارید.

محشر دات کام سایتی قدیمی و پربازدید!. تبلیغات در محشر دات کام به صورت کلیکی، گزینه خیلی خوب و مقرون به صرفه ای برای تبلبغات است.
هر کلیک فقط 100 تومان!
اگر مطلب "درمان و درد گوش در پروازهای هوایی" برای شما مفید بوده است با کلیک بر روی آگهی های زیر از ما حمایت کنید
و در صورت تمایل برای درج آگهی در صفحه مربوط به: درمان و درد گوش در پروازهای هوایی در وب سایت محشر، با شماره 09123833830 تماس بگیرید و یا واتس آپ پیام بدید

مطلب درمان و درد گوش در پروازهای هوایی را برای دوستان خود ارسال کنید

ارسال درمان و درد گوش در پروازهای هوایی در فیسبوک
ارسال درمان و درد گوش در پروازهای هوایی در تویتر
ارسال درمان و درد گوش در پروازهای هوایی در واتس آپ
ارسال درمان و درد گوش در پروازهای هوایی در تلگرام
خبرخوان درمان و درد گوش در پروازهای هوایی

فال حافظ

0