هفتۀ بیستم بارداری


هفتۀ بیستم بارداری

در هفتۀ ۲۰ بارداری، شما وارد نیمۀ دوم بارداری خود شده‌اید. طی این هفته بالای رحم شما می‌تواند هم سطح نافتان باشد. انتظار می‌رود طی چند هفتۀ آینده که بیشترین مقدار رشد اتفاق می‌افتد، به سرعت در حال افزایش سایز باشید. این احتمال نیز وجود دارد که برآمدگی شکم شما یک تا ۲ سانتی‌متر در هفته افزایش یابد. در این مطلب با تغییرات بدن و زندگی خود، عوارض شایع بارداری، مراقبت‌های پزشکی، خودمراقبتی‌ها و علائم نیازمند مراجعه به پزشک طی هفتۀ ۲۰ آشنا شوید.

در این مقاله مطالعه می‌کنید:
  • تغییرات بدن و زندگی شما
  • عوارض شایع بارداری در هفتۀ بیستم
  • مراقبت‌های پزشکی هفتۀ بیستم
  • خودمراقبتی طی هفتۀ بیستم
  • علائم نیازمند مراجعه به پزشک در هفتۀ بیستم

تغییرات بدن و زندگی شما

طی این هفته احتمال دارد برای اولین بار لگد زدن کودک را تجربه کنید و با این اتفاق هیجان‌زده شوید. خودتان را در حالتی می‌یابید که دستتان را بر روی شکم خود قرار داده‌اید و در انتظار تکان‌های کوچک کودکتان هستید تا به شما یادآوری کند که همه چیز خوب است؛ خوشحال باشید و از تجربۀ این حس لذت ببرید. همین‌طور که کودکتان رشد می‌کند، احتمال دارد هنگام چرخش کمر و خم شدن به جلو با سختی روبه‌رو شوید. مراقبت از پشت برای جلوگیری از کمردرد بسیار اهمیت دارد، به خصوص اگر کمر شما در گذشته مشکلاتی داشته است.

برخی از خانم‌ها به دلیل افزایش حرکات مفاصل که احتمالاً در اثر حرکت نامتعادل استخوان‌هاست، دردی را در ناحیۀ لگن تجربه می‌کنند. درد لگن در هر زمان از بارداری ممکن است اتفاق بیفتد. این درد ممکن است در ناحیۀ تناسلی، در یک یا هر دو طرف باسن یا بین واژن و مقعد رخ دهد. همچنین در این هفته ممکن است مدام در حال اندیشیدن به زایمان باشید. درصد بسیار کمی از خانم‌ها واقعاً از زایمان وحشت دارند و در طول دورۀ بارداری خود اضطراب زیادی را در قبال آن تحمل می‌کنند. اگر شما هم چنین احساسی دارید، حتماً با پزشک خود صحبت کنید. گاهی وقت‌ها مشاورۀ پیش از زایمان برای مادران باردار لازم خواهد بود.

عوارض شایع بارداری در هفتۀ بیستم

احتمال وجود مواردی مثل سرگیجه، ویار، تغییرات پوستی در این هفته نیز وجود دارد که در مورد تمام زنان باردار صادق نخواهد بود. عوارض شایع بارداری برای بیشتر زنان در هفتۀ ۲۰ شامل موارد زیر است:

  • یبوست
  • کمردرد
  • گرفتگی عضلات پا
  • انقباضات بدون درد رحم

مراقبت‌های پزشکی هفتۀ بیستم

در هفته‌های ۱۶ تا ۲۰، لازم است دومین جلسۀ معاینات پزشکی خود را رفته باشید. اگر هنوز این جلسه را با پزشک یا مامای خود هماهنگ نکرده‌اید، لازم است طی این هفته حتماً این کار را انجام بدهید. در جلسۀ دوم معاینات پزشکی، معمولاً پزشک یا ماما موارد زیر را بررسی می‌کنند:

  • اندازه‌گیری وزن مادر و بررسی میزان وزن‌گیری
  • اندازه‌گیری فشار خون و معاینۀ دست و پاها برای بررسی تورم
  • معاینۀ شکم به منظور وجود هر گونه توده یا ضایعه و بررسی موقعیت جنین
  • اندازه‌گیری سایز رحم برای بررسی میزان پیشرفت بارداری
  • گوش دادن به ضربان قلب جنین

بهتر است در این جلسات با پزشک خود در مورد جلسات بعد و اقدامات پزشکی بعدی صحبت کنید.

خودمراقبتی طی هفتۀ بیستم

در صورت ایستادن به مدت طولانی و داشتن رگ‌های واریسی، جوراب‌های ساق بلند را امتحان کنید. این کار می‌تواند باعث بهبودی واریس شود. برای پیشگیری از گرفتگی عضلات پا نیز سعی کنید از ایستادن یا نشستن برای مدت زمان طولانی خودداری شود، همچنین به شکل مرتب، شیر و لبنیات مصرف کنید. مراقب کمرتان نیز باشید و از بلند کردن اجسام سنگین و چرخیدن هنگام حمل آنها خودداری کنید. درد و فشار کمر در دوران بارداری شایع است و جلوگیری از آسیب راحت‌تر از تلاش برای بهبود آن است. اگر درد خیلی کمی را احساس کردید، ماساژ می‌تواند در رفع درد مؤثر باشد. به خاطر داشته باشید کهماساژ در دوران بارداری حتماً باید پس از تأیید پزشک و توسط افراد آموزش‌دیده انجام شود. اگر به شکل دائم کمردرد دارید، باید با پزشکتان صحبت کنید. تمرینات ورزشی خاصی برای تقویت ماهیچه‌های کمر نیز وجود دارند که می‌توانید آنها را انجام دهید.

با رعایت رژیم غذایی دارای مقدار بالای فیبر و مایعات می‌توان به بهبود بواسیر یا پیشگیری از یبوست کمک کرد. سبوس غلات نیز به اندازۀ میوه‌ها، سبزیجات، غلات و حبوبات مفید است. هنگام نشستن در دستشویی برای مدت طولانی، از فشار آوردن به خود پرهیز کنید و اگر احساس می‌کنید نیاز به دستشویی رفتن دارید نیز جلوی خود را نگیرید. نادیده گرفتن علائم طبیعی بدنتان می‌تواند منجر به مشکلات بلندمدت شود. اگر انقباضات کاذب براکستون هیکس رحم را تجربه کردید، این نکته را بدانید که تغییر وضعیت بدن، نوشیدن آب یا استراحت می‌تواند این انقباضات را برطرف کند. همچنین می‌توانید طی این هفته برای شرکت در دوره‌های آموزشی بارداری و کلاس‌های آمادگی برای زایمان برنامه‌ریزی کنید. در غیر این صورت چند ساعتی را به مطالعۀ سایت‌های معتبر بگذرانید و دانش خود را دربارۀ بارداری و زایمان افزایش دهید.

علائم نیازمند مراجعه به پزشک در هفتۀ بیستم

در نیمۀ دوم بارداری تغییرات زیادی در بدن شما ایجاد می‌شود. در این دوران لازم است به برخی از علائم و تغییرات بدن توجه شود تا در صورت مشاهدۀ آنها به پزشک مراجعه کنید. برخی از علائمی که باید به آنها توجه داشته باشید و در صورت مشاهدۀ هر یک از آنها به پزشک مراجعه کنید شامل موارد زیر است:

  • تهوع و استفراغ
  • تنگی نفس
  • سردردهای شدید
  • حساسیت به لمس
  • درد در زیر دنده‌ها و بالای شکم
  • تورم ناگهانی صورت، دست
  • اختلالات بینایی مثل تاری دید، حساسیت به نور یا جرقه زدن چشم

این نشانه‌ها می‌تواند مربوط به عارضۀ پره‌اکلامپسی باشد که در هر زمانی از هفتۀ ۲۰ بارداری تا پس از زایمان ممکن است اتفاق بیفتد. همچنین از این هفته تا پایان بارداری لازم است به انقباضات رحم و ترشحات واژن خود توجه بیشتری کنید و در صورت وجود درد یا انقباضات شدید رحمی یا ترشحات زیاد واژن برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنید. این علائم می‌تواند ناشی از زایمان زودرس باشد. پس لازم است با علائم زایمان زودرس آشنا باشید.

محشر دات کام سایتی قدیمی و پربازدید!. تبلیغات در محشر دات کام به صورت کلیکی، گزینه خیلی خوب و مقرون به صرفه ای برای تبلبغات است.
هر کلیک فقط 100 تومان!
اگر مطلب "هفتۀ بیستم بارداری" برای شما مفید بوده است با کلیک بر روی آگهی های زیر از ما حمایت کنید
و در صورت تمایل برای درج آگهی در صفحه مربوط به: هفتۀ بیستم بارداری در وب سایت محشر، با شماره 09123833830 تماس بگیرید و یا واتس آپ پیام بدید

مطلب هفتۀ بیستم بارداری را برای دوستان خود ارسال کنید

ارسال هفتۀ بیستم بارداری در فیسبوک
ارسال هفتۀ بیستم بارداری در تویتر
ارسال هفتۀ بیستم بارداری در واتس آپ
ارسال هفتۀ بیستم بارداری در تلگرام
خبرخوان هفتۀ بیستم بارداری

Mahshar

دانستنی فال طالع بینی بهداشت سلامت سبک زندگی سفر گردشگری آشپزی تغذیه ازدواج همسرداری ترفند بورس


فال حافظ

0