شاخص توده بدنی


شاخص توده بدنی

شاخص توده بدنی

در این مطلب می خوانید ... پنهان

BMI مخفف (Body Mass Index) است و به معنای شاخص توده بدنی است. این شاخص در واقع، یک معیار غربالگری است که به کمک آن می‌توان میزان اضافه وزن یا کاهش وزن یا محدوده وزنی ایده‌آل را مشخص کرد. در واقع، این شاخص (یا ایندکس) به ما کمک می‌کند تا با استفاده از چند فاکتور ساده مانند (قد یا جنسیت) محدوده وزنی خود را مشخص کنیم و متوجه شویم که وزنمان از مقدار نرمال چقدر زیاد یا چقدر کمتر است. ادامه مقاله را بخوانید تا با نحوه محاسبه BMI و همچنین اطلاعات جالبی در این خصوص آشنا شوید.

BMI یا شاخص توده بدنی روشی برای محاسبه میزان چربی‌های بدن یک فرد بر اساس وزن و قد وی می‌باشد. با اینکه  BMI یک روش اندازه گیری غیر مستقیم است، اما ثابت شده که در اکثر مردم شاخصی قابل قبول برای محاسبه اضافه وزن به حساب می‌آید.

BMI چگونه محاسبه می‌شود: فرمول محاسبه BMI چیست؟

شاخص توده بدنی در ساده‌ترین حالت با تقسیم وزن، بر قد (به توان ۲) محاسبه می‌شود. قد را بر اساس سانتی‌متر و وزن را بر حسب کیلوگرم در فرمول زیر وارد کنید، تا بتوانید BMI خود را محاسبه کنید.
BMI  = وزن (kg) ÷ ۲ قد (m)برای مثال اگر وزن شما ۹۰ کیلوگرم است و قدتان ۱۷۰، شاخص توده بدنی شما بر اساس فرمول محاسبه BMI بالا ۳۱.۱ است (در ادامه معنا و مفهوم این اعداد را خواهید خواند). با وارد کردن قد و وزنتان در محاسبه‌گر BMI (مانند آنچه که در ابتدای این صفحه می‌بیند) می‌توانید بدون هیچ محاسبه دستی، به راحتی میزان BMI خود را محاسبه کنید.


شاخص توده بدنی به چه عواملی بستگی دارد؟

در بخش بالا متوجه شدید که این شاخص در ساده‌ترین حالت تنها قد و وزن افراد را در نظر می‌گیرد. فرمول‌های پیچیده یا ماشین حساب‌های وزنی مدرن، طوری طراحی شده‌اند که علاوه بر قد و وزن، فاکتورهایی مانند سن و سال و جنسیت و حتی ژنتیک افراد را نیز برای محاسبه شاخص در نظر می‌گیرد.


تفسیر BMI: اعداد به دست آمده در محاسبه شاخص توده بدنی چه معنایی دارند؟

برای اکثر بزرگسالان BMI ایده آل بین ۱۸.۵ تا ۲۴.۵ تعریف شده است. برای کودکان و نوجوانان که بین ۲ تا ۱۸ سال هستند، سن و جنسیت نیز علاوه بر قد و وزن در محاسبه شاخص توده بدنی دخیل می باشند.

پزشکان بر اساس اعداد به دست آمده از فرمول محاسبه بی ام آی، افراد را از نظر وزنی در چند دسته قرار داده‌اند. هر شخص با محاسبه این شاخص، (بر اساس اطلاعات زیر) می‌تواند متوجه شود که وضعیت وزنی او در چه محدوده‌ای قرار دارد:

  • زیر ۱۸.۵ = کاهش وزن
  • بین ۱۸.۵ و ۲۴.۹ = محدوده وزن سالم
  • بین ۲۵ و ۲۹.۹ = اضافه وزن
  • بین ۳۰ و ۳۹.۹ = چاقی
شاخص توده بدنی در بزرگسالان
شاخص توده بدنی در بزرگسالان

فقط به این نکته توجه کنید که اعداد بالا برای افراد بالغ بالای ۲۰ سال بیشتر صادق هستند. چون نحوه محاسبه بی‌ام آی برای کودکان متفاوت است. با کمک نمودارهای زیر میتوانید اقدام به محاسبه BMI کودکان بر اساس سن و جنسیت آن‌ها کنید. از آنجا که کودکان مدام در حال رشد هستند، بی‌ام آی آن را باید بر اساس سن و سالشان با همسالان خودشان مقایسه کنید. دو چارت زیر در این خصوص به شما کمک میکنند.

چارت محاسبه BMI در کودکان پسر از ۲ تا ۲۰ سالگی

شاخص توده بدنی پسرها

شاخص توده بدنی پسرها
شاخص توده بدنی پسرها

چارت محاسبه BMI در کودکان دختر از ۲ تا ۲۰ سالگی

شاخص توده بدنی دخترها

شاخص توده بدنی دخترها
شاخص توده بدنی دخترها

نکته بسیار جالب درباره اضافه وزن که تاکنون نمی‌دانستید

در حال حاضر آستانه «اضافه وزن» مطابق محاسبه بی‌ام آی ۲۵ است، اما قبلا ۲۷.۸ بود. بر همین اساس در سال ۱۹۹۸، موسسات ملی بهداشت آستانه اضافه وزن را از ۲۷.۸ به ۲۵ کاهش دادند و تقریباً ۲۹ میلیون آمریکایی را یک شبه چاق کردند! اما جالب است اگر بدانید سازمانی که پشت این دستورالعمل‌ها قرار داشت، گروه بین المللی چاقی بود که بنیانگذاران آن تولیدکنندگان داروهای کاهش وزن هستند!

BMI زن و مرد چه تفاوتی با هم دارد؟

میزان چربی سالم در بدن خانم‌ها معمولا ۱۲ درصد کل وزن و در آقایان ۳ درصد کل وزنشان است. تفاوت چربی در زن و مرد بیشتر به دلیل فیزیولوژی بدن آن‌ها است. زنان به مقدار زیادی چربی در پستان دارند. که وجود آن کاملا حیاتی و ضروری است.

بافت عضلانی در مردان به نسبت زنان نیز بیشتر است. و از آنجا که چگالی عضله بیشتر از چربی است، به نظر می‌رسد که شاخص توده بدنی در شرایط یکسال (قد و سن یکسان) در مردان بیشتر باشد.

آیا هر کسی که شاخص توده بدنی بالا ۳۰ داشته باشد چاق است؟

با اینکه این شاخص یکی از بهترین روش‌ها برای مشخص کردن محدوده وزنی یا چاقی و لاغری در افراد است، اما نتایج آن برای همه یکسان نیست. محاسبه BMI بیشتر برای افراد معمولی جامعه درست است. برای مثال افرادی که به صورت حرفه‌ای ورزش نمی‌کنند اوضاعشان کمی فرق می‌کند.

این افراد معمولا بافت ماهیچه‌ای زیاد و بافت چربی بسیار کمی دارند. اغلب آن‌ها به واسطه توده عضلانی وزن زیادی دارند و شاخص توده آن‌ها ممکن است بالای ۲۵ و ۳۰ باشد، اما آیا آن‌ها واقعا چاق هستند؟

خیر! دلیل بالا بودن شاخص تنها عضلات آن‌ها است. زیرا عضله چگالی و وزن بیشتری نسبت به چربی دارد. ورزشکاران حرفه‌ای و عضلانی تنها وزنشان زیاد است. اما چاق نیستند و وضعیت سلامتی خوبی دارند.

کسانی که BMI بالای ۳۰ دارند چه مشکلاتی را تجربه می‌کنند؟

کسانی که ورزشکار نیستند و بافت چربی اضافی زیادی دارند، چاق محسوب شده و خواه یا ناخواه مشکلات زیادی را تجربه می‌کنند. منظور از چربی اضافی (چربی زیر پوست و چربی احشاء) است. و ما مطلقا با چربی ضروری بدن (چربی ساختار مغز، چربی چشم و چربی پستان در خانم ها) کاری نداریم، چون این چربی، برای ادامه حیات و کارکرد بدن ضروری است.

ما منظورمان تجمع چربی در زیر پوست و دور احشاء است که کاملا خطرناک است. افرادی که چاق هستند و BMI بالای ۳۰ دارند معمولا با بیماری‌های مرتبط با چاقی دست و پنجه نرم می‌کنند. این بیماری‌ها عبارتند از:

  • فشار خون بالا
  • دیابت نوع ۲
  • انواع مشکلات قلبی-عروقی
  • آپنه خواب
  • کلسترول بالا
  • سندروم تخمدان پلی کیستیک
  • ازدیاد تری گلیسریدها
  • بیماری سنگ کیسه صفرا
  • درد مفاصل
  • کمر درد
  • انواع سرطان ها
  • افسردگی
  • و …

افراد چاق چگونه باید شاخص بی‌ام آی خود را کاهش دهند؟

هرچقدر این شاخص بیشتر شود خطر افزایش عوارض و خطرات ناشی از چاقی نیز بیشتر می‌شود. کار تا جایی پیش می‌رود که حتی ممکن است درصد مرگ و میر در این افراد نیز بالا برود. بنابراین کسانی که شاخص توده بدنی بالا دارند، حتما باید با راهکارهایی وزن خود را کاهش داده و به محدوده وزنی سالم برگردند. افرادی که تنها اضافه وزن دارند می‌توانند با راهکارهای زیر وزن کم کنند. و افرادی که BMI بالای ۳۰ دارند یا به اصطلاح چاق هستند حتما باید علاوه بر روش‌های زیر نیم نگاهی هم به عمل جراحی لاغری داشته باشند که در انتهای مقاله به آن پرداخته شده است.

راه کارهای کاهش شاخص توده بدنی در افرادی که اضافه وزن دارند

انتخاب هوشمندانه غذاها برای داشتن شاخص توده بدنی مناسب

داشتن یک رژیم لاغری مناسب و خوردن غذاهای کم کالری و پر فیبر مانند میوه‌ها و سبزیجات، لوبیا‌ها و غلات کامل به کاهش وزن کمک می‌کند. طبق گفته سازمان کشاورزی آمریکا، تنوع، تراکم مواد غذایی و میزان مصرفی هر وعده در کاهش وزن اهمیت فراوانی دارند. برای برخورداری از سلامت کامل، بهتر است اضافه کردن شکر، چربی‌های ناسالم و نمک را به غذاهای خود کاهش دهید. به طور کلی، مصرف نمک را به ۲۳۰۰ میلی گرم، شکر و چربی‌های فرآوری شده را به کمتر از ۱۰ درصد از کل کالری دریافتی روزانه خود محدود کنید.

برنامه ورزشی منظم برای داشتن شاخص توده بدنی مناسب

سازمان پیشگیری از بیماری‌ها و ارتقاء سلامت پیشنهاد می‌کند که هفته‌ای ۱۵۰ دقیقه فعالیت‌های ایروبیکی با شدت متوسط (مانند تنیس یا پیاده روی) یا ۷۵ دقیقه فعالیت‌های شدید ایروبیکی (مانند دوچرخه سواری، شنا، دو یا پیاده روی سریع) برای هر شخص لازم است.

برای ارتقاء سلامتی می‌توان مدت فعالیت‌های ایروبیکی با شدت متوسط را به ۳۰۰ دقیقه یا فعالیت‌های شدید ابروبیکی را به ۱۵۰ دقیقه در هفته افزایش داد.

خواب کافی برای داشتن شاخص توده بدنی مناسب

اغلب بزرگسالان روزانه به هفت تا نه ساعت خواب نیاز دارند. کمبود خواب مزمن یا کیفیت پایین خواب می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری‌هایی مانند فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، افسردگی و چاقی مفرط را افزایش دهد.

به طور کلی می‌توان گفت که کم خوابی و چاقی رابطه مستقیمی با هم دارند.

کنترل استرس و اضطراب برای داشتن شاخص توده بدنی مناسب

نمی‌توان به طور کلی از استرس جلوگیری کرد و تمام استرس‌ها مضر نیستند. اما استرس حاد به بدن فشار وارد می‌کند و موجب افزایش احتمال چاقی، فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی، دیابت نوع ۲ و همچنین اختلالات روانی مانند اضطراب و افسردگی می‌شود.

روش‌های کنترل استرس شامل ورزش مداوم، یوگا، مدیتیشن، حمایت عاطفی دوستان و خانواده و همچنین صحبت با مشاور می‌شود.

بیشتر غذاهای خانگی مصرف کنید

غذا خوردن در خانه موجب کاهش مصرف شکر، چربی و کربوهیدرات می‌شود. هدف واقع گرایانه‌ای برای خود تعیین کنید و فقط یک تا دو روز بیش از گذشته، در خانه آشپزی کنید. سعی کنید از غذاهای ساده استفاده کنید و حداقل سه نوع گروه غذایی (مانند غلات کامل، پروتیئن سبک و سبزیجات) در هر وعده بگنجانید.

به عنوان مثال، سینه مرغ با برنج قهوه‌ای و سالاد غذای بسیار مفیدی است که می‌توان ظرف ۳۰ دقیقه آن را آماده کرد. مصرف غذاهای سالم خانگی بهترین روش لاغری نیست اما به کاهش وزن موثر کمک می‌کند.

راه‌های کاهش شاخص توده بدنی برای افراد چاق

افرادی که BMI آن‌ها بیش از ۳۰ باشد، چاق مفرط محسوب می‌شوند. اغلب این افراد در طول عمر خود بارها روش‌های لاغری طبیعی مانند ورزش و رژیم لاغری سریع را برای رسیدن به وزن ایده آل خود امتحان کرده اند، اما در اکثر موارد جوابی نگرفته اند. در برخی موارد، عدم کاهش وزن تنها با روش‌های غیر طبیعی لاغری مانند جراحی اسلیو معده، بای پس معده و غیره قابل درمان می‌باشد.

جراحی لاغری می‌تواند با کوچک کردن معده میزان کالری دریافتی فرد را کاهش داده و به مرور زمان موجب کاهش وزن وی شود. این جراحی در اکثر موارد موفقیت‌آمیز و بی‌خطر است اما متاسفانه امروزه مردم با توجه به شایعات متداول درباره جراحی لاغری، درک درستی از این نوع کاهش وزن ندارند.

به طور کلی، کاهش وزن آسان نیست و از آنجایی که هیچ کس طی یک شب چاق نشده، پس نمی‌توان طی یک شب نیز لاغر شد. بنابراین کاهش وزن پروسه‌ای زمان بر است که نباید در این راه تسلیم شد یا اراده خود را از دست داد.

حقایقی درباره محاسبه BMI که حتما باید بدانید

درباره BMI اغلب اغراق می‌شود و حتی ممکن است برخی افراد آن را معیار سالم یا ناسالم بودن انسان بدانند. اما واقعیت این است این شاخص سوای آنکه، واقعا ۱۰۰ درصد دقیق نیست، بلکه هیچ پارامتر مرتبط با سطح سلامتی را هم نمی‌سنجد.

۴ دلیل زیر به خوبی نشان می‌دهد که این شاخص معیار خوبی برای بررسی سطح سلامت افراد نیست.

BMI هیچ تفاوتی بین استخوان، چربی و عضله قائل نیست

بر اساس نتایج به دست آمده از اندازه گیری شاخص توده بدنی، افرادی که ورزشکار هستند و توده عضلانی زیاد دارند و همچنین افردی که بافت اسکلتی مستحکم و بزرگی دارند، اضافه وزن و حتی چاقی دارند. این در حالی است که ورزشکاران و افراد با استخوان‌های درشت معمولا بافت چربی کمی دارند و بالا بودن شاخص توده بدنی در آن‌ها به معنی چاق بودنشان نیست.

بلکه فقط نشان می‌دهد که وزنشان بالا است. علاوه بر این، این شاخص نمی‌تواند تشخیص دهد که چربی چگونه در بدن توضع شده و میزان آن دقیقا چقدر است.

BMI هیچ توجهی به وضعیت ژنتیک افراد نمی‌کند

این شاخص در ابتدا توسط سفیدپوستان اروپایی ابداع شده است، بنابراین اختلاف ژنتیکی شکل بدن را در نژادهای مختلف در نظر نمی‌گیرد.

BMI هیچکدام از پارامترهای سنجش سطح سلامتی را در نظر نمی‌گیرد

محاسبه BMI مواردی مانند فشار خون، کلسترول، تری گلیسیرید، قند خون و مارکرهای دیگری (که روش دقیق‌تری برای اندازه گیری سلامت است) را اندازه گیری نمی‌کند.

BMI عادات کلی سلامت و سطح فعالیت شما را اندازه گیری نمی‌کند

سلامت ما به سادگی تنها یک عدد نیست و به اعداد و ارقام شاخص توده بدنی بستگی ندارد. به عنوان مثال، فردی با محاسبه BMI برابر با ۳۰ دارای عادات و فعالیت‌های سلامتی خوبی است، ممکن است بسیار سالم‌تر از فردی با BMI ۲۲ باشد که در حال نوشیدن الکل و سیگار کشیدن هستند و یا استرس زیادی در زندگی خود دارد و عادت‌های خوب مراقبتی ندارد.

محاسبه bmi شاخص توده بدنی آنلاین

باتوجه به اهمیت سلامتی و تناسب اندام، محاسبه وزن مناسب و میزان اضافه وزن براساس خصوصیات فیزیکی هر شخص امری ضروری است. جهت تعیین وزن مناسب شاخصهایی نیازاست و یکی ازآن‌ها bmi یا شاخص توده بدنی (Body Mass Index) بوده و این نمایه میزان تناسب قد و وزن فرد را اندازه گیری میکند. امکان محاسبه bmi شاخص توده بدنی دراین بخش سایت باحساب بشکل آنلاین وجود دارد و ازاین شاخص، در تعیین وضعیت سلامتی وزن خود میتوانید استفاده کنید.

روش محاسبه bmi و تناسب قد و وزن

قد و وزن دو فاکتور مهم تعیین وزن مناسب و ایده آل هستند. برای افراد بالای ۱۹ سال و غیر ورزشکار و غیر معلول روش محاسبه bmi مطابق نسبتی است و درآن وزن برحسب کیلوگرم تقسیم بر مجذور قد برحسب متر میگردد و حاصل این تناسب شاخص توده بدنی یاهمان bmi بدن میباشدکه با تفسیر آن میتوان میزان تناسب قد و وزن راتشخیص داد. جهت محاسبه آنلاین شاخص توده بدنی وزن خود برحسب کیلوگرم و قد خودرا برحسب سانتیمتر در کادر مربوطه وارد نمایید. بافشردن دکمه محاسبه bmi این شاخص آنلاین محاسبه شده و تفسیرآن نیز دراختیار کاربر قرار میگیرد.

در محاسبه آنلاین شاخص توده بدنی جنسیت افراد (مرد، زن) تاثیری ندارد. بدین معنی که فرمول محاسبه bmi زنان و مردان یکسان بوده و از یک روش استفاده میگردد اما درتفسیر شاخص توده بدنی (Body Mass Index)، جنسیت فرد در تعیین دامنه وزن مناسب و اضافه وزن فرد تفاوت ایجاد میکند.

همچنین باعنایت به اینکه ورزشکاران حرفه‌ای نسبت به افراد عادی دارای بافت عضلانی بیشتری هستند لذا شاخص توده بدنی یا bmi آن‌ها (درحالت قد برابر) درمقابل افراد معمولی اندکی بیشتراست. کودکان و افراد بابیماری شدید و یا معلولیت رابطه محاسبه bmi معیار مناسبی در تعیین تناسب قد و وزن و سلامت فرد نیست.

تفسیر شاخص توده بدنی bmi زنان و مردان

پس از محاسبه آنلاین شاخص bmi نوبت تفسیر آن میرسد که برای مردان محدوده‌های شاخص توده بدنی درلیست زیر آمده است:

کمتراز ۱۵ معادل کمبود وزن بسیار شدید
کمتراز ۱۶ و بیشتراز ۱۵ معادل کمبود وزن شدید
درمحدوده ۱۶ تا ۱۸.۵ بمعنی کمبود وزن
بین ۱۸.۵ و ۲۵ بمعنی وزن طبیعی و نرمال
بیشتراز ۲۵ و کمتراز ۳۰ شخص دارای اضافه وزن
درمحدوده ۳۰ و ۳۵ نشانگر چاقی معمولی (چاقی نوع اول)
بین ۳۵ و ۴۰ نشان دهنده چاقی شدید (چاقی نوع دوم)
بیشتر از ۴۰ شخص دارای چاقی بسیار شدید (چاقی نوع سوم)

دربرخی ازمنابع علمی تفسیر شاخص توده بدنی زنان با مردان تفاوتی ندارد و مطابق جدول bmi مردان میباشد. امادر دیگر منابع روشی متفاوت درنظر گرفته شده و مطابق آن‌ها چنانچه از ابتدا و انتهای بازه‌های فوق یک واحد کم شود همین مرزبندی‌ها برای bmi زنان نیز بکار میرود. بعنوان مثال محدوده bmi مناسب زنان ازعدد ۱۷.۵ تا ۲۳.۹ میباشد. البته دراین روش بجای کم کردن یک واحد ازابتدا و انتهای هربازه، میتوان به عدد بدست آمده از شاخص توده بدنی زنان یک واحد اضافه نمود و سپس درلیست تفسیر bmi مردان وضعیت اضافه وزن و کمبود وزن را تعیین کرد.

شاخص توده بدنی
شاخص توده بدنی

لازم بذکراست، در محاسبه آنلاین شاخص توده بدنی bmi در سایت محشر دات کام کلیه جزییات از قیبل جنسیت زنان و مردان و حجم فعالیت روزمره آنان مورد محاسبه دقیق قرار میگیرد و به دلیل رعایت و محاسبه سریع این بهش به عنوان ماشین حسابی برای محاسبه  انلاین  سریع BMI نه تنها توسط اشخاص بلکه توسط پزشکان تغذیه برای بررسی دقیق شاخص توده بدنی بیماران و مراجعانشان مورد استفاده قرار میگیرد.

پس استفاده از بخش محاسبه گر آنلاین میزان کالری مصرفی در روز برای تنظیم وزن بدن شما را از پرداخت چندین ویزیت و مراجعه به پزشکان مختلف جهت به دست آوردن اطلاعات دقیق و مفیدی نسبت به وضعیت خورد و خوراک و رژیم هایتان بی نیاز می کند.

محاسبه گر آنلاین سلامتی

در این قسمت از سایت محشر دات کام ، سیستم محاسباتی آنلاینی برای شما تدارک دیده شده است تا بتوانید با استفاده از این سیستم بر روی سلامتی خود کنترل بیشتری داشته باشید:
سیستم محاسبات سلامتی در محشر به شرح زیر است و با استقبال شما عزیزان در آینده بیشتر نیز خواهد شد،
لطفاً محشر دات کام را به دوستان و آشنایان خود معرفی نمایید.

امکانات محاسبات سلامتی:

محاسبه آنلاین شاخص توده بدنی BMI زنان حامله، وزن ایده آل و میزان کالری مصرفی در روز:

  • محاسبه BMI شاخص توده بدنی
  • محاسبه آنلاین زمان تقریبی زایمان
  • محاسبه آنلاین اضافه وزن تقریبی در دوران بارداری
  • محاسبه آنلاین وزن ایده آل
  • محاسبه BMI شاخص توده بدنی بر اساس سن
  • محاسبه گر آنلاین میزان کالری مصرفی در روز برای تنظیم وزن بدن

محاسبه BMI شاخص توده بدنی
محاسبه آنلاین زمان تقریبی زایمان
محاسبه آنلاین اضافه وزن تقریبی در دوران بارداری
محاسبه آنلاین وزن ایده آل
محاسبه BMI شاخص توده بدنی بر اساس سن
محاسبه گر آنلاین میزان کالری مصرفی در روز برای تنظیم وزن بدن

مطالب مرتبط: مواد غذایی , تغذیه , کالری , وزن , وزن ایده آل , بارداری
لینک مستقیم: تغذیه

محاسبه شاخص توده بدنی BMI
محاسبه شاخص توده بدنی BMI
محشر دات کام سایتی قدیمی و پربازدید!. تبلیغات در محشر دات کام به صورت کلیکی، گزینه خیلی خوب و مقرون به صرفه ای برای تبلبغات است.
هر کلیک فقط 100 تومان!
اگر مطلب "شاخص توده بدنی" برای شما مفید بوده است با کلیک بر روی آگهی های زیر از ما حمایت کنید
و در صورت تمایل برای درج آگهی در صفحه مربوط به: شاخص توده بدنی در وب سایت محشر، با شماره 09123833830 تماس بگیرید و یا واتس آپ پیام بدید

مطلب شاخص توده بدنی را برای دوستان خود ارسال کنید

ارسال شاخص توده بدنی در فیسبوک
ارسال شاخص توده بدنی در تویتر
ارسال شاخص توده بدنی در واتس آپ
ارسال شاخص توده بدنی در تلگرام
خبرخوان شاخص توده بدنی

Mahshar

دانستنی فال طالع بینی بهداشت سلامت سبک زندگی سفر گردشگری آشپزی تغذیه ازدواج همسرداری ترفند بورس


فال حافظ