نقشه مترو تهران و راهنمای کامل خطوط


نقشه مترو تهران و راهنمای کامل خطوط

تهران پرجمعیت‌ترین شهر ایران است و دومین کلان شهر خاورمیانه محسوب می‌شود. روزانه هزاران نفر در تمام سطح شهر، جا به جا می‌شوند. برخی از افراد از اطراف تهران به مرکز شهر سفر می‌کنند تا خود را به محل کار برسانند. برخی دیگر نیز برای تماشای مکان‌های گردشگری و تفریحی در سطح شهر تردد می‌کنند.

شهر تهران بسیار وسیع است که برای جا به جایی و تردد در این شهر، به یک وسیله نقلیه نیاز دارید. در تهران می توانید از هر وسیله نقلیه ای هم چون خودروی شخصی، موتور، اتوبوس های شرکت واحد و BRT، تاکسی، آژانس، مترو و دوچرخه استفاده کنید.

همچنین این شهر دارای نقاط گردشگری زیادی هم چون میدان آزادی، کاخ سعد آباد، برج میلاد، کاخ گلستان، پل طبیعت و … است و آرامگاه هایی هم چون حرم شاه عبدالعظیم، اما زاده صالح و … نیز دارد که بسیاری از گردشگرانی که با رزرو بلیط هواپیما به این شهر سفر کرده اند از این جاذبه ها بازدید می کنند.

بنابراین اگر به تهران سفر کرده اید، می توانید به کمک مترو از این مکان های گردشگری بازدید کنید. با این کار در هزینه های سفر نیز صرفه جویی کرده اید.

مترو تهران

اگر ساکن شهر تهران باشید، از ترافیک و شلوغی های آن آگاه هستید و هزینه های رفت و آمد نیز احتمالاً برای شما دغدغه شده است. برای تردد در این شهر بهترین راه استفاده از وسایل نقلیه عمومی است تا میزان ترافیک کمتر شود و بتوانید سریع تر خود را به مقصد برسانید. علاوه بر این هزینه های مربوط به تردد و رفت و آمد شما هم کاهش چشمگیری پیدا می کند. تنها وسیله نقلیه مقرون به صرفه که هیچ گونه ترافیکی ندارد، مترو شهر تهران است.

مترو تهران
مترو تهران

مترو تهران بسیار پیشرفته و روز به روز در حال توسعه است. خطوط جدیدی نیز در حال راه اندازی هستند که به لطف آن ها مترو تهران تقریباً در تمامی سطح شهر ایستگاه دارد. برای این که بتوانید بدون دغدغه از این وسیله نقلیه عمومی استفاده کنید، می بایست با ساعت کار، نقشه مترو، ایستگاه ها و تمام مطالب مربوط به مترو آشنایی داشته باشید.

در این مقاله به معرفی خطوط مختلف مترو و ایستگاه های آن خواهیم پرداخت.

نقشه مترو تهران

نقشه مترو تهران به شما کمک می کند که بهتر مسیریابی کنید و بتوانید نزدیک ترین راه به مقصد مورد نظر خود را انتخاب کنید. این نقشه را می توانید در زیر مشاهده کنید البته این نقشه در تمامی ایستگاه ها نصب شده است و در اغلب واگن ها نیز می توانید آن را مشاهده کنید. لازم به ذکر است که در برخی از نقشه های نصب شده در مترو، ایستگاه های جدید، اضافه نشده اند.

همان طور که در نقشه مشاهده می کنید، تمرکز ایستگاه ها و خطوط مترو در بخش مرکزی بیشتر است. این تمرکز به این دلیل است که بیشتر ترددها به این نقطه از شهر مربوط می شود. اغلب مردمی که هر روز از مترو تهران استفاده می کنند، از مسیرهای مشخصی رفت و آمد می کنند و الگوی تکراری دارند. بیشتر ساکنان تهران برای رسیدن به محل کار از مترو استفاده می کنند.

نکته: ایستگاه هایی که علامت قرمز دارند، ایستگاه هایی هستند که هنوز فعال نشده اند و یا به بهره برداری نرسیده اند.

کارت مترو و نحوه پرداخت هزینه مترو تهران

از زمانی که اولین خط مترو تهران در ایستگاه صادقیه افتتاح شد، از بلیط برای رفت و آمد در شبکه مترو استفاده می شود. این بلیط در سال های اخیر دچار تغییرات بسیار زیادی شده است. اولین بلیط ها کارت های کاغذی ۱۵۰۰ ریالی بودند که مسافران می توانستند تا زمانی که از مترو خارج نشده اند از آن در تمامی ایستگاه ها استفاده کنند. پس از آن بلیط های کارتی و اعتباری مدت دار در مترو عرضه شد.

نسل قبلی بلیط هایی که اکنون مورد استفاده قرار می گیرند، بلیط های تک سفره و یا دو سفره بودند که به صورت مغناطیسی عرضه شده بودند و مسافران می توانستند روزانه از آن ها استفاده کنند.

در سال های اخیر بلیط های هوشمند در مترو عرضه شده اند. این کارت ها باید در جای مخصوص بر روی گیت قرار بگیرند تا درب های آن باز شود. این بلیط ها قابلیت شارژ مجدد دارند و پس از هر بار استفاده مقداری از شارژ آن کم می شود. از این بلیط ها می توان برای اتوبوس های درون شهری و بی آر تی نیز استفاده کرد. اخیراً کارت های مترو ایزی پی نیز عرضه شده اند که ابعاد کوچکی دارند اما کارایی آن ها کاملاً شبیه به کارت های هوشمند است.

کارت های هوشمند و ایزی پی را می توانید به کمک متصدیان و کارکنان مترو شارژ کنید و یا به کمک دستگاه هایی که داخل مترو وجود دارند، کارت بلیط خود را از طریق کارت عابر بانک شارژ کنید. در این روش نمی توانید از هیچ گونه پول نقدی استفاده کنید.

امروزه با افزایش شیوع بیماری کرونا، اغلب مردم تمایل دارند از کارت ها و بلیط های هوشمند در مترو استفاده کنند. زیرا استفاده از آن ها سبب می شود تا سرعت بیشتری در شارژ آن داشته باشید و حذف پول نقد، آلودگی را تا حد زیادی کاهش می دهد.

در حال حاضر بلیط های QR-Code که توسط دستگاه ها پوز به مسافران داده می شوند نیز داخل مترو رواج دارند. این بلیط ها از جنس کاغذ است و به راحتی تولید می شود. در حال حاضر تنها نوع تک سفره این بلیط ها عرضه می شود.

پیش از استفاده از مترو باید یکی از بلیط های هوشمند، ایزی پی و یا QR-Code را تهیه کنید. اگر روزانه از مترو استفاده می کنید بهتر است یکی از بلیط های هوشمند را انتخاب کنید. با پرداخت یک ورودی ۱۵۰۰ تومانی می توانید از مترو تهران استفاده کنید و در هر ایستگاهی که مد نظر دارید توقف کنید. لازم به ذکر است که بلیط های هوشمند و ایزی پی، در باجه های مترو به فروش می رسند. تهیه این بلیط ها هزینه جداگانه دارد اما پس از خرید آن ها می توانید تا هر میزانی که مایل هستید آن را شارژ کنید.

مترو یک وسیله نقلیه مقرون به صرفه است. بلیط آن قیمت بسیار کمی دارد و با ورود به شبکه مترو و پرداخت هزینه آن می توانید به اغلب نقاط تهران دسترسی داشته باشید.

نقشه مترو تهران 1400: نقشه جدید و کامل خطوط ۱ تا ۷ و ۱۶۱ ایستگاه مترو تهران+فایل pdf گوشی

ایستگاه های فعال مترو تهران

مترو تهران گستردگی زیادی دارد. این شبکه روز به روز در حال توسعه و پیشرفت است. دلیل گستردگی شبکه مترو، وسعت تهران است. با وجود خطوط پیشرفته مترو در تهران، هنوز هم در بسیاری از نقاط کمبود ایستگاه های مترو احساس می شود. به همین دلیل این شبکه در حال توسعه است.

به کمک این وسیله نقلیه می توانید به حومه تهران هم چون کرج نیز سفر کنید. تعداد زیادی از ایستگاه های مترو فعال نشده اند و به بهره برداری نرسیده اند. موقعیت بسیاری از ایستگاه ها مشخص شده است. بسیاری از آن ها ساخته شده اند اما هنور قابل استفاده نیستند. برخی دیگر از ایستگاه ها نیز در شرف افتتاح شدن هستند. نقشه ای که پیش تر آن را مشاهده کردید، نقشه کلی خطوط مترو است.

محشر دات کام سایتی قدیمی و پربازدید!. تبلیغات در محشر دات کام به صورت کلیکی، گزینه خیلی خوب و مقرون به صرفه ای برای تبلبغات است.
هر کلیک فقط 100 تومان!
اگر مطلب "نقشه مترو تهران و راهنمای کامل خطوط" برای شما مفید بوده است با کلیک بر روی آگهی های زیر از ما حمایت کنید
و در صورت تمایل برای درج آگهی در صفحه مربوط به: نقشه مترو تهران و راهنمای کامل خطوط در وب سایت محشر، با شماره 09123833830 تماس بگیرید و یا واتس آپ پیام بدید

مطلب نقشه مترو تهران و راهنمای کامل خطوط را برای دوستان خود ارسال کنید

ارسال نقشه مترو تهران و راهنمای کامل خطوط در فیسبوک
ارسال نقشه مترو تهران و راهنمای کامل خطوط در تویتر
ارسال نقشه مترو تهران و راهنمای کامل خطوط در واتس آپ
ارسال نقشه مترو تهران و راهنمای کامل خطوط در تلگرام
خبرخوان نقشه مترو تهران و راهنمای کامل خطوط

Mahshar

دانستنی فال طالع بینی بهداشت سلامت سبک زندگی سفر گردشگری آشپزی تغذیه ازدواج همسرداری ترفند بورس


فال حافظ

0