هفتۀ بیست و چهارم بارداری


هفتۀ بیست و چهارم بارداری

رحم که اکنون بالاتر از ناف قرار گرفته و در حال بزرگ شدن است، شروع به فشار آوردن روی دستگاه گوارش شما می‌کند. اگر با سوءهاضمه طی هفته‌های پیش مواجه نشده‌اید، ممکن است کم‌کم شروع به تجربۀ سوءهاضمه و سوزش سر دل کنید. در این مطلب می‌توانید با تغییرات بدن و زندگی، عوارض شایع بارداری، مراقبت‌های پزشکی، خودمراقبتی‌ها و علائم نیازمند مراجعه به پزشک در هفتۀ ۲۴ آشنا شوید.

در این مقاله مطالعه می‌کنید:
  • تغییرات بدن و زندگی شما
  • عوارض شایع بارداری در هفتۀ بیست و چهارم
  • مراقبت‌های پزشکی هفتۀ بیست و چهارم
  • خودمراقبتی طی هقته بیست و چهارم
  • علائم نیازمند مراجعه به پزشک در هفتۀ بیست و چهارم

تغییرات بدن و زندگی شما

برخی ناراحتی‌های جزئی مانند احساس داغی بیش از حد، گرفتگی عضلات پا، درد دنده‌ها و بواسیر ممکن است کمی شما را آزار بدهد. این مشکلات آزاردهنده موقتی است و با تولد نوزاد از بین می‌رود. در هفتۀ ۲۴، درد دنده‌ها معمولاً به وسیلۀ رحم در حال رشد یا فشار آوردن جنین ایجاد می‌شود که اندام‌های شما را به سمت قفسۀ سینه هل می‌دهد. شما ممکن است احساس خستگی مفرط و همچنین اشتهای زیاد داشته باشید، زیرا بدن شما سخت کار می‌کند و ریه‌ها و قلب شما مجبورند خون و اکسیژن بیشتری به جنین برسانند. در طول این هفته شاید متوجه شوید که ناخودآگاه روی شکم خود دست می‌کشید، دربارۀ این که کودک چه شکلی خواهد بود رویاپردازی می‌کنید و حتی وقتی به آن فکر می‌کنید نیز لبخند می‌زنید. مراقب خود و کودکتان باشید و از این دوران لذت ببرید.

عوارض شایع بارداری در هفتۀ بیست و چهارم

بسیاری از زنان باردار از سه ماهۀ دوم بارداری خود فوق‌العاده لذت می‌برند. عوارض بارداری معمولاً خفیف است و خیلی دردناک و خسته‌کننده نیست. افزایش اشتها و ترشحات واژینال از عوارض برخی زنان طی این هفته است که در مورد تمام زنان صادق و به یک اندازه نخواهد بود. عوارض شایع این هفته برای بیشتر زنان باردار شامل موارد زیر است:

  • یبوست
  • کمردرد
  • گرفتگی عضلات پا
  • انقباضات بدون درد رحم

مراقبت‌های پزشکی هفتۀ بیست و چهارم

پزشک، معمولاً آزمایش غربالگری دیابت را بین هفته‌های ۲۴ تا ۲۸ برای تمام زنان باردار درخواست می‌کند. آزمایش غربالگری دیابت که آزمایش چالش گلوکز یا GCT نیز نامیده می‌شود، به منظور بررسی دیابت بارداری در زنان باردار انجام می‌شود و تجویز آن به این معنی نیست که شما مبتلا به دیابت باردای هستید، بلکه این آزمایش به عنوان بخشی از مراقبت‌های معمول بارداری برای تمام زنان باردار در این هفته‌هاست. اگر نتیجۀ این آزمایش، سطح بالایی از گلوکز را نشان دهد، پزشک آزمایش تشخیصی تحمل گلوکز را برای تشخیص قطعی دیابت زن باردار درخواست خواهد داد.
 

خودمراقبتی طی هقته بیست و چهارم

اگر مشکل سوزش سر دل دارید، می‌توانید خوردن وعده‌های غذایی کم‌حجم در طول روز را امتحان کنید و سعی کنید از هر گونه مواد غذایی محرک مانند غذاهای ادویه‌دار و نوشیدنی‌های گازدار اجتناب کنید. بسیاری از زنان درمی‌یابند که خوردن پنج یا شش وعدۀ غذایی کوچک در روز؛ به جای سه وعدۀ استاندارد، سوزش سر دل آنها را کاهش می‌دهد. سوزش سر دل همچنین می‌تواند با پرهیز از خودن تنقلات و غذا در اواخر شب کاسته شود. برای رفع یبوست نیز آب بنوشید و از غذاهای فیبردار، میوه و سبزیحات استفاده کنید. اگر دچار کمردرد هستید، با انجام ورزش‌های مناسب کمر از میزان این درد کم کنید.

لبنیات مصرف کنید، از ایستادن‌های طولانی پرهیز کنید و با تأیید پزشکتان پیاده‌روی کنید تا دچار گرفتگی عضلات پانشوید. اگر طی این هفته انقباضات کاذب براکستون هیکس رحم را تجربه کردید، این نکته را بدانید که تغییر وضعیت بدن، نوشیدن آب یا استراحت می‌تواند این انقباضات را آرام کند. سه ‌ماهه دوم بارداری زمان خوبی برای انتخاب روش زایماناست. شخصی را برای همراهی هنگام زایمان انتخاب کنید که به میزان مدیریت و همراهی او اطمینان داشته باشید. همراه شما نباید لزوماً همسرتان باشد؛ شما می‌توانید یک مامای همراه داشته باشید.

علائم نیازمند مراجعه به پزشک در هفتۀ بیست و چهارم

در هر زمان از بارداری، اگر در مورد چیزی نگران هستید یا دقیقاً نمی‌توانید آن را توضیح دهید، اما به نوعی احساس ناراحتی می‌کنید، بهتر است به ماما یا پزشک خود مراجعه کنید. با این حال، برخی از علائم هستند که باید به آنها توجه کنید و در صورت مشاهدۀ آنها، لازم است که هرچه سریع‌تر برای اقدامات تشخیصی بیشتر به پزشک مراجعه کنید. برخی از این علائم شامل موارد زیر است:

  • سردرد شدید
  • تهوع و استفراغ
  • تورم ناگهانی صورت یا دست
  • درد در ناحیۀ زیر دنده‌ها و بالای شکم
  • مشکلات بینایی مثل تاری دید و جرقه زدن چشم یا حساسیت به نور

این علائم می‌تواند ناشی از عارضۀ شدیدی به نام پره‌اکلامپسی باشد. پزشک برای تشخیص قطعی این عارضه، آزمایش ادرار را برای بررسی پروتئین در ادرار شما درخواست خواهد کرد. این عارضه در صورت تشخیص به موقع، قابل کنترل است و مشکلی برای شما به وجود نمی‌آورد.

محشر دات کام سایتی قدیمی و پربازدید!. تبلیغات در محشر دات کام به صورت کلیکی، گزینه خیلی خوب و مقرون به صرفه ای برای تبلبغات است.
هر کلیک فقط 100 تومان!
اگر مطلب "هفتۀ بیست و چهارم بارداری" برای شما مفید بوده است با کلیک بر روی آگهی های زیر از ما حمایت کنید
و در صورت تمایل برای درج آگهی در صفحه مربوط به: هفتۀ بیست و چهارم بارداری در وب سایت محشر، با شماره 09123833830 تماس بگیرید و یا واتس آپ پیام بدید

مطلب هفتۀ بیست و چهارم بارداری را برای دوستان خود ارسال کنید

ارسال هفتۀ بیست و چهارم بارداری در فیسبوک
ارسال هفتۀ بیست و چهارم بارداری در تویتر
ارسال هفتۀ بیست و چهارم بارداری در واتس آپ
ارسال هفتۀ بیست و چهارم بارداری در تلگرام
خبرخوان هفتۀ بیست و چهارم بارداری

Mahshar

دانستنی فال طالع بینی بهداشت سلامت سبک زندگی سفر گردشگری آشپزی تغذیه ازدواج همسرداری ترفند بورس


فال حافظ

0