هفتۀ بیست و نهم بارداری


هفتۀ بیست و نهم بارداری

در سه ماهۀ آخر بارداری، زنان باردار متوجه تغییر محسوسی در دمای بدن خود ‌می‌شوند. ممکن است در حالی که اطرافیان شما در حال لرزیدن از سرما هستند، شما احساس گُر‌گرفتگی کنید یا زمانی که دیگران از گرمای زیاد شکایت ‌می‌کنند، شما سردتان باشد. بهتر است در این مطلب با تغییرات بدن و زندگی، عوارض شایع بارداری، مراقبت‌های پزشکی، خودمراقبتی‌های لازم و علائم نیازمند مراجعه به پزشک طی هفتۀ ۲۹ باردری آشنا شوید.

در این مقاله مطالعه می‌کنید:
  • تغییرات بدن و زندگی شما
  • عوارض شایع بارداری در هفتۀ بیست و نهم
  • مراقبت‌های پزشکی هفتۀ بیست و نهم
  • خودمراقبتی طی هفتۀ بیست و نهم
  • علائم نیازمند مراجعه به پزشک در هفتۀ بیست و نهم

تغییرات بدن و زندگی شما

در هفتۀ ۲۹ بارداری ممکن است ورم بدن شما بیشتر ‌شود، حتی امکان دارد انگشتان دست شما بزرگ‌تر از قبل به نظر برسد. این اتفاق به دلیل افزایش حجم خون و مایعات در حال گردش درون بدن شماست. پستان‌ها در این بازۀ زمانی سنگین‌تر و سفت‌تر ‌می‌شوند. برخی زنان در سه ماه سوم بارداری دچار نوعی راش یا بثورات پوستی می‌شوند که غالباً در نزدیکی ترک‌های بارداری روی پوست شکم، روی باسن و ران‌ها بروز می‌کند. در این زمان از بارداری نیز مانند ماه‌های قبل، از مصرف غذاهای نامناسب پرهیز کنید. همچنین از داشتن اضطراب و استرس در این دوران دوری کنید، زیرا این موارد فقط حال شما را بدتر ‌می‌کند.

شاید دانستن این که در این بازه از دوران بارداری، زایمان زودرس خطر زیادی برای جنین ندارد، کمی باعث آرامش خاطر شما شود. اگر قبلاً یک بار زایمان زودرس داشته اید، بدون شک این مسئله باعث نگرانی و اضطراب شما به خاطر احتمال بروز مجدد این اتفاق خواهد شد. سعی کنید بیش از حد در مورد تغییرات ظاهری خود حساس نباشید، زیرا بدن زنان باردار منحصربه‌فرد است و زیبایی خاص خود را دارد. تغییرات و نوسانات خلق‌وخوی زنان در سه ماه سوم بارداری مسئله‌ای شایع است. شاید یک لحظه از فرط شادی در پوست خود نگنجید و لحظه‌ای بعد به گریه بیفتید. بهتر است به خودتان سخت نگیرید و مثل همیشه هورمون‌ها را مقصر بدانید.

عوارض شایع بارداری در هفتۀ بیست و نهم

با وجود تفاوت بین عوارض بارداری زنان در ماه‌های متفاوت، عوارض شایع و معمول بیشتر مادران طی هفتۀ ۲۹ ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • کمردرد
  • یبوست
  • تکرر ادرار
  • ترشح پستان
  • تورم پا
  • گرفتگی عضلات پا
  • تنگی نفس
  • انقباضات بدون درد رحم
  • تغییرات خلق وخو
  • سوزش معده و سوءهاضمه

مراقبت‌های پزشکی هفتۀ بیست و نهم

مراقبت پزشکی لازم در هفتۀ ۲۹، مراجعه به پزشک در وقت‌های تعیین‌شده برای بررسی وضعیت شماست. پره‌اکلامپسییکی از عارضه‌هایی است که طی این زمان از بارداری، احتمال ابتلا به آن وجود دارد. دو علت اصلی که باعث عارضۀ پره‌اکلامپسی ‌می‌شود شامل فشار خون بالا و وجود پروتئین در ادرار است و با توجه به این که هیچ یک از این دو علامت، نشانۀ مشهودی ندارند، مراجعه به پزشک در تما‌می ‌جلسات معاینات روتین سه ماهۀ سوم بارداری اهمیت پیدا ‌می‌کند.

خودمراقبتی طی هفتۀ بیست و نهم

زنان باردار با تشخیص پزشک در سه ماه سوم بارداری در رژیم غذایی خود کلسیم کافی مصرف می‌کنند. کلسیم به تشکیل استخوان‌ها و دندان‌های جنین کمک ‌می‌کند. در سه ماه سوم بارداری، استخوان‌سازی یعنی تبدیل غضروف‌های جنین به استخوان ادامه ‌می‌یابد. بنابراین مصرف محصولات لبنی در سه ماه آخر بارداری ضروری است. اگر به یبوست دچار هستید، بهتر است از مواد غذایی حاوی فیبر که منابع غنی آنتی‌اکسیدان نیز هستند مثل انواع لوبیا، غلات و میوه‌ها استفاده کنید. به دلیل رشد سریع مغز و اندام‌های جنین، دنبال کردن یک رژیم غذایی مغذی و متعادل توسط شما بسیار حائز اهمیت است.

برای کاهش تورم و کم کردن از گرفتگی عضلات پا، از ایستادن‌های طولانی پرهیز کنید و پس از تأیید پزشکتان به صورت روزانه و منظم پیاده‌روی داشته باشید. برای بهبود کمردرد نیز می‌توانید تمرینات تقویت عضلات کمر را انجام دهید. اگر دچارترشحات پستان شده‌اید و این اتفاق آزارتان می‌دهد، از پدهای ویژه‌ای استفاده کنید که داخل سوتین قرار می‌گیرد و رطوبت را جذب می‌کند. همچنین اگر انقباضات کاذب براکستون هیکس رحم را طی این هفته تجربه کردید، با تغییر در وضعیت بدنتان، نوشیدن آب کافی و استراحت می‌توانید این انقباضات را آرام کنید.

حرکات جنین را در این هفته تحت نظر بگیرید و در صورت متوقف شدن حرکات فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. الان زمان مناسبی برای فکر کردن به برنامه‌هایی است که برای زمان زایمان دارید. این برنامه به پزشک خواهد گفت که شما چه خواسته‌هایی دربارۀ زمان زایمان خود دارید که شامل نحوۀ مدیریت درد زایمان و دیگر موارد ‌می‌شود. اگر هنوز دربارۀ این موضوع با همسر و پزشک خود صحبت نکرده‌اید، گزینه‌های پیش رو را طی همین هفته با آنها مطرح کنید.

علائم نیازمند مراجعه به پزشک در هفتۀ بیست و نهم

طی این هفته و تا پایان بارداری، لازم است به علائمی مانند رنگ‌پریدگی، ورم یک‌‌طرفه و نامتقارن در دست یا پا و تنگی نفس توجه کنید و در صورت مشاهدۀ آنها به پزشک مراجعه کنید. پزشک با بررسی بیشتر مطمئن خواهد شد که این علائم نشانۀ ترومبوآمبولی نباشد. همچنین باید بدانید که در این زمان از بارداری، حالت تهوع و استفراغ معمولاً دیگر به سراغ شما نمی‌آید، بنابراین اگر حالت تهوع یا استفراغ ‌داشتید، بهتر است برای بررسی بیشتر به پزشک یا بیمارستان مراجعه کنید. استفراع و حالت تهوع همراه با هر یک از علائم زیر نیازمند توجه پزشکی است:

  • سردرد شدید و مداوم
  • درد در ناحیۀ زیر دنده‌ها یا شکم
  • ورم ناگهانی در صورت یا دست‌ها
  • اختلالات بینایی مثل تاری دید، جرقه زدن چشم، حساسیت به نور یا از دست دادن موقت بینایی

این علائم می‌تواند از نشانه‌های عارضۀ پره‌اکلامپسی باشد. این عارضه در صورت تشخیص و درمان به موقع، خطری برای شما و جنین نخواهد داشت. پس لازم است در صورت مشاهدۀ هر یک از این علائم سریع‌تر به پزشک یا بیمارستان مراجعه کنید. علاوه بر آن، در این هفته‌ها لازم است به علائم زایمان زودرس نیز بیش از پیش توجه کنید. علائم زایمان زودرس شامل موارد زیر است که در صورت مشاهده باید به پزشک یا بیمارستان مراجعه کنید:

  • انقباضات رحمی
  • خونریزی از واژن یا لکه‌بینی
  • فشار غیرمعمولی در لگن یا کمردرد
  • دردهای کرامپی شبیه قاعدگی
  • بیشتر یا رقیق‌تر شدن حجم ترشحات واژن
  • تغییر رنگ در ترشحات واژن؛ مایل به صورتی یا قهوه‌ای روشن
محشر دات کام سایتی قدیمی و پربازدید!. تبلیغات در محشر دات کام به صورت کلیکی، گزینه خیلی خوب و مقرون به صرفه ای برای تبلبغات است.
هر کلیک فقط 100 تومان!
اگر مطلب "هفتۀ بیست و نهم بارداری" برای شما مفید بوده است با کلیک بر روی آگهی های زیر از ما حمایت کنید
و در صورت تمایل برای درج آگهی در صفحه مربوط به: هفتۀ بیست و نهم بارداری در وب سایت محشر، با شماره 09123833830 تماس بگیرید و یا واتس آپ پیام بدید

مطلب هفتۀ بیست و نهم بارداری را برای دوستان خود ارسال کنید

ارسال هفتۀ بیست و نهم بارداری در فیسبوک
ارسال هفتۀ بیست و نهم بارداری در تویتر
ارسال هفتۀ بیست و نهم بارداری در واتس آپ
ارسال هفتۀ بیست و نهم بارداری در تلگرام
خبرخوان هفتۀ بیست و نهم بارداری

Mahshar

دانستنی فال طالع بینی بهداشت سلامت سبک زندگی سفر گردشگری آشپزی تغذیه ازدواج همسرداری ترفند بورس


فال حافظ

0