همه چیز در مورد بهداشت دهان و دندان


همه چیز در مورد بهداشت دهان و دندان

بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است. به همین دلیل می‌خواهیم بصورت تخصصی در مورد بهداشت دهان و دندان صحبت کنیم. جهت سلامتی، بهداشت دهان و دندان را جدی بگیرید. در ایتدا شما را با مفهوم بهداشت آشنا می‌کنیم. سپس در مورد پوسیدگی‌های دندان و علل و نقاطی که پوسیدگی رخ می‌دهد صحبت می‌کنیم. و همچنین نقش تنفس دهانی در پوسیدگی و بهداشت دندان‌ها و بیماری‌های لثه بحث می‌کنیم.

تعریف بهداشت:  بهداشت خوب یعنی مراقبت کامل از دندانها از طریق استفاده از مسواک و درست مسواک زدن و خمیر دندان مناسب و همچنین نخ دندان و گاهی دهانشویه.

پوسیدگی دندان

اگر پوسیدگی‌ها را ازنظر محل پوسیدگی بررسی کنیم می‌توانیم عنوان کنیم که پوسیدگی در سه نقطه به ترتیب زیر ایجاد می‌شود:

۱ – سطح جونده در آسیاهای بزرگ و کوچک که روی این سطوح جونده شیارهای باریک ولی عمیقی وجود دارد که به علت‌عدم
ورود موهای مسواک به داخل آن‌ها محیط مناسبی برای زندگی میکروبها فراهم می‌شود. لذا دندانها در این نواحی خیلی زود دچار پوسیدگی و خرابی می‌گردد که این امر در مورد اولین آسیای بزرگ که در حدود شش سالگی می‌روید اهمیت بیشتری دارد.
۲ – دومین محل لای دندانها یا به عبارت دیگر اطراف ناحیه تماس بین دندانها می‌باشد، این ناحیه نیز به علت آنکه به وسیله مسواک قابل تمیز کردن نیست از نواحی مستعد پوسیدگی بشمار می‌آید که معمولا از سنین ۲۰ سالگی به بعد در این نواحی پوسیدگی دیده می‌شود، برای تمیز کردن این نواحی لازم ا ست از نخ دندان استفاده کنیم.
۳ – سومین محل ناحیه اتصال لثه با دندان است که این نواحی بیشتر در اثر مسواک زدن غلط بسیار حساس شده و گاهی حتی در اثر زیادی حساسیت مجبور به ترمیم دندان در این نواحی می‌شویم. در مورد بهداشت و نحوه مسواک زدن و نوع مسواک و نخ دندان در قسمت پیشگیری بیشتر صحبت می‌کنیم. اما آنچه که باید متذکر شویم استفاده از دهانشویه می‌باشد بارها شنیده‌ایم که بسیاری از مردم به جای مسواک زدن از آب نمک رقیق شده استفاده نموده آنرا غرغره می‌نمایند.
استفاده از آب و نمک یا دهانشویه‌ها در کل مفید میباشند اما اگر این کار مرتب ادامه یابد نه تنها مفید نخواهد بود بلکه مضر هم می‌باشد، زیرا در دهان باکتریهای مفیدی وجود دارد که با این کار باعث از بین بردن این باکتریهای مفید می‌شویم و در نتیجه دهان مواجه با بیماریهای قارچی می‌شود ویا زمینه رشد باکتریهای مضر فراهم می‌شود پس استفاده از دهانشویه‌ها باید در موارد
خاص انجام گیرد یا اگر چنانچه عادت به استفاده از آب ونمک دارید هفته أی یک بار این کار انجام شود.

تنفس دهانی:  مسئله أی که شاید بسیاری از خانواده‌ها به آن توجه نمی‌کنند ولی بسیار با اهمیت است زیرا اگر شخصی دچار تنفس دهانی باشد و نتواند از بینی نفس بکشد سریعتر دچار پوسیدگی می‌شود و علاوه بر آن مشکلات ارتودنسی شدیدی نیز عارض می‌شود.

به تمام خانواده‌ها توصیه می‌شود که حتما به وضعیت تنفس دهانی بچه‌ها توجه کنند اگر بچه‌هایشان نمی‌توانند براحتی از بینی نفس بکشند یا شبها خرو پف می‌کنند، این مسئله را با یک متخصص گوش و حلق و بینی در میان بگذارند زیرا بطوره ثانویه دچار پوسیدگی و از آن مهمتر مشکلات ارتودنسی می‌شوند.

خشکی دهان: قبلا ذکر شد که سومین محل پوسیدگی در ناحیه لثه أی می‌باشد در حقیقت عامل اصلی پوسیدگی این ناحیه خشکی دهان می‌باشند. خشکی دهان ممکن است در اثر تنفس دهانی استفاده از داروهائیکه بطور ثانویه باعث خشکی دهان می‌شوند.

مثل بعضی از داروهای گوارشی یا قلبی یا عصبی، یا کسانی که دارای بزاق کم می‌باشند و یا افراد عصبی و پر استرس دهان خشکی دارند واین خشکی دهان یکی از عوامل اصلی پوسیدگی در ناحیه لثه أی می‌باشد.

بیماریهای لثه‌ای:  افرادی که دارای لثه‌های بیمار می‌باشند (که البته علت ایجاد بیماریهای لثه أی خود بحث جداگانه أی دارد) مستعد پوسیدگی می‌باشد چون گاهی تحلیل لثه و تحلیل استخوان باعث می‌شود ریشه دندان از زیر لثه پیدا شود وچون ریشه دندان فاقد مینا می‌باشد به همین دلیل دچار پوسیدگی بیشتر می‌شود و علاوه بر آن بیماری‌های لثه أی باعث تخریب استخوان و در نهایت منجر به از دست رفتن دندان می‌شود.

داروها: همانطور که ذکرشد بعضی از داروها باعث خشکی دهان می‌شوند که بطور ثانویه باعث خشکی و سپس پوسیدگی دهان می‌شوند بعضی از داروها نیز باعث ایجاد بیماریهای لثه أی می‌شوند که آن هم بطور ثانویه باعث پوسیدگی می‌شوند.
بیماری‌ها: بیماری‌ها بطور مستقیم نقشی در ایجاد پوسیدگی ندارند اما بطور ثانویه در اثر استفاده از دارو یا بدون دارو مثلا در بیماری عصبی و… باعث می‌شوند دندانها استعداد بیشتری نسبت به پوسیدگی داشته باشند.

دهان و دندان
دهان و دندان

عوامل جلوگیری کننده از پوسیدگی دندان:

گفتیم که عامل اصلی پوسیدگی پلاک دندانی می‌باشد پس در حقیقت باید چند کار را انجام دهیم تا پوسیدگی دیر ترعارض بیاید.
۱ – مقاوم‌سازی دندان
۲ – کاهش ایجاد زمینه مناسب برای پلاک دندانی
۳ – از بین بردن پلاک دندانی
۴ – معاینات مرتب و مکرر

مدت‌زمان استاندارد برای مسواک زدن بین 2 الی 5 دقیقه است هیچ‌گاه مسواک را روی دندان‌های خود فشار ندهید؛ زیرا این کار باعث عقب رفتن لثه‌ها و بالا رفتن حساسیت دندان‌ها خواهد شد. بعد از مسواک زدن حتماً به‌خوبی مسواک خود را تمیز بشویید و درجایی خشک نگهداری کنید از خمیردندان‌های حاوی فلوراید استفاده فرمایید

محشر دات کام سایتی قدیمی و پربازدید!. تبلیغات در محشر دات کام به صورت کلیکی، گزینه خیلی خوب و مقرون به صرفه ای برای تبلبغات است.
هر کلیک فقط 100 تومان!
اگر مطلب "همه چیز در مورد بهداشت دهان و دندان" برای شما مفید بوده است با کلیک بر روی آگهی های زیر از ما حمایت کنید
و در صورت تمایل برای درج آگهی در صفحه مربوط به: همه چیز در مورد بهداشت دهان و دندان در وب سایت محشر، با شماره 09123833830 تماس بگیرید و یا واتس آپ پیام بدید

مطلب همه چیز در مورد بهداشت دهان و دندان را برای دوستان خود ارسال کنید

ارسال همه چیز در مورد بهداشت دهان و دندان در فیسبوک
ارسال همه چیز در مورد بهداشت دهان و دندان در تویتر
ارسال همه چیز در مورد بهداشت دهان و دندان در واتس آپ
ارسال همه چیز در مورد بهداشت دهان و دندان در تلگرام
خبرخوان همه چیز در مورد بهداشت دهان و دندان

Mahshar

دانستنی فال طالع بینی بهداشت سلامت سبک زندگی سفر گردشگری آشپزی تغذیه ازدواج همسرداری ترفند بورس


فال حافظ

0