نمایشگاه اکسپو چیست؟


نمایشگاه اکسپو چیست؟

نمایشگاه جهانی یا نمایشگاه اکسپو

نمایشگاه جهانی (انگلیسی: World «s Fair or Universal Expositions – فرانسوی: Exposition universelle) مجموعه‌ی نمایشگاه‌هایی است که هر چند سال یکبار در کشورهای مختلف جهان برگزار می‌شود. این نمایشگاه‌ها مهم‌ترین نمایشگاه‌های برگزار شده در جهان محسوب می‌شوند.

این نمایشگاه‌ها تحت نظر مؤسّسه‌ای به نام دفتر بین‌المللی نمایشگاه‌ها (World» s Fair or Universal Expositions Le Bureau international des expositions) که در پاریس واقع است برگزار می‌شود. این نمایشگاه را اکسپو (expo) نیز می‌نامند.

لیست کامل اکسپوهای جهان تا سال 2025 شامل مکان و زمان برگزاری نمایشگاه

ایده‌ی برگزاری اکسپو و اولین نمایشگاه اکسپو جهان

ایده‌ی برگزاری این قبیل نمایشگاه‌ها به سنت رایج بین فرانسویان برای برگزاری نمایشگاه‌های سالانه برمی‌گردد. در سال ۱۸۴۴ نمایشگاهی تحت عنوان نمایشگاه صنعتی فرانسه (French Industrial Exposition of ۱۸۴۴) در پاریس برگزار شد که این نمایشگاه زمینه‌ساز ادامه‌ی این قبیل نمایشگاه‌ها در سطح بین‌المللی و تحت نام نمایشگاه جهانی بود.

اوّلین دوره‌ی این نمایشگاه‌ها پس از انقلاب صنعتی با نام «نمایشگاه بزرگ» در هاید پارک لندن در سال ۱۸۵۱ برگزار شد.

نمایشگاه اکسپو چیست؟

نمایشگاه جهانی یا نمایشگاه اکسپو یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین رویدادهای کره زمین است. این نمایشگاه هر پنج سال برگزار می‌شود و یک شهر میزبان این مناسبت می‌باشد که هر بار شش ماه به طول می‌انجامد و از هر کشوری در جهان دعوت می‌شود تا در نمایش بهترین مواردی که ارائه می‌دهند، شرکت کند.

Expo  اکسپو برگرفته از واژه Exposition است و به نمایشگاه‌های جهانی که میانه‌های سده نوزدهم (میلادی) بر پا گردیده گفته می‌شود.

اکسپو، المپیک فرهنگ ملل!

اکسپو رویدادی است که هر پنج سال یکبار و هر بار در کشوری متفاوت برگزار می‌شود. اهمیت این نمایشگاه و پیامدها و برآیندهای آن برای کشورهای جهان آن چنان ارزشمند است که امروزه اکسپوها سومین رویداد مهم دنیا پس از مسابقات جام جهانی فوتبال و بازیهای المپیک بوده و نام المپیک فرهنگ ملل را برای آن برگزیده اند.

این نمایشگاه پیشگاهی است برای نمایش گذشته، اکنون و آینده کشورها که در آن دستاوردهای اجتماعی، اقتصادی، علمی و پیشینه فرهنگی و دورنمای توسعه کشورها به نمایش گذاشته می‌شود. میزبانی نمایشگاه اکسپو برای توسعه اقتصادی، اجتماعی و زیرساختی شهرهای میزبان و داد و ستدها و همکاری‌های بین‌المللی بسیار کارساز است.

از این رو، همه کشورهای عضو «دفتر نمایشگاه‌های بین‌المللی» (BIE) مایلند میزبانی این نمایشگاه را به گرده بگیرد. تا کنون حدود ۶۰ اکسپو در ۲۴ شهر برگزار شده‌است. «شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران» ازسال ۱۳۸۱ به نمایندگی از ایران به عضویت BIE درآمده است و سازماندهی حضور در اکسپوها را برعهده دارد.

نمایشگاه اکسپو چیست؟
نمایشگاه اکسپو چیست؟

لیست کامل اکسپوهای جهان تا سال 2025 شامل مکان و زمان برگزاری نمایشگاه

هدف نمایشگاه اکسپو

هدف نمایشگاه اکسپو کمک به مردم و ملت‌های سراسر کره زمین است که با به اشتراک گذاشتن ایده ها، نشان دادن نوآوری و هموارتر کردن مسیر پیشرفت در زمینه‌هایی مانند فن آوری و معماری، بیاموزند و از ایده‌های نو بهره گیرند.

کدام شهر میزبان نمایشگاه اکسپو در جهان میشوند؟

اینکه کدام شهر میزبان نمایشگاه اکسپو باشد، توسط Bureau International des Expositions تعیین می‌شود. در ادامه به برخی از بزرگترین نمایشگاه‌های اکسپو در تاریخ و اینکه چگونه آن‌ها بر هنر، معماری و بافت شهری اطراف خود تأثیر گذاشته اند، اشاره میکنیم.

 

بزرگترین نمایشگاه‌های اکسپو در تاریخ

برخی از بزرگترین نمایشگاه‌های اکسپو در تاریخ عبارتند از:

  • نمایشگاه اکسپو ۲۰۱۰، شانگهای چین
  • نمایشگاه اکسپو بزرگ، لندن ۱۸۵۱
  • نمایشگاه اکسپو، ونکوور ۱۹۸۶
  • نمایشگاه اکسپو، میلان ۲۰۱۵

برگزاری اکسپو 2020 طبق تصمیم تیم Bureau International des Expositions در شهر دبی کشور امارات برنامه ریزی و اعلام شد و امارات نیز تمام تلاش خود را برای برگزاری نه تنها عالی بلکه خارق العاده این اکسپو کرده تا در آینده اسم امارات نیز در بین برترین کشورهای برگزار کننده اکسپو بدرخشد.

ویزا دبی سریع و ارزان با تخفیف ویژه سایت محشر
ویزا دبی سریع و ارزان با تخفیف ویژه سایت محشر

با توجه به شیوع کرونا نمایشگاه اکسپو 2020 به 3 ماهه آخر سال 2021 و سه ماهه اول سال 2022 موکول شد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ دبی اینجا کلیک کنید.

نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ دبی
نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ دبی

ضمنا نمایشگاه اکسپو 2025 نیز در کشور ژاپن برگذار خواهد شد.

نمایشگاه اکسپو ۲۰۱۰، شانگهای چین

نمایشگاه اکسپو ۲۰۱۰، شانگهای چین
نمایشگاه اکسپو ۲۰۱۰، شانگهای چین

نمایشگاه اکسپو ۲۰۱۰ با بیش از ۲۴۶ کشور شرکت کننده، یک محیط ۵۲۳ هکتاری و جلب ۷۳.۱ میلیون بازدید کننده عظیم، بزرگترین و پربازدیدترین نمایشگاه اکسپو تاکنون است.

اندازه و تأثیر آن منعکس کننده میزان جاه طلبی چین که در حال حاضر دومین اقتصاد بزرگ در جهان بوده و به عنوان یک نیروی جدید در صحنه‌های سیاسی، فرهنگی و هنری جهانی است.

موضوع شهر بهتر، زندگی بهتر، منعکس کننده فرصت‌هایی است که روند جهانی رو به افزایش برای شهرنشینی ارائه می‌دهد و وضعیت رو به رشد شانگهای را به عنوان یک شهر بزرگ جهانی برجسته می‌کند.

این کشور همچنین چین را قادر ساخت تا تخصص خود را در زمینه ساخت شهر پایدار، با حدود ۲۶۰ میلیون چینی در ۱۵ شهر بزرگ خود، با جهان به اشتراک بگذارد.

نمایشگاه اکسپو

نمایشگاه اکسپو بزرگ، لندن ۱۸۵۱

نمایشگاه اکسپو بزرگ، لندن ۱۸۵۱
نمایشگاه اکسپو بزرگ، لندن ۱۸۵۱

نمایشگاه اکسپو بزرگ آثار صنعت همه ملل، که عنوان کامل خود را به آن اختصاص داد، اولین ویترین بین المللی کالاهای تولیدی در جهان بود که توسط کارمند دولت و مخترع انگلیس سر هنری کول (۸۲-۱۸۰۸) برنامه ریزی شده و تحت حمایت شاهزاده آلبرت سازماندهی شد.

این بنا که به عنوان جشنی از پیشرفت مادی و فرهنگی جامعه حاصل از انقلاب صنعتی در نظر گرفته شده بود، در یک سالن نمایش شیشه ای، ملقب به کاخ کریستال (نگاه کنید به تصویر بالا)، در هاید پارک لندن قرار گرفت.

هزاران نمایشگاه از ۲۵ کشور مختلف از الماس گران قیمت Koh i Noor گرفته تا جدیدترین ماشین آلات چاپ، از پارچه‌های عجیب و غریب و آثار هنری گرفته تا تلگراف‌های الکتریکی، تلسکوپ‌ها و آلات موسیقی را در بر می‌گرفت. بیش از شش میلیون نفر از این نمایشگاه اکسپو بازدید کردند (معادل یک سوم جمعیت انگلیس در آن زمان).

این نمایشگاه مبلغ ۱۸۶.۰۰۰ پوند مازاد درآمد داشت که بخشی از آن برای تأسیس موزه ویکتوریا و آلبرت استفاده شد که سنگ بنای یک منطقه موزه پر رونق را تشکیل داد و همچنین منجر به تأسیس کالج امپریال و تالار رویال آلبرت در همان نزدیکی شد.

نمایشگاه اکسپو، ونکوور ۱۹۸۶

نمایشگاه تخصصی ۱۹۸۶ در ونکوور، بریتیش کلمبیا، بر نمایش همکاری‌های بین المللی و درک متقابل و موفقیت‌های مادی متمرکز بود.

در کل ۲۲ میلیون نفر در این نمایشگاه اکسپو شرکت کردند، تقریبا ۱۰ میلیون نفر بیشتر از آنچه پیش بینی شده بود. نمایشگاه ۶۵ غرفه در زمینی به مساحت ۷۰ هکتار در ساحل ونکوور، ۵۵ کشور شرکت کننده را به نمایش می‌میگذاشت و اولین کشوری بود که چین، آمریکا و روسیه در آن شرکت کردند.

نمایشگاه اکسپو، ونکوور ۱۹۸۶
نمایشگاه اکسپو، ونکوور ۱۹۸۶

غرفه روسیه بیست و پنجمین سالگرد پرواز فضایی سرنشین دار را با تندیس یون گاگارین، پیشکسوت جهان‌شناس و ماکت ایستگاه فضایی جشن گرفت. در غرفه چین یک نمونه تزئین شده از یکی از دروازه‌های کاخ تابستانی در پکن وجود داشت.

نمایشگاه ونکوور یک نقطه عطف در تکامل نمایشگاه به یک نیرو بزرگ در برندهای ملی و شهرستانی و همچنین ابزاری برای پیش بینی قدرت نرم و رو به رشد کانادا بر روی صحنه جهانی بود.

اکسپوی ۲۰۲۰ دبی | تاریخ برگزاری + توضیحات کامل + تور نمایشگاه اکسپو

نمایشگاه اکسپو، میلان ۲۰۱۵

نمایشگاه اکسپو، میلان ۲۰۱۵
نمایشگاه اکسپو، میلان ۲۰۱۵

نمایشگاه اکسپو ۲۰۱۵ در میلان با موضوع تغذیه و انرژی برای زندگی، قرن بیست و یکم را برای نمایشگاه اکسپو ادامه داد تا تمرکز خود را بر روی حل مسائل جهان از طریق همکاری و درک بین المللی بگذارد.

۵۴ غرفه در ۱۱۰ هکتار از اراضی صنعتی استفاده نشده در شمال شهر ساخته شده بود. این نمایشگاه شامل بررسی همه چیز، از علم ایمنی تغذیه و کشاورزی پایدار از طریق آموزش رژیم غذایی و اهمیت غذا در یک سبک زندگی سالم گرفته تا نمایش نقش اصلی غذا در بسیاری از فرهنگ‌های بزرگ جهان بودند.

تعداد بازدید کنندگان از نمایشگاه اکسپو ۲۰۱۵ بالغ بر بیست و یک و نیم میلیون نفر بود و علاوه بر اینکه یک پارک علم و فناوری را برای این شهر در سال ۲۰۲۴ تکمیل کرد، منجر به منشور میلان نیز شد.

این اصول و اهداف مربوط به تغذیه، پایداری و حق جهانی غذا را تعیین کرده و در ۱۶ اکتبر ۲۰۱۵ به بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد تحویل داده شد.

لیست کامل اکسپوهای جهان تا سال 2025 شامل مکان و زمان برگزاری نمایشگاه

محشر دات کام سایتی قدیمی و پربازدید!. تبلیغات در محشر دات کام به صورت کلیکی، گزینه خیلی خوب و مقرون به صرفه ای برای تبلبغات است.
هر کلیک فقط 100 تومان!
اگر مطلب "نمایشگاه اکسپو چیست؟" برای شما مفید بوده است با کلیک بر روی آگهی های زیر از ما حمایت کنید
و در صورت تمایل برای درج آگهی در صفحه مربوط به: نمایشگاه اکسپو چیست؟ در وب سایت محشر، با شماره 09123833830 تماس بگیرید و یا واتس آپ پیام بدید

مطلب نمایشگاه اکسپو چیست؟ را برای دوستان خود ارسال کنید

ارسال نمایشگاه اکسپو چیست؟ در فیسبوک
ارسال نمایشگاه اکسپو چیست؟ در تویتر
ارسال نمایشگاه اکسپو چیست؟ در واتس آپ
ارسال نمایشگاه اکسپو چیست؟ در تلگرام
خبرخوان نمایشگاه اکسپو چیست؟

Mahshar

دانستنی فال طالع بینی بهداشت سلامت سبک زندگی سفر گردشگری آشپزی تغذیه ازدواج همسرداری ترفند بورس


فال حافظ

Comments are closed.


0