مسواک سافت یا هارد؛ کدامیک!


مسواک سافت یا هارد؛ کدامیک!

مسواک

چینی‌ها حدود ۶۰۰ سال پیش برای نخستین بار با موی حیوانات به ویژه موی خوک دندان‌های خود را تمیز می‌کردند و پیش از آن از آب یا الیاف پارچه‌ای مانند نخ برای تمیز کردن دندان‌ها استفاده می‌شد. به تدریج افراد متوجه شدند که موی حیوانات کثیف و زبر است، بنابراین تصمیم گرفتند از الیاف پلاستیکی مو‌های مسواک را تهیه کنند.

بهترین نوع مسواک

به طور کلی مسواک‌ها به سه دسته نرم، معمولی و زبر تقسیم بندی می‌شود.مسواک‌های زبر ممکن است دندان‌ها را بهتر تمیز کنند، اما این احتمال وجود دارد که لثه زخمی شود و حساسیت بروز پیدا کند، بنابراین امروزه دندانپزشکان دنیا استفاده از مسواک نرم را به همه افراد پیشنهاد می‌کنند.

افراد باید روزانه  حداقل دو بار (پس از صبحانه و شام) و اگر امکان داشته باشد پس از هر وعده غذایی دندان‌های خود را مسواک بزنند، زیرا در غیر اینصورت خرده‌های مواد غذایی به ویژه قند‌ها روی سطوح و بین دندان‌ها باقی می‌مانند و محل مناسبی را برای رشد میکروب‌ها فراهم می‌کنند؛ به طوری که پس از ۲۰ دقیقه میکروب‌های مختلف مانند میکروب‌های از خانواده استرپتوکوک اسید ترشح می‌کنند که این اسید پوسیدگی دندان‌ها را موجب می‌شود. همچنین مواد سفید رنگ لزجی حاصل از ترشحات میکروب‌ها روی دندان‌ها تشکیل می‌شوند که به آنها «پلاک دندانی» می‌گویند و اگر شخص پس از هر وعده غذایی دندان‌های خود را مسواک بزند، این پلاک‌ها از بین می‌روند.

 مسواک برقی بهتر است یا دستی؟

خامسی تاکید کرد: در بررسی‌ها مشخص شده است که به علت گردشی بودن سر مسواک و سرعت آن، دندان‌ها با مسواک برقی بهتر پاک می‌شوند، ولی نمی‌توان مسواک‌های دستی را هم به طور کامل کنار گذاشت.

 چگونه بهداشت مسواک را رعایت کنیم؟

مسواک محل مناسبی برای رشد میکروب‌های دهان و محیط بیرون است، بر اساس بررسی‌های انجام شده مسواک را نباید در محیط‌های مربوط مانند توالت و حمام نگهداری کرد. زیرا میکروب‌ها در محیط‌های مرطوب بهتر رشد می‌کنند، بنابراین پیشنهاد می‌شود مسواک را در فضایی خشک گذاشت. افراد همچنین باید هر چند وقت یکبار مسواک خود را با محلول‌های ضدعفونی کننده یا دهانشویه‌های گوناگون مانند «کلر هگزیدین» یا «لیسترین»، الکل خالص و صابون تمیز کنند.

برای این منظور باید مسواک را خیس کرد سپس به آن صابون زد و ۵ دقیقه صبر کرد تا  کف روی مسواک باقی بماند سپس آن را زیر شیر آب گرفت. همچنین می‌توان مسواک را به مدت ۵ دقیقه درون محلول‌های آنتی‌باکتریال یا دهانشویه‌های موجود در بازار قرار داد و پس از این مدت مسواک را به خوبی شست.

به طور کلی افراد باید مسواک‌های خود را هر ۶ تا ۱۲ ماه یکبار تعویض کنند، بنابراین اگر دوام مو‌های مسواک خوب بود می‌توان سالیانه یکبار آنها را تعویض کرد.

مسواک زدن کودکان

برای مسواک زدن نوع خمیر دندان چندان اهمیت ندارد. برخی خمیردندان‌ها حاوی مواد ضد عفونی کننده بیشتر یا فلوراید هستند همچنین در تعدادی از آنها مواد ضد حساسیت مانند «پتاسیم‌نیتریت» وجود دارند. خمیردندان‌های حاوی فلوراید از پوسیدگی دندان کودکان جلوگیری می‌کنند. به طور کلی اشخاص می‌توانند با خمیردندان‌ها دندان‌های خود را مسواک بزنند و اگر خمیردندان به هر علتی در دسترس نبود از نمک یا جوش شیرین استفاده کنند.

انواع مسواک

وقتی سخن از مسواک به میان  می آید گزینه های مسواک سافت، اکسترا سافت، و مدیوم را راحت می توانید بیابید. اما مسواک هارد کمتر در داروخانه ها یافت می شود. نوع برس مناسب برای شما، به نیازهای شما برای مراقبت از دندان ها و مسائلی که با آن روبه رو هستید بستگی دارد.

اما به عنوان یک قاعده ی کلی، دندانپزشکان انتخاب یک مسواک سافت را به جای مسواک هارد و حتی مدیوم توصیه می کنند. اگر دندان های حساسی دارید یا نشانه هایی از فرسایش مینای دندان در شما دیده می شود ممکن است حتی مسواک اکسترا سافت به شما توصیه شود.

برس مسواک چه می کند؟

مسواک زدن اشتباه دندان ها، بسته به نوع برس و مقدار نیروی وارد شده توسط فرد، می تواند اثراتی منفی بر دندان داشته باشد.  تحقیقات انجام شده در این حوزه عوامل مختلفی را طبقه بندی کرده اند که می توانند بیشتر از داشتن اثرات مثبت، به دندان و لثه آسیب وارد کنند. تعداد مرتبه های مسواک زدن، فواصل مسواک زدن، فشار اعمال شده بر دندان، سختی برس مسواک، و کیفیت خمیر دندان مورد استفاده همه می توانند عوارضی جانبی در فرآیند تمیز کردن پلاک ها و باکتری ها داشته باشند.

مطالعه ی دیگری در سال ۲۰۱۵ در مجله بالینی پریودنتولوژی به اثرات روش مسواک زدن بر لثه ی افراد پرداخته است. هدف از این مطالعه، بررسی اثر مسواک زدن نادرست بر آسیب به لثه و تحلیل آن بوده است. عوامل موثر بر تحلیل و آسیب به لثه شامل نحوه ی مسواک زدن، فواصل مسواک زدن، و برس مسواک می شود.

مسواک
مسواک

نحوه ی انتخاب مسواک سافت یا هارد

آیا دلیلی برای انتخاب مسواک هارد وجود دارد؟ بدیهی است که نه! هر چند برخی مردم ادعا می کنند که مسواک هارد در تمیز کردن دندان ها تاثیر بهتری دارد و آن را ترجیح می دهند، اما واقعیت این است که مسواک های هارد به مینای دندان و لثه آسیب می زنند. پس همیشه بهترین گزینه نیستند. مزیت نسبی آنها بر مسواک سافت- مقداری حذف بیشتر پلاک ها- در برابر مضرات مسواک هارد برای توجیه استفاده از آنها کافی نیست.

به طور خلاصه، تمامی دندان پزشکان مسواک سافت را در حذف پلاک و بقایای مواد غذایی از دندان به قدر کافی موثر می دانند. اما نکته ی کلیدی در استفاده از آنها راحتی شما است. باید سایزی را انتخاب کنید که برای دهان شما مناسب است و با آن می توانید به تمامی نقاط دهان و دندان دسترسی پیدا کنید. مسواک زدن، دو بار در روز، نیز اثربخشی آنها را دو چندان می کند. در غیر این صورت در مبارزه با پلاک و تارتارهای تجمع یافته تاثیر چندانی نخواهند داشت.

البته، اگر فکر می کنید که مسواک هارد برای بهداشت دهان و دندان شما بهتر است، لازم است که در این مورد با دندان پزشک صحبت کنید. شاید استفاده از یک مسواک برقی به جای مسواک های دستی هارد، فشار زیاد وارد آمده بر دندان را حذف کند و بدون آسیب به مینا به حذف پلاک ها کمک کند.

محشر دات کام سایتی قدیمی و پربازدید!. تبلیغات در محشر دات کام به صورت کلیکی، گزینه خیلی خوب و مقرون به صرفه ای برای تبلبغات است.
هر کلیک فقط 100 تومان!
اگر مطلب "مسواک سافت یا هارد؛ کدامیک!" برای شما مفید بوده است با کلیک بر روی آگهی های زیر از ما حمایت کنید
و در صورت تمایل برای درج آگهی در صفحه مربوط به: مسواک سافت یا هارد؛ کدامیک! در وب سایت محشر، با شماره 09123833830 تماس بگیرید و یا واتس آپ پیام بدید

مطلب مسواک سافت یا هارد؛ کدامیک! را برای دوستان خود ارسال کنید

ارسال مسواک سافت یا هارد؛ کدامیک! در فیسبوک
ارسال مسواک سافت یا هارد؛ کدامیک! در تویتر
ارسال مسواک سافت یا هارد؛ کدامیک! در واتس آپ
ارسال مسواک سافت یا هارد؛ کدامیک! در تلگرام
خبرخوان مسواک سافت یا هارد؛ کدامیک!

فال حافظ

0