5 نکته مهم برای دندان های سالم


5 نکته مهم برای دندان های سالم

۱-اولین عامل دفاعی و مقاوم بریا دندان های سالم،بزاق دهان می باشد

شاید فکر کنید بهترین دوست دندان ها مسواک است زیرا استفاده  روزانه از مسواک و نخ دندان ضروری می باشد ،اما واقعیت چیز دیگری است .اولین عامل دفاعی و مقاوم در برابر غذایی که در دهان می گذارید،بزاق دهان می باشد .بزاق یک ماده طبیعی ضد عفونی کننده دهان در برابر پوسیدگی دندان است.

بهداشت دهان و دندان
بهداشت دهان و دندان

پوسیدگی دندان توسط باکتر هایی که از قند موجود در مواد خوراکی تغذیه می کنند،بوجود می آید.باکتری ها ی مقیم دهان مواد قندی را تبدیل به اسید می کنند در حالیکه به دندان ها چسبیده اند.بزاق که یک دوست قدیمی دندان هاست با خاصیت شویندگی خود اثر این اسید تولید شده را کمرنگ و این پروسه را تعدیل می کند.
فردی که خشکی دهان دارد :بعنوان مثال در افرادی که در دراز مدت دارو مصرف می کنند.نقش بزاق در دهانشان کمرنگ می باشد و یا بعبارتی بزاق کافی ندارند درنتیجه بیشتردر معرض پوسیدگی دندانی هستند.
به این دسته از افراد با خشکی دهان پیشنهاد می شود تا آبنبات های بدون قند (محرک بزاق)یا بطری آب با خود همراه داشته باشند تا قبل از غذا خوردن با استفاده از آن ها محیط دهان خود را مرطوب نگه دارند تا به پروسه تعدیل اسید تولید شده کمک کنند.

۲-استفاده از اسنک ممکن است به دندان ها آسیب برساند

استفاده بی رویه از اسنک (میان وعده ها)که اغلب در محیط های کاری و بیرون از منزل استفاده می شود فقط به دلیل محتوای قند آن ها نیست بلکه چگونه از آن ها استفاده می کنید ،مهم است.هر چه بیشتر از مواد خوراکی حاوی قند استفاده کنید دندان ها بیشتر در معرض اسید تولید شده، دچار پوسیدگی می شوند.(تعدد مصرف)
بعبارتی برای دندان ها بهتر است تا یکبار و با حجم زیاد غذا بخورید (یکبار تولید اسید در دهان) تا چند بار و به میزا کم غذا خورده شود(چند بار تولید اسید و چند بار حمله به دندان)
در معرض قرار دادن دندان ها به اسید تولید شده توسط تعدد مصرف مواد خوراکی حاوی کربوهیدرات ،یعنی ضعیف تر کردن دندان و نرم کردن سطح دندان و در نهایت پوسیدگی پیشرونده که منجر به عصب کشی ویا با کمال تاسف کشیدن دندان می شود.

۳_استفاده بیش از حد از فلوراید

این که فلوراید یک ماده طبیعی است که مانع از پوسیدگی دندانی می شود ،شکی وجود ندارد..اما اینکه چه میزان فلوراید باید استفاده شود مهم می باشد.فلوراید در بعضی کشور ها در آب آشامیدنی وجود دارد همچنین فلوراید در دهانشویه ها و خمیر دندان ها نیز موجود است.در کشور آمریکا میزان فلوراید آب آشامیدنی را ۰/۷میلی گرم در لیتر توصیه می کنند.
فلوراید بیش از حد باعث ایجاد نقاط سفید رنگی بر روی دندان ها می شود که مشکلات زیبایی بوجود می آورد .
در کودکان زیر سه سال توجه داشته باشید میزان خمیر دندان به اندازه یه دانه برنج استفاده شود.
در بچه های بین سه تا شش سال اندازه خمیر دندان باید به اندازه یه نخود باشدتا از عواقب مسمومیت با فلوراید و تظاهرات دندانی آن جلوگیری شود.

۴- بعد از مسواک زدن خمیر دندان را بیرون بریزید ،اما لازم و ضروری نیست دهان خود را بشوئید.

می توانید بعد از مسواک دهان خود را بشوئید اما هرچه بیشتر فلوراید خمیر دندان در مجاورت دندان ها قرار گیرد،تاثیر بیشتری در جلوگیری از پوسیدگی دندانی دارد.همانطور که بعد از فلوراید تراپی توسط دندانپزشک ،شما از خوردن و آشامیدن تا نیم ساعت بعد از کار انجام شده بر حذر خواهید شد.

۵_دندان های شما می تواندنشانه ای از سلامت کلی بدن شما باشد

یک نفر از هفت نفر بزرگسال بین سنین ۳۵ تا ۴۴سال بیماری لثه ای دارد .برای سنین بالاتر از ۶۵ سال این میزان به یک نفر از چهار نفر می رسد.
پوسیدگی دندانی و عفونت های دیگر در دهان ممکن است با بیماری هایی مانند بیماری قلبی ،سکته و دیابت ارتباط داشته باشد..خیلی از افراد نمی دانند که هرچه بیماری لثه پیشرفته تر داشته باشند بیماری قلبی پیشرفته تر خواهند داشت.همچنین این افراد کودکان نارس و کودکان با وزن کم بدنیا می اورند.یک گروه از افرادی که بیماری لثه پیشرفته تر دارند افراد مبتلا به دیابت هستند.

امید است با مطالعه این مقاله  به نقش و اهمیت بزاق دهان و بطور کلی سلامت عمومی خود توجه لازم داشته باشیم.

منبع:

2020WebMD

محشر دات کام سایتی قدیمی و پربازدید!. تبلیغات در محشر دات کام به صورت کلیکی، گزینه خیلی خوب و مقرون به صرفه ای برای تبلبغات است.
هر کلیک فقط 100 تومان!
اگر مطلب "5 نکته مهم برای دندان های سالم" برای شما مفید بوده است با کلیک بر روی آگهی های زیر از ما حمایت کنید
و در صورت تمایل برای درج آگهی در صفحه مربوط به: 5 نکته مهم برای دندان های سالم در وب سایت محشر، با شماره 09123833830 تماس بگیرید و یا واتس آپ پیام بدید

مطلب 5 نکته مهم برای دندان های سالم را برای دوستان خود ارسال کنید

ارسال 5 نکته مهم برای دندان های سالم در فیسبوک
ارسال 5 نکته مهم برای دندان های سالم در تویتر
ارسال 5 نکته مهم برای دندان های سالم در واتس آپ
ارسال 5 نکته مهم برای دندان های سالم در تلگرام
خبرخوان 5 نکته مهم برای دندان های سالم

Mahshar

دانستنی فال طالع بینی بهداشت سلامت سبک زندگی سفر گردشگری آشپزی تغذیه ازدواج همسرداری ترفند بورس


فال حافظ

0