مسجد جامع قزوین


مسجد جامع قزوین

مسجد جامع قزوین از بزرگ‌ترین و کهن‌ترین مسجدجامع ایران است که بنای نخست آن روی آتشکده‌ای از دوران ساسانیان ساخته شده است. این مکان مقدس در چهار جهت در ورودی و صحن دارد که در هر کدام از صحن‌ها ایوان بسیار بزرگی ساخته شده است.

عالی‌ترین معماری اسلامی و سنتی را می‌توان در گنبد بسیار زیبای مسجد و در مناره‌ها و صحن‌های آن مشاهده کرد. سبک معماری آن به دوران سلجوقی و صفویه برمی‌گردد. گنبد فیروزه‌ای و مناره‌های کاشی‌کاری شده مسجد با ارتفاع زیاد از دوردست چشم‌ها را به خود جلب می‌کند.

مقاله مرتبط:
کاخ چهلستون قزوین، مبارک‌ترین بنای دنیا

مسجد جامع قزوین بنایی به سبک چهار ایوانی است که در شهر قزوین واقع شده و در ورودی اصلی آن در خیابان شهدا (خیابان سپه)  است. این بنا به فرمان هارون خلیفه عباسی در سال ۱۹۲ هجری ساخته شده است.

در یورش مغولان به قزوین، از آنجا که مهمترین مسجد شهر بود، بخشی از آن (از جمله ایوان جنوبی) تخریب شد، ولی در دوره‌های پسین ترمیم شده است.

مسجد جامع قزوین
مسجد جامع قزوین

گنبد بزرگ مسجد آجری بوده و در قسمت جنوبی مسجد واقع شده است. این گنبد موقعی که از پائین به آن نگاه می‌کنیم، بسیار مرتفع و بزرگ با تزئینات زیبا و چشم‌نواز است. در قسمت جنوبی مسجد محرابی زیبا پوشیده از سنگ مرمر درست شده است که اطرافش را با کاشی‌های رنگارنگ تزئین کرده‌اند و در فاصله کمی از آن منبری از جنس سنگ وجود دارد که خیلی هم زیبا است. روی دیوار آن در جا‌های خاص به شکل کتیبه وجود دارد که روی هر کدام از آن‌ها به خط‌های زیبای قدیمی گچبری شده است.

آدرس مسجد جامع قزوین:

قزوین، خیابان شهدا (سپه سابق)

جاذبه‌های گردشگری قزوین

جاذبه‌های گردشگری داخل شهر قزوین به تعدادی است که می‌توان زمانی سه روزه و بیشتر را برای دیدنشان در نظر گرفت، اما در یک برنامه فشرده می‌توان ۱۰ دیدنی برتر این شهر را در یک گردش یک روزه نیز تماشا کرد. در بخش استان قزوین سایت محشر دات کام، مهمترین آثار دیدنی قزوین معرفی می‌شوند.

محشر دات کام سایتی قدیمی و پربازدید!. تبلیغات در محشر دات کام به صورت کلیکی، گزینه خیلی خوب و مقرون به صرفه ای برای تبلبغات است.
هر کلیک فقط 100 تومان!
اگر مطلب "مسجد جامع قزوین" برای شما مفید بوده است با کلیک بر روی آگهی های زیر از ما حمایت کنید
و در صورت تمایل برای درج آگهی در صفحه مربوط به: مسجد جامع قزوین در وب سایت محشر، با شماره 09123833830 تماس بگیرید و یا واتس آپ پیام بدید

مطلب مسجد جامع قزوین را برای دوستان خود ارسال کنید

ارسال مسجد جامع قزوین در فیسبوک
ارسال مسجد جامع قزوین در تویتر
ارسال مسجد جامع قزوین در واتس آپ
ارسال مسجد جامع قزوین در تلگرام
خبرخوان مسجد جامع قزوین

Mahshar

دانستنی فال طالع بینی بهداشت سلامت سبک زندگی سفر گردشگری آشپزی تغذیه ازدواج همسرداری ترفند بورس


فال حافظ

0