معرفی سراب گیان 1 جاذبه طبیعی استان همدان


معرفی سراب گیان 1 جاذبه طبیعی استان همدان

سراب گیان کجاست؟

سراب گیان منطقه‌ای طبیعی و خوش آب و هوا در استان همدان و یکی از جاذبه های بکر همدان می باشد که می‌تواند یک انتخاب خوب برای گذراندن یک روز تعطیل باشد. گیان پر است از درختان انبوهی که چیزی شبیه یک جنگل را به وجود آورده‌اند و در سرتاسر مسیر رودخانه قرار گرفته‌اند. شما می‌توانید پیک نیک خود را کنار آب و زیر همین درختان برپا کنید.

چه چیزی بهتر از این جاذبه طبیعی که در سایه درختان بنشینید و به صدای دلنشین رودخانه خروشانی که از کنار شما می‌گذرد گوش دهید. در اینجا آرامش محض به سراغتان خواهد آمد، هوای منطقه همیشه چندین درجه از هوای داخل شهر خنک‌تر است و در تابستان، مردم محلی برای فرار از گرما، به سراب گیان می‌آیند.

پیشنهاد میکنیم در سفر های خود به همدان دیدن و حضور در سراب گیان و دیدن این جاذبه گردشگری طبیعی همدان را برنامه ریزی کنید.

وجود درختان بلوط، زالزالک، بید و چنار‌هایی که عمر برخی از آن‌ها به ۳۰۰-۴۰۰ سال پیش بازمی‌گردد گواه بر قدمت این منطقه طبیعی دارد. حتی گفته می‌شود در این منطقه آثاری از جنگل زاگرس دیده می‌شود که در گذشته از بین رفته است.

همان جاده رسیدن به سراب گیان نیز پوشیده از درختانی است که ورود شما به سراب را تبدیل به یک خاطره دل‌انگیز و خاص می‌کند. شاید حتی لحظاتی فکر کنید که در جاده‌های شمالی کشور قرار دارید.

مهم‌ترین ویژگی سراب گیان رودخانه آن است. این رودخانه یکی از پر آب‌ترین رودخانه‌های غرب کشور محسوب می‌شود که در هر ثانیه یک مترمکعب آبدهی دارد و در هر سال حدود ۲۵۰۰ لیتر در ثانیه متوسط میزان آب آن است. مردم محلی از این رودخانه برای آبیاری باغات و زمین‌های کشاورزی خود استفاده می‌کنند.

نکته جالب این است که آب رودخانه همیشه سرد است و گفته می‌شود متوسط دمای آن در طول سال، فقط حدود ۵ درجه است. سفر به منطقه گیان برای کسانی که به طبیعت علاقه دارند و یا مردمی که می‌خواهند ساعت‌هایی را در خوشی سر کنند و روح خود را به آرامش برسانند، یک کار ضروری محسوب می‌شود.

تجربه بودن در چنین مکانی و حس لطیف و دل‌انگیز سراب گیان چیزی نیست که بتوانید به سادگی از کنار آن بگذرید.

سراب گیان یکی از جاذبه های گردشگری طبیعی در استان همدان
سراب گیان یکی از جاذبه های گردشگری طبیعی در استان همدان

کلمه “گیان” یک واژه در زبان لکی-لری به معنای”جان” است و مردم منطقه به خاطر شرایط خاص طبیعی‌اش به اینجا سراب گیان یا همان سراب جان می‌گویند.

خوشبختانه به دلیل اهمیت فراوان این منطقه و همچنین شرایط خاص آن، با همت مسئولان، سراب گیان در تاریخ ۲۶ اسفند ماه ۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در فاصله ۲ کیلومتری از خود سراب نیز تپه گیان قرار دارد، تپه‌ای تاریخی که باستان شناسان عقیده دارند قدمت آن به ۳۷۰۰ سال پیش از میلاد بازمی‌گردد.

mahshar logo 3 معرفی سراب گیان 1 جاذبه طبیعی استان همدان بیشتر بدانید: جنگل طبیعی همدان ، بهشت غرب کشور همچنان ناشناخته-جنگل گیان در کنار تپه تاریخی گیان با قدمتی بیش از 37 قرن قبل از تولد مسیح

همدان را می‌توان جزو ۵ استان مهم در صنعت گردشگری کشور نامید. بیشتر مردم با جاذبه‌های تاریخی این استان و بخصوص شهر همدان آشنا هستند؛ اما در دیگر بخش‌های این استان نیز دیدنی‌های طبیعی فراوانی وجود دارد که می‌تواند مقصد مناسبی برای ماجراجویی طبیعت گردان باشد.

این بار می‌خواهیم به شما پیشنهاد کنیم به شهر کوچک گیان بروید، جایی در جنوب استان همدان با ۸ هزار نفر جمعیت که شهرت خود را به خاطر شرایط خاص جغرافیایی‌اش به دست آورده است.

سراب گیان
سراب گیان: سراب گیان یکی از جاذبه های گردشگری طبیعی در استان همدان

در گیان مناطق حافظت شده جنگلی و تپه باستانی با قدمت بیش از ۳ هزار سال وجود دارد که نشان از اهمیت آن در گذشته دور می‌دهد. مردم اینجا به خاطر هم مرز بودن با استان لرستان، بیشتر به زبان لری صحبت می‌کنند. خاک گیان یکی از حاصلخیزترین زمین‌های کشاورزی استان همدان محسوب می‌شود؛ اما مکانی که باید هدف شما از سفر به این شهر باشد سراب گیان است.

منطقه‌ای طبیعی و فوق العاده زیبا با رودخانه‌ای خروشان که به یکی از مکان‌های جذاب طبیعت‌گردی استان همدان تبدیل شده است.

کجا اقامت کنیم

اولاً باید بدانید که استان همدان جزو استان‌های بسیار سرد کشور است. پس زمان سفر شما، بهتر است در فصل‌های بهار و تابستان باشد که هم از هوا لذت ببرید و هم بتوانید در خود منطقه یا پارک‌های شهر گیان کمپ بزنید.

ولی پاییز و زمستان همدان دیدنی است و جذابیت ها و جاذبه های گردشگری خود را دارد و این امر همدان را به مقصد گردشگری 4 فصل تبدیل کرده است.

در این شهر هتل وجود ندارد پس بهترین کار این است که بعد از بازدید از گیان به سمت نهاوند برگردید. در نهاوند هتل ۲ ستاره کوثر وجود دارد که واقع در میدان سیدالشداء است.

اگر فرصت دارید، بهترین کار این است که به سمت همدان بروید. در آنجا هم گزینه‌های اقامتی شما فراوان خواهد بود هم می‌توانید از جاذبه‌های گردشگری آن شهر نیز دیدن کنید.

دیدنی‌های دیگر منطقه

وقتی شما به گیان سفر می‌کنید، بهتر است سفر خود را پربارتر کنید. در نزدیکی شما به فاصله ۱۵ کیلومتری شهر نهاوند قرار دارد. حدود ۷۰ کیلومتر به سمت جنوب هم شهرستان بروجرد و ۱۰۰ کیلومتر در شمال گیان هم شهر همدان قرار دارد.

هر سه این شهر‌ها دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی هستند که می‌توانید در مسیر خود از آن‌ها بازدید کنید. در ادامه فهرست دیدنی‌های این شهر‌ها را باهم برسی می‌کنیم.

جاذبه های طبیعی نهاوند استان همدان

رودخانه گاماسیاب
معبد لائودیسه
تپه نوشیجان

جاذبه های طبیعی بروجرد استان همدان

خانه طباطبایی
مسجد جامع
مسجد سلطانی
تپه چغا
امام زاده جعفر
پل تاریخی قلعه حاتم
ونایی
بازار تاریخی

جاذبه های طبیعی همدان

غار علیصدر
گنج‌نامه
سد اکباتان
آرامگاه باباطاهر
آرامگاه بوعلی سینا
هگمتانه
برج قربان
بازار سنتی
موزه
حمام تاریخی قلعه

چطور به سراب گیان برویم

برای دیدن سراب گیان شما باید خودتان را به شهر گیان برسانید. اگر از سمت شمالی کشور می‌آیید ابتدا وارد همدان شوید و سپس وارد کنگاور شده از آنجا به نهاوند رفته و بعد از آن به گیان می‌رسید. اگر از سمت جنوب و مرکز کشور حرکت می‌کنید بهتر است به بروجرد بروید، از بروجرد به نهاوند و سپس گیان برسید.

وقتی وارد این شهر کوچک شوید تقریباً همه جا تابلو جاده سراب گیان را خواهید دید. مسیر آن در بخش جنوب غربی شهر واقع شده است. مسیران از مرکز شهر حدود ۴ کیلومتر است که می‌توانید در ۱۲ دقیقه آن را طی کنید.

محشر دات کام سایتی قدیمی و پربازدید!. تبلیغات در محشر دات کام به صورت کلیکی، گزینه خیلی خوب و مقرون به صرفه ای برای تبلبغات است.
هر کلیک فقط 100 تومان!
اگر مطلب "معرفی سراب گیان 1 جاذبه طبیعی استان همدان" برای شما مفید بوده است با کلیک بر روی آگهی های زیر از ما حمایت کنید
و در صورت تمایل برای درج آگهی در صفحه مربوط به: معرفی سراب گیان 1 جاذبه طبیعی استان همدان در وب سایت محشر، با شماره 09123833830 تماس بگیرید و یا واتس آپ پیام بدید

مطلب معرفی سراب گیان 1 جاذبه طبیعی استان همدان را برای دوستان خود ارسال کنید

ارسال معرفی سراب گیان 1 جاذبه طبیعی استان همدان در فیسبوک
ارسال معرفی سراب گیان 1 جاذبه طبیعی استان همدان در تویتر
ارسال معرفی سراب گیان 1 جاذبه طبیعی استان همدان در واتس آپ
ارسال معرفی سراب گیان 1 جاذبه طبیعی استان همدان در تلگرام
خبرخوان معرفی سراب گیان 1 جاذبه طبیعی استان همدان

Mahshar

دانستنی فال طالع بینی بهداشت سلامت سبک زندگی سفر گردشگری آشپزی تغذیه ازدواج همسرداری ترفند بورس


فال حافظ

0