معبد آرتمیس از عجایب هتفتگانه جهان


معبد آرتمیس از عجایب هتفتگانه جهان

معبد آرتمیس بنایی حیرت‌انگیز و زیبا است که هفتصد سال پیش از میلاد ساخته و به الهه یونانی، یعنی آرتمیس پیشکش شد. این معبد با ستون‌های مرمری و زیبا به ارتفاع ۱۵ متر، امروزه در شهر افِسوس و در فاصله حدود ۵۰ کیلومتری از شهر ازمیر در کشور ترکیه واقع شده است. این بنای تاریخی آن قدر زیبا است که در لیست هفت عجایب دنیا قرار گیرد.

معبد آرتمیس که تا کنون دستخوش آسیب‌های زیادی شده است، در حال حاضر فقط پایه‌های ستون‌هایش به جا مانده است.

معبد آرتمیس از عجایب هتفتگانه جهان

سال‌ها بعد از ساخت، سیلی ویرانگر آن را نابود کرد تا اینکه ۵۵۰ سال پیش از میلاد، توسط معماری زبردست مورد بازسازی قرار گرفت. اما دوباره ۳۵۰ سال پیش از میلاد، فردی به نام هروستراتوس با هدف نام آوری، معبد را به آتش کشید.

درست در شبی که اسکندر مقدونی چشم به جهان گشود، آرتمیس درگیر نگهداری از فرزندش اسکندر بود. پس از آن نیز اسکندر پس از فتح آسیای کوچک، به بازسازی معبد پرداخت.

جالب اینجاست که هر بازسازی بهتر از قبل انجام می‌شد و به شکوه و عظمت معبد می‌افزود. تا اینکه ۴۰۰ سال پس از میلاد نیز باز هم این بنای زیبا به دست مسیحیان تخریب شد و دیگر هیچ گاه بازسازی نشد. اگر با تور ترکیه به این کشور سفر کرده‌اید بازدید از این مکان در برنامه‌های تور وجود دارد.

معبد آرتمیس در ترکیه

معبد آرتمیس، یکی از عجایب هفتگانه جهان است. این بنا در سال ۵۵۰ قبل از میلاد در ترکیه کنونی ساخته شده‌است. معبد آرتمیس هم‌اکنون در نزدیکی شهر سلجوق و بناهای تاریخی اِفِسوس قرار دارد.

معبد آرتمیس در شهر افسس در حدود ۵۰ کیلومتری شهر ازمیر ترکیه قرار داشته‌است. معبد آرتمیس به عنوان زیباترین بنای روی زمین شناخته می‌شده‌است و به همین دلیل در میان عجایب هفتگانه جا دارد. هرچند که زیربنای باقی‌مانده از این معبد تاریخ ساخت آنرا قرن هفتم قبل از میلاد مشخص می‌کند. اما راه یافتن معبد آرتمیس در فهرست عجایب هفتگانه به حدود ۵۵۰ قبل از میلاد مربوط می‌شود.

معماری معبد آرتمیس

معبد آرتمیس با زیر بنای چهارگوش خود، برخلاف نمونه‌های دیگر از مرمر ساخته شده و یک ورودی زیبا و تزئینی به حیاط بزرگ ساختمان داشته‌است. پلکان مرمری طبقه همکف را به بالکن‌های بلند و عظیمی متصل می‌کردند که کف آن در حدود ۸ متر در ۱۳۰ متر بوده‌است.

۱۲۷ ستون در بنای معبد آرتمیس به کار رفته که ارتفاع آن‌ها ۲۰ متر و با سرستونهای ایونی و کناره‌های کنده کاری شده بوده‌است. گچکاری بنای معبد آرتمیس به شکل دورج‌ستونی است. ستونها در ردیفهای منظم در کل محوطه به جز منطقه مرکزی – که محل قرارگیری خانه الهه بود – قرار گرفته بودند.

معبد آرتمیس
معبد آرتمیس

معبد آرتمیس، عکس‌های معبد آرتمیس، تاریخچه معبد آرتمیس

معبد آرتمیس تعداد فراوانی از آثار هنری را درخود جا داده بود. از جمله ۴ مجسمه برنزی باستانی از قبیله آمازون که توسط بهترین هنرمندان دوران ساخته شده بودند. هنگامی که سنت پل به دیدن شهر آمده بود، معبد با ستونهای طلایی و مجسمه‌های کوچک نقره‌ای و نقاشی‌های متعدد تزئین شده بود.

هیچ شاهدی مبنی بر وجود مجسمه آرتمیس در مرکز معبد وجود ندارد اما دلیلی هم برای وجود نداشتن آن در دست نیست.

محشر دات کام سایتی قدیمی و پربازدید!. تبلیغات در محشر دات کام به صورت کلیکی، گزینه خیلی خوب و مقرون به صرفه ای برای تبلبغات است.
هر کلیک فقط 100 تومان!
اگر مطلب "معبد آرتمیس از عجایب هتفتگانه جهان" برای شما مفید بوده است با کلیک بر روی آگهی های زیر از ما حمایت کنید
و در صورت تمایل برای درج آگهی در صفحه مربوط به: معبد آرتمیس از عجایب هتفتگانه جهان در وب سایت محشر، با شماره 09123833830 تماس بگیرید و یا واتس آپ پیام بدید

مطلب معبد آرتمیس از عجایب هتفتگانه جهان را برای دوستان خود ارسال کنید

ارسال معبد آرتمیس از عجایب هتفتگانه جهان در فیسبوک
ارسال معبد آرتمیس از عجایب هتفتگانه جهان در تویتر
ارسال معبد آرتمیس از عجایب هتفتگانه جهان در واتس آپ
ارسال معبد آرتمیس از عجایب هتفتگانه جهان در تلگرام
خبرخوان معبد آرتمیس از عجایب هتفتگانه جهان

Mahshar

دانستنی فال طالع بینی بهداشت سلامت سبک زندگی سفر گردشگری آشپزی تغذیه ازدواج همسرداری ترفند بورس


فال حافظ

Comments are closed.

0