فانوس دریایی اسکندریه


فانوس دریایی اسکندریه

زمانی که اسکندر، پادشاه جوان مقدونی مصر را فتح کرد، قصد داشت با تاسیس اسکندریه، فرهنگ و اقتصاد یونان را در مصر رواج دهد. به این منظور، برای تک تک نقاط این شهر برنامه‌های دقیق در نظر گرفت و در مدت زمانی کوتاه توانست اسکندریه را به شهری با شکوه و متمدن تبدیل کند. او به ساخت بنایی بلند بر فراز جزیره‌ای زیبا به نام فاروس دستور داد تا کشتی‌ها بتوانند از روشنایی آن برای یافتن مسیر خود استفاده کنند. این جزیره در جلوی شهر اسکندریه قرار داشت.

در این مطلب می خوانید ... پنهان

در پاییز سال ۱۹۹۴، گروهی از غواصان باستان‌شناس با تجهیزات کامل غواصی وارد آب‌های اسکندریه در مصر شدند.

این غواصان در اعماق آب به دنبال بقایای آثار و اشیای تاریخی می‌گشتند. قطعات بزرگی از سنگ و بقایای مجسمه‌ها با تیرهای شناوری علامت‌گذاری شده بودند و یک مرکز فاصله‌یاب در ساحل می‌توانست جایگاه دقیق آن‌ها را مشخص کند.

از سامانه‌ی موقعیت‌یاب جهانی (GPS) برای اثبات دقیق محل این قطعات استفاده شد. سپس این اطلاعات وارد کامپیوتر شدند تا مجموعه اطلاعات دقیق و جزئی از بستر دریا به دست آمد. نکته‌ی جالب این است که دانشمندان از پیشرفته‌ترین امکانات و وسایل موجود در اواخر قرن بیستم استفاده کردند تا بقایای یکی از پیشرفته‌ترین دستاوردهای فنی قرن سوم پیش از میلاد را از آب خارج کنند و مورد بررسی قرار دهند.

این سازه چیزی نبود جز فانوس دریایی بزرگ اسکندریه و یکی از عجایب هفتگانه‌ی دنیای باستان.
فانوس دریایی اسکندریه به شکل یک برج در اسکندریه‌ی مصر قرار داشت. بر فراز فانوس اسکندریه، آتشی بود تا شب‌ها راهنمای ملوانان برای رسیدن به بندر اسکندریه باشد.

این برج در جزیره‌ی کوچک فاروس بنا شده بود و از همین‌جا است که کلمه‌ی فاروس (با تلفظی دیگر: فانوس) به معنای چراغ دریایی را برای این نوع ساختمان‌ها و مناره‌هایی که چراغ دریایی بر فراز آن است، به کار می‌برند.

فانوس دریایی اسکندریه

برج دریایی اسکندریه یا فانوس اسکندریه، در زمان پادشاهی جانشین اسکندر، یعنی «بطلمیوس دوم» (۲۴۷ – ۳۰۴ پیش از میلاد) به وسیله معماری به نام «سوسترات» ساخته شد و راه را به فانوس‌های آینده نشان داد.

عده‌ای معتقد هستند که که فانوس اسکندریه اولین فانوس دریایی جهان بوده است. این ساختمان زیبای ۱۰۰ متری تا قرن‌ها سومین ساختمان بلند جهان بعد از هرم بزرگ جیزه بود.

فانوس اسکندریه سه طبقه داشت؛ یک طبقه‌ی مربعی در پایین، یک برج هشت وجهی در وسط و یک طبقه‌ی استوانه‌ای در بالا که با آتش روشن می‌شد و مردان دریا را هدایت می‌کرد. این فانوس در اثر زلزله‌های قرن ۱۲ تا ۱۵ به‌تدریج از بین رفت و توسط سلطان مملوک به یک قلعه‌ی قرون وسطایی تبدیل شد. گفته می‌شود که روی برج، یک آینه‌ی غول‌پیکر نیز نصب بوده است.

فانوس دریایی اسکندریه
فانوس دریایی اسکندریه

اسکندر خود فانوس اسکندریه را ندید و ۲۳ سال پیش از ساخت فانوس درگذشت. اما بطلیموس دوم جانشین او، سوسترات را که معماری توانمند بود، مامور به ساخت آن کرد. ارتفاع فانوس دریایی اسکندریه به ۲۸۲ متر می‌رسید، اما برخی از اعراب معتقدند که این برج ۱۱۶ متر ارتفاع داشت. این فانوس بر روی پایه‌ای چهار گوش به ارتفاع ۶۹ متر قرار داشت و شامل سه قسمت بود. قسمت اول بنایی مکعبی شکل بود، بخش دوم ستونی ۸ ضلعی و بخش سوم استوانه‌ای بود که بر روی آن مشعلی فروزان قرار داشت و روشنایی بخش مسیر دریانوردان و تجار بود. در نهایت در سال ۱۳۷۵ میلادی، فانوس اسکندریه در اثر زلزله تخریب شد و برای همیشه از بین رفت.

آنچه تاریخ درباره‌ی ارتفاع برج ذکر کرده است، باورکردنی نیست. یونانی‌ها می‌گویند این برج در حدود ۲۷۲ متر ارتفاع داشته است. بااین‌حال اعراب که ۱۰ قرن بعد توانستند قدم به مصر بگذارند، بلندای ویرانه‌ی برج دریایی اسکندریه را ۱۶ متر اعلام کردند. فانوس دریایی اسکندریه بر فراز برج عظیم آن روشن بود و این برج تا سده‌ی ۱۲ جایگاه فانوس دریایی بوده است.

محشر دات کام سایتی قدیمی و پربازدید!. تبلیغات در محشر دات کام به صورت کلیکی، گزینه خیلی خوب و مقرون به صرفه ای برای تبلبغات است.
هر کلیک فقط 100 تومان!
اگر مطلب "فانوس دریایی اسکندریه" برای شما مفید بوده است با کلیک بر روی آگهی های زیر از ما حمایت کنید
و در صورت تمایل برای درج آگهی در صفحه مربوط به: فانوس دریایی اسکندریه در وب سایت محشر، با شماره 09123833830 تماس بگیرید و یا واتس آپ پیام بدید

مطلب فانوس دریایی اسکندریه را برای دوستان خود ارسال کنید

ارسال فانوس دریایی اسکندریه در فیسبوک
ارسال فانوس دریایی اسکندریه در تویتر
ارسال فانوس دریایی اسکندریه در واتس آپ
ارسال فانوس دریایی اسکندریه در تلگرام
خبرخوان فانوس دریایی اسکندریه

Mahshar

دانستنی فال طالع بینی بهداشت سلامت سبک زندگی سفر گردشگری آشپزی تغذیه ازدواج همسرداری ترفند بورس


فال حافظ

0