درمان بوی بد دهان ناشی از سینوزیت


درمان بوی بد دهان ناشی از سینوزیت

سینوزیت علاوه بر مشکلاتی مثل تب، سردرد و آبریزش بینی، جوانب منفی دیگری نیز دارد. از جمله این نکات منفی، بوی بد دهان ناشی از سینوزیت است. بوی بد دهان معمولاً یکی از اولین عوارض جانبی است که در مشکل سینوزیت بروز پیدا می‌کند. خوشبختانه عفونت سینوس‌ها قابل درمان است و وقتی این مشکل درمان شود، بوی بد دهان نیز از بین می‌رود. در این مقاله راه‌هایی برای از بین بردن بوی بد دهان ناشی از سینوزیت معرفی می‌کنیم.

عفونت سینوزیت چیست

عفونت سینوزیت وقتی اتفاق می‌افتد که لایه مخاطی پوشاننده حفره‌های جمجمه، زخیم شده و اجازه عبور درست هوا را ندهد. سینوزیت ها که در پشت گونه‌ها، چشم، بینی و پیشانی قرار دارند فاقد هرگونه باکتری یا عامل بیماری‌زا هستند. وقتی هوا در این حفره‌ها جریان پیدا می‌کند، مخاط نازک از بین موهای ریز موجود در این حفره‌ها حرکت کرده و وارد پشت گلو می‌شود.
اما وقتی سرماخوردگی و آلرژی‌ها مخاط اضافه تولید می‌کنند، یا پولیپ بینی و استخوان بینی مانع از جریان پیدا کردن این مخاط می‌شوند، باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها در این محل تجمع پیدا می‌کنند. بیماری‌های خاصی که مانع از عملکرد صحیح موهای درون سینوس‌ها می‌شوند نیز می‌توانند باعث بروز این مشکل شوند و همه این‌ها منجر به بروز بوی بد دهان می‌شوند.
در نهایت سینوسی که دارای باکتری باشد، ملتهب می‌شود. سینوزیت حاد کمتر از چهار هفته به طول می‌انجامد و سینوزیت مزمن می‌تواند زمان زیادی مثلاً سه ماه وجود داشته باشد.
اگر شما دچار عفونت سینوزیت هستید، حتماً از سردردهای شدید آن نیز اذیت می‌شوید. مقاله ” چگونه سردرد سینوزیت را از بین ببریم ” را مطالعه نمایید تا از روش‌های بهبود این سردردها آگاه شوید.
بوی بد دهان ناشی از سینوزیت ممکن است بخاطر بینی و سینوس ها در قالب سینوزیت باشد. هنگامی که سینوس ها مسدود می شوند، باکتری ها درون آنها جمع می شوند و عفونت سینوسی موجب بوی بد می شوند. با ما همراه باشید تا چند راهکار ساده و فوری برای درمان بوی بد دهان ناشی از سینوزیت به شما پیشنهاد کنیم.

درمان خانگی بوی بد دهان ناشی از سینوزیت
درمان خانگی بوی بد دهان ناشی از سینوزیت

درمان بوی بد دهان ناشی از سینوزیت

بوی بد دهان در هنگام سرماخوردگی به این دلیل است که به خاطر گرفتگی بینی، فرد مجبور است از دهان تنفس کند. درنتیجه‌ی تنفس از دهان، دهان خشک شده و بوی بد از آن بروز می‌کند. اما بوی بد دهان ناشی از سینوزیت به دلیل بوی بد خود مخاط است. مخاطی که به باکتری آلوده شده است از داخل حفره‌های سینوس به پایین جاری شده و به پشت گلو وارد می‌شود. در این نقطه مخاط بد بو با هوا در تماس می‌شود و بوی بد آن از طریق تنفس و دهان به بیرون منتقل می‌شود.
یکی از مؤثرترین کارها برای رفع بوی بد دهان ناشی از سینوزیت ،این است که روزی دو بار مسواک بزنید. هنگام مسواک زدن حتماً از خمیردندان‌های حاوی فلوراید که دارای بوی قوی هستند استفاده کنید. این کار به صورت موقتی می‌تواند بوی بد دهان ناشی از سینوزیت را بپوشاند؛ اما دقت کنید که این کار درمان بوی بد ترشحات بینی نیست و تا زمانی که سینوس‌ها تمیزنشده‌اند، بوی بد وجود خواهد داشت.

عسل و آویشن برای درمان بوی بد دهان ناشی از سینوزیت

یک داروی گیاهی رفع بوی بد دهان ، عسل و آویشن است. ترکیب این دو ماه علاوه بر تسکین علائم سینوزیت، باعث از بین بردن بوی بد دهان ناشی از سینوزیت نیز می‌شود. می‌توانید آویشن را دم کرده و با عسل مخلوط کنید. این ترکیب را دو بار در روز میل کنید.

درمان خانگی بوی بد دهان ناشی از سینوزیت

روغن اوکالیپتوس ، یک درمان خانگی بوی بد دهان ناشی از سینوزیت

یکی دیگر از گیاهان مفید برای رفع عفونت سینوزیت ، اوکالیپتوس است. روغن اوکالیپتوس را می‌توانید از عطاری‌ها تهیه نمایید. روغن اوکالیپتوس با مخاط بینی واکنش می‌دهد و مخاط اضافه را از بین برده و همچنین به آن اجازه می‌دهد که جاری‌شده و با سرفه خارج شود.
سینوزیت حاد معمولاً به صورت خود به خودی برطرف می‌شود اما داروهای نسخه آزاد مثل انتی هیستامین یا اسپری‌های بینی مثل سالین  یا قرص‌هایی مثل استامینوفن می‌توانند در بهبود علائم سینوزیت کمک کنند. دقت کنید که بهبود خود سینوزیت مساوی با درمان بوی بد دهان ناشی از سینوزیت است. از اسپری‌های بینی نباید بیشتر از 3 الی 5 روز استفاده کنید. در عوض، مایعات گرم فراوانی بنوشید، هوای اتاق را مرطوب نگه‌دارید و از اسپری‌های بینی فقط در شرایط نیاز استفاده کنید.
اگر علائم و نشانه‌ها بعد از چند روز بهبود نیافتند، حتماً به پزشک مراجعه کنید چرا که ممکن است برای تخلیه عفونت و درمان آن نیاز به کمک پزشک داشته باشید. ممکن است آزمایش‌های سی‌تی‌اسکن یا ام آر آی برای تشخیص میزان شدت سینوزیت انجام شود.

در عفونت سینوزیت، باکتری‌ها در مخاط مجاری تنفسی گیر افتاده و باعث ایجاد بوی بد دهان می‌شوند. مطمئن‌ترین راه برای از بین بردن بوی بد دهان ناشی از سینوزیت ، درمان خود عفونت سینوزیت است. اما گیاهانی مثل آویشن و اکالیپتوس و با استفاده از مسواک زدن نیز درمان بوی بد دهان ناشی از سینوزیت تا حدی ممکن است.

عفونت سینوسی علائم مشابهی به سرماخوردگی دارد. تفاوت بزرگی بین این دو، این است که این علائم چه مدت طول می کشد. علائم سینوزیت معمولا کمتر از 10 روز طول می کشد ولی سینوزیت مزمن می تواند به مدت 12 هفته یا بیشتر ادامه یابد.

بوی بد دهان ناشی از سینوزیت چگونه ایجاد می شود؟

سرماخوردگی با ایجاد خشکی دهان هنگام نفس کشیدن، هنگامی که هوا از طریق بینی بالا می رود، موجب ایجاد بوی بد دهان می شود.
با این حال، مخاط سینوس های عفونی خودشان نیز بوی بدی دارند و هوایی که با آن ها برخورد می کند، بدبو می شود. مخاط آلوده سینوس ها به پایین و پشت گلو ریخته می شود، جایی که هوا بازدم می شود و بوی عفونت به نفس شما منتقل می شود.

شما می توانید بوی دهان خود را با شستشوی دهان با خمیردندان های فلوراید، بهبود دهید. با این حال این روش، موقتی است و بوی بد تا زمانی که عفونت از بین نرود، متوقف نمی شود.

اکثر عفونت های سینوسی حاد به طور طبیعی تشخیص داده می شوند، اما درمان های بدون نسخه (OTC) مانند قرص های آنتی هیستامین، اسپری بینی، استامینوفن و لوزی های گلو می توانند نشانه های شما را کاهش دهند.

به یاد داشته باشید باید از استفاده از ضد انعقاد بینی استفاده کنید تا بیش از 3 تا 5 روز طول بکشد. در عوض، مایعات زیاد (نوشیدنی) را بنوشید، فقط زمانی که نیاز به استفاده از یک مرطوب کننده و اسپری بینی دی بی سالین دارید.

اگر علائم بعد از دو تا سه هفته بهبود نیافته یا سردرد دارید، تب بیش از 102.2 F یا تورم شدید در اطراف چشم، به پزشک خود مراجعه کنید. او می تواند آنتی بیوتیک ها را برای یک عفونت باکتریایی یا یکی دیگر از داروهای مناسب با توجه به منبع مشکل تجویز کند.

درمان خانگی عفونت سینوسی برای رفع بوی بد دهان

عفونت معمولا به خودی خود بهتر می شود. آنتی بیوتیک ها به عفونت های سینوسی ناشی از ویروس یا تحریک هوای آلوده کمک نمی کند، اما برخی کارها هست که می توانید انجام دهید تا سرعت بهبودی شما بیشتر شود. در ادامه به روش هایی برای  بوی بد دهان ناشی از سینوزیت و رهایی از شر عفونت های سینوسی ، اشاره می شود.

به مقدار کافی آب بنوشید

برای کمک به خروج ویروس از بدن، مطمئن شوید که بدن شما به اندازه کافی هیدراته شده است. هر دوساعت تقریبا 250 میلی لیتر آب بنوشید.

ماده غذایی مفید که برای تقویت سیستم ایمنی بدن باید بخورید

برای مبارزه با ویروس، مواد غذایی تقویت کننده ایمنی بدن مانند سیر، زنجبیل و پیاز را به وعده های غذایی خود اضافه کنید. سازمان بهداشت جهانی توصیه می کند برای استفاده از سیر به صورت پزشکی 2 تا 5 گرم سیر تازه یا 300 تا 1000 میلی گرم عصاره سیر در روز مصرف کنید.

شما همچنین می توانید چای زنجبیل را نیز امتحان کنید. همچنین عسل خام را نیز می توانید برای افزایش تقویت سیستم ایمنی اضافه کنید. عسل سرشار از آنتی اکسیدان است و خواص ضد باکتری و ضد قارچی دارد.

سینوس های خود را مرطوب نگه دارید

هیدراته نگه داشتن سینوس ها می تواند به کاهش فشار کمک کند. در اینجا چند نکته برای این که سینوس های خود را هیدراته نگه دارید بیان می کنیم:

در شب، در اتاق خواب خود بخور کار بگذارید تا از انسداد بینی ها در شب جلوگیری به عمل آید.

در طول روز و قبل از خواب، از اسپری طبیعی نمکی برای بینی استفاده کنید. اینها را می توان از داروخانه محلی خود خریداری کرد و چند بار در روز برای کمک به رفع تراکم اخلاط بینی از آن استفاده کرد.

سینوس های خود را در معرض بخار قرار دهید. دوش گرفتن با آب داغ به صورت منظم و نفس کشیدن در هوای مرطوب می تواند به شما کمک کند.

شما همچنین می توانید یک کاسه را با آب جوش پر کنید و در مقابل آن بنشینید و با یک حوله ضخیم سر و کاسه را بپوشانید. این کار را 10 دقیقه ادامه دهید. سعی کنید سرتان را 10 اینچ بالاتر از آب نگه دارید.

سینوس های خود را با روغن تمیز کنید

روغن اوکالیپتوس می تواند به باز کردن سینوس ها و خلاص شدن از مخاط کمک کند. اطمینان حاصل کنید که فقط از اسانس های خوراکی استفاده می کنید. چند قطره روغن را به سقف دهانتان بکشید و سپس یک لیوان آب بنوشید.

کمپرس گرم

اعمال حرارت همراه با رطوبت، ممکن است باعث کاهش درد سینوس شود. حوله های گرم و مرطوب را در اطراف بینی، گونه ها و چشم های خود قرار دهید تا درد را کاهش دهید. این کار همچنین کمک می کند مسیر بینی از بیرون باز شود.

از داروهای بدون نسخه استفاده کنید

اگر از روش های خانگی به نتیجه نرسیدید می توانید از داروساز خود بخواهید که داروهای بدون نسخه مانند سودافد(داروی ضد احتقان) به شما بدهد.

این داروها ممکن است علائم سینوزیت را با تنگ کردن عروق خونی کاهش دهد. این به کاهش التهاب و تورم نیز کمک می کند. همینطور ممکن است جریان تخلیه از سینوس ها را بهبود بخشد.

درد ناشی از افزایش فشار داخل بینی می تواند با استفاده از یکی از موارد زیر کاهش یابد:

  • آسپرین
  • استامینوفن
  • ایبوپروفن

هنگام مصرف داروهای بدون نسخه همیشه توصیه های داروساز و دستورالعمل های مربوط به آن را دنبال کنید.

در صورتی که بهبودی در حال خود پس دو سه هفته احساس نکردید و یا این که سردرد یا تب و یا تورم در اطراف چشم مشاهده کردید، به پزشک مراجعه کنید.

محشر دات کام سایتی قدیمی و پربازدید!. تبلیغات در محشر دات کام به صورت کلیکی، گزینه خیلی خوب و مقرون به صرفه ای برای تبلبغات است.
هر کلیک فقط 100 تومان!
اگر مطلب "درمان بوی بد دهان ناشی از سینوزیت" برای شما مفید بوده است با کلیک بر روی آگهی های زیر از ما حمایت کنید
و در صورت تمایل برای درج آگهی در صفحه مربوط به: درمان بوی بد دهان ناشی از سینوزیت در وب سایت محشر، با شماره 09123833830 تماس بگیرید و یا واتس آپ پیام بدید

مطلب درمان بوی بد دهان ناشی از سینوزیت را برای دوستان خود ارسال کنید

ارسال درمان بوی بد دهان ناشی از سینوزیت در فیسبوک
ارسال درمان بوی بد دهان ناشی از سینوزیت در تویتر
ارسال درمان بوی بد دهان ناشی از سینوزیت در واتس آپ
ارسال درمان بوی بد دهان ناشی از سینوزیت در تلگرام
خبرخوان درمان بوی بد دهان ناشی از سینوزیت

Mahshar

دانستنی فال طالع بینی بهداشت سلامت سبک زندگی سفر گردشگری آشپزی تغذیه ازدواج همسرداری ترفند بورس


فال حافظ

0