هفتۀ بیست و دوم بارداری


هفتۀ بیست و دوم بارداری

رحم در حال حاضر حدود ۳ سانتی‌متر بالای ناف شما قرار دارد. طی هفتۀ ۲۲ بارداری ممکن است متوجه شوید که اعداد روی ترازو با افزایش وزن شما در حال بالا رفتن است. در این مطلب می‌توانید با تغییرات بدن و زندگی‌تان، عوارض شایع بارداری، خودمراقبتی و علائم نیازمند مراجعه به پزشک در هفتۀ ۲۲ بارداری آشنا شوید.

در این مقاله مطالعه می‌کنید:
  • تغییرات بدن و زندگی شما
  • عوارض شایع بارداری در هفتۀ بیست و دوم
  • خودمراقبتی طی هفتۀ بیست و دوم
  • علائم نیازمند مراجعه به پزشک در هفتۀ بیست و دوم

تغییرات بدن و زندگی شما

در این مرحله هر هفته وزن اضافه می‌کنید و این افزایش وزن نیز در مادران متفاوت است. این وزن اضافی، نه تنها مربوط به جنین در حال رشد، بلکه به خاطر وزن جفت و چربی است که بدن شما در آماده‌سازی برای تولید شیر پس از تولد نوزاد ذخیره خواهد کرد. پستان‌های شما باز هم بزرگ‌تر خواهد شد و ممکن است در این هفته شروع به تولید آغوز کند. این مادۀ چرب حاوی مواد مغذی فراوانی است و اولین شیر شما برای کودکتان خواهد بود. زنان باردار ممکن است متوجه ترک‌های پوستی ‌شوند. فراموشی دوران بارداری نیز می‌تواند بسیار خسته‌کننده باشد. تحقیقات نشان می‌دهد وقتی ما سعی می‌کنیم همزمان چند کار را انجام دهیم، کیفیت کاری که در تلاش برای انجام آن هستیم پایین می‌آید. پس به جای اخم کردن، سعی کنید هر بار فقط روی یک موضوع تمرکز کنید و قبل از این که سراغ کار دیگری بروید، حتماً آن را تمام کنید و به خودتان سخت نگیرید.

عوارض شایع بارداری در هفتۀ بیست و دوم

ترک‌های پوست و ترشحات پستان‌ها ممکن است در مورد برخی از زنان طی این هفته وجود داشته باشد. اما عوارض معمول و رایج بارداری برای بیشتر زنان باردار در هفتۀ ۲۲ شامل موارد زیر است:

  • یبوست
  • گرفتگی عضلات پا
  • کمردرد
  • انقباضات رحم

خودمراقبتی طی هفتۀ بیست و دوم

برخی مادران باردار در این هفته دچار گرفتگی عضلات پا می‌شوند. سعی کنید هانگام نشستن پاهایتان را روی هم نیندازید و پس از تأیید پزشکتان روزانه پیاده‌روی کنید. همچنین در انتخاب کفش بیشتر به دنبال راحتی آن باشید تا زیبایی و کفش‌هایی بخرید که پای شما راحت در آنها قرار گیرد. از کفش‌هایی استفاده نکنید که مجبور باشید برای پوشیدن آنها خم شوید. در طول بارداری اغلب کمی کلستروم یا همان آغوز از نوک پستان‌ها خارج می‌شود. اگر ترشحات پستان‌ برایتان آزاردهنده است، می‌توانید از دستمال معمولی یا پدهای ویژه‌ای استفاده کنید که داخل سوتین قرار می‌گیرد و این رطوبت را جذب می‌کند. برای پیشگیری از یبوست، در طول روز به میزان کافی آب بنوشید و در رژیم غذایی خود از سبزیجات و میوهاستفاده کنید.

وزن شما نیز باید تحت کنترل باشد. اضافه وزن معمول بارداری خطری ندارد، اما نکتۀ مهم این است که اضافه وزن خیلی کم یا خیلی زیاد در طول بارداری می‌تواند نشانۀ وجود یک مشکل باشد. اضافه وزن خیلی زیاد در طول بارداری می‌تواند احتمالفشار خون حاملگی یا ابتلا به دیابت بارداری و در نتیجه افزایش احتمال زایمان نوزاد بزرگ‌جثه و پره‌اکلامپسی را افزایش دهد. اضافه وزن خیلی کم نیز می‌تواند به زایمان پیش از موعد یا وزن پایین هنگام تولد منجر شود. همچنین اگر طی این هفته، انقباضات براکستون هیکس رحم را تجربه کردید، با تغییر وضعیت بدن، نوشیدن آب یا استراحت کردن این انقباضات را آرام کنید؛ اما اگر انقباضات شدید و ادامه‌دار شد، بهتر است به پزشکتان اطلاع دهید.

اگر کودک دیگری دارید برای جلوگیری از فشار روی پشت و کمردرد خود به جای بغل کردن او، به طرفش خم شوید. در طول بارداری باید مراقب ستون فقرات خود باشید. اگر تشک شما فرورفتگی دارد، وقت آن است که تعویض شود. به خاطر داشته باشید تشکی بخرید که ستون فقرات شما را در حالت مناسب و راحتی نگه ‌دارد. به عنوان بخشی از برنامۀ روزانۀ خودعضلات کف لگن را تمرین دهید. تقویت عضلات کف لگن به شما کمک می‌کند تا درد ناحیۀ تناسلی کاهش یاید و در نتیجه زایمان راحت‌تری داشته باشید و پس از زایمان نیز سریع‌تر بهبود پیدا کنید. این تمرینات همچنین از بی‌اختیاری ادرار جلوگیری می‌کند، به ویژه هنگامی که جنین برای رشد خود، شروع به فشار آوردن روی مثانه می‌کند.

شما می‌توانید طی این هفته برای شرکت در دوره‌های آموزشی بارداری و کلاس‌های آمادگی زایمان اقدام کنید. همچنین در صورت تمایل برای یک سفر کوتاه برنامه‌ریزی کنید. اکنون زمان خوبی است که پیش از تولد نوزاد و تا زمانی که هنوز توانایی سفر دارید، به مسافرت بروید. در صورت سفر با هواپیما بهتر است قوانین صدور مجوز پرواز برای زنان باردار را از شرکت‌های هواپیمایی جویا شوید.

علائم نیازمند مراجعه به پزشک در هفتۀ بیست و دوم

اگر در طول دوران باردای متوجه شده‌اید که اشتهای شما به میزان زیادی افزایش پیدا کرده است، عطش فراوان دارید یا بیش از حد معمول دوران بارداری دچار تکرر ادرار هستید، بهتر است برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنید. این علائم ممکن است ناشی از دیابت بارداری باشد. در این ‌هفته‌ها و تا پایان سه ماهۀ سوم، لازم است به علائمی مانند هر گونه تورم در صورت یا دست، حالت تهوع و استفراغ شدید یا تغییر در بینایی توجه کنید و درصورتی‌که هر یک از این علائم را احساس کردید، برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنید. این علائم می‌تواند نشان‌دهندۀ عارضۀ پره‌اکلامپسی باشد. همچنین بهتر است با علائم زایمان زودرس نیز آشنا باشید.

محشر دات کام سایتی قدیمی و پربازدید!. تبلیغات در محشر دات کام به صورت کلیکی، گزینه خیلی خوب و مقرون به صرفه ای برای تبلبغات است.
هر کلیک فقط 100 تومان!
اگر مطلب "هفتۀ بیست و دوم بارداری" برای شما مفید بوده است با کلیک بر روی آگهی های زیر از ما حمایت کنید
و در صورت تمایل برای درج آگهی در صفحه مربوط به: هفتۀ بیست و دوم بارداری در وب سایت محشر، با شماره 09123833830 تماس بگیرید و یا واتس آپ پیام بدید

مطلب هفتۀ بیست و دوم بارداری را برای دوستان خود ارسال کنید

ارسال هفتۀ بیست و دوم بارداری در فیسبوک
ارسال هفتۀ بیست و دوم بارداری در تویتر
ارسال هفتۀ بیست و دوم بارداری در واتس آپ
ارسال هفتۀ بیست و دوم بارداری در تلگرام
خبرخوان هفتۀ بیست و دوم بارداری

Mahshar

دانستنی فال طالع بینی بهداشت سلامت سبک زندگی سفر گردشگری آشپزی تغذیه ازدواج همسرداری ترفند بورس


فال حافظ

0