هفتۀ سی و دوم بارداری


هفتۀ سی و دوم بارداری

شکم شما طی هفته‌های آینده بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود و فرزند شما تا چند هفتۀ دیگر متولد خواهد شد. هفته‌های پیش رو زمان خوبی برای جمع کردن محتویات ساکی که قرار است با خودتان به بیمارستان ببرید، این وسایل را بر اساس نیاز درون ساک قرار دهید. در این مطلب با تغییرات بدن و زندگی خود، عوارض شایع بارداری، مراقبت‌های پزشکی، خودمراقبتی‌ها و علائم نیازمند مراجعه به پزشک در هفتۀ ۳۲ آشنا شوید.

در این مقاله مطالعه می‌کنید:
  • تغییرات بدن و زندگی شما
  • عوارض شایع بارداری در هفتۀ سی و دوم
  • مراقبت‌های پزشکی هفتۀ سی و دوم
  • خودمراقبتی طی هفتۀ سی و دوم
  • علائم نیازمند مراجعه به پزشک در هفتۀ سی و دوم

تغییرات بدن و زندگی شما

در این هفته نیز بدن شما به وزن اضافه کردن ادامه خواهد داد و شما نیازمند کالری بیشتری هستید، اما حتماً باید این انرژی را از منابع غذایی سالم تأمین کنید. رحم شما هنوز در حال فشار آوردن به سمت بالاست و در نتیجه احتمالاً باعث تنگی نفس و سوزش معدۀ شما می‌شود. در این هفته از دوران بارداری ممکن است ضربان قلب شما برای مدتی سریع‌تر شود. تپش قلب مسئلۀ شایعی است و معمولاً جای هیچ نگرانی نیست، ولی درصورتی‌که تپش قلب شما با درد قفسۀ سینه یا تنگی نفس همراه باشد باید با پزشکتان تماس بگیرید. اگر فرزندان کوچکی داشته باشید، باردار بودن به مرور سخت‌تر می‌شود. خم شدن برای حمام کردن آنها و برداشتن اسباب‌بازی‌ها و وسایل بی‌شمار از روی زمین ممکن است باعث کلافگی شما شود. گاهی ممکن است فکر کنید تمام کارها را شما انجام می‌دهید، اگر چنین احساسی داشتید، همسر خود را در جریان بگذارید و به وضوح بگویید که چگونه می‌تواند از شما حمایت کند و توقع نداشته باشید که همسرتان ذهن شما را بخواند.

عوارض شایع بارداری در هفتۀ سی و دوم

با توجه به متفاوت بودن میزان و شدت عوارض بارداری در زنان مختلف، عوارض شایع بیشتر مادران باردار در این هفته شامل موارد زیر است:

  • کمردرد
  • یبوست
  • تنگی نفس
  • تورم پا
  • گرفتگی عضلات پا
  • ترشح پستان‌ها
  • سوزش معده
  • تکرر ادرار
  • تغییرات خلق‌وخو
  • انقباضات بدون درد رحم

مراقبت‌های پزشکی هفتۀ سی و دوم

در هفته‌های ۳۱ تا ۳۴ بارداری، لازم است که حداقل یک جلسه ملاقات با پزشک داشته باشید. مراجعه به موقع برای انجام معاینات روتین بارداری، به حفظ سلامت بارداری شما کمک می‌کند. در جلسات معاینات بارداری در سه ماهۀ سوم، پزشک با بررسی وضعیت سلامت عمومی شما شامل وزن و فشار خون و همچنین معاینۀ کامل، از نبود علائم مشکلاتی مانندپره‌اکلامپسی و دیابت بارداری مطمئن می‌شود. همچنین پزشک با بررسی و معاینۀ شکم شما، وضعیت رشد و قرارگیری جنین را مشخص می‌کند. در این معاینات اگر پزشک نیاز به بررسی‌های بیشتری داشته باشد، ممکن است برخی از آزمایش‌ها را برای شما درخواست کند.

همچنین در این جلسات، پزشک ممکن است با بررسی و معاینۀ دهانۀ رحم و میزان باز و نازک شدن آن و همچنین ترشحات، احتمال زایمان زودرس را بررسی کند. زایمان زودرس در این ‌هفته‌ها خطری برای شما و جنین ندارد، اما لازم است پزشک این علائم را بررسی کند تا در صورت نیاز اقدامات مراقبتی مورد نیاز را برای شما انجام بدهد.

خودمراقبتی طی هفتۀ سی و دوم

هنگام خارج شدن از رختخواب مراقب کمر خود باشید. ابتدا به پهلو بچرخید و سپس با کمک دست‌ها بنشینید. باسن خود را به لبۀ تخت نزدیک کنید تا بیش از حد لازم نیاز به کشش و خم شدن به سمت جلو نداشته باشید. عادت کنید که همیشه پیش از ایستادن، به مدت یک تا دو دقیقه در حالت نشسته بمانید تا فشار خون شما تنظیم شود. از مصرف وعده‌های غذایی بزرگ در تعداد وعده‌های کم که باعث احساس سنگینی می‌شود، پرهیز کنید و به جای آن غذاهای سبکی ‌بخورید که به زمان طولانی برای هضم شدن نیاز نداشته باشد. برای یک میان وعدۀ سالم و مغذی می‌توانید از میوه‌ها، سبزیجات، ساندویچ با نان تست، سالاد، ماست، غلات صبحانه، بیسکویت و پنیر استفاده کنید. مصرف مایعات به اندازۀ کافی را نیز فراموش نکنید.

اگر دچار گرفتگی عضلات پا یا تورم پاها هستید، مصرف لبنیات را افزایش دهید، از ایستادن‌های طولانی پرهیز کنید و پس از اجازۀ پزشک، در طول روز کمی پیاده‌روی کنید. برای کاهش تکرر ادرار، به جای شب‌ها در طول روز مایعات مصرف کنید و هنگام ادرار کردن به سمت جلو خم شوید تا مثانۀ شما کاملاً خالی شود. همچنین برای پیشگیری از کمردرد نیز می‌توانیدتمرینات تقویت عضلات کمر را امتحان کنید. برای کاهش سوزش معده، سعی کنید از هر گونه مواد غذایی محرک مانند غذاهای ادویه‌دار و نوشیدنی‌های گازدار اجتناب کنید. برای بهبود تنگی نفس نیز بهتر است کارهای روزانه را کمی آهسته‌تر انجام دهید و بیش از حد به خودتان فشار وارد نکنید.

در صورت زایمان طبیعی، ماهیچۀ ناحیۀ پرینه باید تا حد زیادی کشیده شود تا سر نوزاد از کانال زایمان خارج شود. انجام تمرینات کگل در طول بارداری از پارگی این ناحیه هنگام زایمان جلوگیری می‌کند. بهتر است از پزشک خود دربارۀ فوایدتمرینات کاهش درد زایمان تحقیق کنید. تا حدود هفتۀ ۳۶ بارداری، جلسات معاینۀ روتین پیش از زایمان شما، هر دو هفته یک بار خواهد بود و پس از هفتۀ ۳۶ باید هر هفته یک بار به پزشک مراجعه کنید. شاید این مسئله به نظر شما کمی ‌یکنواخت بیاید، اما مهم است که شما به دقت تحت نظر قرار بگیرید، زیرا در سه ماهۀ سوم، مشکلاتی نظیر مسمومیت بارداری یا پره‌اکلامپسی، دیابت بارداری و زایمان زودرس شایع‌تر است. همچنین باید به گزینه‌ها و روش‌های متفاوت تسکین درد زایمان طبیعی فکر کنید و در مورد آنها از پزشکتان مشورت بخواهید. مزایا و مضرات هر یک از آنها را به دقت بررسی کنید. شاید الان تصمیم بگیرید که نمی‌خواهید از هیچ روشی برای تسکین درد زایمان استفاده کنید، اما بهتر است یک برنامۀ دوم نیز داشته باشید تا درصورتی‌که نظرتان عوض شد آن را دنبال کنید. پزشک، همسر یا همراهتان نیز باید از این موارد اطلاع داشته باشند.

علائم نیازمند مراجعه به پزشک در هفتۀ سی و دوم

در این هفته نیز مانند هفته‌های قبل باید به علائم شروع زایمان که می‌تواند نشان‌دهندۀ زایمان زودرس باشد، توجه کنید. همچنین لازم است علائمی مانند سردرد، تورم ناگهانی دست و صورت، تاری دید یا تهوع و استفراغ را نیز جدی بگیرید و در صورت داشتن هر کدام از این علائم برای بررسی بیشتر و اطمینان پزشک از مبتلا نبودن شما به عارضۀ پره‌اکلامپسی، سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید. علاوه بر آن، توجه به علائم زیر نیز در این دوران ضروری است:

  • سرگیجه
  • احساس خستگی و ضعف
  • تپش قلب
  • تنگی نفس
  • زردی یا رنگ‌پریدگی پوست، به خصوص زیر پلک‌ها، لب‌ها و نوک انگشتان

این علائم ممکن است نشانۀ کم‌خونی باشد و بهتر است در صورت مشاهدۀ آنها برای تشخیص دقیق‌تر به پزشک مراجعه کنید.

محشر دات کام سایتی قدیمی و پربازدید!. تبلیغات در محشر دات کام به صورت کلیکی، گزینه خیلی خوب و مقرون به صرفه ای برای تبلبغات است.
هر کلیک فقط 100 تومان!
اگر مطلب "هفتۀ سی و دوم بارداری" برای شما مفید بوده است با کلیک بر روی آگهی های زیر از ما حمایت کنید
و در صورت تمایل برای درج آگهی در صفحه مربوط به: هفتۀ سی و دوم بارداری در وب سایت محشر، با شماره 09123833830 تماس بگیرید و یا واتس آپ پیام بدید

مطلب هفتۀ سی و دوم بارداری را برای دوستان خود ارسال کنید

ارسال هفتۀ سی و دوم بارداری در فیسبوک
ارسال هفتۀ سی و دوم بارداری در تویتر
ارسال هفتۀ سی و دوم بارداری در واتس آپ
ارسال هفتۀ سی و دوم بارداری در تلگرام
خبرخوان هفتۀ سی و دوم بارداری

Mahshar

دانستنی فال طالع بینی بهداشت سلامت سبک زندگی سفر گردشگری آشپزی تغذیه ازدواج همسرداری ترفند بورس


فال حافظ

0