هفتۀ سیزدهم بارداری


هفتۀ سیزدهم بارداری

بسیاری از زنان باردار احساس می‌کنند که در هفتۀ ۱۳، کاملاً بارداری خود را باور کرده‌اند. اندازۀ شکم دیگر حرکات فیزیکی معمولی را محدود نمی‌کند و آن شتاب ترسناک برای رفتن به دستشویی، حداقل برای مدتی تمام شده است. ممکن است این هفته کمی بیشتر خود را آرام و آسوده احساس کنید و پذیراتر با جریان زندگی همگام شوید. در این مطلب با تغییرات بدن و زندگی، عوارض بارداری، مراقبت‌های پزشکی، خودمراقبتی و علائم نیازمند مراجعه به پزشک طی هفتۀ ۱۳ آشنا شوید.

در این مقاله مطالعه می‌کنید:
  • تغییرات بدن و زندگی شما
  • عوارض شایع بارداری در هفتۀ سیزدهم
  • مراقبت‌های پزشکی هفتۀ سیزدهم
  • خودمراقبتی طی هفتۀ سیزدهم
  • علائم نیازمند مراجعه به پزشک در هفتۀ سیزدهم

تغییرات بدن و زندگی شما

با کنترل تولید هورمون‌ها توسط جفت، تهوع صبحگاهی باید رو به کاهش برود، اگرچه این عارضه برای برخی زنان مدتی دیگر نیز ادامه می‌یابد. اگر به دلیل تهوع صبحگاهی و تأثیر آن روی اشتهایتان، افزایش وزن نداشته‌اید، ممکن است از این به بعد وزن اضافه کنید. اگرچه بیشتر افزایش وزن بارداری پس از هفتۀ ۲۰ اتفاق می‌افتد. با تغییرات هورمونی، شما اکنون باید کمتر احساس خستگی کنید و بیشتر انرژی داشته باشید. رحم شما به سمت بالا حرکت می‌کند، بنابراین ممکن است نیاز به دفع مکرر ادرار به شدت هفته‌های پیش نداشته باشید. ممکن است ترک‌های پوستی روی شکم، پستان‌ها و باسن شما ظاهر شده باشد. پستان‌‌ها احتمالاً بزرگ‌تر و شاید ناصاف و گره‌دار شده‌اند که ناشی از غدد و مجاری داخل بافت پستان است که شروع به آماده‌سازی برای تولید شیر می‌کنند. کلستروم یا آغوز در سه ‌ماهه دوم شروع به شکل‌گیری می‌کند. در این مرحلۀ اول تولید شیر، ممکن است کلستروم هنگام ماساژ از نوک پستان‌ها خارج شود.

برخی زنان در این مرحله از بارداری، اشتیاق جنسی بیشتری را تجربه می‌کنند و برخی دیگر این تغییر را ندارند و هر دو حالت نیز طبیعی است. رابطۀ جنسی در دوران بارداری هیچ آسیبی به جنینتان نمی‌رساند، مگر این که پزشک به علت شرایط پزشکی خاصی مثل خونریزی شدید، پایین بودن جفت یا موارد دیگری منع رابطۀ جنسی در طول بارداری را به شما توصیه کرده باشد. اگر احساس می‌کنید پرانرژی‌تر هستید، دربارۀ تقویت رابطۀ خود با همسرتان فکر کنید و برای تفریح با هم وقت بگذارید. سعی کنید در مورد چیزی غیر احساسات اخیر خودتان با او صحبت کنید.

عوارض شایع بارداری در هفتۀ سیزدهم

در هفتۀ ۱۳ بارداری، احتمالاً به میزان قابل ‌ملاحظه‌ای بهتر از هفته‌های قبل هستید. تهوع و خستگی شما باید اکنون تا حد زیادی کاهش یافته باشد و حتی ممکن است احساس سلامتی و انرژی تازه‌ای داشته باشید. از سطوح بالاتر انرژی خود در هفته‌های آینده لذت ببرید، زیرا این وضعیت خیلی طولانی نخواهد بود و در مرحلۀ آخر بارداری باز هم احساس خستگی بازمی‌گردد. عوارض شایع بارداری که در بیشتر زنان طی این هفته وجود دارد، ممکن است شامل موارد زیر باشد:

مراقبت‌های پزشکی هفتۀ سیزدهم

اگر شما آزمایش‌های خون سه ماهۀ اول و سونوگرافی NT خود را انجام نداده‌‌اید، این هفته آخرین فرصت برای انجام این آزمایش‌های است. پس لازم است هرچه سریع‌تر برای انجام آنها اقدام کنید. مجموعۀ مراقبت‌های پزشکی که ممکن است لازم باشد در این هفته دریافت کنید شامل موارد زیر است:

آزمایش خون غربالگری سه ماهۀ اول بارداری: در این آزمایش که یک آزمایش خون ساده است، در آزمایشگاه مقدار دو ماده را در خون اندازه‌گیری می‌کنند؛ بتای آزاد گنادوتروپین جفتی انسان یا hCG و پروتئین A پلاسما (PAPP-A) که در دوران بارداری تولید می‌شود. نتایج این آزمایش در کنار سونوگرافی NT می‌تواند به پزشک در تشخیص احتمال اختلال کروموزومی جنین کمک کند. این آزمایش نیز باید بین هفته‌های ۱۱ تا ۱۳ بارداری انجام شود.

سونوگرافی NT: سونوگرافی NT بخشی از غربالگری سه ماهۀ اول بارداری است و معمولاً طی هفته‌های ۱۱ تا ۱۳ بارداری انجام می‌شود. در این نوع سونوگرافی، پزشک میزان مایع پشت گردن جنین را با هدف بررسی احتمال اختلالات کروموزومی مانند سندرم داون و تریزومی ۱۸ اندازه‌گیری می‌کند.

آزمایش نمونه‌برداری پرزهای جفتی: نمونه‌برداری از پرزهای جفتی یا CVS، یک آزمایش تشخیصی است که برای تشخیص نقص‌های مادرزادی و اختلالات کروموزومی مانند تریزومی ۱۸ و سندرم داون بین هفته‌های ۱۰ تا ۱۴ بارداری درخواست داده می‌شود. این آزمایش تنها در صورت نیاز و تشخیص پزشک، ممکن است بعد از بررسی نتیجۀ آزمایش‌های غربالگری سه ماهۀ اول درخواست شود.

خودمراقبتی طی هفتۀ سیزدهم

گرفتگی بینی برای برخی از زنان می‌تواند از هفتۀ ۱۳ شروع شود. خون‌دماغ شدن و گرفتگی گوش‌ها نیز عارضه‌ای شایع است. همۀ این عوارض ناشی از افزایش جریان خون به غشای مخاطی بینی است، بنابراین همیشه مقداری دستمال کاغدی همراه داشته باشید. از این فکر که اکنون می‌توانید به اندازۀ دو نفر غذا بخورید، پرهیز کنید. به یاد داشته باشید که برایافزایش وزن ایده‌آل در دوران بارداری در این هفته نیز باید همچنان مصرف غذاهای مناسب دوران بارداری را ادامه دهید. لذت خوردن را از خودتان دریغ نکنید، فقط معقولانه غذا بخورید. اگر هنوز حالت تهوع دارید، می‌توانید به جای سه وعده‌، بین پنج تا شش وعده غذای سبک‌تر بخورید. اگر گرسنه‌اید خیلی منتظر غذا خوردن نمانید و تلاش کنید قند خون خود را در سطح ثابتی نگه دارید.

برای جلوگیری از ترک‌های پوستی، سعی کنید پوست بدن خود را مرطوب نگه دارید. برای بهبود یبوست می‌توانید غذاهای فیبردار، میوه و سبزیجات بخورید و زیاد آب بنوشید. برای کاهش تکرر ادرار، هنگام ادرار کردن به سمت جلو خم شوید تا مثانۀ شما کاملاً خالی شود. همین‌طور باید کم‌کم به فکر استفاده از لباس‌های بارداری نیز باشید و برای راحتی پستان‌ها نیزسوتین مناسب بارداری تهیه کنید. اگر بودجۀ شما محدود است، سعی کنید لباس‌های دوستی که قبلاً باردار بوده است را قرض بگیرید. تمرینات ورزشی نیز همچنان توصیه می‌شود، البته اگر پزشک ورزش کردن را برای شما مجاز بداند. پیاده‌روی ویوگا گزینه‌های خیلی خوبی هستند.

علائم نیازمند مراجعه به پزشک در هفتۀ سیزدهم

توجه کافی نسبت به علائم غیرمعمول بدنتان می‌تواند در حفظ سلامت شما و جنین نقشی مهمی داشته باشد. علائمی مانند انقباض و درد شدید در لگن و خونریزی واژینال در این هفته، نیاز به مراجعۀ سریع به پزشک و اقدامات پزشکی فوری دارد. علاوه بر آن لازم است که در این هفته به سایر علائم هشداردهندۀ زیر توجه کنید و در صورت مشاهدۀ هر کدام از آنها سریعاً به پزشک مراجعه شود:

  • خونریزی از واژن
  • درد در شانه‌ها و کتف
  • تپش قلب
  • نبض ضعیف یا غش کردن
  • درد شدید یا حساسیت در ناحیۀ لگن یا شکم

اگرچه برخی از علائم در دوران بارداری شایع هستند و نیازی به نگرانی نیست، اما لازم است که علائم عوارض شایع بارداری را که معمولاً بی‌خطر است و علائم عوارض شدید و نیازمند مراقبت پزشکی فوری را بشناسید تا بتوانید تفاوت آنها را از هم تشخیص بدهید و در زمان لازم، سریع به پزشک مراجعه کنید.

محشر دات کام سایتی قدیمی و پربازدید!. تبلیغات در محشر دات کام به صورت کلیکی، گزینه خیلی خوب و مقرون به صرفه ای برای تبلبغات است.
هر کلیک فقط 100 تومان!
اگر مطلب "هفتۀ سیزدهم بارداری" برای شما مفید بوده است با کلیک بر روی آگهی های زیر از ما حمایت کنید
و در صورت تمایل برای درج آگهی در صفحه مربوط به: هفتۀ سیزدهم بارداری در وب سایت محشر، با شماره 09123833830 تماس بگیرید و یا واتس آپ پیام بدید

مطلب هفتۀ سیزدهم بارداری را برای دوستان خود ارسال کنید

ارسال هفتۀ سیزدهم بارداری در فیسبوک
ارسال هفتۀ سیزدهم بارداری در تویتر
ارسال هفتۀ سیزدهم بارداری در واتس آپ
ارسال هفتۀ سیزدهم بارداری در تلگرام
خبرخوان هفتۀ سیزدهم بارداری

Mahshar

دانستنی فال طالع بینی بهداشت سلامت سبک زندگی سفر گردشگری آشپزی تغذیه ازدواج همسرداری ترفند بورس


فال حافظ
0