هفتۀ سی و پنجم بارداری


هفتۀ سی و پنجم بارداری

با پایان این هفته، تنها یک هفتۀ دیگر تا آمادگی شما برای زایمان، زمان باقی مانده است. شاید احساس کنید که روزهای ناراحتی و حمل یک شکم بزرگ هرگز به پایان نمی‌رسد، اما زمان زیادی نمانده است تا بتوانید کودک خود را در آغوش بگیرید. در این مطلب با تغییرات بدن و زندگی، عوارض بارداری، مراقبت‌های پزشکی، خودمراقبتی و علائم نیازمند مراجعه به پزشک طی هفتۀ ۳۵ بارداری آشنا شوید.

در این مقاله مطالعه می‌کنید:
  • تغییرات بدن و زندگی شما
  • عوارض شایع بارداری در هفتۀ سی و پنجم
  • مراقبت‌های پزشکی هفتۀ سی و پنجم
  • خودمراقبتی طی هفتۀ سی و پنجم
  • علائم نیازمند مراجعه به پزشک در هفتۀ سی و پنجم

تغییرات بدن و زندگی شما

شکم شما هنوز در حال بزرگ‌تر شدن است و با وجود فشار رحم به سمت قفسۀ سینه، ممکن است هنوز هم احساس تنگی نفس داشته باشید. اگر هنوز مشکلات شایع بارداری مثل سوءهاضمه، ورم مچ پا و پاها را نداشته‌اید، ممکن است این هفته آنها را تجربه کنید. از آنجا که وزن بیشتری را حمل می‌کنید و مفاصل شما به علت هورمون‌های بارداری شل‌تر شده است، حرکات بدن شما استواری و برازندگی همیشگی را ندارد و کاملاً طبیعی است که در ماه‌های آخر بارداری حرکات شما کمی سنگین باشد، به ‌ویژه وقتی با بزرگ‌تر شدن جنین و رحم، مرکز ثقل بدن شما تغییر می‌کند. طی این هفته باید بیشتر مراقب باشید، به ویژه وقتی که روی سطوح ناهموار یا لیز راه می‌روید. با افزایش وزن و اندازۀ شکم در طول بارداری، برخی زنان دچار عرق‌سوز پوست بین ران‌ها و زیر پستان‌ها می‌شوند. پوستتان ممکن است سرخ، ملتهب و مرطوب شود، به ویژه در قسمت‌هایی که پوست چین می‌خورد.

این هفته ممکن است دچار بی‌حوصلگی و بی‌صبری شوید. شاید احساس کنید به قدر کافی صبر کرده‌اید و حالا تصویری از کودک در ذهن شما شکل گرفته است و شما بسیار مشتاقید بدانید این تصویر چقدر دقیق است. بهتر است صبر کنید؛ کودک شما هنوز در حال رشد است. به نظر می‌رسد که درد پاها و پشت، تمام انرژی شما را می‌گیرد و دوست ندارید هیچ کاری انجام دهید. بهتر است تسلیم علائم بدن خود شوید. سخت نگیرید و بدنتان را آسوده بگذارید. اگر می‌توانید چند روز استراحت کنید. شما هنوز به نقطۀ پایان بارداری خود نرسیده‌اید، بنابراین کمی به خودتان برسید تا حالتان بهتر شود. همچنین طی این هفته ممکن است کمی گریان و مستعد افت‌های عاطفی ناگهانی باشید. بهتر است بدانید که بارداری یک حالت سالم و طبیعی در زندگی زنان است. آن را برای خود عادی جلوه دهید و از تلقی بارداری خود به عنوان اتفاقی غیرطبیعی یا مشکلی که نیاز به درمان پزشکی دارد، پرهیز کنید.

عوارض شایع بارداری در هفتۀ سی و پنجم

تمام زنان در یک زمان و به یک شکل با عوارض بارداری روبه‌رو نخواهند شد. عوارض شایع و معمول بارداری برای بیشتر زنان در هفتۀ ۳۵ شامل موارد زیر است:

  • خستگی
  • کمردرد
  • تورم پا
  • تکرر ادرار
  • سوزش معده
  • گرفتگی عضلات پا
  • تغییرات خلق‌وخو
  • اختلالات خواب
  • ترشحات پستان‌ها
  • انقباضات رحم

مراقبت‌های پزشکی هفتۀ سی و پنجم

در سه ماهۀ سوم بارداری، شما حداقل باید شش جلسه، مراقبت پزشکی بروید. جلسۀ دوم مراقبت‌های پزشکی سه ماهۀ سوم باید بین هفته‌های ۳۵ تا ۳۷ انجام شود. شما از این هفته تا هفتۀ ۳۷ فرصت دارید تا برای معاینات به پزشک یا ماما مراجعه کنید. رفتن به موقع به جلسات مراقبت‌های بارداری در سه ماهۀ سوم به پزشک کمک می‌کند که بتواند سلامت باردای شما را تحت نظر داشته باشد و در صورت وجود هر مشکلی سریعاً ان را تحت کنترل بگیرد.

پزشک در تمام جلسات معاینۀ سه ماهۀ سوم، فشار خون شما را برای بررسی عارضۀ پره‌اکلامپسی اندازه‌گیری می‌کند و ممکن است برای بررسی‌های بیشتر، آزمایش ادرار برای شما درخواست کند. همچنین در این جلسات، پزشک میزان رشد جنین و نحوۀ قرارگیری او را از طریق معاینۀ شکم بررسی می‌کند و با معاینات واژینال، میزان باز و نازک شدن دهانۀ رحم و نوع ترشحات آن را تحت نظر قرار می‌دهد تا در صورت مشاهدۀ هر نوع علائم زایمان زودرس، اقدامات پزشکی لازم را انجام بدهد. ممکن است با توجه به نتایج معاینات و تشخیص پزشک، آزمایش‌های تکمیلی دیگری مانند آزمایش پروفایل بیوفیزیکال نیز برای شما انجام شود. تمام این آزمایش‌ها و اقدامات برای اطمینان پزشک از روند سالم بارداری شماست و جای هیچ نگرانی خاصی وجود ندارد.

خودمراقبتی طی هفتۀ سی و پنجم

در این هفته همچنان باید به رژیم غذایی سالم خود ادامه بدهید و با وجود احساس ناراحتی و خستگی، سعی کنید به اندازۀ مورد نیاز فعال بمانید. ساک بیمارستان خود را آماده کنید و آن را در دسترس قرار دهید. اگر فرزندان دیگری دارید، اکنون زمان خوبی است که برای مراقبت از آنها در طول زایمان برنامه‌ریزی کنید. همچنین می‌توانید یک ماساژ دوران بارداری داشته باشید. برای پرهیز از عرق‌سوز شدن، لباس‌های نخی بپوشید. همچنین از پوشیدن لباس‌های تنگ جلوگیری کنید و نواحی مستعد عرق‌سوز بدن که کشالۀ ران‌ها و زیر پستان‌هاست را تا جای ممکن خشک نگه دارید.

برای کاهش تکرر ادرار، مصرف مواد حاوی کافئین مثل چای و قهوه را کاهش دهید و سعی کنید هنگام ادرار کردن به سمت جلو خم شوید تا مثانۀ شما کاملاً خالی شود. همچنین نوشیدن مایعات را به روز موکول کنید و در ساعات پایانی روز و هنگام خواب کمتر مایعات بنوشید. برای جلوگیری از تورم پا، از ایستادن‌های طولانی پرهیز کنید و اگر پزشکتان تأیید کرده است بهپیاده‌روی منظم خود ادامه بدهید. از هر گونه مواد غذایی محرک مانند غذاهای ادویه‌دار و نوشیدنی‌های گازدار نیز اجتناب کنید تا کمتر دچار سوءهاضمه شوید. همین‌طور برای داشتن خواب راحت، می‌توانید از روش‌های بهبود و رفع اختلالات خواب مثل یک برنامۀ روتین برای زمان خواب و تمرینات ورزشی کمک بگیرید.

در هفته‌های آخر سه ‌ماهه سوم بارداری، اغلب زنان باردار یک نیاز قوی برای تمیز کردن و آماده شدن برای ورود نوزاد دارند. اگر این احساس را داشتید، یادتان باشد که نباید خودتان را خسته کنید و اجازه دهید شخص دیگری کار بلند کردن اجسام و کارهای سنگین را انجام دهد. بلند کردن اجسام سنگین به کمرتان آسیب می‌رساند. افسردگی را نیز در هفتۀ ۳۵ بارداری جدی بگیرید. اگر احساس اندوه می‌کنید، نمی‌توانید بخوابید و هیچ اشتهایی ندارید، احساسات خود را با پزشکتان در میان بگذارید. حدود ۱۰ درصد از زنان باردار از افسردگی رنج می‌برند که احتمال افسردگی پس از زایمان را افزایش می‌دهد. شما ممکن است تنها با مصرف یک نسخه دارو پس از تجویز پزشک درمان شوید؛ برخی از داروهای ضدافسردگی برای بارداری بی‌خطر است. یوگا، مدیتیشن و دیگر تکنینک‌های تمدد اعصاب می‌تواند به شما در رهایی از افسردگی کمک کند.

علائم نیازمند مراجعه به پزشک در هفتۀ سی و پنجم

حرکات و تکان‌های جنین ممکن است با نزدیک شدن به زمان زایمان کاهش یابد. مقداری از این کاهش طبیعی است، زیرا فضای رحم شما کاملاً پر شده است. با این حال، شما باید تکان خوردن جنین را حداقل ده بار طی دو ساعت احساس کنید. اگر به این شکل نبود، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. حال کودک احتمالاً خوب است، اما بد نیست که وضعیت او بررسی شود. علاوه بر این، اگر تب، لرز و احساس درد یا سوزش هنگام ادرار را تجربه کردید، ممکن است ناشی از عفونت‌های مجاری ادرار باشد که باید به پزشک مراجعه کنید.

در این هفته نیز مانند سایر هفته‌های نیمۀ دوم بارداری، لازم است به علائمی مانند سردرد، تورم ناگهانی دست‌ها و صورت یا تاری دید توجه کنید و اگر هر کدام از این علائم را داشتید، برای بررسی احتمال عارضۀ پره‌اکلامپسی به پزشک مراجعه کنید. همچنین در صورت داشتن علائم زایمان زودرس، بهتر است سریع‌تر به بیمارستان مراجعه کنید تا وضعیت آمادگی شما برای زایمان بررسی شود. زایمان زودرس در این هفته‌ها خطری برای شما و جنین ندارد، اما لازم است به علائم آن دقت کنید تا در موقع مناسب به بیمارستان بروید. برخی از علائم زایمان زودرس شامل موارد زیر است:

  • انقباضات رحمی
  • لکه‌بینی یا خونریزی واژینال
  • فشار غیرمعمولی در لگن یا کمردرد
  • دردهای کرامپی شبیه قاعدگی
  • بیشتر یا رقیق‌تر شدن حجم ترشحات واژن
  • تغییر رنگ در ترشحات واژن؛ مایل به صورتی یا قهوه‌ای روشن
محشر دات کام سایتی قدیمی و پربازدید!. تبلیغات در محشر دات کام به صورت کلیکی، گزینه خیلی خوب و مقرون به صرفه ای برای تبلبغات است.
هر کلیک فقط 100 تومان!
اگر مطلب "هفتۀ سی و پنجم بارداری" برای شما مفید بوده است با کلیک بر روی آگهی های زیر از ما حمایت کنید
و در صورت تمایل برای درج آگهی در صفحه مربوط به: هفتۀ سی و پنجم بارداری در وب سایت محشر، با شماره 09123833830 تماس بگیرید و یا واتس آپ پیام بدید

مطلب هفتۀ سی و پنجم بارداری را برای دوستان خود ارسال کنید

ارسال هفتۀ سی و پنجم بارداری در فیسبوک
ارسال هفتۀ سی و پنجم بارداری در تویتر
ارسال هفتۀ سی و پنجم بارداری در واتس آپ
ارسال هفتۀ سی و پنجم بارداری در تلگرام
خبرخوان هفتۀ سی و پنجم بارداری

Mahshar

دانستنی فال طالع بینی بهداشت سلامت سبک زندگی سفر گردشگری آشپزی تغذیه ازدواج همسرداری ترفند بورس


فال حافظ

0