وسایل مجاز و وسایل ممنوعه در پرواز و سفر با هواپیما


وسایل مجاز و وسایل ممنوعه در پرواز و سفر با هواپیما

یکی از مسایل مهم قبل از سفر با هواپیما، مقدار بار مجاز در هواپیما و وسایل مجاز و غیرمجاز در قسمت بار هواپیما یا وسایل مجاز برای ورود به کابین هواپیما به صورت بار همراه می باشد؛ فرقی نمیکنه سفر خارجی و یا سفر داخلی با هواپیما اگر دارید حتما این مطلب را دنبال کنید.

در این مطلب می خوانید ... پنهان

این مساله می تواند از همان شروع سفری که قرار است لذت بخش باشد، را به دردسر بیاندازد و کامتان را تلخ کند.

گاهی اوقات مسافران برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها و به‌نوعی دوراندیشی، اقدام به برداشتن وسایل متعددی برای سفرهای طولانی خود می‌کنند؛ اما وقتی‌که به فرودگاه می‌رسند با فهرست بلندبالایی از وسایل ممنوعه در پرواز برای ورود به هواپیما روبرو می‌شوند.

همین اتفاق می‌تواند برنامه سفر آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. ممنوعیت برخی از این اقلام کمی عجیب است. محشر دات کام به همین بهانه به سراغ قوانین اداره امنیت حمل‌ونقل رفته و فهرستی از لوازم ممنوعه برای ورود به هواپیما را تهیه کرده است.

لیست وسایل مجاز و غیرمجاز در کابین و قسمت بار هواپیما

اکثر شرکت های هواپیمایی مشهور مقررات خود را برای بار مسافران در نظر می گیرند و شما به عنوان مسافر باید حتما این موارد را چک کنید.

هدف این مقاله گردآوری کامل ترین چک لیست از وسایلی است که شما می توانید با خود در کابین همراه داشته باشید و یا به قسمت بار هواپیما منتقل کنید. همچنین می توانید در بخش پایانی وزن مجاز هر شرکت هواپیمایی را نیز مطالعه کنید.

این فهرست مربوط به چمدان‌های سفر می‌شود و بازرسی آن‌ها حتمی است؛ بنابراین بهتر است تا در همان ابتدا مطمئن شوید که وسایل شما جزو اقلام ممنوع سفر نباشند.

با ما در بخش سفر و گردشگری سایت محشر دات کام، همراه باشید تا با وسایل مجاز و وسایل ممنوعه در پرواز و سفر با هواپیما آشنا شوید.

وسایل مجاز داخل کابین هواپیما

در ابتدا می خواهیم در مورد وسایل مجاز داخل هواپیما صحبت کنیم:

خوراکی و مایعات

در مورد خوراکی‌ها و مایعات ممنوعیتی در کابین هواپیما وجود نخواهد داشت. شما می‌توانید خوراکی هایی نظیر کلوچه، کیک، بیسکوییت، ساندویچ و از این دست خوراکی‌ها داخل ساک دستی خود به داخل کابین هواپیما ببرید. اما اگر خوراکی شما به شکل مایع یا ژله باشد، ممکن است مشکلاتی برای شما ایجاد کند و باید یک سری قوانین خاص را در مورد آن ها رعایت کنید.

بر اساس قوانین هواپیمایی، حجم اقلامی که به شکل مایع هستند، نباید بیش از ۱۰۰ میلی لیتر (نیم لیوان) باشد. این اقلام شامل مواردی مانند شیر خشک، شیر مادر، مربا، ژله، سس، روغن، سرکه، تمام دارو‌های مایع از قبیل قطره چشم، قطره بینی یا سرم می باشد. اگر بیش از این میزان است باید به قسمت بار هواپیما بفرستید.
همچنین لوازم آرایشی و بهداشتی همانند ریمل، شامپو، عطر و ادکلن نیز باید در ظروف کمتر از ۱۰۰ میلی لیتر بسته بندی شوند.

بنابراین باید این لوازم را در یک کیسه یک کیلوگرمی زیپ‌کیپ قرار دهید تا نشت نکنند. خوشبختانه این وسایل جز دسته ی وسایل غیر مجاز در بار هواپیما نیستند و می‌توانید این موارد را به قسمت بار هواپیما تحویل دهید. هیچ ممنوعیتی در قرار گرفتن این وسایل در بخش بار وجود نخواهد داشت.

بنابراین اگر قصد دارید وسایل ذکر شده را همراه خود به سفر ببرید، حتما آنها را در چمدان های خود و در بخش بار قرار دهید تا دچار مشکل نشوید.

وسایل برقی

در مورد وسایل برقی نیز ممنوعیت خاصی وجود ندارد. شما می‌‎توانید تمامی وسایل برقی از قبیل لپ تاپ، موزیک پلیر، تبلت، دوربین عکاسی و فیلم‌برداری، موبایل و هر نوع وسیله برقی را همراه خود به داخل کابین هواپیما ببرید.

بنابراین لوازم برقی جزء وسایل غیرمجاز در هواپیما محسوب نمی شوند. البته در هنگام پرواز بهتر است وسایلی همانند تلفن همراه و تبلت را در حالت پرواز قرار دهید.

امواج بی‌سیم ممکن است روی عملکرد دستگاه‌های برقی هواپیما تاثیر داشته باشد.

وسایل شخصی مانند لباس، شانه

لباس نیز جزو موارد غیر ممنوع به حساب می آید. شما می توانید در ساک دستی خود چندین دست لباس نیز قرار دهید. ورود لباس در کابین هواپیما جزء وسایل غیرمجاز در هواپیما به شمار نمی رود.

حمل وسایل شخصی که اگر تیز و برنده باشند، و یا به وسیله آن ها بتوان به کسی آسیب رساند، اجازه ورود به کابین هواپیما را نخواهند داشت. البته این در صورتی است که ابعاد آن غیرمعمول باشد و کاربردی چندگانه داشته باشد. مانند چاقوی سوئیسی.

حالا وقت آن رسیده که به موارد غیرمجاز در هواپیما نگاهی بیاندازیم.

وسایل ممنوعه در پرواز

شما به عنوان یک مسافر هواپیما به هر جایی که می خواهید سفر کنید، برای ورود وسایل و لوازم خود به داخل کابین هواپیما یا قسمت بار هواپیما محدودیت هایی دارید که معمولا به دلایل امنیت پرواز وضع شده اند.

برای من همیشه این موضوع که چه وسایلی اجازه‌ی ورود به قسمت بار هواپیما را دارند و کدام ها ندارند، یک معما بود.

امروز تصمیم گرفتم یک بار و برای همیشه این معما را برای خودم و شما حل کنم.

با توجه به تغییرات و بعضی حساسیت های قوانین حمل بار هواپیمایی، گاهی مجبور می‌شویم چمدان ها را باز کرده و وسایل‌ را برای بررسی امنیتی بیرون بریزید.

حالا فرض کنید که بخاطر ترافیک دیر به فرودگاه رسیده باشید و این زمان هر چند کوتاه سرنوشت پرواز شما را تعیین کند!

آن بطری آب یا اتوی مو می شود گران ترین بطری آب یا وسیله آرایشی که تا به حال برایتان هزینه برداشته است.

پس بهترین کار این است:

زمان بستن چمدان موارد زیر را در نظر بگیرید که چه وسایلی هیچ حساسیتی ندارند و چه وسایلی را نمی توان به قسمت کابین برد یا به قسمت بار هواپیما فرستاد.

حجم هر چمدان چقدر باید باشد و حداکثر بار مجاز هواپیما برای هر شرکت هواپیمایی چقدر تعیین شده است.

وسایل ممنوعه برای ورود به کابین هواپیما

قبل از بستن چمدان هایتان باید حواس‌ خود را به خیلی چیزها جمع کنید. از وزن چمدان ها تا بار غیرمجاز هواپیما در کابین و قسمت بار هواپیما. اگر بخواهید چمدانی به قسمت بار هواپیما تحویل ندهید نیز باید مواظب وسایل ساک دستی خود باشید.

زیرا لیست لوازم غیرمجاز در کابین هواپیما بیشتر از قسمت بار می باشد. هر شرکت هواپیمایی، فهرستی از لوازم غیرمجاز در کابین هواپیما دارد اما یک سری از وسایل هستند که در همه ایرلاین‌ها مشترک‌ می باشند. در زیر لیست آن وسایل که ممنوعه را می بینید.

وسایل غیرمجاز در هواپیما

به‌موجب قانون اداره امنیت حمل‌ونقل، تمامی مایعات، ژل‌ها و اسپری‌ها باید در ظروف ۱۰۰ گرمی یا کوچک‌تر با قابلیت جایگیری در کیسه‌های پلاستیکی باشند. مسافران تنها می‌توانند یک کیسه پلاستیکی تحویل بگیرند. بااین‌حال مایعات و ژل‌ها شامل چه مواردی می‌شوند؟ پاسخ به این سؤال به‌وضوح آنچه که شما فکر می‌کنید نیست! در ادامه هر یک را به صورت کامل توضیح می‌دهیم.

اسپری مو از لوازم آرایشی بهداشتی

اگر در بین وسایلی که برای پرواز انتخاب می‌کنید، اسپری مو هم وجود دارد باید آن را به بخش بازرسی تحویل دهید. اسپری مو یکی از وسایل ممنوعه در پرواز است و بر اساس قانون اداره امنیت حمل‌ونقل، اسپری موی شما باید فاقد مواد مضر باشد، در غیر این صورت ضبط می‌شود.

اسپری مو از وسایل ممنوع است

کرم پودر معمولی و مایع

کرم پودرهای معمولی و مایع نیز از وسایل آرایشی و بهداشتی هستند و جزو اقلام ممنوعه به هواپیما محسوب می‌شوند. اگر نیاز به کرم پودر دارید می‌توانید نوعی از آن را انتخاب کنید که وزنی کمتر از ۱۰۰ گرم داشته باشد.

توجه داشته باشید که اگر یک کرم پودر بزرگ داخل وسایل شما باشد، در بخش بازرسی آن را کنترل خواهند کرد و اجازه ندارید همراه خود ببرید.

اسپری خوشبوکننده بدن ممنوع است

قانون اسپری مو در مورد اسپری خوشبوکننده نیز صادق است و اجازه ورود آن به هواپیما را ندارید. اما اگر نیاز دارید حتماً خوشبو کننده همراه خود داشته باشید، می‌توانید خوشبوکننده مایع را با نوع جامد آن تعویض کنید و همراه خود ببرید.

اسپری خوشبوکننده بدن ممنوع است

حمل مایعات در قسمت بار هواپیما

حمل مایعاتی از جمله عطر یا ادکلنی، اگر کمتر از ۱۰۰ میل باشد می‌توانند همراه خود به کابین هواپیما ببرید. در غیر این صورت باید آن را داخل چمدان خود قرار داده و به قسمت بار هواپیما تحویل دهید.

ظرف مناسبی برای شامپوها و نرم‌کننده‌های خود انتخاب کنید

شامپوها و نرم‌کننده‌ها هم از وسایل ممنوعه در پرواز هستند که باید ظرف و قوطی مناسبی برای شامپوها و نرم‌کننده‌ها در نظر بگیرید که طبق رعایت قانون ۱-۱-۳ وزن آن‌ها کمتر از ۱۰۰ گرم باشد تا اجازه حمل با هواپیما را داشته باشید.

لوسیون بدن را همراه خود نبرید

لوسیون‌ها نیز در دسته مایعات قرار می‌گیرند و جزو وسایل ممنوعه در پرواز هستند و باید از قانون ۱-۱-۳ پیروی کنند. اگر مجبور هستید تا لوسیون بدن همراه خود داشته باشید، دقت کنید که باید وزن آن کمتر از ۱۰۰ گرم باشد.

ناخن‌گیرهای بزرگ را داخل وسایل خود نگذارید

ناخن‌گیرها مشکلی ندارند، اما قبل از انتخاب ناخن‌گیر حتما به اندازه آن‌ توجه کنید. ناخن‌گیرهای بزرگ را در خانه بگذارید و یکی را با اندازه کوچک انتخاب کنید.

لوازم ورزشی

لوازم ورزشی از جمله چوب بیسبال، چوب بیلیارد، باتوم اسکی، تیر و کمان، هاکی، چوب گلف و هر وسیله ورزشی دیگری که دارای چوب یا باتوم باشد، جز لوازم غیرمجاز در هواپیما هستند و باید قبل از شروع پرواز آن‌ها را به قسمت بار تحویل دهید.

قبل از تحویل بار، می توانید محافظ درستی برای آن ها در نظر بگیرید که از هرگونه آسیب احتمالی در زمان جابه‌جایی بار، در امان باشند.

برخی لوازم ورزشی غیرمجاز در کابین هواپیما:

  • چوب بیسبال
  • چوب بیلیارد
  • باتوم اسکی
  • تیر و کمان
  • هاکی
  • چوب گلف

حمل مایع سفیدکننده با هواپیما ممنوع است

حمل مایع سفیدکننده با هواپیما به‌طورکلی ممنوع است، بنابراین بهتر است که قبل از جمع کردن چمدان در مورد برداشتن لباس‌های سفید تجدیدنظر کنید تا مجبور نباشید برای این لباس‌ها مایع سفیده‌کننده حمل کنید.

خمیردندان مسافرتی بخرید

بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است و باید به صورت مرتب در طول شبانه‌روز و بعد از مصرف وعده غذایی دندان‌ها را مسواک زد. پس اگر به دندان‌های خود اهمیت می‌دهید، بهتر است تا یک خمیردندان مسافرتی تهیه کنید زیرا ورود خمیردندان با سایز معمولی به هواپیما ممنوع است.

وسایل برنده و تیز

تا این قسمت از مقاله در مورد وسایل آرایشی و بهداشتی ممنوع در پرواز صحبت کردیم، در ادامه‌ی مطلب در مورد وسایل تیز و برنده صحبت می‌کنیم.

کلیه لوازم تیز و برنده مانند چاقو، قیچی یا کاتر را نمی‌توانید به داخل کابین ببرید.

شاید فکر کنید که این خیلی واضح است ولی ممکن است بسیاری از مسافران برای سوغاتی یا مصرف شخصی خریده و در آخرین مرحله فراموش کرده‌اند آن را داخل بار اصلی بگذارند.

همین امر باعث می شود تا این لوازم توسط ماموران امنیتی فرودگاه ضبط شود. برخی از ایرلاین‌ها قیچی‌های کوچک لوازم آرایشی یا ناخن‌گیر را جز لوازم غیرمجاز در کابین هواپیما اعلام کرده‌اند.

قیچی آرایشگری (فلز با نوک‌تیز)

سعی نکنید تا در طول سفر به فکر کوتاه کردن موها یا دوخت و دوز لباس باشید؛ مگر اینکه دوست داشته باشید چمدان شما را بررسی کنند! زیرا قیچی با لبه‌های تیز و بلندتر از ۱۰ سانتی‌متر جزو وسایل نوک‌تیز و برنده هستند و در فهرست اقلام ممنوعه جای می‌گیرند.

قیچی آرایشگری (فلز با نوک‌تیز) ممنوع است

برای کاهش ریسک ضبط شدن قیچی آرایشی، در مسافرت از قیچی هایی که بخش انتهایی منحنی دارند و نوک تیز نیستند استفاده کنید.

تیغ‌های اصلاح جزو وسایل ممنوعه در پرواز است

اگر همچنان به روش‌های قدیمی برای اصلاح صورت خود تمایل به استفاده از تیغ‌های اصلاح دارید، باید آن‌ها را به خاطر پرواز ترک کنید. تیغ‌های اصلاح جزو اشیا تیز و برنده هستند و شما مجاز به وارد کردن آن‌ها به هواپیما نیستید.

توجه داشته باشید که بردن لوازم تیز و برنده مانند أنواع چاقوها، اره، پیچ‌کوشتی، دریل و آچار هم به داخل هواپیما ممنوع است.

فیلم‌های عکاسی خام را داخل هواپیما نبرید

دستگاه‌های اشعه ایکس باعث خراب شدن فیلم‌های خام عکاسی شما می‌شوند. اداره امنیت حمل‌ونقل توصیه می‌کند تا در سفرهای هوایی خود هرگز فیلم‌های خام را به همراه نداشته باشید تا به آن‌ها آسیبی وارد نشود.

ابزارآلات

تمام ابزارآلات از جمله پیچ گوشتی ساده تا یک چکش یا دریل برقی تقریبا جز لوازم غیرمجاز در کابین هواپیما هستند اما این وسایل را می توان جز وسایل مجاز در قسمت بار هواپیما قرار داد.

این وسایل در هر شکل و اندازه باید به قسمت بار تحویل داده شوند و اجازه حمل به داخل کابین را نخواهند داشت.

اسباب‌بازی‌های کودکان نیز گاهی به شکل ابزار بوده و توسط ماموران امنیتی فرودگاه ضبط خواهد شد. نیاز هست تا این وسایل را بسته‌بندی کرده و به قسمت بار هواپیما تحویل دهید.

وسایل آتش زا

هر مسافر می تواند یک فندک کوچک و یا یک جعبه کبریت کوچک همراه داشته باشد اما استفاده از آنها مثلا برای روشن کردن سیگار ممنوع می باشد. اما فندک هایی با مخزن بزرگ و فندک های اتمی اجازه ورود به داخل هواپیما را ندارند.

به طور کلی وسایل آتش‌زا جز لوازم غیرمجاز در کابین هواپیما هستند.

محصولات مصرفی مانند میوه و گوشت

خوراکی هایی نظیر میوه، گوشت و سایر محصولات کشاورزی امنیت مسافران را تحت تاثیر قرار نمی دهد. اما بسیاری از ایرلاین‌ها این خوراکی‌ها را هم در فهرست اشیای ممنوعه در کابین هواپیما قرار داده‌اند.

حتی در بسیاری از مقاصد مانند کانادا و امریکا به هیچ عنوان اجازه ورود محصولات کشاورزی حتی تخم گیاه را هم نمی دهند.

این قانون چنان سخت گیرانه است که در صورت عدم اظهار در گمرک ورودی، می تواند تا چندصد دلار جریمه برای شما به همراه داشته باشد.

بایدها و نبایدهای دارویی

اکثر کشورهای دنیا قوانین بسیار سخت‌گیرانه‌ای برای حمل مواد دارویی دارند. این قوانین تنها برای داروهای تخصصی نیست. بلکه برای حمل داروهای معمولی مانند کدئین نیز، نیاز به مجوز پزشک دارید.

در بیشتر کشورها، حمل داروها منع قانونی دارد و در صورت مشاهده، ممکن است مسافر دستگیر و طبق قوانین کشور مجبور به پرداخت جریمه شود و یا در برخی از موارد به حبس محکوم شود.

تمامی داروهای آرام‌بخش، کدئین دار، قرص‌های سرماخوردگی، آنفولانزا، مرفین و دگزامفتامین در اکثر مواقع دارای ممنوعیت هستند و حمل آن‌ها مجازات‌های شدیدی را در پی دارد.

در مورد کپسول اکسیژن قانون نوشته شده ای وجود ندارد. برخی از شرکت های هواپیمایی ورود کپسول اکسیژن تا 5 کیلوگرم را مجاز می دانند.

در سفرهای هوایی، اقلام ممنوعه را جدا کنید

زمانی که هواپیما را برای رفتن به سفر انتخاب می‌کنید باید قوانین و مقرارت سفر هوایی را هم بشناسید تا سفری لذت‌بخش تجربه کنید.

یکی از قوانین سفر هوایی همراه نداشتن وسایل ممنوعه در پرواز است. اداره امنیت حمل‌ونقل ورود بعضی از أقلام را در مسافرت‌های هوایی ممنوع اعلام کرده است و مسافر نباید آن‌ها را در وسایل خود جابجا کند.

وسایل مجاز و وسایل ممنوعه در پرواز
وسایل مجاز و وسایل ممنوعه در پرواز

لیست اشیا ممنوعه در هواپیما تحت هر شرایط

برخی از اشیای ممنوعه در کابین هواپیما، ممنوعیت‌شان آن قدر ساده است که شاید حتی نیازی به آوردن اسمشان در قوانین نباشد. مثل اسلحه، مواد محترقه و آتش‌زا، باتوم، کپسول گاز، مواد رادیو اکتیو، فشفشه، موادی که خود به خود آتش می‌گیرند و… همگی از این نوع اشیای ممنوعه هستند.

برای رفاه حال مسافران و حفظ امنیت پرواز، ورود برخی از وسایل تحت هر شرایطی به داخل هواپیما ممنوع است و شما به هیچ وجه نباید این وسایل را همراه خود داشته باشید.

وسایل ممنوعه در پرواز

  • ترقه
  • دینامیت
  • ماده منفجره پلاستیکی یا غیر پلاستیکی
  • باروت
  • بمب
  • مواد مشتعل
  • کلر
  • کیسه هوای اتومبیل
  • ایربگ
  • وسایل رادیواکتیو
  • وسایل عفونی
  • مواد آلی
  • انواع سموم
  • سموم

ما در این مطلب وسایل مجاز و وسایل ممنوعه در پرواز و سفر با هواپیما را معرفی کردیم. بعضی از وسایل کاملاً ممنوع هستند و بردن برخی از آن‌ها قوانین مخصوص را دارند که در متن نوشتیم. باشناخت اقلام ممنوع، سفری بدون دردسر را تجربه کنید.

آیا شما هنگام سفرهای هوایی با وسایل ممنوعه در پرواز آشنا بودید و آن‌ها را رعایت می‌کردید؟

اگر تجربه‌ای دارید لطفا در قسمت نظرات از خاطرات و تجربیات خود بنویسید.

محشر دات کام سایتی قدیمی و پربازدید!. تبلیغات در محشر دات کام به صورت کلیکی، گزینه خیلی خوب و مقرون به صرفه ای برای تبلبغات است.
هر کلیک فقط 100 تومان!
اگر مطلب "وسایل مجاز و وسایل ممنوعه در پرواز و سفر با هواپیما" برای شما مفید بوده است با کلیک بر روی آگهی های زیر از ما حمایت کنید
و در صورت تمایل برای درج آگهی در صفحه مربوط به: وسایل مجاز و وسایل ممنوعه در پرواز و سفر با هواپیما در وب سایت محشر، با شماره 09123833830 تماس بگیرید و یا واتس آپ پیام بدید

مطلب وسایل مجاز و وسایل ممنوعه در پرواز و سفر با هواپیما را برای دوستان خود ارسال کنید

ارسال وسایل مجاز و وسایل ممنوعه در پرواز و سفر با هواپیما در فیسبوک
ارسال وسایل مجاز و وسایل ممنوعه در پرواز و سفر با هواپیما در تویتر
ارسال وسایل مجاز و وسایل ممنوعه در پرواز و سفر با هواپیما در واتس آپ
ارسال وسایل مجاز و وسایل ممنوعه در پرواز و سفر با هواپیما در تلگرام
خبرخوان وسایل مجاز و وسایل ممنوعه در پرواز و سفر با هواپیما

Mahshar

دانستنی فال طالع بینی بهداشت سلامت سبک زندگی سفر گردشگری آشپزی تغذیه ازدواج همسرداری ترفند بورس


فال حافظ

0