محشر دات كام محبوبترين سايت فارسي


عکس و مطالب جالب روزانه: شامپانزه ها هم با هم مي جنگند


تغییر اندازه متن:

شامپانزه ها هم با هم مي جنگند شامپانزه ها هم با هم مي جنگند

شامپانزه ها هم با هم مي جنگند دانشمندان امريكا شواهدي منتشر كرده اند كه به گفته آنها نشان مي دهد شامپانزه ها براي گسترش قلمرو و تصرف منابع، به صورت سازماندهي شده به همسايه هاي خود حمله مي كنند.

در اين تحقيق، محققان دانشگاه ميشيگان امريكا، گروهي متشكل از حدود 150 شامپانزه را به مدت ده سال تحت نظر قرار دادند.

به گفته اين محققان، اين شامپانزه ها كه در پارك ملي كيباله نگهداري مي شدند، 18 شامپانزه از گروه هاي ديگر را كشته اند.

اين مطالعه كه برپايه تحقيقات پيشين انجام شده است، شواهدي ارائه مي دهد مبني بر اينكه اين گروه از شامپانزه ها به اعضاي گروهي ديگر، كه زنان و كودكان را هم شامل مي شد، حمله كرده و قلمرو خود را بيش از 20 درصد گسترش داده اند.

دانشمندان مي گويند پرخاش هاي درون گروهي، ذاتا به قصد همكاري صورت گرفته است اما اين دانشمندان بر اين باورند كه هنوز براي مقايسه حمله شامپانزه ها با جنگ هاي انساني زود است.

دانستن اينكه شامپانزه ها يكديگر را مي كشند دست آورد جديدي نيست اما قصد آنها از كشتار يكديگر تا كنون نامشخص بود.

نتيجه تحقيقات بر روي رفتار خشن اين گونه جانوري كه نزديك ترين خانواده به انسان است مي تواند به شواهد تازه اي در مورد تكامل انسان در زمينه همكاري بيانجامد.

جان ميتاني، استاد انسان شناسي دانشگاه ميشگان، در مقاله اي كه در نشريه كرنت بيولوژي منتشر شده گفت: "روند از آن خود كردن، آسان و مشخص است. شامپانزه ها يكديگر را مي كشند. همسايه هاي خود را مي كشند. مشاهدات ما نشان مي دهد كه دليل اين كار گسترش قلمرو است كه به قيمت جان هم نوعانشان تمام مي شود."

آقاي ميتاني، نويسنده اصلي اين تحقيق مي گويد اغلب كشتارها زماني اتفاق افتاده است كه گروه هاي كوچك شامپانزه ها براي انجام "عمليات گشتي" به قلمرو شامپانزه هاي ديگر وارد شده اند.

به دنبال گسترش قلمرو، شامپانزه ها به سرعت به زمين هاي تازه به دست آمده وارد مي شوند و از مزاياي منابع جديد هم استفاده مي كنند كه شامل غذا و شايد شامپانزه هاي ماده بيشتر نيز مي شود.

از آنجايي كه شامپانزه از نزديك ترين گونه هاي حيواني به انسان است مطالعاتي كه بر روي شامپانزه ها انجام مي شود معمولا با هدف به دست آوردن شواهدي در مورد رفتار و خاستگاه تكامل انسان صورت مي گيرد.

مطالب مرتبط: شامپانزه , جنگ , تحقيقات , دانشمند , امريكا , دانشگاه
لینک مستقیم: شامپانزه ها هم با هم مي جنگند
بخش عکس و مطالب جالب روزانه وب سایت محبوب فارسی زبانان محشر

شامپانزه ها هم با هم مي جنگند




ورود به چت روم دی جی چت محشر


سایر چت روم های محشر را نیز امتحان کنید
چت روم دی جی چت
چت روم جاوا چت
چت روم صوتی و تصویری
چت روم ویژه
چت روم فلش

بازی آنلاين

بازی شطرنج آنلاین