ترين ها ركورد شكني ها - قديمي‌ترين معبد خراسان Mahshar

ترين ها ركورد شكني ها : قديمي‌ترين معبد خراسان

صفحه اصلی سایت محشر بخش سرگرمی تفریحی محشر اس ام اس جوک و لطیفه های جدید فارسی مطالب و عکس های جالب خواندنی دیدنی عکس ایرانی و خارجی خطای دید - به چشمان خود اعتماد نکنید اتاق چت روم فارسی گفتگو دوستیابی عاشقانه متن زیبا ساز محشر نکته های زیبایی آرایشی و بهداشتی کاملترین مرجع انواع فال ، طالع بینی و آدم شناسی به سبک های مختلف آموزش آشپزی ، تهیه انواع ترشیجات دسر شیرینی غذای ايرانی غذای فرنگی غذای کودک و نوشیدنی اطلاعات راهنما تلفن کل کشور نقشه جهان نقشه تهران فرهنگ اسامي پسر و دختر ایرانی آموزش انواع داستان و رمان در کتابخانه محشر سایتهای اینترنتی فارسی لینک های مختلف ایرانی و خارجی ارسال رایگان کارت تبریک های عکس و فلش برای مناسبت های عاشقانه ولنتاین تولد و غیره ترجمه تصویر های عاشقانه عشق یعنی ... محاسبه گر عشق ابزارهاي موبايل جدید ترین اخبار ایران و جهان اطلاعات غذایی تغذيه رژیم و سلامتي جدیدترین رکورد ها و ترین ها گالری عکس های جالب غیر ایرانی ضرب المثل های فارسی ايران همراه با عکس قرآن به سه زبان فارسي عربي انگليسي ترفند هاي كارآمد اینترنتی کامپیوتر و موبایل بخش بين الملل در محشر چك كردن عکس و وضعيت اي دي ياهو در مسنجر با امکانات جالب دانلود رايگان نقشه کامل شهر تهران براي تمامي موبايل هاي سامسونگ - سونی اریکسون - نوکيا پخش زنده و مستقیم شبکه های راديو و تلويزيون آنلاين معرفی شهر های ایران تبليغات در محبوبترین سایت فارسی نقشه سایت
چت روم
قديمي‌ترين معبد خراسان تغییر فونت : شما مي توانيد با استفاده از منو سمت راست صفحه نمايش اندازه متن را تغيير دهيد

قديمي‌ترين معبد خراسان قديمي‌ترين معبد خراسان

قديمي‌ترين معبد خراسان معبد سنگي اسپاخو موسوم به آتشكده كليساي اسپاخو منسوب به دوره ساساني قديمي‌ترين بناي ثبت‌شده اين دوره در خراسان شمالي است.

اين بنا در كيلومتر 115 مسير جاده بجنورد گلستان و 65 كيلومتري غرب شهر آشخانه و مركز مانه و سملقان بر روي تپه‌اي مرتفع در دامنه جنگل‌هاي كاج و سرو و در كنار دهكده اسپاخو بنا شده است.معماري اين بنا الگوگرفته از تركيب گنبد و ايوان است كه سابقه كهني در معماري بناهاي دوران تاريخي و اسلامي دارد و بنا به نظريه‌اي اين بنا الگوگرفته از پاي فيل مشهور به پافيلي است كه از پابرجاترين نوع معماري محسوب مي‌شود.
طرح اين بنا تركيبي از يك ايوان با پلان چهارگوش، تالار و يك اتاق چهارگوش در قسمت شرقي است كه ايوان آن به وسيله دهليز به اتاق قسمت شرق ايوان مرتبط است، پوشش سقف اتاق به صورت گنبدي از نوع پوشش‌هاي نيمكره‌اي و قابل مقايسه با گنبد چهارطاق‌هاي ساساني است.در وجه تسميه دهكده اسپاخو گفته مي‌شود واژه هسب و اسپ كه نام كهن و پهلوي است به مرور زمان تبديل به اسب شده و طبق شواهد احتمالي اين منطقه محل پرورش اسب بوده كه نام دهكده اسپاخو نيز از آن گرفته شده است.

باتوجه به خصوصيات معماري و كاربرد مصالح بويژه استفاده از سنگ‌هاي نتراشيده. تيرهاي كوچك چوبي از درخت ارس، ساروج و شيوه طاقسازي و قوس‌هاي طاق‌ها و ديگر موارد مي‌توان گفت اين نوع شيوه معماري مربوط به اوايل دوره ساساني و حداكثر اوايل اسلام تا عصر آل بويه است.

بناي اسپاخو در سال 1345 توسط يك تيم باستان‌شناسي و به شماره 1579 در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيد و به دليل ويژگي‌هاي ساختاري به كليساي اسپاخو شهرت يافت.

اسپاخو در حقيقت پابرجاترين اثر باستاني سده‌هاي قبل از اسلام در خراسان پهناور است كه از نظر تاريخي اهميت ويژه‌اي دارد. اما وجود آتشدان و باقي ماندن حفره‌هايي در سقف براي خروج دود و ... اين احتمال را كه اين معبد توسط زرتشتيان ساخته شده باشد را قوي‌تر مي‌كند.در اطراف اين بنا و دهكده اسپاخو بر روي تپه‌اي، قبرستاني وجود دارد كه از نظر وضع دفن و مقبره‌سازي با طرز تدفين مسلمانان تفاوت كلي دارد و قبرها بصورت خانوادگي دفن شده‌اند. به گفته كارشناسان اين شواهد حاكي از آن است كه اقوام خاصي از زرتشتيان در اين منطقه وسيع زندگي مي‌كردند و اين بناي عظيم مربوط به آنهاست.

شكل ورودي معبد اسپاخو اهميت ويژه‌اي در معماري آن دارد، ورودي از دو قسمت طاق و پايه تشكيل شده كه طاق به شكل نيم‌دايره بر روي پايه‌ها قرار گرفته‌اند.در هر يك از نماهاي شمالي و جنوبي بنا 9 طاقچه كوچك مستطيل شكل با ابعاد 30 40 سانتي‌متري در يك امتداد قرار دارد .

بخش ترين ها ركورد شكني ها وب سایت محبوب فارسی زبانان محشر

قديمي‌ترين معبد خراسان
موسيقي هنر و خوانندگانموسيقي هنر و خوانندگان Mahshar.com/art
مد و زيبايي آرایشی و بهداشتیمد و زيبايي آرایشی و بهداشتی Mahshar.com/beauty
عکس و خبر از سینماي ایران و جهانعکس و خبر از سینماي ایران و جهان Mahshar.com/cinema
مطالب جالب تصاویر دیدنیمطالب جالب تصاویر دیدنی Mahshar.com/fun
خانه و خانه داريخانه و خانه داري Mahshar.com/home
خطا دیدخطا دید Mahshar.com/khata_did
کتابخانه محشرکتابخانه محشر Mahshar.com/library
ترفند های موبايل و sms اس ام استرفند های موبايل و Sms اس ام اس Mahshar.com/mobile
ترين ها ركورد شكني هاترين ها ركورد شكني ها Mahshar.com/oddity
روانشناسيروانشناسي Mahshar.com/psycology
تصاویر و مطالب جالب مذهبيتصاویر و مطالب جالب مذهبي Mahshar.com/religiouse
عکس و مطالب جالب دنیای ورزشعکس و مطالب جالب دنیای ورزش Mahshar.com/sport
ترفند های مفید كامپيوتر و اينترنتترفند های مفید كامپيوتر و اينترنت Mahshar.com/tarfand