بخش های متنوع سایت محشر دات کام ، این سایت را به محبوبترین و پربیننده ترین سایت فارسی تبدیل نموده است؛ شما نیز سایت محشر را صفحه اصلی خود کنید تا روزانه به مطالب جالب این سایت دسترسی داشته باشید
نام هنرمند
کارَن همایونفر
طبقه بندی الفبایی
ه
شرح
متولد: 1348
اهل : تهران
کارن همایونفر مهمان برنامه شب های روشن رو در روی حسین پاکدل مجری این برنامه نشسته و صحبت های خود را اینگونه آغاز کرد:
در مدرسه ای درس می خواندم که مادرم هم معلم آن مدرسه بود بعد از آن هم رفتم مدرسه خوارزمی و مدرسه رازی ، سال سوم راهنمایی بودم که از ایران رفتم در واقع رفتم که بتوانم موسیقی را ادامه دهم چون دلم می خواست بتوانم موسیقی را بطور حرفه ای دنبال کنم و خیلی هم زود توانستم خود را با شرایط آنجا وفق دهم با بهترین استادان ، هم کار می کردم هم دستیار آنها بودم و هم درس یاد می گرفتم . بعد از آن هم وارد دانشکده موسیقی شدم تا بطور حرفه ای موسیقی را یاد بگیرم و همیشه شاگرد ممتاز بودم.
بیست و سه چهار سالگی فارغ التحصیل شدم و بلافاصله برگشتم به ایران و مستقیم هم رفتم به سربازی .
در سربازی با آقای امین حیایی و سامان مقدم هم خدمت بودم و بواسطه سامان مقدم که بچه محل هم بودیم با محیط کار در سینما آشنا شدم یک بار بطور اتفاقی بر سر صحنه فیلم "رد پای گرگ" به کارگردانی آقای کیمیایی حضور پیدا کردم از همان جا حضور من در محیط سینما شکل گرفت .
در واقع کار با آقایان ساموئل خاکچیان ، شاپور قریب ، مسعود کیمیایی ، ناصر تقوایی که موج نویی از فیلم و سینما را بوجود آورده بودند برای من افتخار بزرگی بود همچنین کارکردن با آقای بهمن فرمان آراء ، علیرضا داودنژاد ، محمد علی سجادی اما از بین این کارگردان ها ، کارکردن با کارگردان هایی که از نسل خودم هستند را بیشتر ترجیح می دهم .
اگر از فیلم سلطان مسعود کیمیایی بعنوان اولین فیلم که به نوعی مرا در فیلم و سینما تثبیت کرد بگذریم کار با آقای ناصر تقوایی را خیلی می پسندیدم و برایم فوق العاده بود تجربه هایی که با محمد علی سجادی داشتم خیلی خوب بود. کارهای پر فروشی از کارگردانها که من با آنها کارکردم فیلم های سیاوش و پارتی اثر سامان مقدم بود.
آخرین جایزه ای که گرفتم اگر کارهای تلویزیونی را از آن جدا کنیم همین پارسال برای فیلم ژانی به خاطر موسیقی ،تندیس بلورین گرفتم. خود رسانه تلویزیون هم برایم خیلی مهم است و خوشبختانه در تلویزیون هم این شانس را داشتم که با کارگردانهای بزرگی کار کنم مثل ابراهیم حاتمی ، داریوش فرهنگ ، فریدون جیرانی و محمدحسین لطیفی ، با کارهایی مثل صاحبدلان ، سفر سبـز و همسایه ها هم صاحبدلان و هم اغماء جز کارهای مذهبی بودند که به مناسبت ماه مبارک رمضان تهیه می شد ، اما همیشه سعی کرده ام کارهایم خیلی نزدیک به هم نباشد، کارهای احمد پژمان را بشدت دوست دارم هم کارهای موسیقی و هم کارهای ارکستر ایشان را کارهایش را دائم دنبال کرده ام و چیزهای زیادی یاد گرفته ام مجید انتظامی را بخاطر سه یا چهار کارش بشدت دوست دارم کارهای آقای بابک بیات را واقعا دوست دارم کارهای آقای پیمان یزدانیان را بخاطر دو سه کارش خیلی دوست دارم در بین موزیسین ها به فردین خلعتبری خیلی نزدیک هستم خیلی از آهنگساز های فیلم بوده اند که من تاثیر مستقیم از آنها گرفته ام .
سوال: اگر قرار باشد به خودتان نمره دهید چه نمره ای می دهید ؟
پاسخ : اگر قرار باشد به خودم نمره بدهم 20 می دهم البته می دانم خیلی خودخواهانه است اما ...
البته مردم باید به من نمره بدهند نه خودم ، اما چون خودم می دانم چقدر تلاش کرده ام در این راه به خودم نمره 20 می دهم .
س: شما خیلی جوان هستی و کارنامه درخشانی داری آیا راضی هستی ؟
پاسخ : من مثل شما فکر نمی کنم فکر می کنم کارنامه ام هنوز برای نمره دادن جای خالی زیاد دارد ولی خوشحال هستم از اینکه مرا جوان خطاب کردید یا درخت نشسته در نیمکت پارک استراحت می کند.
مگر می شود انسان با موسیقی سرو کار داشته باشد و بعد احساس پیری کند و موسیقی یک احساس غریبی دارد که می تواند به شما یک عمر شش ساله بدهد .
س: آلبوم موسیقی های شما همیشه دراماتیک بوده است آلبوم غیر دراماتیک هم تاکنون داشته اید ؟
پاسخ: نه به آن شکل که شما فکر کنید.
س: گاهی اوقات ممکن است شرایطی پیش آید که برای گذراندن زندگی انسان دست به کاری بزند که تمایلی به انجام آن ندارد و همین باعث شود خلاقیت وی از بین برود ؟ آیا تاکنون این موضوع برای شما پیش آمده است ؟
پاسخ : کار موسیقی یک کار 24 ساعته است گاهی اوقات خواب می بینم در خواب هم مشغول کارکردن هستم ذهن مرا آن کار اینقدر مشغول می کند که شاید چند روز نمی خوابم و اصلا هم عادت به استفاده از موسیقی سرقتی و یا موسیقی دم دستی ندارم ذهن یک موزیسین 24 ساعته در حال کارکردن است و همه چیز را موزیکال می بینند .
پارسال در جشن خانه سینما بخاطر فیلم ژانی گر جایزه گرفتم ، ژانی گر یک کلمه کردی است بمعنای درد ملت این فیلم محصول مشترک ایران و عراق است ، عوامل ایرانی آن به عنوان آهنگساز ، کارگردان فیلم و مونیتور کار بودیم بقیه عوامل عراقی بودند موضوع آن راجع به یک مقطع تاریخی از زندگی کردهای عراقی است. این فیلم به شدت جذاب و جالب است.
س: وقتی دوستان برای ساختن یک کاری به سراغت می آیند چه اتفاقی می افتد منظورم این است که چگونه ملودی آن کار را پیدا می کنی با توجه به اینکه هیچ کدام از کارهای شما مشابه هم نیست و با هم تفاوت دارد.
پاسخ : مکانیسم پیچیده ای دارد شاید نتوان به راحتی توضیح داد که چگونه توکاری های مختلف رنگ آمیزی های مختلف را انجام می دهی یک بخش آن بر می گرد به روحیه شما ، یک بخش دیگر برمی گردد به تکنیک شما ، که با کارهای شما چگونه برخورد کنی و از چه زاویه ای آن را ببینید .
تنها چیزی که سعی کرده ام بفهمم این بوده که لحن فیلم شان چیست . یعنی اینکه وقتی فیلمی فیلمبرداری ، مونتاژ و دکوپاژ شد آن فیلم در درون دارای یک لحنی یا موزیکی در خاص است . شما باید آن لحن را پیدا کنـی هر فیلمی دارای یک لحن و موسیقی مستتر است آهنگساز کارش این است. که آن لحن و موسیقی را پیدا کند . به همین خاطر است که شما می بینید کارهای من با هم مختلف و متفاوت است سعی می کنم در کارهایم تکرار وجود نداشته باشد سعی می کنم از این ژانر به آن ژانر حرکت کنم بغیر از ژانر کمدی سعی دارم بقیه ژانر ها را کار کنم .
آقای امیر فرهاد از لندن: در کدام کشور تحصیل کرده اید؟
پاسخ : بخش عمده ای از تحصیلات موسیقی خودم را در ترکیه انجام دادم البته یکی دوسالی به لندن آمدم اما بدلیل مخارج بالای زندگی برگشتم به ترکیه و در سطح عالی این رشته را ادامه دادم و در سال 71 و 72 به ایران برگشتم و از همان زمان بطور حرفه ای کارم را شروع کردم
مجری : اولین کار جدی شما در سینما چه بود؟
پاسخ : همانطور که قبلا گفتم من بطور جدی و حرفه ای توسط آقای سامان مقدم با محیط کار و سینما آشنا شدم چون ایشان دستیار آقای مسعود کیمیایی بود و چون تازه هم فارغ التحصیل شده بودم نمی دانستم از کجا شروع کنم ، ابتدا با مرحوم مهدی رجائیان آشنا شدم بعنوان اولین کار با آقای شاپور قریب از فیلمسازان خوب کشورمان فیلمی بنام اشک و لبخند بود و بعد از آن یکی دو کار سریال با آقای شاپور قریب و حسن پویا انجام داد و بعد از آن به واسطه آقای مسعود کیمیایی خودم را در وسط یک سینمای کاملا حرفه ای دیدم و کار سلطان شکل گرفت.
س: در مورد کار با آقای ناصر تقوایی توضیح دهید ؟
پاسخ : در مورد آقای تقوایی صحبت کردن خیلی سخت است . برای من کارکردن با ایشان یک افتخار بود . به من تلفن زدند و از من برای این کار دعوت کردند : به من گفتند یک چنین موسیقی را میخواهم من در ابتدا می لرزیدم در حالی که با کارگردانهای خیلی زیادی کار کرده بودم اما کاملا معتقد هستم که ناصر تقوایی یک پدیده است . خوشحال هستم که با ایشان کارکردم کمتر کسی دیده ام که با جزء جزء کارش این قدر آشنا باشد آهنگ،صدا، زمان و تایم را بشناسد موسیقی را بشناسد میزانسن را بداند واقعا ایشان همه چیز را بخوبی میشناختند درست است که برای کاغذ بیخط موسیقی ساختم اما ده برابر یاد گرفتم من با کار با آقای ناصر تقوایی ، مسعود کیمیایی ، بهمن فرمان آرا خیلی چیزهای یاد گرفتم
س: یک تحلیل در مورد موسیقی فیلم ارائه دهید و آیا شما کار موسیقی تئاتر هم دیده اید ؟
پاسخ : بله چند کار موسیقی در تئاتر دیده ام موسیقی فیلم پدیده ای است که مربوط می شود به بعد از انقلاب چون معتقد هستم دو یا سه نفر بیشتر در زمان قبل از انقلاب کار نکرده اند در مورد موسیقی فیلم و موسیقی فیلم بعد از انقلاب بدین گونه شکل گرفت قبل از انقلاب انتخاب موسیقی بود و بخشی از آنها هم مربوط میشد به آوازها و دوسه نفر انگشت شمار در این زمینه کار می کردند مثل اسفندیار منفرد زاده ، مرحومه حنانه ، موریس چکتاواریان یکی از بهترین آهنگسازان زمان قبل از انقلاب بوده اند . موسیقی فیلم را به شکل کلاسیک در آورد اما به شکل تاریخی اگر نگاه کنید سینمای ایران بعد از انقلاب در دهه شصت دارای موسیقی فیلم شد آنهم حاصل یک تعداد آدم محدود بود مثل آقای ناصر چشم آذر در تاراج ، کامبیز روشن روان در فیلم گلهای داوودی و سفیر مجید انتظامی با کارهای خاصی که انجام می دهد مثل"بوی پیراهن یوسف" مرحوم بیات در فیلم "شاید وقتی دیگر" واقعا این افراد ستونهای موسیقی فیلم و سینمای ایران هستند در سریالها هم بدین گونه است آقای فخرالدینی و آقای علیزاده خیلی زحمت کشیده اند مخصوصا آقای فخرالدینی درسریال سربداران فوق العاده کار کردند.
س: کار جدید شما امسال چیست ؟
پاسخ: یک فیلم برای آقای بهمن فرمان آرا و یک فیلم هم برای دوست عزیزم سامان مقدم کار کرده ام
خاک آشنا نام فیلم بهمن فرمان آرا و صد سال به این سالها نام فیلم سامان مقدم است.
برچسب عنوان2
مقدار عنوان2
برچسب شرح2
مقدار شرح2
HyperLink