نکاتی برای داشتن ریه‌های سالم , راهکارهای موثر برای افزایش ظرفیت ریه


نکاتی برای داشتن ریه‌های سالم , راهکارهای موثر برای افزایش ظرفیت ریه

ریه‌

در این مطلب می خوانید ... پنهان

ریه، شُش یا جگر سفید مهم‌ترین اندام دستگاه تنفسی در انسان و بسیاری از جانداران از جمله برخی از ماهی‌ها و حلزون‌ها است.

شش حالتی اسفنج گونه دارد به دلیل اینکه بیشتر آن را کیسه‌های هوایی فرا گرفته این کیسه‌ها به شش ساختاری اسفنج گونه می‌دهند. ششها قابلیت ارتجاعی دارند.

در پستانداران و بیشتر مهره‌داران، دو شُش، نزدیک ستون مهره‌ها و در دو سوی قلب جای گرفته‌اند. کار آنها جداسازی اکسیژن از هوا و انتقال آن به دستگاه گردش خون است همچنین جداسازی کربن دی اکسید از جریان خون و دادن آن به هوا در یک فرایند تبادل گاز، از جمله دیگر کارهای شُش‌ها است.

در هر گونهٔ جانوری ممکن است تنفس با کمک دستگاه ماهیچه ای دیگری صورت گیرد؛ پستانداران، خزندگان و پرندگان از ماهیچه‌های متفاوتی برای دم و بازدم استفاده می‌کنند.

در چهاراندامان اولیه فرایند تنفس به صورت تنفس دهانی بود و هوا به کمک ماهیچه‌های حلقی درون بدن رانده می‌شد. این نوع دم و بازدم همچنان در میان دوزیستان دیده می‌شود. در انسان‌ها، ماهیچهٔ اصلی راندن هوا درون بدن، دیافراگم است.

انسان‌ها دو شُش دارند که در حفره سینه‌ای درون سینه جای دارند. شش سمت چپ به دلیل همسایگی با قلب و داشتن فضای کمتر، از شُش سمت راست قدری کوچکتر است. دو شُش با یکدیگر در مجموع ۱٫۳ کیلوگرم سنگینی دارند و البته شش راست سنگین تر است.

دو شُش با هم، نزدیک به ۲۴۰۰ کیلومتر راه هوایی و ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون کیسه هوایی دارند. هر شُش در یک پرده جنب جای گرفته که اجازه می‌دهد دیواره‌های بیرونی و درونی در هنگام تنفس روی هم لیز بخورند بدون آنکه اصطکاک زیادی پدید آید.

پرده جنب دارای دو لایه می‌باشد که از جنس بافت پیوندی است فضای آن را مایعی می‌پوشاند که فشار آن از فشار جو کمتر است در نتیجه حتی در هنگام بازدم عمیق نیز باعث بازماندن شش‌ها می‌شود.
همچنین این پرده، شش‌ها را به بخش‌هایی به نام لوب تقسیم می‌کند. شش راست، سه لوب و شش چپ، دو لوب دارد. خود لوب‌ها به بخش‌های کوچکتر تقسیم می‌شوند.

همچنین شُش‌ها نیز جریان هوا را برقرار می‌کنند تا صحبت کردن و صدا درآوردن در انسان ممکن باشد.

شش‌ها بخشی از راه هوایی پایینی اند که آغاز آن در نای است و به شاخه‌های نایژه و نایژک می‌رسد که هوا را با دَم و از مسیر راه هوایی به داخل می‌کشد. فرایند تبادل گاز در کیسه هوایی روی می‌دهد.

بافت شش‌ها می‌تواند در اثر شماری از بیماری‌های تنفسی آسیب ببیند از آن جمله می‌توان به سینه‌پهلو و سرطان ریه اشاره کرد. بیماری‌های مزمن انسدادی ریه مانند برونشیت می‌توانند با عواملی مانند سیگار کشیدن یا قرارگیری در برابر مواد سمی مانند گرد زغال، پنبه نسوز و غبار بلور سیلیسیم دی‌اکسید مرتبط باشند. برونشیت می‌تواند به راه هوایی نیز آسیب بزند.

در شش‌ها گلبول‌های قرمز خون اکسیژن را دریافت می‌کنند و به سایر سلول‌های بدن می‌رسانند. ریه‌ها به شکل نیمه مخروطی هستند و قسمت‌های طرفی حفره سینه را پر می‌کنند. هرکدام از آن‌ها در داخل یکی از کیسه‌های جنب جای گرفته‌اند.

قاعده ریه‌ها روی پرده دیافراگم (عضله‌ای که حفره سینه و حفره شکم را از هم جدا می‌کند) قرار گرفته و قله ریه‌ها مجاور دنده اول است. ریه کودکان صورتی رنگ است ولی ریه بزرگسالان به علت ذرات خارجی مثل دود و غبار وارد شده از راهِ تنفس خاکستری رنگ می‌باشد.

ریه راست از ۳ قطعه (لوب) و ریه چپ از ۲ قطعه (لوب) تشکیل شده‌است. ریه راست کوتاه و قطور، و ریه چپ باریک و بلند است.

نایژک‌ها در ریه‌ها به گویچه‌های هوایی کوچکی به نام آلوئول ختم می‌شوند. آلوئول‌ها دارای مویرگ‌های فراوانی هستند و تعویض اکسیژن هوا با دی‌اکسید کربن خون داخل این حفره‌ها انجام می‌شود. به نام‌های ریه راست و چپ که هر ریه از دو یا سه لوب تشکیل شده‌است.

هوا از طریق نای و نایژه وارد ریه می‌شود. خون از طریق شریانهای ریوی وارد شش شده و از طریق ورید ریوی خون اکسیژن دار خارج می‌شود. شش دارای ماهیچه نمی‌باشد بلکه این ماهیچه‌های قفسه سینه است که شش را می‌پوشاند. پرده دیافراید در کارکرد آن مؤثر است.

یکی از نکات جالب در مورد عملکرد ریه، آه کشیدن است. مطالعات جدید نشان می‌دهد، آه کشیدن غیرارادی هنگام تنفس، یک واکنش مهم برای حفظ زندگی و بهبود عملکرد ریه است.

خب حالا که با ریه آشنا شدیم، نکاتی برای داشتن ریه‌های سالم , راهکارهای موثر برای افزایش ظرفیت ریه را به شما آموزش میدهیم.

داشتن ریه‌های سالم و راهکارهای موثر برای افزایش ظرفیت ریه

وقتی به بیماری های ریوی مثل فیبروز ریه یا بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) مبتلا باشید، سطح اکسیژن خون همواره مسئله‌ای چالش‌برانگیز است. برای افراد مبتلا به بیماری ریوی، عملکرد و ظرفیت ریه ممکن است با گذشت زمان کاهش یابد. افزایش سن، استعمال دخانیات، آلودگی هوا و عوامل دیگر ممکن است به کاهش عملکرد ریه منجر شود؛ در این صورت باید به فکر راهکارهایی برای افزایش ظرفیت ریه باشید.

عملکرد ریه معیاری است که با توجه به میزان هوایی که ریه می‌تواند نگه دارد، سرعت ورود و خروج هوا از ریه‌ها و نیز اکسیژن‌گیری و دفع کربن‌دی‌اکسید از خون تعیین می‌شود. ظرفیت ریه با عملکرد ریه تفاوت دارد، چون ظرفیت ریه به حداکثر میزان اکسیژن مورداستفاده بدن شما اطلاق می‌شود.

بعبارت ساده‌تر، عملکرد ریه مربوط به نحوه استفاده بدن از هواست و ظرفیت ریه میزان هوایی است که بدن می‌تواند استفاده کند. در حالی که عملکرد ریه نمی‌تواند بهبود یابد، ظرفیت ریه قابلیت کنترل و بهبود دارد. راهکارهای مختلفی برای افزایش ظرفیت ریه وجود دارد. در این مقاله، به بررسی نکاتی در این زمینه می‌پردازیم.

نکاتی برای داشتن ریه‌های سالم , راهکارهای موثر برای افزایش ظرفیت ریه

نکاتی برای داشتن ریه‌های سالم , راهکارهای موثر برای افزایش ظرفیت ریه
نکاتی برای داشتن ریه‌های سالم , راهکارهای موثر برای افزایش ظرفیت ریه

۱. استفاده از ویتامین‌ها برای افزایش ظرفیت ریه افزایش

بر مبنای برخی پژوهش‌ها، مصرف برخی ویتامین ها از جمله ویتامین D در افراد مبتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه به افزایش ظرفیت ریه منجر می‌شود. طبق نتایج پژوهش‌ها، با افزودن ویتامین D به برنامه درمانی این افراد، در کنار سایر داروها، برخی بیماران احساس کردند توانایی‌شان برای ورزش بهبود یافت و قدرت عضلات تنفسی‌شان بیشتر شد.

محققان معتقدند استفاده از ویتامین D باعث کاهش التهاب می‌شود که این امر در درمان بیماری مزمن انسدادی ریه مسئله‌ای مهم و اساسی است. برخی بیماران با ادامه استفاده از ویتامین D شاهد کاهش شدت و مدت‌زمان تشدید علائم بیماری بوده‌اند.

۲. داشتن اعتمادبه‌نفس جهت افزایش ظرفیت ریه افزایش

نتایج پژوهشی نشان داده است که اعتماد به نفس نقش مهمی در میزان تأثیر ورزش در درمان بیماران مبتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه ایفا می‌کند. در این تحقیق، محققان شرکت‌کنندگان را به ۳ گروه تقسیم کردند. یک گروه فقط تمرینات مقاومتی بالاتنه را انجام دادند.

گروه دوم در کنار تمرینات نشسته روی صندلی، تحت آموزش‌های سلامت قرار گرفتند. گروه سوم تمرینات مقاومتی بالاتنه را انجام دادند و در برنامه ایجاد اعتمادبه‌نفس نیز شرکت کردند. در پایان این پژوهش، گروه سوم که هم تمرینات مقاومتی بالاتنه را انجام دادند و هم در کلاس‌های ایجاد اعتمادبه‌نفس شرکت کردند، بیشترین پیشرفت را نشان دادند.

حفظ نگرش مثبت، خوش‌بینی و داشتن اعتمادبه‌نفس به افراد در بهبود حال روحی کمک می‌کند. این امر سبب می‌شود بیماران با انگیزه بیشتری برای افزایش ظرفیت ریه خود تلاش کنند.

۳. تمیز نگه‌داشتن خانه جهت افزایش ظرفیت ریه افزایش

گردوغبار، آلاینده‌های هوا، گازهای شیمیایی و موارد دیگر باعث تشدید علائم بیماری می‌شوند؛ بنابراین تمیز نگه داشتن خانه اهمیت زیادی دارد. از چیزهایی که گردوغبار به خود می‌گیرند استفاده نکنید. تشک‌ها و بالش‌هایتان را در کاورهای زیپ‌دار قرار دهید و ملافه‌ها و روتختی خود را در دمای بالا بشویید.

هر روز گزارش‌های مربوط به دما و کیفیت هوا را دنبال کنید. زمانی که هوای شهر آلوده است، پنجره‌های خانه را ببندید. اگر تصمیم دارید از دستگاه‌های تصفیه هوا استفاده کنید، فیلترهای هوا و تصفیه‌کننده‌های طبیعی هوا گزینه‌های مناسبی‌اند.

اگر نمی‌توانید هر روز خانه را تمیز کنید، بهتر است فردی را استخدام کنید که خانه را با پاک‌کننده‌های غیرسمی و بدون بو تمیز کند.

۴. افزایش استقامت برای انجام تمرینات ورزشی و  افزایش ظرفیت ریه

روش دیگر برای افزایش ظرفیت ریه افزایش استقامت برای انجام حرکات ورزشی است. ورزش سبب افزایش ضربان قلب و بهبود تنفس می‌شود؛ بنابراین بدن شما اکسیژن کافی دارد و قلب و ریه‌تان را تقویت می‌کند. ظرفیت ریه فردی معمولی با انجام تمرینات مکرر ممکن است حدود ۵ تا ۱۵ درصد بهبود یابد.

متخصصان توصیه می‌کنند حداقل ۳ بار در هفته تمرینات استقامتی انجام دهید. برخی پزشکان ممکن است توان‌بخشی ریوی تجویز ‌کنند که ترکیبی از ورزش، آموزش و حمایت بیمار است.

۵. انجام تمرینات تنفسی برای افزایش ظرفیت ریه

همان‌طور که ورزش هوازی به بهبود سلامت قلب کمک می‌کند، تمرینات تنفسی نیز عملکرد ریه را بهبود می‌بخشد. تمرین تنفسی روشی عالی برای افزایش ظرفیت ریه محسوب می‌شود. برای بسیاری از افرادِ مبتلا به یکی از بیماری‌های مزمن ریوی، تنگی نفس مشکلات زیادی را به همراه دارد.

وقتی آرام هستید، به‌طور طبیعی بدن به‌راحتی قادر به نفس‌کشیدن است. با پزشکتان درمورد انواع تمرینات تنفسی گفت‌وگو و همراه با او تمرین کنید تا این تمرینات را بر اساس نیازهای خاص شما اصلاح کند.

انواع تمرینات تنفسی جهت افزایش ظرفیت ریه

تمرین دم و بازدم برای داشتن ریه های سلام تر

روی زمین، صاف بایستید. سپس از کمر خم شوید. هوا را از ریه‌هایتان خارج کنید و سپس به‌آرامی دوباره به حالت ایستاده برگردید. به‌آرامی هوا را استنشاق کنید و اجازه دهید ریه‌هایتان به‌راحتی و در حد امکان پر از هوا شود. نفستان را ۲۰ ثانیه نگه دارید. اگر ۲۰ ثانیه برایتان زیاد است، تا جایی که می‌توانید نفستان را نگه دارید. هنگام شمارش ثانیه‌ها، دستانتان را بالای سرتان ببرید. وقتی دارید به‌آرامی نفستان را بیرون می‌دهید، دست‌هایتان را پایین بیاورید. این چرخه را ۴ بار تکرار کنید.

تمرین کششی دنده برای داشتن ریه های سلام تر

به حالت ایستاده بایستید و تمام هوای داخل ریه‌هایتان را خارج کنید. تا حداکثر ظرفیت ریه‌هایتان، به‌آرامی نفس بکشید. نفستان را ۲۰ ثانیه یا هرقدر می‌توانید نگه دارید. هر دو دستتان را روی لگن‌ قرار دهید؛ به‌طوری که انگشت شست رو به جلو قرار داشته باشد و انگشت کوچک پشتتان را لمس کند.

هوا را به‌آرامی بیرون دهید و آرام باشید. این کار را ۳ بار دیگر تکرار کنید.

تنفس شکمی (تنفس دیافراگمی) برای داشتن ریه های سلام تر

تنفس شکمی تمرین تنفس مؤثری برای افزایش ظرفیت ریه است. به پشت دراز بکشید و یک دستتان را بالای شکمتان و دست دیگر را روی سینه بگذارید. آرام و عمیق نفس بکشید (از قسمت میانی شکم). دستی که روی شکم قرار دارد باید بیشتر از دستی که روی سینه است بالا بیاید. به‌آرامی هوا را از دهانتان خارج کنید (عمل بازدم) و از بینی نفس بگیرید. اگر می‌توانید، نفستان را ۷ ثانیه نگه دارید. سپس بازدم را در طول ۸ ثانیه انجام دهید؛ یعنی بیرون‌دادن نفس باید ۸ ثانیه طول بکشد.

حتما باید به عضلات شکم فشاری رو به پایین بدهید، تا تمام هوای حبس‌شده در ریه‌ها آزاد ‌شود. این تمرین را ۵ بار انجام دهید.

تمرین تنفس با لب‌های جمع‌شده برای داشتن ریه های سلام تر

تنفس با لب‌های جمع‌شده باعث می‌شود مجاری تنفسی برای مدت طولانی‌تری باز بماند و هوا در ریه‌ها جریان یابد. برای انجام این تمرین باید صاف بنشینید (حالت فیزیکی مناسب به انجام بهتر تمرین کمک می‌کند و در نتیجه، ظرفیت ریه‌ها افزایش می‌یابد). سپس از طریق بینی به‌آرامی و به‌صورت کنترل‌شده نفس عمیق بکشید. لب‌ها را جمع کنید؛ لب‌ها باید در حالت بوسه قرار بگیرند. سپس بازدم را از طریق لب‌های جمع‌شده انجام دهید.

در حالت ایدئال، عمل بازدم باید دو برابر دم طول بکشد. شما می‌توانید روی زمان نیز تمرکز کنید؛ یعنی هواگرفتن ۵ ثانیه و بازدم ۱۰ ثانیه باشد.

برای افزایش ظرفیت ریه از همین امروز اقدام کنید

بهترین زمان برای ایجاد تغییرات مثبت همین امروز است؛ پس بعد از صحبت با پزشکتان، توصیه‌هایی را که در این مقاله مطالعه کردید انجام دهید. قطعا افزایش ظرفیت ریه زمان‌بر خواهد بود؛ بنابراین صبور و خوش‌بین باشید.

داشتن اعتمادبه‌نفس و نگرش مثبت کمک می‌کند به هدفتتان برسید و راحت‌تر نفس بکشید. علاوه بر این نکاتی که ذکر شد، سلول درمانی نیز ممکن است در این مسیر به کمک شما بیاید.

داشتن ریه‌های سالم و راهکارهای موثر برای افزایش ظرفیت ریه
داشتن ریه‌های سالم و راهکارهای موثر برای افزایش ظرفیت ریه

نکاتی برای حفظ سلامت ریه‌ها

ورزش نمی‌تواند آسیبی را که به ریه‌ها وارد شده است به‌طور کامل از بین ببرد؛ اما به فرد کمک می‌کند از حداکثر ظرفیت ریه‌هایش استفاده کند.

روش‌های دیگری نیز برای بهبود و حفظ سلامت ریه وجود دارد که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • داشتن تحرک بدنی؛
  • عدم استعمال دخانیات؛
  • خوردن مقدار زیادی آب؛
  • تصفیه هوای داخل خانه؛
  • خوردن غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان؛
  • دریافت واکسن‌های آنفولانزا و ذات الریه.

اگر فرد علائم ضعف در عملکرد ریه را دارد، باید حتما به پزشک مراجعه کند. برخی از این علائم عبارت‌اند از: تنگی نفس در طول فعالیت‌های روزمره، احساس درد هنگام تنفس یا سرفه‌ای که درمان نمی‌شود.

هرچه فرد زودتر تحت درمان قرار بگیرد، نتیجه بهتری می‌گیرد.

داشتن ریه‌های سالم و راهکارهای موثر برای افزایش ظرفیت ریه

اگر شما نیز از مشکلات تنفسی و ریوی رنج می‌برید، خوش‌حال می‌شویم نظراتتان درمورد راهکارهای افزایش ظرفیت ریه را با ما به اشتراک بگذارید.

آیا تاکنون تمرینات تنفسی‌ای را که در این مقاله ذکر شده است امتحان کرده‌اید؟ کدام‌یک برای شما کارسازتر بوده است؟

محشر دات کام سایتی قدیمی و پربازدید!. تبلیغات در محشر دات کام به صورت کلیکی، گزینه خیلی خوب و مقرون به صرفه ای برای تبلبغات است.
هر کلیک فقط 100 تومان!
اگر مطلب "نکاتی برای داشتن ریه‌های سالم , راهکارهای موثر برای افزایش ظرفیت ریه" برای شما مفید بوده است با کلیک بر روی آگهی های زیر از ما حمایت کنید
و در صورت تمایل برای درج آگهی در صفحه مربوط به: نکاتی برای داشتن ریه‌های سالم , راهکارهای موثر برای افزایش ظرفیت ریه در وب سایت محشر، با شماره 09123833830 تماس بگیرید و یا واتس آپ پیام بدید

مطلب نکاتی برای داشتن ریه‌های سالم , راهکارهای موثر برای افزایش ظرفیت ریه را برای دوستان خود ارسال کنید

ارسال نکاتی برای داشتن ریه‌های سالم , راهکارهای موثر برای افزایش ظرفیت ریه در فیسبوک
ارسال نکاتی برای داشتن ریه‌های سالم , راهکارهای موثر برای افزایش ظرفیت ریه در تویتر
ارسال نکاتی برای داشتن ریه‌های سالم , راهکارهای موثر برای افزایش ظرفیت ریه در واتس آپ
ارسال نکاتی برای داشتن ریه‌های سالم , راهکارهای موثر برای افزایش ظرفیت ریه در تلگرام
خبرخوان نکاتی برای داشتن ریه‌های سالم , راهکارهای موثر برای افزایش ظرفیت ریه

Mahshar

دانستنی فال طالع بینی بهداشت سلامت سبک زندگی سفر گردشگری آشپزی تغذیه ازدواج همسرداری ترفند بورس


فال حافظ
0