رباط زین الدین – کاروانسرای زین الدین یزد اقامتگاهی ۴۰۰ ساله در دل کویر یزد


رباط زین الدین – کاروانسرای زین الدین یزد اقامتگاهی ۴۰۰ ساله در دل کویر یزد

رباط زین الدین – کاروانسرای زین الدین یزد اقامتگاهی ۴۰۰ ساله در دل کویر یزد

کاروانسرای زین الدین

رباط زین الدین در ۳۰ کیلومتری مهریز قرار دارد و با قدمتی که به دوران صفویه بازمی‌گردد، بین سال‌های ۱۰۰۷ تا ۱۰۳۰ هجری قمری احداث شده است. این کاروانسرای آجری، تنهای بنای تاریخی مدور ایران به‌شمار می‌رود که پنج برج، پیوسته از آن محافظت می‌کردند. فضای داخلی رباط زین‌الدین از اتاق‌ها، سکوهای استراحت مسافران، شاه‌نشین، شترخانه و بادگیر تشکیل می‌شود.

هنوز هم این کاروانسرا، به‌عنوان اقامتگاه و هتل کاربری دارد و پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است. این اثر در تاریخ ۲۸ مرداد ۱۳۵۱، با شماره‌ی ثبت ۹۲۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

کاروانسرای زین الدین یکی از کاروانسراهای زیبایی است که در دل کویرهای استان یزد در شهرستان مهریز واقع شده است. این کاروانسرا در ۶۰ کیلومتری جاده یزد-کرمان نیز قرار دارد و به عنوان یکی از بناهای بی نظیری که از دوره صفویه در این شهر باقی مانده این روزها به عنوان جاذبه ی گردشگری مورد استفاده قرار گرفته است و از عملیات مربوط به بازسازی و مرمت آن بین سال های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۲ به طول انجامید. این کاوانسرا در قرن ۱۰ هجری قمری نیز ساخته شده و از آن برای اقامتگاه های بومی استفاده می کنند.

کاروانسرای زین الدین به شیوه ای کاملا متفاوت و به سبک و سیاق سنتی خود درآمده و قابلیت پذیرش یکصد میهمان و گردشگر را دارد.

تماشای غروب آفتاب در پشت بام این کاروانسرا، تغییر رنگ کوه‌ها به آبی  و تاریک شدن نم نم هوا وسیع کویر را در شب به شما نشان می دهند و تجربه ای بی نظیر را از سفر به یزد برایتان به ارمغان می آورد. این کاروانسرا از نظر معماری دارای اهمیت خاصی است و نمونه دیگری از آن به جز کاروانسرای بین کاشان و نطنز که ویران شده، وجود ندارد.

کاروانسرای زین الدین در یزد

مهریز یکی از شهرستان های تاریخی و باستانی استان یزد است که به دلیل قدمت و آثار تاریخی که در خود دارد سالانه میزبان جمعیت بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی می باشد. جاذبه ای که در این مطلب از بخش گردشگری و ایرانگردی محشر می خواهیم درباره ی آن شرح دهیم کاروانسرای زین الدین در مهریز شهرستانی در استان یزد است. این کاروانسرا قدمتی بیش از ۴۰۰ سال دارد و یکی از دیدنی ترین جاذبه هایی است که در این شهرستان می توانید از آن دیدن کنید.

در ادامه همراه ما در سفر به یزد باشید تا بیشتر درباره ی این کاروانسرای زین الدین در یزد بدانید.

درباره کاروانسرای زین الدین مهریز

کاروانسرای زین الدین مهریز از جاذبه های گردشگری شهر مهریز و استان یزد است که به دلیل قدمت بالای تاریخی آن، از شهرت و آوازه زیادی میان گردشگران و عاشقان بناهای تاریخی برخوردار است. این بنا که چون مرواریدی در دل کویر یزد پنهان شده، از چنان معماری منحصربفرد و جذابی برخوردار است که سالانه صدها گردشگر را از نقاط مختلف دنیا به جاده کرمان – یزد می کشاند تا از این شاهکار معماری کشورمان بازدید کنند.

از نکات جالب در مورد کاروانسرای زین الدین مهریز این است که بنای این مکان در دوران صفویه احداث گردیده و طراحی و معماری مدور و منحصربفرد آن به گونه ای است که این مکان را به تنها کاروانسرای مدور کشور و جاده ابریشم مبدل کرده است.

تاریخچه کاروانسرای زین الدین مهریز

همان طور که گفته شد، کاروانسرای زین الدین مهریز در دوران صفویه و توسط شاه عباس صفوی، کسی که در دوران حکومت خود بیش از ۹۰۰ کاروانسرا را احداث کرد، بنا شد. برخی از کتب تاریخی نیز روایت کرده اند که این کاروانسرای منحصربفرد به مناسبت دیدار شاه عباس با زین الدین گنجعلی خان، حاکم وقت استان کرمان در قرن دهم قمری احداث شد.

مختصری از تاریخ کاروانسرای زین الدین

این بنا در دوره ی صفوی ساخته شده و شاه عباس صفوی در آن دوره حدود ۹۹۹ کاروانسرا در ایران بنا نهاد و زین الدین یکی از زیباترین ها آن ها به شمار می رود. در بسیاری از کتب تاریخی آمده است که کاروانسرای زین الدین در یزد به مناسبت دیدار شاه عباس با زین الدین گنجعلی خان، حاکم استان کرمان در قرن ۱۰ قمری ساخته شد. معمار کاروانسرای زین الدین در مهریز شخصی به نام محمد سلطان یزدی نیز بود؛ وی یکی از بهترین معماران آن دوره بود و طراح و معمار مجموعه بی نظیر گنجعلی خان کرمان نیز همین فرد بوده است. نکته جالب توجه و متمایز کننده کاروانسرای زین الدین از دیگر کاروانسراها، پلان دایره ای آن است. مسلمانان در ساخت بناهای خود از اعداد مقدس استفاده می کنند که در این بنا هم می توانید اعدادی نظیر ۵ برج و ۱۲ صفه این کاروانسرا را در ساخت آن مشاهده کنید.

کاروانسرای زین الدین از شاهکارهای معماری دوره صفویه و تنها بنای مدور ایرانی در مسیر جاده ابریشم (در بخش مرکزی مهریز و در فاصله ۵۰ کیلومتری شهر یزد) واقع شده است.

یکی از کاربردهای کاروانسرای زین الدین در مهریز در قرن دهم قمری محلی بوده جهت استقرار تفنگچیان و مستحفظان بوده است. امروزه هم تمامی مکان هایی که برای این منظور ساخته شده بوده نیز به همان شکل نگهداری شده به طوری که از آن به عنوان به عنوان هتل برای اقامت گردشگران نیز بهره می برند.

خوب است بدانید که وظیفه طراحی و معماری بنای این کاروانسرا را فردی به نام محمد سلطان یزدی که یکی از برترین معماران آن دوره بشمار می رفته، بعهده گرفت و پس از چند سال تلاش و کوشش توانست این شاهکار دیدنی را خلق کند.

گفتنی است که کاروانسرای زین الدین مهریز در گذشته کاربردی چند منظوره داشته و گهگاه برای استقرار مستحفظان و تفنگچیان بکار می رفته است. امروزه این کاروانسرا به اقامتگاه بومی برای گردشگران مبدل شده است و عاشقان معماری و هنر ایران زمین می توانند در این اقامتگاه که خود یکی از جاذبه های گردشگری و تاریخی کشورمان بشمار می رود، اقامت کنند.

بخش های مختلف کاروانسرای زین الدین مهریز

اگر از نمای بالا به کاروانسرای زین الدین مهریز نگاهی بیندازید، سازه دایره شکلی را خواهید دید که از پنج برآمدگی های نیم دایره شکلی که در اطراف و در فاصله ای منظم از یکدیگر قرار گرفته اند، تشکیل شده است.

جالب است بدانید، که این بخش های نیم دایره ای شکل که به دیواره هشتی بنا متصل شده اند، شکل هندسی منحصربفردی را به این بنا بخشیده اند. درون بنا از صحنی دوازده ضلغی تشکیل شده که در اطراف هر یک از اضلاع، رواق هایی سکو دار طراحی گشته است.

در بخش شمالی کاروانسرای زین الدین مهریز، اتاق های شاه نشین بنا را خواهید دید که به زیبایی تزئین و طراحی شده اند. در نزدیکی اتاق شاه نشین نیز، سالن غذاخوری و استراحتگاه میهمانان قرار دارند که با پشتی های سنتی و فرش های دستباف و زیبای ایرانی دکور شده اند.

در دو طرف بنا پله هایی قرار گرفته اند که شما را به پشت بام کاروانسرای زین الدین مهریز، جایی که می توان در آن لذت تماشای آسمان پرستاره یزد را تجربه کرد، هدایت خواهند کرد.

معماری کاروانسرای زین الدین

کاروانسرای زین الدین در یزد، دارای نقشه دایره‌ ای و پنج پلان نیم دایره (برج) چسبیده به دیوار هشتی است.

صحنی دوازده ضلعی دارد که در اطراف آن رواق‌ های سکو داری قرار دارد. کاروانسرای زین الدین را با آجر بنا کرده اند. در بخش شمالی رباط اتاق‌هایی که شاه نشین عمارت بوده قرار دارد که در حال حاضر بخشی از آن سالن غذاخوری و بخش دیگر با فرش های دست بافت و پشتی های زیبا برای نشستن و استراحت طراحی شده است.

در دو طرف کاروانسرا پله هایی وجود دارد که به پشت بام کاروانسرا راه دارد و می توان برای تماشای آسمان فوق العاده زیبای کویر از طریق این پله ها به پشت بام رفت.

اقامت در کاروانسرای زین الدین در یزد

اگر خواستید در دل کویرهای یزد اقامت داشته باشید و مهمان ستاره های این منطقه باشید می توانید کاروانسرای زین الدین را برای خود انتخاب کنید و بدانید که هزینه اقامت در آن به نسبت دیگر هتل های این شهر بسیار پایین است. بدون شک گذراندن حداقل یک شب در این مجموعه بسیار جذاب و خاطره انگیز است.

همان طور که پیش‌تر نیز ذکر گردید، کاروانسرای زین الدین مهریز درب های خود را برای اقامت گردشگران گشوده است. بنابراین گردشگران علاوه بر بازدید از این مکان قادر خواهند بود که اقامتی خاطره انگیز و لذت بخش را در این کاروانسرا تجربه کنند.

وجود ۳۶ واحد اقامتی در کاروانسرای زین الدین مهریز این امکان را برای گردشگران فراهم آورده که اتاق دلخواه خود را برگزیده و از امکانات رفاهی این مکان بهره‌مند گردند.

کلیه واحدهای اقامتی کاروانسرای زین الدین مهریز به تمامی وسایل و امکانات موردنیاز اقامتی مجهز بوده و به زیبایی و به سبک و سیاق سنتی تزئین شده اند.

برای رزرو کاروانسرای زین الدین در یزد با شماره 09123833830 تماس بگیرید.

کاروانسرای زین الدین مهریز از امکاناتی نظیر تلویزیون، کپسول آتش نشانی و فروشگاه خرید صنایع دستی و سوغات برخوردار بوده و قادر است میزبانی درخور برای اقامت شما عزیزان باشد.

نکته دیگری که باید بدان اشاره کرد این است که واحدهای اقامتی کاروانسرای زین الدین مهریز، علیرغم داشتن امکاناتی متعدد، فاقد سرویس بهداشتی و حمام اختصاصی بوده و میهمانان در طول اقامت خود باید از سرویس بهداشتی و حمام عمومی استفاده کنند.

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از کاروانسرای زین الدین مهریز

گردشگران برای بازدید از کاروانسرای زین الدین مهریز باید بلیط تهییه کنند و از ساعت ۹ صبح الی ۱۶:۳۰ عصر به این مکان مراجعه کنند.

دسترسی به کاروانسرا زین الدین

به منظور دسترسی به کاروانسرای زین الدین در یزد باید به ۶۲ کیلومتری جنوب یزد و ۴۰ کیلومتری شهرستان مهریز بروید.

چگونه به کاروانسرای زین الدین مهریز برویم

از آنجایی که کاروانسرای زین الدین مهریز در ۶۲ کیلومتر جنوب یزد و ۴۰ کیلومتری مهریز واقع شده، برای دسترسی به این کاروانسرا باید بلیط اتوبوس مهریز را خریداری و به این شهر سفر کنید.

 

جاهای دیدنی نزدیک به کاروانسرای زین الدین مهریز

  • مجموعه تفریحی، رفاهی و گردشگری باغ آهو: ۳۶.۸ کیلومتر
  • باغ پهلوان پور مهریز: ۳۹ کیلومتر
  • ارگ سریزد: ۳۹.۹ کیلومتر

    قلعه‌ ی سر یزد

    یکی از ارزشمندترین و قدیمی ترین جاذبه های استان یزد به نام قلعه ی سریزد در نزدیکی از کاروانسرای زین‌الدین قرار دارد. قلعه ی سریزد بسیار بزرگ و کاه‌ گلی است که دور تا دور آن جهت حفاظت از جان و مال افراد خندق هایی وجود دارد. سر یزد تنها بنای تاریخی سه طبقه در استان یزد است که هنوز هم سالم و پا بر جا است. این قلعه طوری ساخته شده که هر طبقه‌ی آن دارای یک ورودی باریک و مخفی است که تقریبا ورود به آن را غیرممکن می‌سازد. قدمت ساخت بخش‌های داخلی این قلعه به ۱۸۰۰ سال پیش باز می‌گردد. قسمت بیرونی قلعه سر یزد در دوره‌ی صفویان ساخته شده است. کل این قلعه با یک خندق به عمق ۵ متر و حفاظ چوبی احاطه شده است. درون قلعه سر یزد، دالان‌های بسیار باریکی وجود دارد که تنها یک نفر قادر به عبور آن‌ها است.

  • روستای تاریخی سریزد: ۴۰ کیلومتر
  • پارک کوثر حسن آباد: ۴۳.۱ کیلومتر

هتل های نزدیک کاروانسرای زین الدین مهریز

واحدهای اقامتی کاروانسرای زین الدین مهریز، علیرغم داشتن امکاناتی متعدد، فاقد سرویس بهداشتی و حمام اختصاصی بوده و میهمانان در طول اقامت خود باید از سرویس بهداشتی و حمام عمومی استفاده کنند.

اگر مایلید در نزدیکی کاروانسرای زین الدین در هتل مجهز تری اسکان و اقامت داشته باشید، هتل های زیر در نزدیکی این کاروانسرا وجود دارند و ضمنا میتوانید این هتل ها را نیز همانند کاروانسرای زین الدین با تماس با شماره 09123833830 به صورت ارزانتر رزرو کنید

  • هتل سرای جهانگرد مهریز
  • هتل سرای مهرگرد مهریز
  • هتل رستوران ستاره شهر

 

محشر دات کام سایتی قدیمی و پربازدید!. تبلیغات در محشر دات کام به صورت کلیکی، گزینه خیلی خوب و مقرون به صرفه ای برای تبلبغات است.
هر کلیک فقط 100 تومان!
اگر مطلب "رباط زین الدین – کاروانسرای زین الدین یزد اقامتگاهی ۴۰۰ ساله در دل کویر یزد" برای شما مفید بوده است با کلیک بر روی آگهی های زیر از ما حمایت کنید
و در صورت تمایل برای درج آگهی در صفحه مربوط به: رباط زین الدین – کاروانسرای زین الدین یزد اقامتگاهی ۴۰۰ ساله در دل کویر یزد در وب سایت محشر، با شماره 09123833830 تماس بگیرید و یا واتس آپ پیام بدید

مطلب رباط زین الدین – کاروانسرای زین الدین یزد اقامتگاهی ۴۰۰ ساله در دل کویر یزد را برای دوستان خود ارسال کنید

ارسال رباط زین الدین – کاروانسرای زین الدین یزد اقامتگاهی ۴۰۰ ساله در دل کویر یزد در فیسبوک
ارسال رباط زین الدین – کاروانسرای زین الدین یزد اقامتگاهی ۴۰۰ ساله در دل کویر یزد در تویتر
ارسال رباط زین الدین – کاروانسرای زین الدین یزد اقامتگاهی ۴۰۰ ساله در دل کویر یزد در واتس آپ
ارسال رباط زین الدین – کاروانسرای زین الدین یزد اقامتگاهی ۴۰۰ ساله در دل کویر یزد در تلگرام
خبرخوان رباط زین الدین – کاروانسرای زین الدین یزد اقامتگاهی ۴۰۰ ساله در دل کویر یزد

Mahshar

دانستنی فال طالع بینی بهداشت سلامت سبک زندگی سفر گردشگری آشپزی تغذیه ازدواج همسرداری ترفند بورس


فال حافظ

0