توصیه WTTC به مقاصد گردشگری و دولت‌ها، ۶ شاخص اساسی در جذب سرمایه‌ به صنعت سفر


توصیه WTTC به مقاصد گردشگری و دولت‌ها، ۶ شاخص اساسی در جذب سرمایه‌ به صنعت سفر

سرمایه‌گذاری از جمله موضوعات مهم در توسعه گردشگری کشورها به شمار می‌رود و بخش‌های خصوصی و دولتی کشورها همواره در تلاشند تا راه‌های جذب سرمایه به صنعت سفر و عوامل تاثیرگذار بر آن را شناسایی کنند.

طبق آخرین گزارش «شورای جهانی سفر و گردشگری» (WTTC)، سیاست‌های مالیات هوشمند، تسهیل شرایط سفر، تنوع در محصولات و منابع تامین بودجه، پروتکل‌های بهداشتی، ارتباطات و ارتقای مهارت‌های نیروهای کار، موجب جذب و افزایش سرمایه مقاصد گردشگری در آینده خواهد شد.

گردشگری به علت خاصیت بازدهی زودهنگام آن، بستر مناسبی برای سرمایه‌گذاری است.

گردشگری می‌تواند هر دو سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را جذب نموده و اقتصاد را به حرکت درآورد.

سرمایه‌گذاری خارجی بخصوص برای کشورهای در حال توسعه مهم است، اما در سایر کشورها که سرمایه گذاران داخلی علاقه‌ای به سرمایه‌گذاری در گردشگری ندارند؛ سرمایه‌گذاری خارجی می‌توانند توسعه گردشگری را سرعت بخشیده و معیارهای اقتصادی را ارتقا داده و ایده‌ها، فن آوری، تماس‌ها و بازارهای جدید رابه ارمغان آورد.

برخلاف دیگر سرمایه‌گذاری‌ها، سرمایه‌گذاری در صنعت سفر در کشورها باقی خواهد ماند.

هتل‌ها را نمی‌توان مانند کالاهای اصلی یا سایر کالاها جابجا کرد. براین مبنا می‌توان رهیافتی را در قالب سرمایه‌گذاری گردشگری مابین مرکز و پیرامون، رویه‌ای معکوس از جریان سرمایه دانست.

در این رهیافت سرمایه‌ها در زمینه گردشگری از مرکز به پیرامون در حرکت است که تنها می‌تواند سودآوری خود را در زمینه گردشگری در مقاصد، همان کشورهای پیرامونی، حفظ نماید.

از این رو نگرش مرکز، پیرامون در زمینه گردشگری حالت عکس می‌گیرد.

درست است که مازاد اقتصادی به وسیله یک سیستم مازاد ستانی جهانی به مراکز باز می‌گردد ولی در این نقطه سرمایه‌گذاری بر روی گردشگری، به پیدایش مشاغل و درآمدهای منتهی گردیده؛ که جوامع محلی از آن بهرمند می‌شوند.

شیوع کرونا از عوامل تاثیرگذار بر روند سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری بوده. طبق گزارش «شورای جهانی سفر و گردشگری» (WTTC)، بحران همه‌گیری کووید-۱۹ منجر به ویرانی صنعت سفر و گردشگری، از دست‌دادن ۴/۵ تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی و ۶۲ میلیون شغل در سال ۲۰۲۰ شده است. همچنین، سرمایه‌گذاری در سفر و گردشگری از ۹۸۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ که حدود ۴/۴ درصد از کل سرمایه‌گذاری جهانی را تشکیل می‌داد، با ۲۹/۷ درصد کاهش، به ۶۹۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ و ۳/۲ درصد از کل سرمایه‌گذاری جهانی رسیده است.

۶ شاخص اساسی در جذب سرمایه‌ به صنعت سفر

حالا دولت‌ها در عین تلاش برای ایجاد گردشگری انعطاف‌پذیرتر و رقابتی، باید به فاکتورهای پایداری و فراگیری نیز توجه ویژه کنند؛ چراکه دستیابی به موفقیت در این حوزه، نیازمند مشارکت همه ذی‌نفعان از توسعه‌دهندگان، سرمایه‌گذاران، قانون‌گذاران و سیاست‌گذاران گرفته تا گروه‌های اجتماعی است.

اهمیت ایجاد یک محیط تجاری توانمند

اما مقاصد گردشگری و دولت‌ها، باید یک محیط موثر و بالقوه را برای سرمایه‌گذاران ایجاد کنند.  اخذ سیاست‌های مالیات هوشمند،  تسهیل شرایط سفر،  نوآوری و استفاده از فناوری‌های دیجیتال،  ادغام سلامت و پروتکل‌های بهداشتی،  ارتباطات موثر و اهمیت نیروی کار ماهر و آموزش‌دیده،  از مهم‌ترین حوزه‌هایی است که دولت‌ها و مقاصد باید برای جذب سرمایه به آن توجه کنند.

در ادامه به بررسی عوامل مهم در ایجاد یک محیط تجاری توانمند از دیدگاه WTTC می‌پردازیم و اقدامات کشورهای مختلف را در این زمینه‌ها بررسی خواهیم کرد.

جذب سرمایه‌ به صنعت سفر
جذب سرمایه‌ به صنعت سفر

۱. مالیات هوشمند

صنعت سفر و گردشگری با کمک به رفاه عمومی و حمایت از زیرساخت‌های دولتی، موجب رونق مقاصد و جوامع محلی خواهد شد. با این حال، مالیات‌های غیرمولد و بدون بازده موجب آسیب‌پذیری صنعت گردشگری شده است؛ به‌طوریکه این سیاست‌های مالیاتی در زمینه محصولات و سرویس‌های حوزه‌ی سفر در مقایسه با سایر بخش‌ها ناعادلانه بوده و موجب تبعیض علیه مسافران ویا شرکت‌های مسافرتی می‌شود.

WTTC در گزارش خود تاکید می‌کند که برای حل این چالش و اطمینان از افزایش درآمد برای تامین اموال عمومی و رونق صنعت سفر و گردشگری، سیاست‌های مالیاتی دولت‌ها باید بر اساس اصول کلیدی زیر اتخاذ شوند:

  • برابری
  •  تولید درآمد عادلانه
  • کارایی
  •  سادگی
  • محرک‌های موثر برای رشد

برای مثال،  شهر پاما ده مایورکا در اسپانیا برای تضمین توسعه پایدار گردشگری، سیاست‌های مالیات پایدار را اجرا کرده است. این مالیات در سطح اقامتگاه‌ها اعمال شده و به‌ازای هر شب اقامت از مهمانان هزینه دریافت می‌شود. بودجه حاصل از سیاست‌های مالیات پایدار برای پروژه‌های حفاظت از محیط‌زیست، تحقیق تغییرات اقلیمی و توسعه گردشگری پایدار استفاده می‌شود.

مثالی دیگر هتل های شهر دبی و دریافت توریزم درهم به صورت نقدی به غیر از مالیات های متداول که بر روی رزرو هتل اعمال شده است میباشد، بدین ترتیب که بدون در نظر گرفتن تعداد نفرات، بر اساس هر اتاق و بر اساس ستاره هتل مبلغی نقدی تحت عنوان توریزم درهم به شرح زیر از مسافران دریافت میشود:

بر اساس قوانین اداره جهانگردی امارات مسافرین ملزم به پرداخت هزینه مالیات توریستی به ازای هر شب هر اتاق بین ۱۰ تا ۲۰ درهم میباشند که هتل‌ها در زمان ورود از مسافرین دریافت میکنند.

  • هتل های تا 3 ستاره دبی، شبی اتاقی 10 درهم
  • هتل های 4 ستاره دبی، شبی اتاقی 15 درهم
  • هتل های 5 ستاره دبی، شبی اتاقی 20 درهم

۲. تسهیل شرایط سفر

از سوی دیگر، تسهیل شرایط سفر، به‌ویژه شرایط اخذ ویزا، از مهم‌ترین سیاست‌هایی است که تاثیر به‌سزایی بر توسعه حوزه سفر و گردشگری دارد. علاوه بر این، قوانین سفر و اخذ ویزا، نقش بسیار مهمی در ایجاد اشتغال، رشد اقتصادی و ارتقای سرمایه‌گذاری ایفا می‌کنند.

در این موضوع نیز گزارش WTTC نشان می‌دهد تسهیل شرایط سفر در دروان همه‌گیری کرونا، نیازمند حذف محدودیت‌های سفر، تسهیل حمل‌ونقل جهانی و بین‌المللی و ارائه راه‌حل‌های فناورانه از سوی دولت‌ها و ایجاد یک تجربه سفر ایمن برای مسافران است.

برای مثال،  اتحادیه اروپا با تعیین سیاست‌های گواهی کووید-۱۹، قدم بزرگی در ارائه یک تجربه ایمن برای مسافران برداشته است. علاوه بر این، اندونزی نیز در سال ۲۰۱۵، با حذف ویزای بدو ورود برای بازارهای هدف و امکان اقامت ۳۰ روزه برای آن‌ها، موجب افزایش ورود سالانه بازدیدکنندگان به این کشور شده است.

۳. تنوع‌بخشی

در پی بحران همه‌گیری، صنعت سفر و گردشگری تکامل یافت و مقاصد گردشگری ناگزیر به استفاده از خلاقیت و نوآوری برای سازگاری با وضعیت جدید، ایجاد سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی و ورود گردشگران شدند.

در حالی که برخی از مقاصد تغییرات کوچکی را در عملیات‌های گردشگری خود اعمال کردند، برخی دیگر نیز به‌دلیل محدودیت‌های سفر و نگرانی‌های مسافران، به‌طور کلی روش دیگری را در پیش گرفتند.

طبق گزارش WTTC، مقاصد گردشگری در وضعیت جدید باید ضمن ایجاد تنوع در پیشنهادات و محصولات خود، گزینه‌های جایگزینی را برای کسب درآمد تعیین کنند. علاوه بر این، فناوری و تاثیر آن در خلق فرصت‌های جدید برای بازیابی گردشگری، از دیگر نکاتی است که مقاصد گردشگری باید به آن توجه کنند.

برای مثال،  کشور کاستاریکا سال‌ها است که با ارائه محصولات و خدمات با اثرات زیست‌محیطی کم و اولویت‌دادن به رفاه جوامع محلی، در زمینه پایداری فعالیت می‌کند. اقدامات همه‌جانبه این کشور در زمینه پایداری، نشان‌دهنده چشم‌انداز مهم آن در ایجاد یک مدل کسب‌وکار بلندمدت است.

۴. ادغام سلامت و پروتکل‌های بهداشتی

سلامت و بهداشت در عصر حاضر، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. بدین‌ترتیب، مقاصد گردشگری باید با زنجیره‌های ارزشمند خود، به‌ویژه کارکنان و تامین‌کنندگان، همکاری نزدیک‌تر داشته باشند. این اقدام منجر به اطمینان کامل دولت‌ها از آمادگی و اجرای پروتکل‌های بهداشتی و ایمنی استاندار می‌شود.

علاوه بر این، پروتکل‌های بهداشتی به یک عامل مهم و تعیین‌کننده در فرآیند تصمیم‌گیری مسافران برای مکان و هزینه سفر تبدیل شده و از یک عامل رقابتی میان مقاصد، به یک فاکتور اساسی و حیاتی توسعه پیدا کرده است. کارشناسان WTTC، اعتماد میان مسافران و کارمندان، مشاغل، تامین‌کنندگان و جوامع محلی را یکی از عامل‌های مهم رشد صنعت سفر و گردشگری و جذب سرمایه دانسته‌اند.

برای مثال،  آندلس در اسپانیا برای بازسازی اعتماد مسافران و ایجاد آرامش‌خاطر در سفر، بیمه رایگان کووید-۱۹ را در طول اقامت به مسافران ارائه می‌دهد. این بیمه رایگان تمام هزینه‌های مرتبط با کووید-۱۹، از جمله دارو، درمان‌های پزشکی و بستری در بیمارستان را پوشش می‌دهد.

۵. ارتباطات

طبق گزارش WTTC، ایجاد حس ایمنی و امنیت برای مسافران در طول سفر، یکی از عوامل مهم در جذب مسافران و سرمایه بیشتر است. به همین دلیل، مقاصد گردشگری و دولت‌ها باید با ایجاد ارتباطات دقیق و به‌موقع، شرایط ایمنی مناسبی را برای مسافران خود مهیا کنند. علاوه بر این، مسافران برای کسب اطلاعات دقیق به موقع درباره پروتکل‌های بهداشتی و وضعیت ایمنی مقاصد، چندین بار، قبل و حین سفر خود، به مقامات مورداعتماد مراجعه می‌کنند.

برای مثال،  کشور ایرلند برای تامین ایمنی مسافران و ارائه اطلاعات درست به آن‌ها، یک نقشه راه با جزییات دقیقی از پروتکل‌های بهداشتی در سطوح محدودیت‌های مختلف، در وب‌سایت خود به اشتراک گذاشته است.

۶. کسب مهارت و آموزش

WTTC همچنین، اجرای طرح‌های آموزشی و ارتقای مهارت افراد فعال در گردشگری مانند آموزش سواد دیجیتالی پیشرفته را یکی از فاکتورهای تاثیرگذار در افزایش آمادگی نیروهای کار و جذب سرمایه‌گذاری‌های جدید در صنعت سفر و گردشگری عنوان کرده است.

علاوه بر این، ارتقای درک جوامع انسانی از گزینه‌های شغلی در سفر و گردشگری و برجسته‌کردن فرصت‌های رشد شغلی در این صنعت، موجب جذب استعدادهای جدید و حل چالش کمبود نیروی انسانی در این حوزه خواهد شد.

برای مثال،  سنگاپور با راه‌اندازی برنامه «SGUnited Skills» و ارائه طیف وسیعی از دوره‌های آموزشی، به کارکنان سنگاپوری کمک می‌کند تا مهارت‌های خود را در بخش‌های نوظهور و پرتقاضا ارتقا ببخشند. هدف از اجرای این طرح، ایجاد حدود ۱۰۰ هزار شغل و فرصت‌های متنوع کسب مهارت است.

رابطه متقابل میان شفاف‌سازی سیاست‌ها و بازسازی اعتماد مسافران

یکی از چالش‌های مهم مسافران در سال ۲۰۲۰، سیاست‌های پراکنده سفر بود که منجر به سردرگمی مسافران وعدم اطمینان آن‌ها از درستی اطلاعات در دسترس شده بود. به‌همین دلیل، شفافیت‌سازی سیاست‌های دولتی و بازسازی اعتماد مسافران، عاملی مهم برای جذب مسافران و سرمایه‌گذاری در آینده است.

WTTC، «سیاست‌های شفاف دولت‌ها» را کلید جذب سرمایه‌گذاران آینده اعلام و اظهار داشته است که همکاری سازمان‌یافته دولت‌ها با یکدیگر منجر به تسریع سفرهای بین‌المللی و جذب سرمایه خواهد شد.

علاوه بر اقدام روشن و مداوم دولت‌ها، ثبات سیاسی، مشوق‌های مالیاتی، جریان ایده‌ال ارز، تامین ایمنی و امنیت در مسائلی مانند جرم وجنایت، تهدیدات تروریستی و بلایای طبیعی، از دیگر عوامل مهم جذب سرمایه‌گذاری هستند.

جمع‌بندی و رابطه بین گردشگری، رشد اقتصادی و توسعه مالی

صنعت گردشگری، بزرگترین و متنوع‌ترین صنعت در دنیا به حساب می‌آید.

تأثیر گردشگری بر افزایش میزان اشتغال و درآمدهای ارزی، رونق صنایع داخلی، گسترش همکاری‌های بین‌المللی موجب شده است تا نگرش کشورهای دنیا به مرز آن تغییریافته و جایگاه مهمی در سیاست‌گذاری دولت‌ها پیدا کند.

بین رشد اقتصادی و گردشگری رابطه مثبت و معنادار و بین رشد اقتصادی و توسعه مالی نیز رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. توسعه مالی همچون گردش مالی راحت در کشور مبدا و استفاده ساده از ابزارهای مالی در جهت تامین مالی برای گردشگران در رشد این صنعت نقش بسزایی دارد.

همان‌گونه که افزایش توسعه مالی سبب رشد اقتصادی می‌گردد، افزایش رشد اقتصادی نیز سبب بهبود زیرساخت‌ها و توسعه صنعت گردشگری می‌شود.

محشر دات کام سایتی قدیمی و پربازدید!. تبلیغات در محشر دات کام به صورت کلیکی، گزینه خیلی خوب و مقرون به صرفه ای برای تبلبغات است.
هر کلیک فقط 100 تومان!
اگر مطلب "توصیه WTTC به مقاصد گردشگری و دولت‌ها، ۶ شاخص اساسی در جذب سرمایه‌ به صنعت سفر" برای شما مفید بوده است با کلیک بر روی آگهی های زیر از ما حمایت کنید
و در صورت تمایل برای درج آگهی در صفحه مربوط به: توصیه WTTC به مقاصد گردشگری و دولت‌ها، ۶ شاخص اساسی در جذب سرمایه‌ به صنعت سفر در وب سایت محشر، با شماره 09123833830 تماس بگیرید و یا واتس آپ پیام بدید

مطلب توصیه WTTC به مقاصد گردشگری و دولت‌ها، ۶ شاخص اساسی در جذب سرمایه‌ به صنعت سفر را برای دوستان خود ارسال کنید

ارسال توصیه WTTC به مقاصد گردشگری و دولت‌ها، ۶ شاخص اساسی در جذب سرمایه‌ به صنعت سفر در فیسبوک
ارسال توصیه WTTC به مقاصد گردشگری و دولت‌ها، ۶ شاخص اساسی در جذب سرمایه‌ به صنعت سفر در تویتر
ارسال توصیه WTTC به مقاصد گردشگری و دولت‌ها، ۶ شاخص اساسی در جذب سرمایه‌ به صنعت سفر در واتس آپ
ارسال توصیه WTTC به مقاصد گردشگری و دولت‌ها، ۶ شاخص اساسی در جذب سرمایه‌ به صنعت سفر در تلگرام
خبرخوان توصیه WTTC به مقاصد گردشگری و دولت‌ها، ۶ شاخص اساسی در جذب سرمایه‌ به صنعت سفر

Mahshar

دانستنی فال طالع بینی بهداشت سلامت سبک زندگی سفر گردشگری آشپزی تغذیه ازدواج همسرداری ترفند بورس


فال حافظ

0