تندیس زئوس در المپیا


تندیس زئوس در المپیا

تندیس زئوس در کشور یونان یکی از باستانی‌ترین جاذبه‌های توریستی جهان لقب دارد که ت جز عجایب هفتگانه قدیمی جهان بود، زئوس یکی از برترین خدایان یونان باستان بوده که در بین مردم این کشور از احترام خاصی برخوردار است، شاید در اولین بازدید شما از این مجسمه تاریخی باورتان نشود که چنین تندیسی در آن سال‌ها قابل اجرا بوده است!

۴۵۰ سال پیش از میلاد، یونانیان باستان زئوس را خداوندگار خود می‌دانستند و در معبدی بزرگ و خیره کننده در شهر المپیا به پرستش پروردگارشان می‌پرداختند. المپیا مرکز مذهبی در جنوب غرب یونان بود. جشن‌ها و مسابقات ورزشی هیجان‌انگیز و مهمی به افتخار زئوس در این مرکز مذهبی برگزار می‌شد.

این مسابقات آنقدر برای مردم یونان اهمیت داشت که برای برگزاری آن، جنگ‌ها تعطیل می‌شد تا همگان بتوانند برای تماشا و یا شرکت در آن حضور پیدا کنند.

تندیس زئوس یونان – Statue of Zeus at Olympia

در داستان‌های اساطیری، زئوس خدای خدایان در کره زمین بوده و همچنین پادشاه آسمان ها، زمین، ستاره‌ها و باد، در زبان یونان باستان به دیوس شهرت داشته و قدرت وی از تمام خدایان آن دوره بیشتر بوده است، در کتب باستانی درج شده که زئوس فرزند ارشد کرونوس اولین خدای روی زمین بوده، این خدا تمام فرزندان خودش را به قتل رسانده ولی در کشتن زئوس ناکام مانده و با گذشت سال‌ها زئوس موفق به قتل کرونوس می‌شود.

پس از قتل کرونوس زئوس تمام برادران خودش را از شکم پدرش بیرون آورد و آن‌ها به فرمانروایی بخش‌های مختلف کره زمین رهنمود کرد، تندیس زئوس المپیا در سال ۴۳۵ میلادی قبل از میلاد حضرت مسیح توسط یکی از برترین مهندسین معمار آن دوره به نام فیدیاس بر پا شد.

معبد المپیا تنها یک مجسمه کم داشت؛ به همین دلیل، یونانیان از معماری ماهر و مشهور به نام فیدیاس خواستند تا مجسمه‌ای در خور الهه یونان طراحی کند. فیدیاس که پیش از این مجسمه‌ای را برای معبد پارتونون در آتن ساخته بود، تصمیم به ساخت تندیسی بسیار با شکوه‌تر و زیباتر از پارتنون گرفت که به گفته خودش، از نشانه‌های ایلیاد هومرالهام گرفته بود.

تندیس زئوس در المپیا

تندیس زئوس با به کارگیری عاج و طلا، حدود ۱۳ متر ارتفاع داشت و به شکل مردی که بالاتنه عریان داشت و بر روی تختی پادشاهی نشسته بود، طراحی و ساخته شد. تصویری از تندیس زئوس برای چندین سال بر روی سکه‌ها، سفال و آثار هنری یونانیان وجود داشت و به واقع در معبد شهر المپیا، نشان اقتدار و عظمت خداوندگار مردم یونان بود.

آن دسته از افرادی که این مجسمه را در قرن دوم پیش از میلاد دیده بودند، آن را این طور توصیف می‌کنند: زئوس بر تختی حیرت‌انگیز از چوب سدر که به آبنوس، طلا و سنگ‌های قیمتی و عاج فیل مزین شده، نشسته است. در طرف راست او نشانی از پیروزی و در طرف چپش عصایی سلطنتی قرار دارد که با فلزات و جواهرات قیمتی آراسته شده است و روی آن عقابی خودنمایی می‌کند.

فیدیاس خود مسئول نگهداری از ساخته خود بود و با روغن‌هایی که به بدنه آن می‌زد، از زئوس در هوای مرطوب المپیا به خوبی مراقبت می‌کرد. این مجسمه برای ۸۵۰ سال در آن معبد ماند تا اینکه به قسطنطنیه انتقال یافت.

تندیس زئوس در المپیا
تندیس زئوس در المپیا

اما در ۴۶۲ سال پس از میلاد برای همیشه در یک آتش سوزی سوخت و از بین رفت. تور یونان بسیار هیجان‌انگیز و رویایی است که میتوانید جاهای تاریخی این کشور را در برنامه بازدید قرار دهید.

محشر دات کام سایتی قدیمی و پربازدید!. تبلیغات در محشر دات کام به صورت کلیکی، گزینه خیلی خوب و مقرون به صرفه ای برای تبلبغات است.
هر کلیک فقط 100 تومان!
اگر مطلب "تندیس زئوس در المپیا" برای شما مفید بوده است با کلیک بر روی آگهی های زیر از ما حمایت کنید
و در صورت تمایل برای درج آگهی در صفحه مربوط به: تندیس زئوس در المپیا در وب سایت محشر، با شماره 09123833830 تماس بگیرید و یا واتس آپ پیام بدید

مطلب تندیس زئوس در المپیا را برای دوستان خود ارسال کنید

ارسال تندیس زئوس در المپیا در فیسبوک
ارسال تندیس زئوس در المپیا در تویتر
ارسال تندیس زئوس در المپیا در واتس آپ
ارسال تندیس زئوس در المپیا در تلگرام
خبرخوان تندیس زئوس در المپیا

Mahshar

دانستنی فال طالع بینی بهداشت سلامت سبک زندگی سفر گردشگری آشپزی تغذیه ازدواج همسرداری ترفند بورس


فال حافظ

Comments are closed.

0