مقالات خواندنی در محبوترین سایت فارسی ، محشر دات کام

شاد بودن، مانعي براي ريزش مو

شاد بودن و شاد زندگي كردن كه يكي از رازهاي افزايش عمر است، مانع از ريزش مو مي‌شود.

يافته‌هاي علمي نشان مي‌دهد، اگر ريزش مو به دليل بيماري نباشد زنان و مردان مي‌توانند با دور كردن استرس‌هاي فكري و شاد بودن از ريزش موي خود جلوگيري كنند.

پوست آيينه بدن است و چون مو نيز يكي از ضمايم پوست به شمار مي‌رود سلامتي آن نمايانگر سلامت بدن است.

دوري از عوامل استرس‌زا، تغذيه صحيح، ورزش و تحرك بدني عاملي براي سلامتي روح و دستيابي به شادي روان است.

عوامل استرس‌زا مهمترين علت ريزش مواست و مشكلات روحي و فشارهاي عصبي مي‌تواند به مرور باعث ريزش موها شود در حالي كه دور كردن استرس‌ها و شاد زندگي كردن مي‌تواند اثر مثبت در رشد موها داشته باشد.

متخصصین پوست و مو با بيان اين ‌كه مبتلايان به ريزش مو بيشتر اضطراب و وسواس دارند، اظهار كرد: براي درمان اين بيماري بايد به پزشك مراجعه كرد.

متخصصین پوست و مو با استناد به تحقيقات علمي كه نشان مي‌دهد هر تار موي انسان حدود 3 تا 8‌سال رشد مي‌كند، گفت: اگر تعدادي از موهاي يك فرد سالم در يك شبانه‌روز مي‌ريزد جاي نگراني نيست چرا كه به طور ميانگين ريزش روزانه 50 تا 100 تار مو براي انسان امري طبيعي است.

با ريزش اين تعداد مو به‌طور طبيعي تار موهاي جديدي جايگزين مي‌شود و نبايد آن را بيماري تلقي كرد و از سوي ديگر پژوهش‌هاي علمي ثابت كرده است كه به طور طبيعي روند ريزش مو در بهار و تابستان كمتر و در پاييز و زمستان بيشتر مي‌شود.

متخصصین پوست و مو ريزش غيرطبيعي موها را داراي 5 علت می دانند: ريزش هورموني موها، ريزش مو به دليل بيماري‌هاي شديد، ريزش منطقه‌اي موها، ريزش مو به دليل بيماري‌هاي عفوني و التهابي پوست سر و دستكاري و كندن موها است.
ريزش هورموني موها به دليل اختلال در كار هورمون‌هاي آندروژن به وجود مي‌آيد كه هم در مردان و هم در زنان ديده مي‌شود.

اين نوع ريزش مو در مردان با عقب‌نشيني موها از ناحيه پيشاني شروع شده و ممكن است منجر به ريزش مو در فرق سر شود كه اين نوع ريزش در زنان باعث كم پشت شدن موها در تمام نقاط سر مي‌شود.

مصرف داروهاي هورموني مانند ناندرولون و تستوسترون كه عموما براي افزايش حجم عضلات در بعضي ورزش‌ها به كار مي‌رود اين نوع ريزش را ايجاد يا بدتر مي‌كند.

به اعتقاد متخصصین پوست و مو اين نوع ريزش مو گذرا بوده و عموما مو به حالت طبيعي برمي‌گردد مگر اين‌ كه بيمار استعداد ارثي ريزش موي هورموني را داشته باشد.

در ريزش منطقه‌اي موها كه به‌طور ناگهاني بخشي از موهاي سر، ابرو يا ريش و سبيل مي‌ريزد بيشتر در بچه‌ها ديده مي‌شود و هر چند علت اصلي اين ريزش مشخص نيست اما عده‌اي سيستم ايمني بدن را در اين ريزش دخيل مي‌دانند، استرس‌ها و فشارهاي روحي باعث تشديد اين بيماري يا شروع آن در افراد مستعد مي‌شود و امكان بهبود خود به‌خودي در اين بيماران بدون درمان وجود دارد اما اكثر بيماران با درمان سريع‌تر بهبود مي‌يابند.

تحقيقات نشان مي‌دهد كه بعضي از عفونت‌ها بويژه عفونت‌هاي قارچي سر نيز مي‌تواند باعث ريزش مو شود كه در بعضي موارد موقتي و گاهي دايمي است.

بازگشت به صفحه اصلی سایت محشر