مقالات خواندنی در محبوترین سایت فارسی ، محشر دات کام

10 نقطه بكر، 10 بهشت دنيا

مجله اينترنتي "اسك من" كه فهرست كاملي از ده نقطه بكر طبيعي جهان تهيه و از آنها با عنوان "ده بهشت دنيا" ياد كرده است كه از چنگال صنعت، جاده سازي، تكنولوژي و روش هاي زندگي مدرن همچنان به دور و محفوظ مانده اند.
به گزارش خبرگزاري ميراث فرهنگي، مجموعه جزاير آتلانتيك جنوبي كه با عنوان گروه جزاير "ترستان داكنها" شهرت دارند، در راس اين فهرست قرار دارند. اين جزاير كه در تصوير مقابل، منظره از آن را مي‌بينيد، مناطق بسيار دوردستي هستند كه برخي از دورافتاده‌ترين اين جزاير همچنان بدون سكنه مانده و در نتيجه از تخريبهاي انسان و تمدن محفوظ مانده اند.

منطقه مشهور به "كاست ولدز" در انگلستان در مقام دوم جاي گرفته كه با چشم‌اندازهاي محلي، درياچه هاي پيچ درپيچ شرايط منحصر به فردي از يك موقعيت بكر و كاملا مجزا از تمدن و توسعه براي علاقمندان به طبيعت ناب و خالص فراهم آورده است.

منطقه "پاتاگونيا" در جنوب شيلي، منطقه اي جنگلي كه به انبوه درختان، جزاير و آب دره‌ها و يخچالهايش به خود مي بالد، و نيز كائوآيي در هاوايي و كريباتي در ميكرونزيا رديفهاي بعدي از 5 ناحيه اعلام شده در فهرست مناطق برتر بكر جهان را به خود اختصاص داده اند.

پارك ملي آلگونكيوين كه در فاصله سه ساعت با تورنتو كانادا قرار دارد، به دلايل ياد شده در رديف ششم قرار گرفته و سپس منطقه ثوريبوش در افريقاي جنوبي است كه در فهرست بهشتهاي جهان ثبت شده اند.

منطقه مورزين در آلپ فرانسه و سپس فراناندو دنورون‌ها در برزيل و ايسلا ويكوس در پورتوريكو به ترتيب رديفهاي بعدي فهرست دهگانه بهشتهاي جهان را به خود اختصاص داده اند.

مسئله عدم دخالت انسان در منطقه و فقدان هرگونه اثري از تمدن و توسعه و صنعت و پيشرفت اعم از مادي و معنوي در منطقه از مهمترين اولويتهايي است كه سبب كسب امتياز هر منطقه و برتري آن بر ديگر مناطق مشابه در جهان بوده است. در مقابل هر ميزان، اثر تمدن و دخالت و تغيير بشر در منطقه بيشتر باشد شانس برتري و ثبت منطقه را در اين فهرست كاهش داده و آن را در رديفهاي پايين تر قرار مي دهد.
مرجع: مجله اينترنتي "اسك من"
تهیه و ترجمه : مهـدی وکیلیان به منظور درج در سایت محبوب محشر دات کام

بازگشت به صفحه اصلی سایت محشر