محشر دات كام محبوبترين سايت فارسي


سينماي ايران و جهان: اسماعيل رياحي كارگردان پيشكسوت و همسر شهلا رياحي درگذشت


تغییر اندازه متن:

اسماعيل رياحي كارگردان پيشكسوت و همسر شهلا رياحي درگذشت اسماعيل رياحي كارگردان پيشكسوت و همسر شهلا رياحي درگذشت

اسماعيل رياحي كارگردان پيشكسوت و همسر شهلا رياحي درگذشت اسماعيل رياحي، كارگردان پيشكسوت سينماي ايران روز ۲۰ آبانماه در سن ۹۰ سالگي در تهران درگذشت.

اسماعيل رياحي، همسر شهلا رياحي بازيگر سينما، سال ۱۲۹۹ در تهران به دنيا آمد. پس از اخذ ديپلم به‌عنوان آموزگار در مدارس تهران مشغول به كار شد و هم‌زمان تحصيلاتش را در دانشگاه ادامه داد و دو مدرك ليسانس دريافت كرد.

رياحي بعد از مدتي كه به شغل آموزگاري پرداخت به دليل علاقه‌ي زيادي كه به تئاتر داشت به همراه همسر جوانش «شهلا رياحي» وارد عالم تئاتر شد، اما حساسيت پوست صورت او به چسب گريم باعث شد كه خيلي زود با اين هنر خداحافظي كند.

بعد از آن به كار مطبوعات روي آورد و سپس به ساختن تيزرهاي تبليغاتي- تجاري پرداخت. اسماعيل رياحي اولين كسي بود كه در ايران، فيلم تبليغاتي- تجاري ساخت. تبليغ براي روغن نباتي شاه‌پسند اولين كار او بود كه با استقبال زيادي روبه‌رو شد.



رياحي يكي از قديمي‌ترين كارگردانان سينماي ايران است. از نمونه فيلم‌هاي او مي‌توان از فيلم‌هاي «دل‌هاي بي‌آرام» با بازي زنده‌ياد فريدون فرخزاد، «جاده‌ي مرگ من» با بازي زنده‌ياد آرمان، «خشم كولي»، «جوان پهلوان»، «شكوه جوانمردي» و ... نام برد.

رياحي علاوه بر كارگرداني در سينما، فيلمنامه هم مي‌نوشت.

زندگي عاشقانه‌ي اسماعيل رياحي و شهلا رياحي زبانزد اهل هنر بود. سال گذشته كه به قصد گفت‌وگو با اين زوج هنرمند به منزل‌شان رفته بودم اسماعيل رياحي بارها در خلال گفت‌وگو به عشقي كه به خانم شهلا دارد اشاره مي‌كرد و مي‌گفت:

اين‌كه مي‌گويند تير عشق با نگاه اول به قلب اصابت مي‌كند واقعيت دارد! داستان نيست! فقط امير ارسلان نيست كه با اولين نگاه فرخلقا، تير عشق به قبلش اصابت كرد. من هم در همان نگاه اول مجذوب چشمان شهلا و صداي گوش‌نواز او شدم.

ما در سال ۱۳۲۰ با هم ازدواج كرديم. من با سربلندي و افتخار اعلام مي‌كنم كه از موهبت افتخار همسري با خانم شهلا برخوردارم. زندگي در كنار اين خانم سرشار از مهر و وفا و محبت و صميميت است. من در كنار ايشان توانسته‌ام يك زندگي بسيار آرام و خوب و خوشي داشته باشم. من با سربلندي اعلام مي‌كنم من يكي از خوش‌بخت‌ترين مردان جهان آفرينش هستم!




مهندس «منوچهر رياحي» فرزند زنده‌ياد اسماعيل رياحي كه بعد از شنيدن خبر درگذشت پدرش از سوئد به ايران آمده در گفت‌وگوي كوتاهي كه با زمانه داشت گفت:

آقاي اسماعيل رياحي ۹۰ سال پيش در روز عيد قربان به دنيا آمد و به همين خاطر مادر بزرگم نام «حاج اسماعيل» را براي او برگزيد. حالا بعد از ۹۰ سال، روز سوم درگذشت‌شان كه براي‌شان مراسم نيز برگزار مي‌كنيم مصادف با عيد قربان است.

آيا زنده‌ياد اسماعيل رياحي بعد از انقلاب هيچ‌گونه فعاليت هنري نداشتند؟

ايشان بيش از دو سال پيش نيمي از بدنشان فلج شد و از آن روز به بعد در خانه نشستند و زندگي‌نامه‌ي خود و همسرش شهلا رياحي را به شعر در آوردند كه در حال آماده‌شدن است تا به صورت كتاب منتشر شود.

ايشان در ۲۰ سالگي شعرهايي گفتند كه در سطح خيلي بالايي است. اينكه يك جوان ۲۰ ساله، آن‌همه لغت در ذهن خود داشته باشد كه بتواند شعرهاي بسيار زيبايي بگويد جالب است. اين شعرها را ما روزي در يك صندوق دور انداخته شده پيدا كرديم. گنجينه‌ي زيبايي است.

امسال قرار بود ۲۴ ديماه جشن هفتادمين سالگرد ازدواجشان را برگزار كنيم كه اين اتفاق افتاد.

مراسم تشييع پيكر پدرتان و ختم ايشان چه زماني است؟

صبح يكشنبه، ساعت ۸:۳۰ براي افرادي كه مايل هستند در مراسم تشييع پيكر ايشان شركت كنند اتوبوسي جلوي در منزل به سمت بهشت‌زهرا حركت مي‌كند.

روز سه‌شنبه ساعت ۱۸ الي ۱۹:۳۰ مراسم سوم پدرم در «مسجدالرضا» واقع در ميدان «نيلوفر» برگزار مي‌شود.

ناصر ملك مطيعي هم در گفت و گوي كوتاهي، درگذشت اسماعيل رياحي را تسليت گفت:

از فقدان اين دوست عزيز و گرامي متاسف هستم. متاسفانه من فرصت كار كردن با ايشان را پيدا نكردم اما خب به هر حال ايشان هم جزو خانواده‌ي سينما بودند. اكثر افراد خانواده‌ي رياحي و قدكچيان در سينما فعاليت داشتند؛ از جمله مرحوم قدكچيان و فرزندشان كامران قدكچيان كه از كارگردان‌هاي بسيار خوب هستند.

سركار خانم شهلا رياحي، همسر آقاي رياحي از هنرپيشه‌هاي درجه اول تئاتر و از پيشگامان تئاتر بودند كه سال‌ها فعاليت داشتند. اين خانواده خاطرات خوبي در ذهن مردم دارند. انشاالله كه صبر و تحمل‌شان بسيار باشد.



مطالب مرتبط: اسماعيل , رياحي , كارگردان , همسر , هنرپيشه , شهلا
لینک مستقیم: اسماعيل رياحي كارگردان پيشكسوت و همسر شهلا رياحي درگذشت
بخش سينماي ايران و جهان وب سایت محبوب فارسی زبانان محشر

اسماعيل رياحي كارگردان پيشكسوت و همسر شهلا رياحي درگذشت




ورود به چت روم دی جی چت محشر


سایر چت روم های محشر را نیز امتحان کنید
چت روم دی جی چت
چت روم جاوا چت
چت روم صوتی و تصویری
چت روم ویژه
چت روم فلش

بازی آنلاين

بازی شطرنج آنلاین