هفتۀ چهارم بارداری


هفتۀ چهارم بارداری

جنین در هفتۀ چهارم بارداری به تازگی در دیوارۀ رحم کاشته شده است. بدن شما نیز شروع به تغییرات شگفت‌انگیزی می‌کند که در طول ۳۶ هفتۀ آینده اتفاق خواهد افتاد. در این مطلب می‌توانید با تغییرات بدن و زندگی خود، علائم شایع بارداری، مراقبت‌های پزشکی و خودمراقبتی‌ها آشنا شوید و آمادگی اولیۀ لازم را برای ادامۀ بارداری به دست آورید.

در این مقاله مطالعه می‌کنید:
  • تغییرات بدن و زندگی شما
  • علائم شایع بارداری در هفتۀ چهارم
  • مراقبت‌های پزشکی هفتۀ چهارم
  • حفظ آرامش و خودمراقبتی طی هفتۀ چهارم
  • علائم نیازمند مراجعه به پزشک در هفتۀ چهارم

تغییرات بدن و زندگی شما

یکی از اولین علائم فیزیکی که تجربه می‌کنید فقدان یک دورۀ قاعدگی است که نشان می‌دهد سطح هورمون پروژسترون شما، تعادل هورمونی را برای باردار شدن شما تغییر داده است. با رشد جنین، بدن شما نیز هورمونگنادوتروپین جفتی انسان یا hCG بیشتری تولید می‌کند. این هورمونهفت تا ۱۱ روز پس از لقاح در خون شما به وجود می‌آید. در هفتۀ چهارم بارداری ممکن است احساس دلهره و هیجان شدیدی داشته باشید. انتظار برای شروع دورۀ قاعدگی همراه با دستشویی رفتن‌های مکرر می‌تواند به اندازۀ هزار سال طولانی به نظر بیاید. ممکن است احساسی مشابه روزهای معمول پیش از قاعدگی داشته باشید؛ کمی احساساتی‌تر، به راحتی تحریک‌پذیر و به‌طورکلی بدخلق شوید. اگر قصد بارداری دارید، اما تست بارداری شما منفی بوده، ممکن است از نتیجۀ تست ناامید شوید. همچنین اگر برنامه‌ای برای باردار شدن نداشته‌، اما متوجه شده‌اید که باردارید، ممکن است دچار اضطراب شوید. پیشنهاد می‌شود با همسر خود یا یکی از دوستان نزدیکتان در این مورد صحبت کنید.

علائم شایع بارداری در هفتۀ چهارم

علائم بدن شما در هفتۀ چهارم بارداری اغلب مشابه علائم معمول روزهای قبل از قاعدگی شماست. به شکلی که بسیاری از زنان مطمئن هستند که دورۀ قاعدگی آنها در حال شروع شدن است. علائم تمام زنان طی هفته‌های بارداری یکسان نیست، اما علائم اغلب زنان در این هفته شامل موارد زیر است:

  • لکه‌بینی کم
  • خستگی
  • تکرر ادرار
  • تهوع یا استفراغ
  • پستان‌های متورم و دردناک

مراقبت‌های پزشکی هفتۀ چهارم

بیشتر زنان تا هفتۀ چهارم بارداری از باردار بودن خود بی‌خبرند. برای تشخیص بارداری در هفتۀ چهارم و مراقبت‌های پزشکی لازم در این هفته بهتر است موارد زیر را انجام دهید:

تست بارداری: اگر می‌خواهید از باردار بودن خود مطمئن شوید، تست‌های تشخیص بارداری خانگی که در اکثر داروخانه‌ها در دسترس است، می‌تواند پاسخ سریعی به شما بدهد. انجام این تست‌ها ساده است و از نمونۀ ادرار برای تعیین بارداری توسط خود شما استفاده می‌شود. اگر دستورالعمل‌ها را به دقت دنبال کنید، نتایج معمولاً قابل اعتماد است. با این حال، گاهی اوقات ممکن است نتیجۀ تست، منفی کاذب باشد که ناشی از نبودن میزان کافی هورمون گنادوتروپین جفتی انسان یا hCG در ادرار است. انجام این تست در صبح، یعنی زمانی که حضور این هورمون در ادرار بیشتر است، بهترین نتیجه را خواهد داشت. اگر نتیجۀ تست منفی بود، اما قاعدگی شما هنوز شروع نشده است، یک هفته بعد دوباره این تست را تکرار کنید.

ملاقات با پزشک: هنگامی که نتیجۀ تست بارداری شما مثبت بود، با پزشک خود تماس بگیرید تا اولین وقت ملاقات دوران بارداری خود را تعیین کنید. اگرچه هنوز برای انجام آزمایشات بارداری زود است و امکان دارد پزشک از شما بخواهد که از هفتۀ شش به بعد مراجعه کنید. با توجه به نظر پزشک شما، ممکن است لازم باشد یک آزمایش خون اولیه برای شما انجام شود تا بارداری را تأیید کند و سطح هورمون‌های شما نیز بررسی شود. پزشک برای شما مکمل و ویتامین تجویز خواهد کرد. ویتامین‌‌های دوران بارداری شما باید حاوی حداقل ۰/۴ میلی‌گرم فولیک اسید، معادل ۴۰۰ میکروگرم و مقدار مشخصی آهن باشد که مصرف آن برای شما و کودکتان مهم است. همچنین باید در مورد داروهای مختلف مصرفی در دوران بارداری احتیاط کنید. پیش از مصرف هر گونه داروی بدون نسخه یا حتی داروی تجویزی، باید با پزشک خود مشورت کنید.

حفظ آرامش و خودمراقبتی طی هفتۀ چهارم

بعد از تست بارداری، اولین قرار ملاقات دوران بارداری زنان با پزشک برای تأیید بارداری انجام می‌شود، اما در این فاصله هنوز چیزی قطعی نشده است. صبر کردن به شما کمک خواهد کرد تا آرام بمانید. سعی کنید در لحظۀ حاضر باقی بمانید و هر روز فقط به همان روز بپردازید. با همسرتان صحبت کنید. نگرانی‌ها و علائم بدنی خود را با او در میان بگذارید. این کار می‌تواند به مردان کمک کند تا وضعیت شما را بهتر درک کنند و بدانند که باید منتظر چه شرایطی باشند. قبل از باردار شدن بهتر است تحت نظر پزشک، رژیم غذایی مناسب داشته باشید. اگر هنوز شروع نکرده‌اید، حتی هفتۀ چهارم بارداری نیز برای آغاز عادت‌های سالم دیر نیست. سعی کنید غذاهای کامل بخورید، از سیگار و الکل پرهیز کنید و مصرف ویتامین‌های دوران بارداری را حتماً زیر نظر پزشک شروع کنید.

ورزش کردن نیز یک راه ایده‌ال برای کاهش خستگی و سالم نگه داشتن بدن زنان و جنین آنهاست. هر گونه فعالیتی که پیش از بارداری انجام می‌دادید، معمولاً برای سه ماهۀ اول بارداری نیز بی‌خطر است. برای کاهش ورزش‌های شدید و سنگین، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. اگر تهوع صبحگاهی دارید، سعی کنید وعده‌های غذایی مکرر با حجم کم داشته باشید و از غذاهایی که منجر به تهوع شما می‌شود نیز پرهیز کنید. بسیاری از زنان با خوردن وعده‌های حاوی کربوهیدرات‌ها و غذاهای ترش، احساس تهوع کمتری دارند. اگر تکرر ادرار دارید و مجبور به دستشویی رفتن هستید، می‌توانید مصرف مایعات خود را هنگام شب کمی کاهش دهید.

علائم نیازمند مراجعه به پزشک در هفتۀ چهارم

اگرچه نباید نگران شوید، اما دانستن این نکته مهم است که احتمال سقط جنین در اوایل بارداری بالاست. محققان معتقدند که تا ۲۰ درصد از بارداری‌های شناخته‌شده به سقط جنین می‌انجامد و بسیاری از آنها زمانی اتفاق می‌افتد که زنان منتظر شروع دورۀ قاعدگی خود هستند. سقط جنین در هفتۀ چهارم، بارداری شیمیایی نامیده می‌شود، زیرا جنین در سونوگرافی دیده نمی‌شود و تنها از طریق آزمایش خون و ادرار تشخیص داده می‌شود. علائم سقط جنین شامل گرفتگی عضلات، لکه‌بینی و خونریزی شدید است. اما اگر این علائم را تجربه کردید، لزوماً سقط جنین نداشته‌اید. وقتی جنین عمیق‌تر در دیوارۀ رحم جای می‌گیرد، ممکن است دچار لکه‌بینی و ناراحتی شوید. به عبارت دیگر، هر خونریزی به معنی حتمی بودن سقط جنین نیست. بهترین راه برای ارزیابی اوضاع این است که به علائم بدنی خود توجه داشته باشید و با پزشک خود در مورد این علائم صحبت کنید.

محشر دات کام سایتی قدیمی و پربازدید!. تبلیغات در محشر دات کام به صورت کلیکی، گزینه خیلی خوب و مقرون به صرفه ای برای تبلبغات است.
هر کلیک فقط 100 تومان!
اگر مطلب "هفتۀ چهارم بارداری" برای شما مفید بوده است با کلیک بر روی آگهی های زیر از ما حمایت کنید
و در صورت تمایل برای درج آگهی در صفحه مربوط به: هفتۀ چهارم بارداری در وب سایت محشر، با شماره 09123833830 تماس بگیرید و یا واتس آپ پیام بدید

مطلب هفتۀ چهارم بارداری را برای دوستان خود ارسال کنید

ارسال هفتۀ چهارم بارداری در فیسبوک
ارسال هفتۀ چهارم بارداری در تویتر
ارسال هفتۀ چهارم بارداری در واتس آپ
ارسال هفتۀ چهارم بارداری در تلگرام
خبرخوان هفتۀ چهارم بارداری

Mahshar

دانستنی فال طالع بینی بهداشت سلامت سبک زندگی سفر گردشگری آشپزی تغذیه ازدواج همسرداری ترفند بورس


فال حافظ

0