هفتۀ هشتم بارداری


هفتۀ هشتم بارداری

بدن زنان باردار در هفتۀ هشتم بارداری شروع به تغییر شکل می‌کند. این تغییرات بخشی از رشد کودک درون بدن شما محسوب می‌شود، پس سعی کنید همواره برای آرامش خود این نکته را در نظر داشته باشید. در این مطلب با روند هفتۀ هشتم بارداری شامل تغییرات بدن و زندگی، عوارض شایع، مراقبت پزشکی، خودمراقبتی و همچین علائم نیازمند مراجعه به پزشک در این هفته آشنا خواهید شد.

در این مقاله مطالعه می‌کنید:
  • تغییرات بدن و زندگی شما
  • عوارض شایع بارداری در هفتۀ هشتم
  • مراقبت پزشکی هفتۀ هشتم
  • خودمراقبتی طی هفتۀ هشتم
  • علائم نیازمند مراجعه به پزشک در هفتۀ هشتم

تغییرات بدن و زندگی شما

شما ممکن است متوجه تغییراتی در پستان‌ها و تنگ شدن اندازۀ سوتین خود شوید. افزایش حجم خون بدن نیز ممکن است باعث شود رگه‌های کوچک آبی رنگی روی پستان‌ها به وجود بیاید. با شروع تغییر شکل بدن طی این هفته ممکن است نگران افزایش وزنتان باشید. به خاطر بیاورید که وزن شما قرار است در دوران بارداری افزایش پیدا کند. همچنین شاید متوجه شوید که دور کمرتان کمی پهن‌تر از معمول شده است. هنوز زمان پوشیدن لباس‌های مناسب بارداری فرا نرسیده است، اما از حدود هفتۀ هشتم بارداری، باید شلوار و دامن‌هایی دارای کمر آزادتر و بدون زیپ و دگمه بپوشید. تهوع نیز ممکن است همچنان همراه شما باشد. بر اساس تحقیقات ۷۰ تا ۸۰ درصد زنان در سه ماهۀ اول بارداری تهوع را تجربه می‌کنند. ممکن است به طور مداوم احساس خستگی کنید و بخواهید تمام این هفته را دراز بکشید و استراحت کنید. برخی روزها احساس می‌کنید که اصلاً نخوابیده‌اید. استراحت بعدازظهر می‌تواند انرژی شما را تا حد زیادی تجدید کند، بنابراین سعی کنید تا حد امکان استراحت یا خواب را در برنامۀ روزانۀ خود قرار دهید.

در این هفته ممکن است خیلی جدی به بارداری خود مشکوک شوید و فکر کنید بارداری شما خیالات و اوهام خودتان بوده است. اگر هنوز برای اولین معاینه به پزشک مراجعه نکرده باشید، با تکیه بر علائم خود سعی دارید خودتان را متقاعد کنید که باردار نیستید. طبیعی است که احساسات شما در نوسان باشد. خیالتان آسوده باشد که این بخشی گذرا از بارداری است و هورمون‌های خارج از کنترل شما، حاکم احساساتتان شده‌اند. اینها هورمون‌هایی است که باعث سندرم پیش از قاعدگی نیز می‌شود. مراقب باشید خودتان را بیش از حد خسته نکنید و در صورت احساس خستگی خیلی زیاد، از پزشک کمک بگیرید. در این هفته ممکن است احساس بدخلقی و تحریک‌پذیری کنید. نوسانات خلقی باعث می‌شود نتوانید با مردم یا موقعیت‌ها به شکل معمول کنار بیایید. این می‌تواند برای شما ناراحت‌کننده باشد که احساس کنید باید به دیگران توضیح دهید که چرا خود واقعی‌تان نیستید. این اتفاق دشواری است، به ویژه اگر تصمیم گرفته‌اید که خبر بارداری خود را برا مدتی طولانی‌تری پنهان کنید. سعی کنید به سلامت جنینتان فکر کنید و این که جنسیت او چیست و چه اسمی باید برایش انتخاب کنید. اندیشیدن به تأثیری که کودک روی زندگی شما خواهد داشت، لحظات فراغت شما را خیلی آرام به خود اختصاص خواهد داد.

عوارض شایع بارداری در هفتۀ هشتم

اگرچه هنوز شکم شما برآمده نشده است، اما با بسیاری از عوارض اولیۀ بارداری درگیر هستید. مواردی مثل دردهای شکمی،بیزاری از مواد غذایی یا هوس غذایی خاصی در این هفته وجود دارد. تغییرات معمول که بیشتر زنان باردار طی این هفته با آن مواجه هستند شامل موارد زیر است:

  • تهوع
  • سردرد
  • خستگی
  • تکرر ادرار
  • تغییرات خلق‌وخو
  • حساسیت پستان‌ها

مراقبت پزشکی هفتۀ هشتم

اگر هنوز به پزشکتان مراجعه نکرده‌اید، وقت ملاقاتی با یک متخصص زنان و زایمان یا یک ماما بگیرید تا اولین معاینۀ دوران بارداری شما را انجام دهد. در اولین جلسۀ معاینات بارداری معمولاً پزشک یا ماما پروندۀ سلامت شما را تشکیل می‌دهد. برای این منظور لازم است پرسش‌های او در مورد مسائل بهداشت شخصی، سابقۀ بیماری‌ها و زایمان‌های قبلی و همچنین سبک زندگی خود را با دقت پاسخ بدهید. لازم است پزشک در مورد سوابق اختلالات ژنتیکی یا بیماری‌های مزمن در خانوادۀ شما و همسرتان نیز اطلاعاتی بخواهد. برای همین، شاید بهتر باشد که این جلسه را با همسر خود بروید. پزشک بعد از پرسیدن سوالات و اندازه‌گیری قد و وزن شما و همچنین انجام معاینات عمومی و زنانه، درخواست آزمایش‌هایی را برای شما خواهد داد. همچنین در این جلسه، پزشک برای شما مصرف فولیک اسید و سایر مکمل‌های مورد نیاز دوران بارداری را تجویز می‌کند. انجام معاینات پزشکی منظم در دوران بارداری در حفظ سلامت بارداری شما اهمیت ویژه‌ای دارد، پس سعی کنید پزشکی مناسبی را انتخاب کنید که تا پایان بارداری با او راحت باشید. اگر هنوز پزشکتان را انتخاب نکرده‌اید، می‌توانید راهنمای انتخاب پزشک مناسب ما را مطالعه کنید.

خودمراقبتی طی هفتۀ هشتم

همگام با تغییرات بدن در طول بارداری، باید برنامۀ ورزشی و رژیم غذایی خود را تغییر دهید. مثل همیشه با پزشک خود در مورد تغییرات مناسب برای خود و جنین در حال رشدتان صحبت کنید. شیر بنوشید و دریافت ویتامین D را از نور مستقیم خورشید افزایش دهید. لبنیات مصرف کنید و مکمل ویتامین D را برای تنظیم سطح کلسیم بدن خود حتماً زیر نظر پزشک افزایش دهید. اگر تهوع صبحگاهی ندارید، ممکن است شروع به هوس کردن برخی غذاها کنید. میل شدید به غذاها یک بخش سرگرم‌کننده و مفرح بارداری است. بنابراین اگر به این عارضۀ بارداری دچار شده‌اید، از آن لذت ببرید. اما اگر ولع مصرف مواد غیرخوراکی مثل گچ، کاغذ یا حتی یخ را دارید، دچار بیماری پیکا یا هرزه‌خواری هستید. در برخی موارد، محققان معتقدند که پیکا با کمبودهایی در تغذیه‌‌‌ی شما یا کم‌خونی مرتبط است. شما می‌توانید زیر نظر پزشک رژیم غذایی مناسبی داشته باشید تا دچار این کمبودها نشوید.

همچنین اگرچه این مرحله برای شروع استفاده از سوتین بارداری و شیردهی خیلی زود است، اما بد نیست اگر برای بهبود حساسیت پستان‌ها، سوتین‌های راحت‌تری برای خودتان تهیه کنید. برای رفع خستگی نیز از فعالیت شدید روزانۀ صبح تا شب پرهیز کنید. میزان کار و فعالیت روزانۀ خود را دقیقاً مشخص کنید و در صورت امکان، هر وقت خسته‌اید کمی استراحت کنید. ورزش‌هایی مثل پیاده‌روی یکی از موارد مفیدی است که در کاهش خستگی مؤثر است و شما می‌توانید در مورد آن با پزشک خود صحبت کنید، ولی از انجام ورزش‌های شدید و پرفشار دوری کنید.

طی این هفته از سونا، جکوزی و وان داغ به شکل جدی دور بمانید. فعالیت‌هایی که منجر به سقوط و افتادن شما از بلندیشود، روی شکمتان فشار بیاورد یا تهدیدی برای سلامتی شما باشد را انجام ندهید. داروهای بدون نسخه را مصرف نکنید و با پزشک خود در مورد داروهای بی‌خطر مورد نیازتان در دوران بارداری صحبت کنید. همچنین قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی، بوی رنگ و محصولات شویندۀ خانگی و حلال‌ها در این دوران خطرناک است. اگر حیوانات خانگی دارید، بهتر است هنگام بارداری، همسر شما نظافت آنها را به عهده بگیرد. زنان باردار باید با توجه به احتمال آلوده شدن به توکسوپلاسموز، از تماس با ظرف خاک گربه و همچنین خاک گلدان دوری کنند.

علائم نیازمند مراجعه به پزشک در هفتۀ هشتم

لکه‌بینی و خونریزی خفیف در دوران بارداری، به ‌ویژه در سه ماهۀ اول نسبتاً شایع است. در حدود ۲۵ درصد از زنان، لکه‌بینی یا خونریزی را در ۱۳ هفتۀ اول بارداری تجربه می‌کنند که بیش از نیمی از آنها کودکان کاملاً سالمی نیز به دنیا می‌آورند. با این حال، اگر حالت متفاوتی را احساس می‌کنید یا به دلایل دیگری نگران هستید، با پزشک خود تماس بگیرید، به ‌ویژه اگر هر یک از علائم زیر را دارید:

  • خونریزی واژینال یا لکه‌بینی
  • دفع بافت از واژن
  • انقباض و دردهای شدید پایین شکم
  • درد شانه‌ها
  • درد یا حساسیت در ناحیۀ شکم یا لگن
  • نبض ضعیف، تپش قلب یا غش

این علائم می‌تواند ناشی از سقط جنین یا حاملگی خارج از رحم باشد که نیازمند مراقبت ویژه و سریع پزشکی است.

محشر دات کام سایتی قدیمی و پربازدید!. تبلیغات در محشر دات کام به صورت کلیکی، گزینه خیلی خوب و مقرون به صرفه ای برای تبلبغات است.
هر کلیک فقط 100 تومان!
اگر مطلب "هفتۀ هشتم بارداری" برای شما مفید بوده است با کلیک بر روی آگهی های زیر از ما حمایت کنید
و در صورت تمایل برای درج آگهی در صفحه مربوط به: هفتۀ هشتم بارداری در وب سایت محشر، با شماره 09123833830 تماس بگیرید و یا واتس آپ پیام بدید

مطلب هفتۀ هشتم بارداری را برای دوستان خود ارسال کنید

ارسال هفتۀ هشتم بارداری در فیسبوک
ارسال هفتۀ هشتم بارداری در تویتر
ارسال هفتۀ هشتم بارداری در واتس آپ
ارسال هفتۀ هشتم بارداری در تلگرام
خبرخوان هفتۀ هشتم بارداری

Mahshar

دانستنی فال طالع بینی بهداشت سلامت سبک زندگی سفر گردشگری آشپزی تغذیه ازدواج همسرداری ترفند بورس


فال حافظ

0