هفتۀ سی و ششم بارداری


هفتۀ سی و ششم بارداری

با گذشت هر هفته، شما به زمان تولد کودک خود نزدیک‌تر خواهید شد، اما ممکن است احساس کنید این لحظه هرگز فرا نخواهد رسید. ماه آخر بارداری گاهی به نظر بسیار طولانی می‌رسد. در این مطلب با تغییرات بدن و زندگی، عوارض بارداری، مراقبت پزشکی، خودمراقبتی و علائم نیازمند مراجعه به پزشک طی هفتۀ ۳۶ بارداری آشنا شوید.

در این مقاله مطالعه می‌کنید:
  • تغییرات بدن و زندگی شما
  • عوارض شایع بارداری در هفتۀ سی و ششم
  • مراقبت‌های پزشکی هفتۀ سی و ششم
  • خودمراقبتی طی هفتۀ سی و ششم
  • علائم نیازمند مراجعه به پزشک در هفتۀ سی و ششم

تغییرات بدن و زندگی شما

اگر این اولین بارداری شماست، سر جنین تا این هفته باید به سمت پایین و در حال قرارگیری درون کانال زایمان باشد. فرایندی که انگاژمان نامیده می‌شود و باعث سبک شدن شما خواهد شد. با قرار گرفتن جنین در قسمت پایین‌تر رحم، شاید فشار سر جنین را روی کف لگن خود احساس کنید و اگر دچار تنگی نفس بوده‌اید، با دور شدن جنین از قفسۀ سینۀ شما، بتوانید راحت‌تر نفس بکشید. همچنین ممکن است طی این هفته سوء‌هاضمۀ کمتری داشته باشید. عضلات رحم و شکم برای نگه داشتن جنین به اندازۀ کافی قوی هستند، با این حال ممکن است هنگام راه رفتن کمی دچار بی‌تعادلی شوید و فشار روی مثانه، باعث بازگشت تکرر ادرار ‌شود. اگر قبلاً زایمان داشته‌اید، این بار جنین تا زمان نزدیک به زایمان صبر می‌کند و دیرتر وارد کانال زایمان می‌شود.

همچنین ممکن است متوجه افزایش در میزان انقباضات کاذب برکستون هیکس شوید. بسیاری از زنانی که این انقباضات کاذب را تجربه می‌کنند، به بیمارستان می‌روند و آنجا متوجه می‌شوند که در واقع انقباضات کاذب زایمان را تجربه کرده‌اند. شما به زمان به دنیا آوردن کودک خود نزدیک شده‌اید، اما ماه آخر بارداری می‌تواند بی‌پایان به نظر برسد، به ویژه برای زنانی که واقعاً دچار نارحتی‌های بارداری هستند. همچنان باید صبور باشید و بدانید که لازم نیست همۀ کارها را خودتان انجام دهید و باید برخی از آنها را به همسرتان بسپارید. بیشتر مردان دوست دارند وقتی کاری به آنها سپرده می‌شود، جزئیات آن را بدانند، بنابراین می‌توانید فهرستی از کارهای هفته‌های پایانی تهیه کنید و در اختیارشان قرار دهید. مرخصی زایمان نیز ممکن است برای شما به معنی تسکین و رهایی شما باشد یا برعکس، غمگینتان کند. در هر صورت بهتر است به یاد داشته باشید که مادر شدن به معنای تغییراتی است که برای تطابق با آن باید به خودتان زمان بدهید.

عوارض شایع بارداری در هفتۀ سی و ششم

برخی از زنان در این هفته با افزایش ترشحات واژینال و محدودیت در حرکت کردن به دلیل بزرگ شدن شکمشان روبه‌رو هستند، اما عوارض شایع و معمول بیشتر مادران باردار طی هفتۀ ۳۶ شامل موارد زیر است:

  • کمردرد
  • خستگی
  • سوزش معده
  • تکرر ادرار
  • گرفتگی عضلات پا
  • تورم مچ پا یا پاها
  • اختلالات خواب
  • تغییرات خلق‌وخو
  • ترشحات پستان
  • انقباضات رحم

مراقبت‌های پزشکی هفتۀ سی و ششم

بین هفته‌های ۳۵ تا ۳۷ لازم است حداقل یک جلسه ملاقات با پزشک داشته باشید. در این جلسات، پزشک وضعیت سلامت و پیشرفت بارداری شما را بررسی می‌کند و در صورت نیاز، درخواست انجام آزمایش‌هایی را خواهد داد. در جلسات مراقبت پزشکی در سه ماهۀ سوم می‌توانید نگرانی‌های خود دربارۀ زایمان و سایر مسائل را با پزشک در میان بگذارید.

همچنین اگر هنوز یک پزشک متخصص نوزادان برای کودک خود انتخاب نکرده‌اید، بهتر است زودتر این کار را انجام دهید. اگرچه احتمالاً هنوز چند هفته تا آمدن نوزاد خود فرصیت دارید، اما این زمان تضمین‌شده نیست و بهتر است از قبل برای به دنیا آمدن نوزاد آمده باشید. می‌توانید در مورد متخصص نوزدان با پزشک زنان یا مامای خود صحبت کنید. او می‌تواند راهنمایی خوبی به شما ارائه بدهد.

خودمراقبتی طی هفتۀ سی و ششم

شما تقریباً به روزهای آخر بارداری نزدیک شده‌اید. به یاد داشته باشید که از این چند هفتۀ آخر لذت ببرید. هر زمان که می‌توانید چُرت بزنید و تغذیۀ سالم و وعده‌های غذایی مناسب را ادامه دهید. ترشح مخاط مسدودکنندۀ دهانۀ رحم که به شکل ترشحات زرد رنگ غلیظ و آغشته به خون است، شاید چند هفته، چند روز یا چند ساعت قبل از آغاز زایمان رخ دهد. برای این اتفاق آمادگی داشته باشید و علائم شروع زایمان را بشناسید. همچنین در این هفته‌های آخر بهتر است به خودتان یک زنگ تفریح نیز بدهید، به ‌ویژه اگر این اولین فرزند شما باشد. شاید ندانید که مراقبت از کودک به این معناست که شما تا مدت‌ها پس از زایمان دیگر فرصتی برای تفریح نخواهید داشت، بنابراین اکنون زمان خوبی برای گذراندن وقت با همسرتان است.

در طول بارداری اغلب کمی کلستروم از نوک پستان‌ها خارج می‌شود. اگر این ترشحات آزارتان می‌دهد، از دستمال معمولی یاپدهایی استفاده کنید که داخل سوتین قرار می‌گیرد و این رطوبت را جذب می‌کند. همچنین اگر انقباضات کاذب براکستون هیکس رحم را تجربه کردید، این نکته را بدانید که تغییر وضعیت بدن، نوشیدن آب یا استراحت می‌تواند این انقباضات را آرام کند. به‌طورکلی داشتن یک برنامۀ روتین برای زمان خواب، خوردن غذاهای سالم، پرهیز از مصرف بیش از حد مایعات در شب و استفاده از روش‌های تمدد اعصاب مثل یوگا به بهبود فشارهای روحی و جسمی شما کمک خواهد کرد.

علائم نیازمند مراجعه به پزشک در هفتۀ سی و ششم

جنین همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد و در نتیجه فضای کمتری نیز برای حرکت وجود دارد. درحالی‌که تکان‌های جنین احتمالاً سبک‌تر شده است، هنوز هم باید آنها را احساس کنید. اگر متوجه کاهش تکان‌های جنین شده‌اید یا در مورد تکان‌های کودک خود نگران هستید، به پزشکتان اطلاع بدهید. اگرچه کاهش تکان‌ها می‌تواند بی‌دلیل باشد، اما گاهی نیز ممکن است نشان‌دهندۀ شرایط خطرناکی برای جنین باشد که لازم است توسط پزشک بررسی شود.

طی این هفته‌ها تا موعد زایمان، لازم است به علائم شروع زایمان بیشتر توجه کنید و درصورتی‌که احساس می‌کنید علائم شروع زایمان را دارید، سریعاً به بیمارستان مراجعه کنید. علائم شروع زایمان فقط انقباضات رحم نیست، برخی از علائم شروع زایمان در زیر آمده است:

  • انقباضات رحمی
  • لکه‌بینی یا خونریزی واژینال
  • فشار غیرمعمولی در لگن یا کمردرد
  • دردهای کرامپی شبیه قاعدگی
  • خروج آب یا مایع شفاف از واژن
  • بیشتر یا رقیق‌تر شدن حجم ترشحات واژن
  • تغییر رنگ در ترشحات واژن؛ مایل به صورتی یا قهوه‌ای روشن

همچنین در صورت داشتن علائمی مانند رنگ‌پریدگی، ورم یک طرف اندام‌ها و تنگی نفس بهتر است به پزشک مراجعه کنید، زیرا این علائم ممکن است ناشی از ترومبوآمبولی باشد. علاوه بر این، سایر علائم مانند تورم ناگهانی دست و پا، تاری دید، سردرد و تهوع نیز از مواردی است که نیاز به توجه سریع پزشکی دارد. این علائم ممکن است نشانۀ عارضۀ پره‌اکلامپسیباشد که نیازمند مراقبت ویژۀ پزشکی است.

محشر دات کام سایتی قدیمی و پربازدید!. تبلیغات در محشر دات کام به صورت کلیکی، گزینه خیلی خوب و مقرون به صرفه ای برای تبلبغات است.
هر کلیک فقط 100 تومان!
اگر مطلب "هفتۀ سی و ششم بارداری" برای شما مفید بوده است با کلیک بر روی آگهی های زیر از ما حمایت کنید
و در صورت تمایل برای درج آگهی در صفحه مربوط به: هفتۀ سی و ششم بارداری در وب سایت محشر، با شماره 09123833830 تماس بگیرید و یا واتس آپ پیام بدید

مطلب هفتۀ سی و ششم بارداری را برای دوستان خود ارسال کنید

ارسال هفتۀ سی و ششم بارداری در فیسبوک
ارسال هفتۀ سی و ششم بارداری در تویتر
ارسال هفتۀ سی و ششم بارداری در واتس آپ
ارسال هفتۀ سی و ششم بارداری در تلگرام
خبرخوان هفتۀ سی و ششم بارداری

Mahshar

دانستنی فال طالع بینی بهداشت سلامت سبک زندگی سفر گردشگری آشپزی تغذیه ازدواج همسرداری ترفند بورس


فال حافظ

0