هفتۀ بیست و یکم بارداری


هفتۀ بیست و یکم بارداری

در هفتۀ ۲۱ بارداری، شکم شما همچنان بزرگ‌تر می‌شود. از نشان دادن این برآمدگی دوست‌داشتنی به دیگران لذت ببرید.شدیدترین تغییرات بدن شما در این هفته احتمالاً ضربه‌های کوچک جنین هنگام حرکت در رحم است که لگد زدن جنین نامیده می‌شود و از هفتۀ پیش شروع شده است. زنانی که قبلاً زایمان داشته‌اند، معمولاً این حرکات را از چند هفته قبل احساس کرده‌‌اند. در این مطلب با تغییرات بدن و زندگی خود، عوارض بارداری، خودمراقبتی‌های لازم و علائم نیازمند مراجعه به پزشک در هفتۀ ۲۱ آشنا شوید.

در این مقاله مطالعه می‌کنید:
  • تغییرات بدن و زندگی شما
  • عوارض شایع بارداری در هفتۀ بیست و یکم
  • خودمراقبتی طی هفتۀ بیست و یکم
  • علائم نیازمند مراجعه به پزشک در هفتۀ بیست و یکم

تغییرات بدن و زندگی شما

این روزها برآمدگی شکم شما بسیار برجسته‌تر شده است. بیشتر زنان از این مرحلۀ بارداری لذت می‌برند، زمانی که عوارض سه ماهۀ اول مثل تهوع صبحگاهی از بین رفته، اما شکم هنوز آن‌قدر بزرگ نشده است که باعث ناراحتی آنها شود، اما احتمالاً هنوز کمی ناراحتی وجود دارد. گرفتگی عضلات ساق پا در این زمان شایع است و در حدود یک سوم بارداری‌ها دیده می‌شود. همچنین ممکن است کمی دچار اضطراب شوید. اگر شاغل هستید، می‌توانید کم‌کم برای رفتن به مرخصی زایمان آماده شوید. اگرچه احتمالاً هنوز در مرحلۀ شمارش معکوس نیستید، اما زمان آن نیز خواهد رسید. از قبل آماده شوید، مواردی را که می‌توانید پیشاپیش انجام دهید، کارهایتان را اولویت‌بندی کنید و برنامه‌ریزی برای آمدن نوزاد را به لحظۀ آخر موکول نکنید. اگر فرزند دیگری دارید، ممکن است با خود فکر کنید که چطور ممکن است بتوانید کودک دیگری را به اندازۀ کودک اولتان دوست داشته باشید. این یک نگرانی مشترک در میان زنان باردار است و صحبت کردن در مورد آن می‌تواند به شما کمک کند. فکر خود را با احتمالات بی‌پایان مشغول نکنید؛ با این کار انرژی باارزشی را هدر می‌دهید.

عوارض شایع بارداری در هفتۀ بیست و یکم

ترک‌های پوست، نفخ شکم و رگ‌های واریسی از عوارض برخی زنان باردار در طول این هفته است، اما عوارض شایع و معمول بیشتر زنان در هفته‌ی ۲۱ شامل موارد زیر است:

  • کمردرد
  • یبوست
  • گرفتگی عضلات پا
  • انقباضات بدون درد رحم

خودمراقبتی طی هفتۀ بیست و یکم

برای جلوگیری از گرفتگی عضلات پاها، بهتر است به صورت روزانه و با اجازۀ پزشکتان پیاده‌روی کنید و همچنین کفش‌های مناسب بپوشید. برای جلوگیری از ظاهر شدن رگ‌های واریسی یا کاهش آنها، می‌توانید جوراب واریس بپوشید و در موردروش‌های پیشگیری از واریس در دوران بارداری مطالعه داشته باشید. افزایش جوش‌های پوستی را نیز ممکن است تجربه کنید. این اتفاق ممکن است به دلیل اثر هورمون‌های بارداری در تولید بیش از حد چربی باشد. برای مبارزه با افزایش جوش‌ها، باید مراقبت بیشتری از پوست خود در دوران بارداری داشته باشید.

برای جلوگیری از عفونت توکسوپلاسموز از خوردن گوشت خام یا نیم‌پز پرهیز کنید. موقع تمیز کردن و شستن گوشت خام از دستکش استفاده کنید و دستتان را به دهن، چشم یا بینی خود نزنید. همچنین اگر در نزدیکی محل زندگی خود گربه دارید، سعی کنید با آنها تماس فیزیکی نداشته باشید. اگر مجبورید در مکان‌هایی مرتبط با خاک کار کنید، دستکش بپوشید و پس از انجام کار، دست‌های خود را با دقت بشویید. از خوردن گوشت نپخته، میوه و سبزیجات شسته‌نشده و نوشیدن شیر غیرپاستوریزه به علت خطر ابتلا به توکسوپلاسموز پرهیز کنید.

بارداری هیجان‌انگیز است، اما گاهی می‌تواند فشار زیادی به همراه داشته باشد. مهم است که مراقب سلامت جسمی و عاطفی خود باشید. هورمون‌ها، ناراحتی‌های فیزیکی و مشغله‌های کاری یا داشتن فرزندان دیگر در خانه می‌تواند اضطراب‌آور باشد. مقداری از این اضطراب طبیعی است، اما اگر اضطراب مزمن دارید، ممکن است روی کودک شما تأثیر بگذارد، بنابراین این مشکل را به پزشکتان بگویید تا به شما در کنترل اضطرابتان کمک کند. همچنین تمرین تکنیک‌های تمدد اعصاب از جمله یوگا ممکن است در مدیریت اضطراب شما مؤثر باشد.

اگر دچار یبوست هستید، رژیم غذایی سالم، تمرینات ورزشی مناسب و منظم نیز می‌تواند به پیشگیری از یبوست شما کمک کند. ورزش کردن نیز علاوه بر کاهش مشکلات فعلی نظیر یبوست و کمردرد، می‌تواند از اضافه وزن بیش از حد، دیابت بارداری، فشار خون و حتی افسردگی پس از زیمان نیز پیشگیری کند. همچنین اگر طی این روزها، انقباضات براکستون هیکس رحم را در این هفته داشتید، باید بدانید که تغییر وضعیت بدن، نوشیدن آب یا استراحت می‌تواند این انقباضات را آرام کند. همچنین می‌توانید طی این هفته برای شرکت در دوره‌های آموزشی بارداری و کلاس‌های آمادگی برای زایمانبرنامه‌ریزی کنید.

اکنون زمان مناسبی است که شما و همسرتان دربارۀ کودکتان صحبت کنید. یک مکان آرام و بدون سر و صدا را انتخاب کنید و با لحنی آرام صحبت کنید. جنین صداهای شما را تشخیص خواهد داد. به سادگی می‌توانید چیزی برای کودک خود بخوانید؛ یک داستان یا یک ترانۀ ملایم. جنین ممکن است از موسیقی آرام با ملودی‌های ساده لذت ببرد. تحقیقات نشان داده است که نوزادان متولدنشده زمانی که این نوع موسیقی پخش می‌شود، آرام‌تر هستند، به ‌ویژه در مقایسه با موسیقی با صدای بلند که می‌تواند باعث جهیدن جنین در شکم شود.

علائم نیازمند مراجعه به پزشک در هفتۀ بیست و یکم

در طول دوران بارداری، شما با توجه به علائم بدن خود می‌توانید در صورت مشاهدۀ علائم هشداردهنده و مراجعه در زمان مناسب به پزشک، سلامت خود و جنینتان را افزایش بدهید. علائمی مانند تب یا لرز، درد و سوزش هنگام ادرار، درد در ناحیۀ تناسلی یا تغییر در رنگ و بوی ادرار نیازمند توجه و بررسی بیشتر توسط پزشک است. این علائم می‌تواند نشانۀ عفونت‌های مجاری ادرار باشد. همچنین در سه ماهۀ دوم، لازم است که شما به علائم زیر دقت بیشتری داشته باشید:

  • سردرد شدید
  • تهوع و استفراغ
  • درد در ناحیۀ زیر دنده‌ها و بالای شکم
  • تورم ناگهانی صورت و دست
  • مشکلات بینایی مثل تاری دید، جرقه زدن چشم، حساسیت به نور و نابینایی موقت

در صورت مشاهدۀ این علائم که می‌تواند ناشی از عارضۀ پره‌اکلامپسی باشد، لازم است که سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید تا مراقبت‌های لازم به شما ارائه داده شود.

محشر دات کام سایتی قدیمی و پربازدید!. تبلیغات در محشر دات کام به صورت کلیکی، گزینه خیلی خوب و مقرون به صرفه ای برای تبلبغات است.
هر کلیک فقط 100 تومان!
اگر مطلب "هفتۀ بیست و یکم بارداری" برای شما مفید بوده است با کلیک بر روی آگهی های زیر از ما حمایت کنید
و در صورت تمایل برای درج آگهی در صفحه مربوط به: هفتۀ بیست و یکم بارداری در وب سایت محشر، با شماره 09123833830 تماس بگیرید و یا واتس آپ پیام بدید

مطلب هفتۀ بیست و یکم بارداری را برای دوستان خود ارسال کنید

ارسال هفتۀ بیست و یکم بارداری در فیسبوک
ارسال هفتۀ بیست و یکم بارداری در تویتر
ارسال هفتۀ بیست و یکم بارداری در واتس آپ
ارسال هفتۀ بیست و یکم بارداری در تلگرام
خبرخوان هفتۀ بیست و یکم بارداری

Mahshar

دانستنی فال طالع بینی بهداشت سلامت سبک زندگی سفر گردشگری آشپزی تغذیه ازدواج همسرداری ترفند بورس


فال حافظ

0