هفتۀ بیست و پنجم بارداری


هفتۀ بیست و پنجم بارداری

رحم شما اکنون باید به اندازۀ یک توپ فوتبال باشد و با گسترش برآمدگی رحم به دو طرف شکم، شما دیگر در نظر همه یک مادر باردار خواهید بود. در این مطلب می‌توانید با تغییرات بدن و زندگی خود، عوارض شایع بارداری، مراقبت‌های پزشکی، خودمراقبتی‌ها و علائم نیازمند مراجعه پزشک در هفتۀ ۲۵ آشنا شوید.

در این مقاله مطالعه می‌کنید:
  • تغییرات بدن و زندگی شما
  • عوارض شایع بارداری در هفتۀ بیست و پنجم
  • مراقبت‌های پزشکی هفتۀ بیست و پنجم
  • خودمراقبتی طی هفتۀ بیست و پنجم
  • علائم نیازمند مراجعه به پزشک در هفتۀ بیست و پنجم

تغییرات بدن و زندگی شما

در این زمان بسیاری از بافت‌های بدن شما ورم خواهد کرد که ناشی از فشار اضافی روی سیستم گردش خون در دوران بارداری است. خارش خفیف نیز در دوران بارداری شایع است و معمولاً دلیلی برای نگرانی نیست. با این حال، اگر خارش بیش از چند روز ادامه یافت یا شدید بود، با پزشک خود تماس بگیرید. با پیشرفت بارداری، شما به احتمال زیاد بیشتر به روش زایمان خود فکر خواهید کرد. اگر پیش از این زایمان داشته‌اید، زایمان برای شما مجهول بزرگی نخواهد بود. شما می‌توانید دربارۀ جنبه‌هایی از زایمان قبلی که از آن راضی بودید یا مواردی که ترجیح می‌دهید دوباره به همان شیوه اتفاق نیفتد، با پزشک صحبت کنید. شما احتمالاً این روزها نصایح زیادی دربارۀ بارداری و زایمان از اطرافیان می‌شنوید. وقتی موضوع بارداری است، همه متخصص هستند و تجربیات خردمندانۀ خود را با شما به اشتراک می‌گذارند. اگر به شنیدن آنها علاقه‌مند نیستید، مودبانه عذر بخواهید یا بهانه‌ای بیاورید تا از شنیدن آنها معاف شوید.

عوارض شایع بارداری در هفتۀ بیست و پنجم

خروپف، عدم تعادل و تنگی ‌نفس از برخی عوارض زنان در این هفته است که در مورد همۀ مادران به یک شکل نخواهد بود.عوارض شایع و رایج هفتۀ ۲۵ بارداری برای بیشتر زنان شامل موارد زیر است:

  • یبوست
  • خستگی
  • کمردرد
  • سوزش معده
  • تورم پا
  • انقباضات رحم
  • گرفتگی عضلات پا

مراقبت‌های پزشکی هفتۀ بیست و پنجم

پزشک احتمالاً بین هفته‌های ۲۴ تا ۲۸، آزمایش غربالگری دیابت بارداری را برای شما درخواست خواهد داد که لازم است در این مدت برای انجام این آزمایش به آزمایشگاه مراجعه کنید. اگر پزشک، آزمایش چالش گلوکز را برایتان درخواست کرده باشد، نیازی به ناشتا بودن نیست. در این آزمایش، میزان قند خون شما یک ساعت پس از مصرف یک مایع شیرین که در آزمایشگاه به شما می‌دهند، آزمایش می‌شود. اگر سطح گلوکز خون شما بالاتر رفته باشد، ممکن است نیازمند آزمایش‌های بیشتر باشید. درصورتی‌که آزمایش تحمل گلوکز برای شما نوشته شده باشد، لازم است هنگام مراجعه به آزمایشگاه، حداقل هشت ساعت ناشتا باشید. اگر مبتلا به دیابت بارداری تشخیص داده شوید، پزشک اطلاعات مربوط به نظارت بر قند خون در طول دورۀ باقی‌مانده از بارداری را در اختیار شما قرار می‌دهد. می‌توانید در مورد آزمایش غربالگری دیابت بارداری بیشتر بخوانید.

خودمراقبتی طی هفتۀ بیست و پنجم

مواد غذایی مناسب بارداری و غذاهای نامناسب و خطرناک را در طول بارداری بشناسید. لیستریا یک باکتری نادر اما خطرناک است که در بعضی از غذاها یافت می‌شود. پنیرهای نرم، شیر غیرپاستوریزه، گوشت سرد، سوشی و گوشت خامهمگی خطراتی برای شما دارد. مراقب بهداشت آشپزخانۀ خود نیز باشید و پس از دست زدن به گوشت خام دست‌های خود را به خوبی بشویید. برای بهبود خروپف نیز روی سمت چپ بدن خود بخوابید و با چند متکا سر خود را بالا نگه دارید.

همیشه یک بطری آب همراه داشته باشید و از آن بنوشید. وجود آب کافی در بدن، از ورم دست و پا در این مرحله از بارداری و به ویژه در هوای گرم و مرطوب جلوگیری می‌کند. برای رفع گرفتگی ماهیچه‌های پا نیز از ایستادن‌های طولانی پرهیز کنید و پس از تأیید پزشکتان روزانه و منظم پیاده‌روی کنید. ورزش‌هایی مثل یوگا وشنا نیز برای رفع خستگی شما مناسب است. همچنین برای پیشگیری از یبوست، از غذاهای فیبردار، میوه و سبزیجات استفاده کنید. سوزش سر دل در دوران بارداری طبیعی، اما ناراحت‌کننده است. برای به حداقل رساندن سوزش معده، سعی کنید از هر گونه مواد غذایی محرک مانند غذاهای ادویه‌دار، اسیدی و نوشیدنی‌های گازدار اجتناب کنید. همچنین مراقب میزان اضافه وزنتان باشید. وزن‌گیری بیش از حد برای شما و جنینتان خوب نیست.

عادت کنید به جای خوابیدن روی پشتتان، به پهلوی چپ بخوابید. رحم سنگین شما ممکن است روی رگ‌های مهمی فشار بیاورد که به جفت و جنین اکسیژن می‌رساند. اگر کسی در اطراف شما سیگار می‌کشد، خیلی سریع از او دور شوید. تنفس دود دست دوم ناشی از سیگار و قلیان دیگران تقریباً به اندازۀ خود سیگار کشیدن سمی است و جفت نمی‌تواند همۀ مونوکسیدکربن یا مواد شیمیایی دیگری که منفعلانه استنشاق می‌کنید را فیلتر کند. با فرض بعید اگر خودتان نیز هنوز سیگارمی‌کشید، هر کاری می‌توانید برای ترک آن انجام دهید. همچنین اگر انقباضات کاذب براکستون هیکس رحم را در طول این هفته تجربه کردید، این نکته را بدانید که تغییر وضعیت بدن، نوشیدن آب یا استراحت می‌تواند این انقباضات را آرام کند ولی در صورت ادامه پیدا کردن و شدیدتر شدن انقباضات باید به پزشک خود اطلاع دهید.

علائم نیازمند مراجعه به پزشک در هفتۀ بیست و پنجم

هر نوع درد، خونریزی و علائم غیرمعمول باید توسط پزشک بررسی شود. برخی از زنان بیشتر مستعد زایمان زودرس هستند. شروع زایمان زودرس می‌تواند کاملاً مبهم باشد. اگر انقباضات رحمی دردناک دارید یا در ناحیۀ تناسلی احساس فشار می‌کنید یا به هر دلیلی می‌خواهید مطمئن شوید که مورد خطرناکی وجود ندارد، برای انجام معاینۀ پزشکی تردید نکنید. اگر هر کدام از علائم زیر را تجربه کردید نیز به پزشکتان مراجعه کنید:

  • انقباضات رحمی
  • لکه‌بینی یا خونریزی واژینال
  • فشار غیرمعمولی در لگن یا کمردرد
  • دردهای کرامپی شبیه قاعدگی
  • بیشتر یا رقیق‌تر شدن حجم ترشحات واژن
  • تغییر رنگ در ترشحات واژن؛ مایل به صورتی یا قهوه‌ای روشن

همچنین اگر دست و صورت شما به شکل غیرمعمولی پف‌کرده به نظر می‌رسد یا اگر به ‌شکلی ناگهانی تورمی در آنها ایجاد شده است، با پزشک خود صحبت کنید، زیرا احتمال وجود پره‌اکلامپسی باید بررسی شود که یک بیماری خطرناک است و می‌تواند در بارداری رخ دهد. علاوه بر این، توجه داشته باشید که در طول دوران بارداری باید بیشتر به سلامت روان خود توجه کنید. آماده شدن برای آمدن یک نوزاد، کار سختی است و سلامت شما باید در اولویت باشد. احساس اندوه برای هفته‌های متوالی، گریه‌های بی‌دلیل، تحریک‌پذیری، بی‌انگیزه بودن، افسردگی کلی یا از دست دادن توانایی تمرکز موضوعی جدی است که لازم است توسط پزشک بررسی شود.

محشر دات کام سایتی قدیمی و پربازدید!. تبلیغات در محشر دات کام به صورت کلیکی، گزینه خیلی خوب و مقرون به صرفه ای برای تبلبغات است.
هر کلیک فقط 100 تومان!
اگر مطلب "هفتۀ بیست و پنجم بارداری" برای شما مفید بوده است با کلیک بر روی آگهی های زیر از ما حمایت کنید
و در صورت تمایل برای درج آگهی در صفحه مربوط به: هفتۀ بیست و پنجم بارداری در وب سایت محشر، با شماره 09123833830 تماس بگیرید و یا واتس آپ پیام بدید

مطلب هفتۀ بیست و پنجم بارداری را برای دوستان خود ارسال کنید

ارسال هفتۀ بیست و پنجم بارداری در فیسبوک
ارسال هفتۀ بیست و پنجم بارداری در تویتر
ارسال هفتۀ بیست و پنجم بارداری در واتس آپ
ارسال هفتۀ بیست و پنجم بارداری در تلگرام
خبرخوان هفتۀ بیست و پنجم بارداری

Mahshar

دانستنی فال طالع بینی بهداشت سلامت سبک زندگی سفر گردشگری آشپزی تغذیه ازدواج همسرداری ترفند بورس


فال حافظ

0