هفتۀ بیست و ششم بارداری


هفتۀ بیست و ششم بارداری

از این هفته ممکن است سفت و شل شدن عضلات داخل شکمتان را بیشتر احساس کنید. اگرچه این ممکن است کمی ترسناک باشد، اما اینها انقباضات زایمان نیست. همان‌طور که جنین در حال تمرین تنفس مایع قبل از تنفس هواست، بدن شما نیز در حال آماده کردن شما برای زایمان است. در این مطلب با تغییرات بدن و زندگی خود، عوارض شایع بارداری، مراقبت‌های پزشکی، خودمراقبتی‌ها و علائم نیازمند مراجعه به پزشک در هفتۀ ۲۶ آشنا خواهید شد.

در این مقاله مطالعه می‌کنید:
  • تغییرات بدن و زندگی شما
  • عوارض شایع بارداری در هفتۀ بیست و ششم
  • مراقبت‌های پزشکی هفتۀ بیست و ششم
  • خودمراقبتی طی هفتۀ بیست و ششم
  • علائم نیازمند مراجعه به پزشک در هفتۀ بیست و ششم

تغییرات بدن و زندگی شما

انقباضات رحم را ممکن است چند بار در طول روز احساس کنید. هر انقباض تنها حدود ۳۰ ثانبه طول می‌کشد و ممکن است در هر یک ساعت، یک یا دو انقباض را احساس کنید. فشاری که از وزن اضافه شدۀ جنین به شما وارد می‌شود، ممکن است ایستادن، راه رفتن یا نشستن برای مدت طولانی را مشکل‌تر سازد. در این هفته اگر فشار خون شما بیشتر از دوران قبل بارداری باشد، یک مشکل محسوب خواهد شد که باید توسط پزشک بررسی شود.

همچنین ممکن است دریابید که ولع خوردن برخی مواد غذایی خاص را دارید. از اواسط بارداری به بعد، بدن نیاز به ساختن انسولین اضافی دارد. اگر بدن شما به اندازۀ کافی انسولین نسازد، سطح قند خون می‌تواند افزایش یابد و این وضعیتی است که به عنوان دیابت بارداری شناخته می‌شود. برخلاف سایر اشکال دیابت، دیابت بارداری بعد از زایمان از بین می‌رود. به گزینه‌های مراقبت از فرزندان بزرگ‌تر خود هنگام زایمان نیز فکر کنید. برنامه‌ریزی برای این موضوع به شما کمک خواهد کرد تا در طول زایمان نگرانی و اضطرابی در مورد آنها نداشته باشید و بتوانید کاملاً روی به دنیا آوردن نوزاد جدید تمرکز کنید.

عوارض شایع بارداری در هفتۀ بیست و ششم

درد دنده‌ها، سردرد و ویار می‌تواند از برخی مشکلات زنان در طول این هفته از بارداری باشد، اما عوارض شایع و رایج بیشتر مادران باردار طی هفتۀ ۲۶ شامل موارد زیر است:

  • کمردرد
  • خستگی
  • یبوست
  • سوزش معده
  • ورم مچ پا
  • گرفتگی عضلات پاها
  • ترشح پستان
  • انقباضات بدون درد رحم

مراقبت‌های پزشکی هفتۀ بیست و ششم

بین هفته‌های ۲۶ تا ۳۰ بارداری، لازم است حداقل یک جلسه ملاقات با پزشک داشته باشید. برخی از مواردی که پزشک یا ماما در این جلسه بررسی می‌کنند شامل موارد زیر است:

میزان وزن‌گیری: وزن‌گیری مناسب در دوران بارداری اهمیت زیادی دارد. پزشک یا ماما در این جلسه، وزن شما را اندازه می‌گیرند و میزان وزن‌گیری شما تا این مرحله از بارداری را بررسی می‌کنند. درصورتی‌که وزن‌گیری‌تان با مشکلی مواجه باشد، توصیه‌های لازم در مورد تغذیه را به شما خواهند داد.

بررسی وضعیت رشد جنین: در این جلسه، همچنین پزشک یا ماما ممکن است با بررسی شکم شما و اندازه‌گیری رحم، میزان رشد جنین را بررسی کنند.

بررسی فشار خون و تورم: پره‌اکلامپسی یک عارضۀ بارداری است که شامل افزایش غیرطبیعی در فشار خون و پروتیئن در ادرار است. به همین علت، در معاینات پزشکی بارداری، پزشک معمولاً فشار خون شما را کنترل می‌کند و همچنین دست و پای شما را برای مشاهدۀ هر نوع تورم بررسی خواهد کرد. در صورت بالا بودن فشار خون، پزشک ممکن است برای بررسی احتمال پره‌اکلامپسی، آزمایش ادرار را نیز برای بررسی وجود پروتئین در ادرار برای شما درخواست بدهد. شما می‌توانید با اطلاع از علائم پره‌اکلامپسی، در صورت مشاهدۀ آنها به پزشک مراجعه کنید.

آزمایش غربالگری دیابت بارداری: پزشک طی یکی از هفته‌های ۲۴ تا ۲۸ بارداری، برای شما آزمایش غربالگری دیابت بارداریرا درخواست خواهد کرد. اگر این آزمایش در جلسات قبل برای شما انجام نشده باشد، در این جلسه، پزشک احتمالاً این آزمایش را برای شما درخواست می‌کند.

خودمراقبتی طی هفتۀ بیست و ششم

مواد غذایی سالم شامل مقدار زیادی حبوبات و سبزیجات مصرف کنید. جنین هنوز به سرعت در حال رشد است و مغز او به مواد مغذی فراوانی نیاز دارد. همچنین جنین به ذخیرۀ آهن بدن شما وابسته است، بنابراین مواد غذایی غنی از آهن مثل عدس مصرف کنید؛ به ‌ویژه اگر گیاهخوار هستید و ویتامین‌های دوران بارداری را نیز فراموش نکنید. برای پیشگیری از یبوست، در طول روز مایعات زیادی بنوشید و از غذاهای فیبردار استفاده کنید. برای کاهش ورم پاها و بهبود گرفتگی عضلات پا سعی کنید به مدت طولانی روی پاهای خود نایستید و هنگام نشستن، پاهایتان را روی یکدیگر نیندازید، همچنین مصرف لبنیات را فراموش نکنید. برای رفع خستگی نیز هر روز پیاده‌روی کنید و به قدر کافی استراحت داشته باشید. کمردردهای دوران بارداری را نیز با تمریناتی برای تقویت عضلات کمر به حداقل برسانید.

سوزش سر دل نیز کمی ناراحت‌کننده است. برای کم کردن از میزان سوزش معده، سعی کنید از هر گونه مواد غذایی محرک مانند غذاهای ادویه‌دار، پر از کربوهیدرات یا چاق‌کننده، غذاهای اسیدی و نوشیدنی‌های گازدار پرهیز کنید. همچنین اگر ترشحات پستان آزارتان می‌دهد، از دستمال کاغذی معمولی یا پدهای مخصوصی استفاده کنید که داخل سوتین قرار می‌گیرد. با شروع ورود شما به سه ماهۀ سوم بارداری، احتمال انقباضات برکستون هیکس افزایش می‌یابد. می‌توانید به آنها به عنوان انقباضات تمرینی نگاه کنید که بدن شما را برای زایمان آماده می‌کند. اگر این انقباضات رحم را در این هفته تجربه کردید، این نکته را بدانید که تغییر وضعیت بدن، نوشیدن آب یا استراحت می‌تواند این انقباضات را آرام کند. همچنین در این زمان، تمرکز شما و همسرتان روی بارداری شماست، اما فراموش نکنید که زمانی را نیز مثل گذشته با همسرتان بگذرانید. ممکن است بخواهید بیرون از خانه غذا بخورید، به سینما بروید یا فقط غذای مخصوصی در خانه آماده کنید و فیلمی را که خیلی وقت است قصد دیدنش را دارید، با یکدیگر تماشا کنید.

علائم نیازمند مراجعه به پزشک در هفتۀ بیست و ششم

در صورت داشتن خارش شدید و سراسری در کل بدن طی این هفته، لازم است برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنید. این ممکن است علائم کلستاز کبدی باشد که نیازمند مراقبت ویژۀ پزشکی است. همچنین اگر مواردی مثل عطش زیاد، پرخوری یا تکرر ادرار بیش از حد دارید نیز لازم است برای بررسی به پزشک مراجعه کنید، زیرا این علائم می‌تواند ناشی ازدیابت بارداری باشد.

طی این هفته‌ها ممکن است انقباضات رحمی با شدت متغیر را تجربه کنید که به سرعت نیز پایان می‌یابد. این انقباضات معمولاً انقباضات برکستون هیکس هستند که موضوعی شایع است و جای نگرانی ندارد. اما اگر تناوب آنها بیشتر شود، می‌تواند انقباضات واقعی یک زایمان زودرس باشد. اگر تردید دارید، بهتر است برای اطمینان به پزشک یا بیمارستان مراجعه کنید. غیر از انقباضات رحم، درصورتی‌که موارد زیر را تجربه کردید که از دیگر علائم زایمان زودرس هستند نیز لازم است به پزشک مراجعه کنید:

  • لکه‌بینی یا خونریزی واژینال
  • فشار غیرمعمولی در لگن یا کمردرد
  • دردهای کرامپی شبیه قاعدگی
  • بیشتر یا رقیق‌تر شدن حجم ترشحات واژن
  • تغییر رنگ در ترشحات واژن؛ مایل به صورتی یا قهوه‌ای روشن
محشر دات کام سایتی قدیمی و پربازدید!. تبلیغات در محشر دات کام به صورت کلیکی، گزینه خیلی خوب و مقرون به صرفه ای برای تبلبغات است.
هر کلیک فقط 100 تومان!
اگر مطلب "هفتۀ بیست و ششم بارداری" برای شما مفید بوده است با کلیک بر روی آگهی های زیر از ما حمایت کنید
و در صورت تمایل برای درج آگهی در صفحه مربوط به: هفتۀ بیست و ششم بارداری در وب سایت محشر، با شماره 09123833830 تماس بگیرید و یا واتس آپ پیام بدید

مطلب هفتۀ بیست و ششم بارداری را برای دوستان خود ارسال کنید

ارسال هفتۀ بیست و ششم بارداری در فیسبوک
ارسال هفتۀ بیست و ششم بارداری در تویتر
ارسال هفتۀ بیست و ششم بارداری در واتس آپ
ارسال هفتۀ بیست و ششم بارداری در تلگرام
خبرخوان هفتۀ بیست و ششم بارداری

Mahshar

دانستنی فال طالع بینی بهداشت سلامت سبک زندگی سفر گردشگری آشپزی تغذیه ازدواج همسرداری ترفند بورس


فال حافظ
0