هفتهٔ سی‌ام بارداری


هفتهٔ سی‌ام بارداری

مادران باردار شاید در این هفته‌ها گمان کنند که شکمشان دیگر از این بزرگ‌تر نمی‌شود، اما رحم شما در این هفته حدود ۱۰ سانتی‌متر بالاتر از ناف قرار می‌گیرد و بارداری معمولاً تا ۱۰ هفته دیگر ادامه دارد. فراموش نکنید که ریه‌های شما نیز با منبسط شدن، فضای بیشتری برای رشد جنین فراهم می‌کند. در این مطلب با تغییرات بدن و زندگی، عوارض شایع بارداری، مراقبت‌های پزشکی، خودمراقبتی‌ها و علائم نیازمند مراجعه به پزشک طی هفتۀ ۳۰ بارداری آشنا خواهید شد.

در این مقاله مطالعه می‌کنید:
  • تغییرات بدن و زندگی شما
  • عوارض شایع بارداری در هفتهٔ سی‌ام
  • مراقبت‌های پزشکی هفتهٔ سی‌ام
  • خودمراقبتی طی هفتهٔ سی‌ام
  • علائم نیازمند مراجعه به پزشک در هفتهٔ سی‌ام

تغییرات بدن و زندگی شما

در طول چند هفتۀ آینده، شما وزن اضافه خواهید کرد که بیشتر این اضافه وزن صرف افزایش وزن جنین، جفت، بزرگ‌تر شدن رحم و کیسۀ آب خواهد شد. تغییرات هورمونی که به دلیل آمادگی بدن برای نزدیک شدن به موعد زایمان در این زمان اتفاق می‌افتد، بخش‌های دیگر بدن شما را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. در سه ماهۀ آخر بارداری ممکن است به دلیل اندازۀ بدنتان، اختلالات خواب و ناتوانی برای انجام فعالیت‌های عادی خود در طول روز، احساس خستگی سه ماهۀ اول بارداری دوباره بروز کند و تکرر ادرار نیز باعث افزایش این مشکل خواهد شد. شاید عادت جدید خرناس کشیدن مانع از چرت زدن شما شود و وقتی به خواب می‌روید نیز به خاطر خواب‌های پریشانی که می‌بینید، با حالت گیجی از خواب برخیزید.

برخی زنان در دوران بارداری هرگز احساس خستگی نمی‌کنند، درحالی‌که برخی دیگر همواره احساس خستگی دارند. در هفتۀ ۳۰ و به‌طورکلی در سه ماهۀ آخر بارداری، تغییرات خلق‌وخو مسئلۀ شایعی است. نگرانی دربارۀ این که آیا شما مادر خوبی می‌شوید یا دلهره در مورد زایمان نیز می‌تواند باعث احساساتی شدن بیش از حد و خستگی شما شود. همیشه به خاطر داشته باشید که مطرح کردن احساسات و نگرانی‌ها برای یکی از دوستان یا نزدیکان حائز اهمیت است و می‌تواند به بهبود حال شما کمک کند. همچنین می‌توانید احساسات خود را با همسرتان در میان بگذارید.

عوارض شایع بارداری در هفتهٔ سی‌ام

هرچند باید به خاطر داشته باشید که بارداری همۀ زنان مثل یکدیگر نیست، اما عوارض شایع بارداری طی هفتۀ ۳۰ برای بیشتر مادران باردار شامل موارد زیر است:

  • کمردرد
  • یبوست
  • تکرر ادرار
  • تورم در پاها
  • سوزش معده
  • ترشحات پستان
  • تنگی نفس
  • تغییرات خلق‌وخو
  • گرفتگی عضلات پا
  • انقباضات بدون درد رحم

مراقبت‌های پزشکی هفتهٔ سی‌ام

در این مرحله از بارداری، تعداد جلسات معاینات بارداری افزایش می‌یابد. تمامی ‌سوالاتی را که مایلید از پزشک خود بپرسید، یادداشت کنید. حافظۀ انسان در دوران بارداری قادر به نگهداری همه چیز نیست. گاهی فراموش کردن یک موضوع مهم باعث می‌شود نسبت به خودتان احساس ناامیدی و خشم کنید. به جای این کار، تمامی ‌سوالات خود را به محض به خاطر آوردن آنها یادداشت کنید. همچنین به این موضوع توجه کنید که در صورت مشاهدۀ علائم غیرطبیعی و خطرناک نیازی نیست تا جلسۀ بعدی معاینۀ پزشکی صبر کنید و لازم است هرچه سریع‌تر به پزشک یا بیمارستان مراجعه کنید تا مشکل شما را بررسی کنند و اقدامات مراقبتی لازم انجام شود.

علاوه بر این، باید بدانید که ترکیب نشانه‌های ناخوشایند و تغییرات هورمونی دوران بارداری می‌تواند باعث تغییرات خلق‌وخو در شما شود. نگرانی دربارۀ این که هنگام زایمان چه پیش خواهد آمد یا این که آیا شما مادر خوبی خواهید بود، مسئله‌ای طبیعی است، اما اگر همواره غمگین هستید یا هر روز تحریک‌پذیرتر و عصبی‌تر از روز قبل می‌شوید، با پزشک خود صحبت کنید. شاید شما نیز مثل برخی از مادران باردار به افسردگی دوران بارداری دچار باشید.

خودمراقبتی طی هفتهٔ سی‌ام

اگر دچار گرفتگی عضلات پا هستید، تمرینات کششی و ماساژ پاها می‌تواند باعث بهبود آنها شود. به دلیل بزرگ شدن شکمتان نیز شاید هنگام نشستن یا دراز کشیدن کمی احساس ناراحتی کنید. برای بهبود این مشکل، بالشی را برای حمایت بیشتر پشت کمر خود قرار دهید و بالشی را نیز زیر شکم خود قرار دهید تا در وضعیت مطلوبی قرار بگیرد. برخی زنان نیز برای بهتر خوابیدن، بالشی را بین پاهای خود قرار می‌دهند. شاید خریدن یک بالش بارداری نیز فکر بدی نباشد.

برای کاهش تکرر ادرار، مصرف کافئین را کاهش دهید و سعی کنید هنگام ادرار کردن به سمت جلو خم شوید تا مثانۀ شما کاملاً خالی شود. در طول روز مایعات مصرف کنید و به قدر کافی بخوابید تا به رفع خستگی کمک کنید. خوردن غذاهای سرشاز از فیبر و مایعات نیز در بهبود یبوست شما مؤثر است. برای جلوگیری از تورم پا، از ایستادن‌های طولانی پرهیز کنید وپس از اجازه‌ی پزشک، در طول روز کمی ورزش و پیاده‌روی کنید. همچنین برای پیشگیری از کمردرد نیز می‌توانید تمرینات تقویت عضلات کمر را امتحان کنید.

سوزش سر دل در طول بارداری طبیعی است. برای به حداقل رساندن سوزش معده، سعی کنید از هر گونه مواد غذایی محرک مانند غذاهای ادویه‌دار و نوشیدنی‌های گازدار اجتناب کنید. برای بهبود تنگی نفستان نیز بهتر است کارهای روزانه را کمی آهسته‌تر انجام دهید و به خاطر داشته باشید که هنگام فعالیت، فشار بیش از حد به خود وارد نکنید. همچنین اگر دچارترشحات پستان شده‌اید و این اتفاق آزارتان می‌دهد، از پدهای ویژه‌ای استفاده کنید که داخل سوتین قرار می‌گیرد و این رطوبت را جذب می‌کند.

علائم نیازمند مراجعه به پزشک در هفتهٔ سی‌ام

مثل هفته‌های قبل، ترشح مایعات از واژن و تب یا لرز کردن و سوزش هنگام ادرار از دلایل مهم برای تماس گرفتن با پزشک است. این علائم می‌تواند نشان‌دهندۀ عفونت‌‌های مجاری ادراری باشد. ضمناً درصورتی‌که به شدت احساس غم یا اضطراب می‌کنید، پزشک خود را در جریان بگذارید. پزشک به شما کمک می‌کند تا افسردگی یا اضطراب خود را به صورت صحیح، مدیریت و درمان کنید. همچنین در طول نیمۀ دوم بارداری لازم است علائمی مانند ورم ناگهانی دست و صورت و درد در ناحیۀ زیر دنده‌ها، حالت تهوع و استفراغ را جدی بگیرید. این علائم می‌تواند نشانۀ عارضۀ پره‌اکلامپسی باشد که در این صورت نیازمند توجه سریع پزشکی است.

انقباضات رحم خود را نیز تحت نظر بگیرید. با این وجود که ۱۰ هفته تا پایان دوران بارداری باقی مانده است، گاهی نوزادان تصمیم می‌گیرند که زودتر از موعد متولد شوند. اگر از شروع درد زایمان خود مطمئن نیستید، بهتر است جانب احتیاط را رعایت کنید و با پزشکتان تماس بگیرید. علائم زایمان زودرس شامل موارد زیر است:

  • انقباضات رحمی
  • لکه‌بینی یا خونریزی واژینال
  • فشار غیرمعمولی در لگن یا کمردرد
  • دردهای کرامپی شبیه قاعدگی
  • بیشتر یا رقیق‌تر شدن حجم ترشحات واژن
  • تغییر رنگ در ترشحات واژن؛ مایل به صورتی یا قهوه‌ای روشن
محشر دات کام سایتی قدیمی و پربازدید!. تبلیغات در محشر دات کام به صورت کلیکی، گزینه خیلی خوب و مقرون به صرفه ای برای تبلبغات است.
هر کلیک فقط 100 تومان!
اگر مطلب "هفتهٔ سی‌ام بارداری" برای شما مفید بوده است با کلیک بر روی آگهی های زیر از ما حمایت کنید
و در صورت تمایل برای درج آگهی در صفحه مربوط به: هفتهٔ سی‌ام بارداری در وب سایت محشر، با شماره 09123833830 تماس بگیرید و یا واتس آپ پیام بدید

مطلب هفتهٔ سی‌ام بارداری را برای دوستان خود ارسال کنید

ارسال هفتهٔ سی‌ام بارداری در فیسبوک
ارسال هفتهٔ سی‌ام بارداری در تویتر
ارسال هفتهٔ سی‌ام بارداری در واتس آپ
ارسال هفتهٔ سی‌ام بارداری در تلگرام
خبرخوان هفتهٔ سی‌ام بارداری

Mahshar

دانستنی فال طالع بینی بهداشت سلامت سبک زندگی سفر گردشگری آشپزی تغذیه ازدواج همسرداری ترفند بورس


فال حافظ

0