نکات بهداشتی دوران قاعدگی زنان؛ با رعایت این ۷ توصیه پریود آسانی داشته باشید


نکات بهداشتی دوران قاعدگی زنان؛ با رعایت این ۷ توصیه پریود آسانی داشته باشید

دوران قاعدگی

دوران قاعدگی بخش مهمی از زندگی زنان است که بعضی آن را دوره‌ای سخت و ناخوشایند می‌دانند. ولی همین دوران قاعدگی است که زنان را سالم نگه می‌دارد. رسیدن دختران به سن بلوغ نعمتی است که باید قدر آن را بدانیم.

بسیاری از ما اهمیت نکات بهداشتی دوران قاعدگی را درک نمی‌کنیم و به آنها توجهی نداریم، درحالی‌که رعایت‌نکردن این نکات بهداشتی عواقبی ناخوشایند و حتی خطرناک دارد. آگاهی از نکات بهداشتی دوران قاعدگی و رعایت آنها موجب می‌شود که دوران قاعدگی سالمی داشته باشیم و از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری کنیم.

تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا شما را با ۷ نکته بهداشتی مهم در دوران قاعدگی آشنا کنیم.

نکات بهداشتی دوران قاعدگی؛ با رعایت این ۷ توصیه پریود آسانی داشته باشید
نکات بهداشتی دوران قاعدگی؛ با رعایت این ۷ توصیه پریود آسانی داشته باشید

۱. حرکات یوگا انجام دهید

برای جلوگیری از لخته‌شدن و اختلال در جریان خون و درنتیجه درد قاعدگی باید به‌طور منظم تمرین‌ها و حرکات یوگا انجام دهید. برای این منظور، انجام بعضی از تمرین‌های پایه‌ای حرکت سلام‌برخورشید (سوریا ناماسکار) بسیار مفید است. نخستین حرکات شامل حرکت بوجانگ‌آسانا (bhujangasana) یا حرکت مار کبری، حرکت الماس یا واجراسانا (vajrasana) و حرکت کمان یا دانوراسانا (dhanurasana) است. این حرکت‌ها موجب بهبود گردش خون می‌شوند و بهبود گردش خون نیز در بهبود عملکرد اندام تناسلی مؤثر است.

البته این تمرین‌ها فقط زمانی تأثیرگذار هستند که به‌طور منظم انجام شوند. این تمرین‌های یوگا موجب کاهش درد می‌شوند و با انجام آنها دیگر مجبور نیستید دردهای قاعدگی را تحمل کنید.

۲. رژیم غذایی مناسب و مصرف غذاهای سالم را در برنامه‌ بگذارید

نیمی از مشکلات قاعدگی مانند درد شدید و بی‌نظمی‌های قاعدگی به‌دلیل عادات غذایی ناسالم ایجاد می‌شوند.

وقتی به دوران قاعدگی خود نزدیک می‌شوید، از مصرف غذاهای پرادویه و شور پرهیز کنید؛ زیرا این غذاها احتمال لخته‌شدن خون را افزایش می‌دهند و به گرفتگی‌های عضلانی به‌شدت دردناک منجر می‌شوند؛ همچنین بهتر است که میوه‌هایی مانند موز را بیشتر مصرف کنید.

۳. فعالیت بدنی‌تان را افزایش دهید

به‌جای مصرف داروهای مسکن، فعالیت بدنی خود را افزایش دهید؛ برای نمونه می‌توانید حرکات کششی انجام دهید. فعالیت بدنی در کاهش فشار بر قسمت‌های تحتانی بدن مؤثر است.

۴. مصرف این مواد را به حداقل برسانید

گرفتگی‌های قاعدگی دردهایی است که در طول دوران قاعدگی یا روزهای قبل و بعد از آن ایجاد می‌شود. این دردها معمولا در کمر، شکم و پاها ایجاد می‌شوند. دلایل اصلی گرفتگی قاعدگی مصرف گوشت و لبنیات و سیگار کشیدن است. معمولا استعمال دخانیات موجب توقف تولید تخمک در تخمدان‌ها می‌شود و عدم تخمک‌گذاری از دلایل عمده بی‌نظمی‌های قاعدگی است.

۵. در سرما کیسه آب گرم را فراموش نکنید

معمولا در ماه‌های سرد سال، دوران قاعدگی طولانی‌تر و دردناک‌تر می‌شود. برای برطرف‌کردن درد می‌توانید کیسه‌ آب‌ گرمی را روی شکم خود قرار دهید تا با تسهیل و روان‌‌کردن جریان خون، شدت درد را کاهش دهید.

۶. حواستان به PMS باشد

بعضی از زنان در دوران قاعدگی دچار نوسانات خلقی می‌شوند. نوسانات خلقی دوران قاعدگی را سندرم پیش از قاعدگی (Pre-menstrual Syndrome – PMS) می‌نامند. تغییرات خلقی شدید پیش از قاعدگی، در طول قاعدگی و پس از آن، از علائم این سندرم است. مصرف مواد غذایی سالم در برطرف‌کردن این تغییرات خلقی نقش زیادی دارد. در این میان، مصرف نخود، ماست سویا، شیر، برنج قهوه‌ای، عدس و سایر حبوبات بسیار مهم است؛ زیرا در برطرف‌کردن عدم تعادل هورمونی مؤثر هستند. چای گیاه شاه‌پسند نیز دمنوش ضداضطرابی است که در کنترل‌کردن نوسانات خلقی سندرم پیش از قاعدگی مؤثر است.

۷. سبک زندگی‌تان را در این دوران تغییر دهید

مواد غذايي

کالري مواد غذایی
خواص مواد غذایی

مهم‌ترین مورد در نکات بهداشتی دوران قاعدگی، تغییر سبک زندگی است. امروزه پیشرفت فناوری موجب تنبلی و بی‌تفاوتی نوجوانان درباره سلامتی‌شان شده است. درنتیجه، عادت‌ماهانه دختران جوان زمانی شروع می‌شود که هنوز به سن نوجوانی نرسیده‌اند و بسیاری نیز دچار بی‌نظمی‌های قاعدگی می‌شوند. بیشتر دختران نوجوان به فعالیت‌های بدنی‌ای مانند ورزش، بازی در فضای باز و یوگا کاملا بی‌توجه هستند. وقتی بدن هیچ تحرکی ندارد، چگونه انتظار داریم که چرخه قاعدگی منظمی داشته باشیم؟! البته منظور از سبک زندگی فقط افزایش فعالیت بدنی نیست و تغییر رژیم غذایی و عادات غذایی را نیز شامل می‌شود. برای نمونه، مصرف فست‌فود یکی از دلایل مهم اختلال در قاعدگی و قاعدگی نامنظم است.

تغذيه ورزشکاران

 تغذيه کودکان

 تغذيه سالمندان

 تغذيه بارداري

 تغذيه شيردهي

 بيماري و داروها

نکات بهداشتی دوران قاعدگی؛ با رعایت این ۷ توصیه پریود آسانی داشته باشید
نکات بهداشتی دوران قاعدگی؛ با رعایت این ۷ توصیه پریود آسانی داشته باشید

سخن آخر نکات بهداشتی دوران قاعدگی؛ با رعایت این ۷ توصیه پریود آسانی داشته باشید

اگر شما نیز با هریک از مشکلات گفته‌شده در این مقاله روبه‌رو شده‌اید، با انجام پیشنهادهای مطرح‌شده می‌توانید دوران قاعدگی سالمی داشته باشید و دیگر قاعدگی برایتان دوره‌ای سخت و ناخوشایند نخواهد بود. همیشه به یاد داشته باشید که رعایت‌نکردن نکات بهداشتی دوران قاعدگی می‌تواند برای سلامتی شما عواقب ناگواری داشته باشد. درد شدید و بی‌نظمی‌های قاعدگی معمولا در نتیجۀ عادات غذایی ناسالم ایجاد می‌شوند و مصرف گوشت و لبنیات و سیگارکشیدن از دلایل اصلی گرفتگی‌های قاعدگی هستند.

مطالب پیشنهادی مربوط به این مطلب:

بخش تغذیه در محشر
کالری مواد غذایی
خواص مواد غذایی
بیماری و داروها
وزن ایده آل شما
محاسبه گر سن شما
تغذیه ورزشکاران
تغذیه کودکان
تغذیه بارداری
تغذیه شیردهی
تغذیه سالمندان
تغذیه بیماران
آموزش آشپزی

سفر بی نظیر

محشر دات کام سایتی قدیمی و پربازدید!. تبلیغات در محشر دات کام به صورت کلیکی، گزینه خیلی خوب و مقرون به صرفه ای برای تبلبغات است.
هر کلیک فقط 100 تومان!
اگر مطلب "نکات بهداشتی دوران قاعدگی زنان؛ با رعایت این ۷ توصیه پریود آسانی داشته باشید" برای شما مفید بوده است با کلیک بر روی آگهی های زیر از ما حمایت کنید
و در صورت تمایل برای درج آگهی در صفحه مربوط به: نکات بهداشتی دوران قاعدگی زنان؛ با رعایت این ۷ توصیه پریود آسانی داشته باشید در وب سایت محشر، با شماره 09123833830 تماس بگیرید و یا واتس آپ پیام بدید

مطلب نکات بهداشتی دوران قاعدگی زنان؛ با رعایت این ۷ توصیه پریود آسانی داشته باشید را برای دوستان خود ارسال کنید

ارسال نکات بهداشتی دوران قاعدگی زنان؛ با رعایت این ۷ توصیه پریود آسانی داشته باشید در فیسبوک
ارسال نکات بهداشتی دوران قاعدگی زنان؛ با رعایت این ۷ توصیه پریود آسانی داشته باشید در تویتر
ارسال نکات بهداشتی دوران قاعدگی زنان؛ با رعایت این ۷ توصیه پریود آسانی داشته باشید در واتس آپ
ارسال نکات بهداشتی دوران قاعدگی زنان؛ با رعایت این ۷ توصیه پریود آسانی داشته باشید در تلگرام
خبرخوان نکات بهداشتی دوران قاعدگی زنان؛ با رعایت این ۷ توصیه پریود آسانی داشته باشید

Mahshar

دانستنی فال طالع بینی بهداشت سلامت سبک زندگی سفر گردشگری آشپزی تغذیه ازدواج همسرداری ترفند بورس


فال حافظ

0