فیلم زندگی مانند گل سرخ (La Vie en Rose)


فیلم زندگی مانند گل سرخ (La Vie en Rose)

این فیلم، زندگی ادیت پیاف (خواننده‌ی فرانسوی) را روایت می‌کند. زنی که نبردی طولانی را برای گرفتن حق خود از زندگی، خوانندگی و عشق پشت‌ سر گذاشت.

این فیلم با زیبایی هرچه تمام‌تر حال و هوای پاریس را در دوران زندگی پیاف ترسیم می‌کند. پاریس در آن زمان شهری بود که فقط غریبه‌ها را می‌فریفت و آن‌ها تصور می‌کردند که آن‌جا شهر روشنایی و رؤیاهای عاشقانه است.

فیلم زندگی مانند گل سرخ (La Vie en Rose)

فیلم زندگی مانند گل سرخ (La Vie en Rose)
فیلم زندگی مانند گل سرخ (La Vie en Rose)

زندگی‌ مانند گُل سرخ ،فیلمی عالی در مورد ادیت پیاف با بازی ماریون کوتیارد

«ادیت پیاف» زنی که صاحب یکی از خارق‌العاده‌ترین صداهای آواز بود و از خیابان‌های پاریس، به شهرتی جهانی دست یافت. در سال ۲۰۰۷ «الیویه داهان»، فیلمی از روی زندگی پیاف ساخت که البته با اسم La Môme (گنجشک) –که لقب پیاف بود- نیز شناخته می‌شود.

فیلم، نگاهی به زندگی و آثار ادیت پیاف (ماریون کوتیارد) دارد. داستان از زمانی‌که کودکی سه‌ساله در کوچه‌های کثیف و محله‌های بدنام پاریس بود، آغاز می‌شود. در ۲۰ سالگی توسط لویی لوپلی (ژرار دوپاردیو) کشف می‌شود و به شهرت می‌رسد، اما …

«ادیت جیووانا گیسیو»، ۹۵ سال قبل در بدترین خانواده‌ی ممکن به‌دنیا آمد. پدرش آکروبات‌بازی مشروبخوار و ناموفق و مادرش، یک خواننده‌ی خیابانی بدنام و الکلی بود.

ادیت هرگز توسط آن‌ها حمایت نشد و در برهه‌ای از خردسالی، نزد مادربزرگش که مدیر خانه‌ای بدنام بود زندگی کرد. برای مدتی هم دچار عفونت چشمی شد و بینایی‌اش را از دست داد. از نه سالگی برای آنکه ممرّ درآمد پدرش باشد، در خیابان‌ها خوانندگی کرد.

زندگی نامناسب در خیابان‌ها و شرایط بد اجتماعی‌اش از او زنی مانند مادرش ساخت که در ۱۷ سالگی، دختر کوچکش با نام «مارسلِ» را بر اثر مراقبت بد و مننژیت از دست دهد.

او در ۲۰ سالگی، خودش هم داشت مسیر پدر و مادرش را می‌رفت که توسط لوپلی کشف شد و برای خوانندگی به کافه‌ای آبرومند رفت که پاتوق هنرمندلن زیادی بود. در آن‌جا به La Môme Piaf شهرت یافت که به معنای گنجشک کوچک بود.

این لقب، بخاطر صدای زیبا و قد ۱۴۲ سانتی‌متری‌اش بود. ادیت پیاف، آثار ارزشمند زیادی از خود به‌جا گذاشت و در ۴۷ سالگی، پس از چندین ‌سال دست و پنجه نرم کردن با سرطان پانکراس، در ۱۱ اکتبر ۱۹۶۳ فوت کرد. او در کنار قبر دخترش به خاک سپرده‌شد و ده‌ها هزار نفر از طرفدارانش، در مراسم تدفینش شرکت کردند، به‌طوری که آن‌روز در پاریس خیابان‌ها به‌طور کامل بسته‌شدند.

چنین چیزی تنها در روز پس از پایان جنگ‌جهانی دوم سابقه داشت.

فیلم «زندگی مانند گل سرخ»، یک بیوگرافی زیبا درباره‌ی یکی از تأثیرگذارترین هنرمندان عرصه‌ی آواز است.

فیلم، با توجه به زندگی پرتلاطم پیاف با فلش‌بک و فلش‌فورواردهای مداوم، داستانش را بیان می‌کند و بسیاری از آوازهای زیبای پیاف در طول فیلم شنیده می‌شود. ما با ادیت پیافی مواجهیم که علیرغم زندگی ولنگارش، همواره اعتقادش را به حضرت مسیح و ترزای قدیس حفظ کرد و برای به شهرت رسیدن، چیزهای زیادی را از دست داد. فیلمبرداری و کارگردانی بسیار هنرمندانه و هوشمندانه است.

حرکت دوربین و تدوین در سکانس سرباز شاعری که برای پیاف ترانه‌ای گفته و آن را روز قبل از اعزامش به خط مقدم برایش می‌خواند و سکانس رسیدن خبر سقوط هواپیمای مارسل، دیدنی است.

با این‌حال، فراز چالش‌انگیزی از زندگی پیاف در فیلم به نمایش در نیامده. در روزهای اشغال فرانسه توسط آلمان، پیاف برای سربازان آلمانی آواز می‌خواند.

این برای فرانسوی‌ها، به معنای خیانت بود. با این‌حال پیاف بعدها ادعا کرد که او عضو گروه مقاومت فرانسه بوده. مدرکی برای اثبات این موضوع بدست نیامد، با این‌حال گفته‌ شده که پیاف موفق شد با توجه به ارتباطاتش، چندین فرانسوی یهودی را برهاند و با زندانیان فرانسوی هم عکس‌های دو نفره می‌انداخت تا آن‌ها برای فرار، عکس‌ها را ببرند و در پاسپورت جعلیشان به‌کار برند.

اما برگ برنده‌ی فیلم بازی «ماریون کوتیارد» در نقش اصلی است. کوتیارد، بسیار پیش از آن‌که توسط «تیم برتون» به سینمای انگلیسی‌زبان و هالیوود معرفی شود، توسط پدرش که کارگردان تئاتر بود با بازیگری آشنا شد و روی صحنه رفت و بعد از مدتی، وارد سینمای فرانسه شد.

مادر کوتیارد، فرزند ته‌تغاری خانواده را در ۶۶ سالگی به‌دنیا آورد و جالب است که با ۱۰۱ سال سن، در قید حیات است! اگر شناختتان از بازیگری کوتیارد، در حد «ماهی بزرگ»، «دشمنان ملت»، «نُه» و «اینسپشن» است، هنوز پتانسیل و استعداد واقعی او را نشناخته‌اید! نه تا وقتی که این فیلم را از او ندیده‌اید! کوتیارد برای بازی در نقش ادیت پیاف، موهای قسمت جلوی سرش و ابروهایش را تراشید و زیر گریم سنگینی رفت که هربار، ۵ ساعت به‌طول می‌انجامید، پس از این گریم، دیگر نمی‌شود او را به‌عنوان کوتیارد شناخت.

از آن بانوی شیرین و زیبا و باوقار فیلم‌های انگلیسی او خبری نیست. او قوز می کند، گشاد راه می‌رود، رفتاری پرخاشگر دارد و مثل یک ولگرد حرف می‌زند، تا حدی که عقلش زایل شود می‌نوشد و بداخلاق است. کوتیارد با آن میمیک و گریم و فیزیک متفاوت، اصلاً خود خود پیاف است.

بازی او به‌قدری چشم‌گیر و زیبا بود که جایزه‌ی اسکار بهترین بازیگر زن را به‌دست آورد و به این ترتیب، پنجمین هنرپیشه‌ای شد که برای فیلمی غیرانگلیسی‌‌زبان به این جایزه می‌رسد. پیش از او «سوفیا لورن»، «رابرت دنیرو»، «بنیسیو دل‌تورو» و «روبرتو بنینی» به این افتخار رسیدند. او هنگام دریافت جایزه‌اش گفت: «متشکرم زندگی، متشکرم عشق، و این حقیقت است که چندتایی فرشته در این شهر هستند!»

پیش از این فیلم، فیلمی در سال ۱۹۸۳ به نام «ادیت و مارسل» از روی ماجرای عشقی پیاف و «مارسل سردان» که یک بوکسور بود، توسط «کلود للوش» ساخته‌شد. پسر خود سردان، نقش مارسل و «اِولین بویک» نقش پیاف را بازی می‌کرد. آخرین ترانه‌ای که پیاف خواند، non je ne regrette rien(نه، پشیمان نیستم!) نام داشت. در آن‌زمان او بشدت بیمار بود و روی پا ایستادن هم برایش حکم مرگ داشت.

با این‌حال و با تمام دردی که می‌کشید، آخرین ترانه و آخرین حرفش را به زندگی با صدایی جادویی اجرا کرد. تا پیش از این‌که این فیلم را ببینید، با وجود بهترین ترجمه از متن ترانه و به‌رغم دانستن این حقیقت که این آخرین ترانه‌اش بود و با خواندن تحلیل‌های مختلف از استفاده‌‌ی آهنگش در فیلم «اینسپشن»، واقعاً معنای آن را درک نخواهید کرد. این ترانه، چکیده‌ی یک زندگی است.

داستان زنی که صدایی به لطافت گل‌سرخ و صلابت موجی سهمگین داشت؛ زندگی همواره در مقابلش ایستاد و روزگار در جنگ همیشگی با او برآمد، او هم در برابر همه‌چیز که می‌خواست پیاف بودن را از او بگیرد، ایستاد. با صدایش به جنگ فراموش شدن رفت و تا جایی که قدرت داشت، از افسانه‌اش دفاع کرد. زنی که زندگی‌ای چون گل سرخ داشت، چرا باید از چیزی پشیمان باشد؟

فیلم می‌توانست با پرداختن به این موضوع، زندگی سیاسی پیاف را هم علاوه بر زندگی شخصی، هنری و عاطفی او نمایش دهد و تصویری کامل از هنرمند به بیننده نشان دهد.

در برخی منایع  عنوان فیلم La Vie en Rose به زندگی گلگون ترجمه شده است

معرفی و بررسی فیلم زندگی گلگون:

فیلم سینمایدر فارسی ی زندگی گلگون به‌کارگردانی Olivier Dahan در سال 1386 در گونه زندگی‌نامه‌ای، درام، موزیکال و عاشقانه تولید شده است.

بازیگران فیلم زندگی گلگون

بازیگران فیلم زندگی گلگون چه کسانی هستند؟ در زندگی گلگون بازیگرانی چون ماریون کوتیار، Sylvie Testud، Pascal Greggory، Emmanuelle Seigner، Jean-Paul Rouve، Gérard Depardieu و Clotilde Courau به ایفای نقش و بازیگری پرداخته‌اند. در فیلم زندگی گلگون حدود 13 بازیگر جلوی دوربین رفته‌اند که از نظر تعداد بازیگران می‌توان زندگی گلگون را یک اثر پربازیگر عنوان کرد.

از این‌لحاظ کارگردانی فیلم زندگی گلگون باتوجه به بازی گرفتن از این تعداد بازیگر و مدیریت آنها کار بسیار دشواری بوده است؛ باید بررسی کرد آیا Olivier Dahan به‌عنوان کارگردان و به‌عنوان بازیگردان و همچنین تیم بازیگری زندگی گلگون توانسته‌اند در این زمینه موفق باشند و بازی‌های درخشانی را نمایش دهند؟
از دیگر بازیگران فیلم زندگی گلگون می‌توان به Jean-Pierre Martins، Catherine Allégret، Marc Barbé، Caroline Sihol، Pauline Burlet و Elisabeth Commelin اشاره کرد.
متوسط سن بازیگران زندگی گلگون براساس میزان سنی که از آنها در دایرةالمعارف آنلاین سینما و تلویزیون ثبت شده، 55 سال است که نشان می‌دهد بازیگران زندگی گلگون عمدتا از میانسالان هستند.

داستان فیلم زندگی گلگون

از محتوا و داستان فیلم زندگی گلگون چقدر اطلاع دارید؟ فیلم‌نامه زندگی گلگون توسط Olivier Dahan و Isabelle Sobelman نوشته شده است.

در خلاصه داستانی که یا از سوی تیم رسانه‌ای اثر و یا توسط دیگر رسانه‌ها درباره داستان زندگی گلگون منتشر شده است، می‌خوانیم: «این فیلم زندگینامه اديس پياف خواننده فرانسوي زبان سالهاي 30 تا 60 ميلادي اروپاست که از فقر و خيابانهاي پاريس کشف شد.او که فرزند مادري خواننده و پدري بند باز بود در کودکي به مادربزرگش سپرده شد .

بعدها در اوايل سنين جواني به خواندن در خيابانها پرداخت و در همانجا هم بود که توسط مردي کشف و به سالنهاي شيک موسيقي پاريس کشيده شد…»

فیلم زندگی گلگون و کارنامه فعالیت کارگردان و بازیگران

از نظر تاریخچه فعالیت کارگردان و بازیگران فیلم زندگی گلگون نیز آمارها و نکات جذابی را می‌توان بیان کرد. براساس آمارها فیلم زندگی گلگون به طور متوسط فعالیت 13ام بازیگران این اثر است. براساس امتیاز مردم فیلم زندگی گلگون بهترین اثر Caroline Sihol و یکی از 4 اثر شاخص Jean-Pierre Martins، Catherine Allégret و Elisabeth Commelin در حرفه بازیگری محسوب می‌شود.
براساس امتیاز مردم فیلم زندگی گلگون یکی از 4 اثر شاخص Olivier Dahan در حرفه کارگردانی محسوب می‌شود.
فیلم زندگی گلگون براساس امتیاز مردم به آثار یکی از 4 اثر شاخص Olivier Dahan در حرفه نویسندگی محسوب می‌شود.

1 نفر از بازیگران زندگی گلگون، اولین فعالیت جدی بازیگری خود را در این اثر تجربه کرده است، در واقع در زندگی گلگون 1 فیلم اولی بوده است: Pauline Burlet.

همچنین Olivier Dahan کارگردان زندگی گلگون اولین همکاری خود با بازیگرانی چون Sylvie Testud، Emmanuelle Seigner، Jean-Paul Rouve، Gérard Depardieu، Clotilde Courau، Jean-Pierre Martins، Catherine Allégret، Marc Barbé، Caroline Sihol و Elisabeth Commelin را در این اثر تجربه کرده است. در میان بازیگران زندگی گلگون نیز 71 همکاریِ اول رخ داده، به‌عبارت دیگر در این فیلم میان هر یک از 13 بازیگر با یکدیگر یک رابطه همکاری شکل گرفته که 71 همکاری برای اولین‌مرتبه در زندگی گلگون رخ داده است. مانند: ماریون کوتیار و Sylvie Testud، Pascal Greggory و Emmanuelle Seigner، Jean-Paul Rouve و Jean-Pierre Martins، Gérard Depardieu و Marc Barbé، Clotilde Courau و Catherine Allégret.

عوامل فیلم زندگی گلگون

در مجموع بیش از 15 نفر در تولید فیلم زندگی گلگون نقش داشته‌اند.

محشر دات کام سایتی قدیمی و پربازدید!. تبلیغات در محشر دات کام به صورت کلیکی، گزینه خیلی خوب و مقرون به صرفه ای برای تبلبغات است.
هر کلیک فقط 100 تومان!
اگر مطلب "فیلم زندگی مانند گل سرخ (La Vie en Rose)" برای شما مفید بوده است با کلیک بر روی آگهی های زیر از ما حمایت کنید
و در صورت تمایل برای درج آگهی در صفحه مربوط به: فیلم زندگی مانند گل سرخ (La Vie en Rose) در وب سایت محشر، با شماره 09123833830 تماس بگیرید و یا واتس آپ پیام بدید

مطلب فیلم زندگی مانند گل سرخ (La Vie en Rose) را برای دوستان خود ارسال کنید

ارسال فیلم زندگی مانند گل سرخ (La Vie en Rose) در فیسبوک
ارسال فیلم زندگی مانند گل سرخ (La Vie en Rose) در تویتر
ارسال فیلم زندگی مانند گل سرخ (La Vie en Rose) در واتس آپ
ارسال فیلم زندگی مانند گل سرخ (La Vie en Rose) در تلگرام
خبرخوان فیلم زندگی مانند گل سرخ (La Vie en Rose)

Mahshar

دانستنی فال طالع بینی بهداشت سلامت سبک زندگی سفر گردشگری آشپزی تغذیه ازدواج همسرداری ترفند بورس


فال حافظ

0