7 علت زرد شدن زبان چیست و چه درمانی دارد؟


7 علت زرد شدن زبان چیست و چه درمانی دارد؟

زرد شدن زبان چیست؟

زبان زرد اغلب بی‌ضرر است و به مرور زمان از بین می‌رود. فقط شرایطی مانند زردی (یرقان) که باعث زرد شدن زبان می‌شود، جدی‌تر بوده و نیاز به درمان دارد.

زرد شدن زبان معمولا مشکلی موقت و بی‌ضرر است. در اغلب موارد، زبان زرد نشانه اولیه یک اختلال شناخته شده با نام زبان مودار سیاه است. زبان زرد به ندرت نشانه‌ای از یرقان است که این بیماری نشان دهنده وجود مشکلی در کبد یا کیسه صفرا است و با زردی پوست و چشم همراه است.

خود مراقبتی معمولا همه آن چیزی است که در درمان زرد شدن زبان موثر می‌باشد مگر اینکه این تغییر رنگ مربط به بیماری دیگری باشد.

دلایل زردی زبان

یک علت شایع زردی زبان، تجمع سلول‌های پوستی و باکتری‌ها بر روی زبان است. این تجمع اغلب به دلیل بهداشت نامناسب دهان و دندان است. زردی یکی از چند علل جدی‌تر زرد شدن زبان است.

یک علت شایع زردی زبان، تجمع سلول‌های پوستی و باکتری‌ها بر روی زبان است. این تجمع اغلب به دلیل بهداشت نامناسب دهان و دندان است.

در زیر به بررسی دیگر علائم زردی زبان می‌پردازیم:

زبان سیاه کرک دار: این وضعیت بی‌ضرر زمانی اتفاق می‌افتد که برآمدگی‌های کوچک در سطح زبان که پاپیلا نام دارند، در قسمت‌های نوک زبان و کناره‌های زبان بزرگ‌تر می‌شوند. باکتری‌ها، خاک، مواد غذایی و دیگر مواد می‌تواند بر روی این برجستگی‌ها جمع شوند و باعث تغییر رنگ آنها به رنگ‌های مختلف شوند. حتی اگر نام این اختلال “زبان سیاه” باشد، زبان قبل از تغییر رنگ دادن به سیاه، می‌تواند به رنگ زرد یا دیگر رنگ‌ها تبدیل شود.

1- زبان سیاه و مودار

این وضعیت زمانی اتفاق می‌افتد که برجستگی‌های کوچک روی نوک و دو طرف زبان بزرگ‌تر شوند. باکتری‌ها، آلودگی‌ها و مواد غذایی روی این برآمدگی‌ها تجمع کرده و رنگ آن‌ها را علاوه بر سیاه، به زرد یا رنگ‌های دیگر تغییر می‌دهند.

برای درمان این علت بایستی علاوه بر این که حداقل ۲ بار در روز و مخصوصا بعد از صرف هر وعده غذایی مسواک میزنید، روزی چند نوبت دهان خود را با آب بشویید. در صورتیکه سیگار میکشید توجه داشته باشید که ترک سیگار، تاثیر مستقیمی روی این علت خواهد داشت.

2- زبان جغرافیایی

این شرایط زمانی اتفاق می‌افتد که لکه‌های صاف و هموار در جای جای زبان ظاهر شود. پزشکان هنوز علت این عارضه را کشف نکرده‌اند؛ اما می‌بینیم که بعضی اوقات در افراد خانواده اتفاق می‌افتد. این لکه‌ها اغلب قرمز و گاهی زرد رنگ هستند.

درمان زبان جغرافیایی حتما بایستی زیر نظر پزشک انجام شود؛ چرا که بایستی از مسکن‌های قوی استفاده کنید یا درون دهان را با یک شوینده‌ی بی‌حس کننده بشویید. ممکن است پزشک پماد یا شوینده‌ی حاوی کورتیکواستروئید تجویز نماید.

زبان جغرافیایی: این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که تکه‌هایی از پاپیلاهای سطح زبان از بین بروند. این تکه‌ها اغلب قرمز هستند، اما می‌توانند زرد نیز شوند و گاهی اوقات دردناک نیز می‌شوند. پزشکان علت این بیماری را نمی‌دانند، اما گاهی اوقات در خانواده‌ها ارثی می‌شوند. تکه‌های پاپیلای از دست رفته در سطح زبان مانند یک نقشه به نظر می‌رسند و به همین دلیل این بیماری این نام را گرفته است.

3- دارو‌های حاوی بیسموث (Bismuth)

قرص بیسموت و سایر دارو‌های حاوی بیسموت می‌توانند رنگ زبان فرد را از زرد تا سیاه تغییر دهند.
یسموت ساب سیترات و ساب سالیسیلات برای درمان زخم معده و روده و نیز در اسهال مسافرتی استفاده می‌شوند.

داروهای حاوی بیسموت: داروهای حاوی بیسموت می‌توانند رنگ زبان را از زرد تا سیاه تغییر دهند.

درصورتیکه از این داروها استفاده میکنید حتما با پزشک خود این مشکل را مطرح کنید تا در صورت امکان داروی دیگری برای شما تجویز نمایند.

 4- عفونت ادراری

یکی از علائم اولیه هشداردهنده عفونت دستگاه ادراری، ظهور یک لایه ضخیم زردرنگ به خصوص در پشت زبان است.

اگر این پوشش در نواحی جلوی زبان ظاهر شود، نشانه عفونت دستگاه تنفسی فوقانی است. حتما به یک متخصص داخلی مراجعه کنید تا در صورت نیاز شما را به ارولوژیست یا فوق تخصص ریه ارجاع دهد.

زردی (یرقان): زردی بیماریی است که در آن پوست و سفیدی چشم‌ها به رنگ زرد در می‌آیند. این اتفاق زمانی می‌افتد که کبد آسیب دیده است و نمی‌تواند به درستی محصولات زائد بیلی روبین را پردازش و دفع کند. بیلی روبین یک رنگدانه زرد است که در اثر تجزیه گلبول‌های قرمز تولید می‌شود. وقتی بیلی روبین در خون رها می‌شود، پوست، سفیدی چشم‌ها و زبان، زرد می‌شوند.

5- خشکی دهان یا تنفس از راه دهان

خشکی دهان نتیجه‌ی کمبود بزاق است. بزاق باکتری‌ها را از دهان می‌زداید و بدین ترتیب از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری می‌کند.

خشکی دهان یا تنفس از راه دهان: خشکی دهان فقدان بزاق کافی در دهان است. بزاق، باکتری‌ها را از دهان پاک می‌کند که به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک می‌کند. عوارض جانبی داروها، بیماری‌هایی مانند سندرم شوگرن و دیابت، همچنین پرتودرمانی و شیمی درمانی نیز می‌توانند باعث خشکی دهان شوند. تنفس از طریق دهان در حین خواب نیز منجر به خشکی دهان می‌شود.

عوارض جانبی داروها، بیماری‌هایی مانند سندرم شوگرن و دیابت و همچنین پرتودرمانی و شیمی درمانی همگی می‌توانند باعث خشک شدن دهان شوند. تنفس از راه دهان در خواب به خشکی دهان کمک می‌کند.

دهان شویه‌های حاوی اکسید کننده: استفاده از دهان شویه‌های حاوی پراکسید، نارون کوهی یا جوهر نعنای خشک، می‌توانند رنگ زبان را تغییر دهند.

6- بهداشت ضعیف دهان

اگر دندان‌های خود را به طور مکرر و مرتب مسواک نزنید، سلول‌های پوستی و باکتری‌ها بر روی برجستگی‌های زبان تجمع کرده و رنگ‌دانه‌هایی آزاد می‌کنند که رنگ زبان را زرد می‌کند. غذا، دخانیات و سایر مواد نیز روی زبان به دام می‌افتند و رنگ زبان را تغییر می‌دهند.

روزی ۲ بار دندان‌های خود را با خمیردندان فلوراید و یک مسواک نرم بشویید.
حداقل یک‌بار در روز به شیوه صحیح نخ دندان بکشید.
هر روز از دهان‌شویه حاوی فلوراید استفاده کنید.

برای معاینه و پاک‌سازی دندان‌ها، هر شش ماه یک بار به دندان‌پزشک مراجعه کنید.
مصرف شیرینی‌ها، به خصوص شیرینی‌های چسبنده مانند تافی و آدامس را محدود کنید.
توجه داشته باشید که استفاده از دهان‌شویه‌ای که حاوی پراکسید، عنبر سائل یا منتول است، می‌تواند رنگ زبان را تغییر دهد.

بهداشت دهان و دندان نامناسب: هنگامی که دندان‌های خود را در بازه‌های زمانی کوتاه مدت و به طور کامل مسواک نزنید، سلول‌های پوستی و باکتری‌ها می‌توانند در پاپیلاهای زبان تجمع یابند. باکتری‌ها رنگدانه‌هایی که دلیل تغییر رنگ زبان به رنگ زرد هستند، را آزاد می‌کنند. مواد غذایی، تنباکو، و دیگر مواد نیز می‌توانند در زبان به دام افتاده و رنگ زبان را به زرد تغییر دهند.

7-  سیگار کشیدن و دود دخانیات

از پزشک خود در مورد چگونگی ترک سیگار مشاوره بخواهید.
از یک محصول جایگزین نیکوتین مانند پچ پوستی، لوزه، لثه یا اسپری بینی را امتحان کنید. این محصولات میل به سیگار را در فرد کاهش می‌دهند.

ممکن است پزشک صلاح ببیند برای تسکین علائم ترک نیکوتین دارو‌های وارنیکلین یا بوپروپیون را تجویز کند.
مشاوره‌های تلفنی، گروه‌های حمایتی و جلسات مشاوره، قدرت ایستادگی در برابر مشکلات ناشی از ترک را درون فرد ایجاد می‌کنند.

دود سیگار: مواد شیمیایی موجود در دود تنباکو می‌تواند باعث زرد شدن زبان شود.

زرد شدن زبان و مراجعه به پزشک

در مورد زرد شدن زبان معمولا ‌درمان پزشکی خاصی چندان لازم نیست. اگر تغییر رنگ زبان برای شما ناراحت کننده است، سعی کنید زبان خود را یک بار در روز به آرامی با محلولی حاوی 1 قسمت هیدروژن پراکسید و 5 قسمت آب مسواک بزنید. بعد از انجام این عمل دهان خود را چندین بار با آب بشویید.

ترک سیگار و افزایش فیبر در رژیم غذایی نیز ممکن است باعث کاهش باکتری‌های موجود در دهان که بوجود آورنده زبان زرد هستند شود. اگر موارد زیر را مشاهده کردید حتما به متخصص عفونی مراجعه کنید.

  • با رعایت مواردی که گفته شد، همچنان رنگ زبان زرد است.
  • پوست یا سفیده چشم نیز به رنگ زرد درآمده است، که این مشکل می تواند نشان دهنده زردی باشد.
زرد شدن زبان
زرد شدن زبان

عوارض زردی زبان

زرد شدن زبان معمولا عوارضی ایجاد نمی‌کند. با این حال، بیماری‌هایی که موجب زردی (یرقان) می‌شوند می‌توانند منجر به مشکلات زیر شود:

  • تشکیل زخم روی کبد
  • نارسایی کبد
  • تورم در پاها و شکم
  • بزرگ شدن طحال
  • خونریزی در دستگاه گوارش
  • سرطان کبد

درمان زردی زبان

برای درمان زبان زرد، با یک محلول که شامل مخلوطی از یک واحد پراکسید هیدروژن و پنج واحد آب است، یک بار در روز مسواک بزنید، سپس دهان خود را چند بار با آب بشویید.

درمان بیماری زمینه‌ای که علت زرد شدن زبان است، باید علائم را کاهش دهد.

درمان زبان سیاه کرک دار: دندان هایتان را حداقل دوبار در روز،بعد از هر وعده غذایی بشویید. چند بار در روز با آب دهان خود را بشویید. سیگار نکشید.

بهبود بهداشت دهان و دندان: دوبار در روز با استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید و مسواک نرم، دندان‌هایتان را مسواک بزنید. حداقل یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید. استفاده‌ی روزانه از دهان شویه‌ی حاوی فلوراید به بهداشت دهان و دندان کمک می‌کند. هر شش ماه یک بار برای معاینه‌ی دندان هایتان به دندانپزشک مراجعه کنید. استفاده از شیرینی‌ها و مخصوصا غذاهای چسبناک و صمغی مثل شکلات را محدود کنید.

مسواک زدن به بهداشت دهان و دندان کمک می‌کند و جلوی زرد شدن زبان را می‌گیرد.

درمان خشکی دهان: استفاده از دهان شویه‌ی ویژه‌ای که باعث افزایش میزان بزاق در دهان می‌شود. اگر دارویی باعث خشکی دهان شود، با مشورت پزشک دوز دارو را تغییر دهید یا از داروی دیگری استفاده کنید. نوشیدن آب یا سایر نوشیدنی‌های بدون قند در طول روز کمک کننده است. اجتناب از کافئین، تنباکو و الکل، که می‌تواند خشکی دهان را تشدید کنند. جویدن آدامس بدون قند برای تحریک تولید بزاق. اگر در شب از دهانتان نفس می‌کشید، از رطوبت دهنده‌ی هوا استفاده کنید تا به هوای اتاق خوابتان رطوبت اضافه کند.

درمان زبان جغرافیایی: استفاده از داروهای ضد درد یا دهان شویه‌ی حاوی بی‌حس کننده برای از بین بردن هر گونه درد مفید است. پزشک ممکن است پماد یا دهان شویه‌ی کورتیکواستروییدی برای درمان ناراحتی‌های ناشی از بیماری، تجویز کند.

درمان زردی: اگر عفونتی مانند هپاتیت باعث ایجاد زردی شود، پزشک ممکن است برای درمان آن دارو تجویز کند. برای درمان زردی ناشی از اختلالات خونی مانند کم خونی سلول‌های داسی شکل، ممکن است درمان شامل انتقال خون یا داروهای شیمیایی که آهن زدا هستند و به آهن متصل می‌شوند، باشد. برای جلوگیری از آسیب بیشتر کبدی از مصرف الکل خودداری کنید یا میزان مصرف‌تان را کاهش دهید. برای بیماری‌های شدید کبدی، پیوند کبد ممکن است از گزینه‌های درمانی باشد.

ترک سیگار: برای ترک سیگار با دکتر خود مشورت کنید. می‌توانید از محصولات جایگزین نیکوتین مانند چسب‌های نیکوتینی، قرص، آدامس و اسپری بینی استفاده کنید. این محصولات به کاهش میل به سیگار کمک می‌کنند. پزشک می‌تواند برای تسکین علائم ترک نیکوتین از داروهایی مانند وارنیکلین یا بوپروپیون، تجویز کند. گروه‌های پشتیبانی و مشاوره فردی می‌تواند برای کنار آمدن با هر گونه مسائل ناشی از ترک سیگار به شما کمک کند.

پیشگیری از زردی زبان

به منظور کاهش تعداد باکتری‌ها و کاهش مقدار تجمع سلول‌هایی که می‌توانند باعث زرد شدن زبان شوند، سعی کنید موارد زیر را رعایت کنید:

  • ترک سیگار
  • مسواک زدن دندان‌ها دو بار در روز و استفاده از نخ دندان حداقل یک بار در روز
  • به منظور حذف سلول‌های مرده، مواد غذایی و دیگر مواد، با یک لیسه زبان به آرامی بر سطح زبان خود بکشید.
  • افزایش میزان فیبر در رژیم غذایی، تعداد باکتری‌های دهان را کاهش می‌دهد.

چه مواقعی برای درمان زردی زبان به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر زردی زبان تنها علامت شماست، نیازی به کمک‌های پزشکی ندارید. اما در صورت وجود علائم زیر باید با دکتر گوش و حلق و بینی تماس بگیرید:

بروز علائم دیگری از زردی، عفونت یا آسیب کبدی، مانند:

  • درد شکم
  • خون در مدفوع
  • استفراغ
  • تب
  • به آسانی کبود شدن و خونریزی
  • زردی زبان پس از دو هفته از بین نرود.
  • پوست و یا سفیدی چشم نیز به رنگ زرد در بیایند.
  • زبان دردناک شود.

منبع: healthline

محشر دات کام سایتی قدیمی و پربازدید!. تبلیغات در محشر دات کام به صورت کلیکی، گزینه خیلی خوب و مقرون به صرفه ای برای تبلبغات است.
هر کلیک فقط 100 تومان!
اگر مطلب "7 علت زرد شدن زبان چیست و چه درمانی دارد؟" برای شما مفید بوده است با کلیک بر روی آگهی های زیر از ما حمایت کنید
و در صورت تمایل برای درج آگهی در صفحه مربوط به: 7 علت زرد شدن زبان چیست و چه درمانی دارد؟ در وب سایت محشر، با شماره 09123833830 تماس بگیرید و یا واتس آپ پیام بدید

مطلب 7 علت زرد شدن زبان چیست و چه درمانی دارد؟ را برای دوستان خود ارسال کنید

ارسال 7 علت زرد شدن زبان چیست و چه درمانی دارد؟ در فیسبوک
ارسال 7 علت زرد شدن زبان چیست و چه درمانی دارد؟ در تویتر
ارسال 7 علت زرد شدن زبان چیست و چه درمانی دارد؟ در واتس آپ
ارسال 7 علت زرد شدن زبان چیست و چه درمانی دارد؟ در تلگرام
خبرخوان 7 علت زرد شدن زبان چیست و چه درمانی دارد؟

Mahshar

دانستنی فال طالع بینی بهداشت سلامت سبک زندگی سفر گردشگری آشپزی تغذیه ازدواج همسرداری ترفند بورس


فال حافظ

0